• 0

Belgie en belasting

Hallo.

 

Ik heb een aantal vragen mbt wonen in belgie en de belasting. Wij denken erover om in Belgie te gaan wonen om de huizenprijzen en niet onbelangrijk de belasting. Nu begrijp ik dat wanneer je in NL een BV hebt je in belgie een management BVBA kunt opzetten en dan een auto op belgisch kenteken kunt rijden en daarmee iig geen BPM en bijtelling betaalt terwijl je wel de rente van je woning kunt aftrekken van de IB.

 

Nu zijn mijn vragen:

- Klopt dit? :)

- Is het ook mogelijk om sowieso een management BVBA op te richten en van dezelfde voordelen gebruik te maken zonder dat ik direct in belgie ga wonen?

- Kan ik mij eventueel inschrijven bij familie en/of daar de BVBA inschrijven om gebruik te maken van deze mogelijkheden?

 

Alle tips worden zeer gewaardeerd.

 

Bvd

Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Hans,

 

Je bent BPM verschuldigd als je gebruik maakt van de Nederlandse weg. Onder bepaalde voorwaarden kun je met een auto met een buitenlands kenteken een vrijstelling krijgen. Als voorwaarden geldt o.m. dat de auto hoofdzakelijk is bestemd voor werkzaamheden in het buitenland en dat de werknemer (jij dus) geen invloed kan uitoefenen op de beslissing in welk land de auto wordt geregistreerd. Jij werkt voornamelijk in Nederland en kan invloed uitoefenen op de beslissing, dus de vlieger gaat niet op.

 

Als je in Nederland je inkomen verdient en meer dan 500 km privé rijdt, krijg je een bijtelling aan de broek. Het maakt niet uit in welk land die auto staat geregistreerd.

 

Het is mogelijk om een management BVBA op te richten, ook al woon je niet in België, maar gezien mijn antwoord op je 1ste vraag, is het de vraag of dat zinvol is.

 

Je derde vraag riekt naar fraude. Je fiscale woonplaats is niet waar je bent ingeschreven, maar daar waar het centrum van je leven ligt, dus waar je kinderen naar school gaan, je lid bent van verenigingen, je je post ontvangt etc. Je herinnert je de zaak Guus Hiddink toch nog wel :)?

 

De BVBA vestigen in België is wel toegestaan, maar dan moet je in België ook bestuurders etc. aanwijzen, anders kan de fiscus oordelen dat de feitelijke vestigingsplaats Nederland is. België kent - voor zover mij bekend - geen deelnemingsvrijstelling en dat kan fiscaal nadelig zijn.

 

Laat je goed informeren over deze materie en ga niet af op borrelpraat.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Wij denken erover om in Belgie te gaan wonen om de huizenprijzen en niet onbelangrijk de belasting.

 

In dat geval kan er al wat meer. Dan heb je bijvoorbeeld niet meer met de Nederlandse BPM te maken. Maar dan moet je wel daadwerkelijk (naar fiscale maatstaven) in België wonen, en niet bijvoorbeeld wat erg regelmatig bij je Amsterdamse vriendin verblijven, zoals een voetbaltrainer ooit eens heeft gedaan.

 

Als je (als natuurlijk persoon) inkomsten in Nederland hebt, kun je vragen om voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt als binnenlands belastingplichtige. Dat is de enige manier om je hypotheekrente hier af te kunnen trekken als je in België woont. Hier zitten echter ook wat nadelen aan.

 

Overigens: in weet weinig van Belgisch recht, maar wel: BVBA met 1 aandeelhouder = aansprakelijkheid

 

Tenslotte: Als je als eigenaar van een BV emigreert, zou ik daar altijd een fiscalist bij inschakelen. De Belastingdienst wil wel eens allergisch reageren op dit soort dingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als grensstreek-bewoner is de "aan-welke-kant-van-de-streep-ga-ik-wonen"-vraag een kwestie die regelmatig aan de orde komt in mijn omgeving.

 

Naar mijn mening heeft het onderwerp fiscaal emigreren echter zeer weinig te maken met ondernemerschap of innovatie. Het is enkel een streven om prive zo min mogelijk belasting te betalen. In die zin hoort een dergelijke vraag niet thuis op dit forum.

 

Dat er interesse voor is kan ik prima begrijpen, belasting besparen is een nationale volkssport in Nederland. Ik doe er zelf ook lustig aan mee.

Link naar reactie
  • 0

Als je een BVBA gaat oprichten wordt je werknemer en ga je hogere sociale lasten betalen dan hier in NL. België is nog altijd een land waar je als werknemer een hoge belastingdruk hebt. Anders wordt het wanneer je gaat rentenieren. België kent namelijk geen vermogensbelasting zoals NL dat wel kent.

 

Jouw constructie zal (mocht het al lukken qua BPM) je geen geld opleveren doordat het mes aan twee kanten snijdt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Toen wij naar België verhuisden en daarover met een Belgische fiscalist van gedachten wisselden was zijn eerste reactie 'Ge moet hier niet de kip met de gouden eieren komen zoeken, die vindt ge veel eerder in Nederland.'

 

Een BVBA is relatief duur in België. Elke overheidsinstantie wil er een graantje van meepikken. Volgens zeggen, kost zelfs een 'slapende BVBA' al rap 5--6000 Euro per jaar, dus daar moet je in België toch ook wel wat omzet tegenover zetten lijkt mij.

 

Auto's zijn inderdaad een flink stuk goedkoper, het scheelt vaak 25-30%. Maar vergeet het maar om een fake adres op te geven: je eigen wijkagent komt persoonlijk controleren of je er wel echt woont.

 

Je inkomen is hoger belast dan in Nederland, dus voor het belastingvoordeel hoef je het niet te doen, tenzij je inderdaad goed gespaard hebt, daar hoef je nagenoeg geen belasting over af te dragen. Ook leuk is het dat je zonder enige belasting je kinderen zoveel geld mag toestoppen, zolang je dat maar cash doet.

 

Al met al lijkt jouw idee mij behalve onmogelijk ook een heel gedoe. En dat voor een auto....

 

Voor de volledigheid: ik ben maar een ervaringsdeskundige die haar zaakjes wel altijd goed uitzoekt, maar zeker geen belastingdeskundige is. Wonen in België is gewoon leuk omdat het België is!

Link naar reactie
  • 0

hallo.

 

Bedankt voor jullie reacties! Ik had al eerder willen reageren echter ik zal op een notification mailtje te wachten. Ik dacht dat ik dit ingesteld had..... ???

 

Opzich heeft die natuurlijk meer een prive karakter echter valt dat niet nauw samen met ondernemen. Ik vind het wel innovatief iig. ;)

 

Frauderen is natuurlijk niet de insteek. Ik ken het gevalletje Guus H. ook :)

 

Verder lijkt mij in belgie wonen ook prima. Je hebt daar gewoon meer waar voor je geld qua woning en met een beetje geluk dus qua auto ook.

 

Ik kwam op het idee toen familie van mij een huis kocht van een nederbelg / accountant welke gaf dat wanneer je ingezeten bent van belgie en je een bedrijf in NL hebt (BV) je op het adres in BE een BVBA kunt starten welke factureert aan de NL BV en dan je lease auto kunt rijden in BE zonder BPM en bijtelling en de hypo rente gewoon kunt aftrekken in NL.

 

Mijn familie heeft overigens in NL een VOF, maar rijdt wel een auto prive op BE kenteken. Dus volgens mij heeft dat te maken met waar je woont en niet waar je rijdt? Een ander bekende woont in BE en werkt in NL. Rijdt lease van de NL zaak met BE kenteken en moet wel bijtellen, maar dacht ik over de BE aanschafprijs?!

 

Kan iemand beamen of bovenstaand scenario opgaat?

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

Ik moet je toch terugverwijzen naar mijn 1ste reactie. Wat hypotheekrente betreft heeft die accountant gelijk (mits je inkomen hebt uit Nederland), maar qua BPM heeft hij het niet helemaal goed begrepen. (Op het gebied van BPM is de afgelopen jaren nogal wat verandert, dus wellicht zijn zijn beweringen inmiddels verouderd).

 

Het gaat er wel degelijk om waar je rijdt (in Nederland) en dus niet waar je woont.

 

Je kunt altijd proberen om bij de Nederlandse fiscus een verzoek om vrijstelling in te dienen, maar ik vrees voor een afwijzing.

 

Odeon

 

 

PS De BPM gaat over een X-aantal jaren verdwijnen, omdat deze belasting in Europees verband niet houdbaar is.

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks Odeon.

 

Maar dat zou dus betekenen dat wanneer je in BE woont, zakelijk rijdt en in NL werkt je BPM moet betalen over een auto op BE kenteken?

 

ik lees dit op de website van de douane.

 

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-10.html#P215_17602

 

Wanneer moet u bpm betalen?

U moet bpm betalen in de volgende gevallen:

 

U laat een personenauto, motor of bestelauto in het Nederlandse kentekenregister registreren. Voor een bestelauto betaalt u bpm als deze op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik is genomen en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling. Bij aanschaf van een nieuwe auto wordt deze registratie meestal door de dealer, autoverkoper of de importeur gedaan.

U maakt gebruik van de openbare weg in Nederland met een bestelauto die tot personenauto is omgebouwd. U hebt veranderingen aan de bestelauto aangebracht, waardoor deze niet meer voldoet aan de wettelijke inrichtingseisen aan bestelauto's. Het gaat hier om een bestelauto waarover nog geen bpm is betaald of waarvoor u nog geen bpm hebt teruggekregen.

U gebruikt als inwoner van Nederland een auto of motor die niet is geregistreerd in Nederland. U gebruikt die auto of motor op de openbare weg in Nederland. Voor bestelauto's geldt dit alleen als de bestelauto in gebruik is genomen op of na 1 juli 2005.

U voldoet niet meer aan de voorwaarden van de ondernemersregeling of gehandicaptenregeling.

U voldoet niet meer aan de regeling taxivervoer of openbaar vervoer.

U woont in Nederland en u wilt langer dan 14 dagen in Nederland rijden met een personenauto, motor of bestelauto met een buitenlands kenteken die u vanuit het buitenland heeft geleend, gehuurd of geleaset.

 

volgens mij geldt dus nog steeds wanneer je inwoner van NL bent (en NL kenteken ) en niet waar je rijdt.

 

Link naar reactie
  • 0

Je was mij te snel af.............:)

 

 

Maar dit lees is daar ook:

 

Wanneer moet u aangifte doen van bpm?

Koopt u in Nederland een nieuwe personenauto of een nieuwe motor? Dan doet de importeur aangifte voor u en hij betaalt de bpm voor u. In bepaalde situaties moet u zelf aangifte doen en zorgen dat de bpm wordt betaald.

 

Pas nadat aangifte is gedaan en bpm is betaald, wordt de auto of de motor geregistreerd (kenteken afgegeven door de RDW.

 

Voor een bestelauto wordt, als u niet voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling, na de registratie een aangifte toegezonden.

 

Let op!

 

U moet voor een personenauto of motor aangifte hebben gedaan en de bpm hebben betaald vóórdat u met het voertuig de openbare weg in Nederland opgaat.

 

Voor een bestelauto moet u (als niet-ondernemer of als u niet voldoet aan de ondernemersregeling) binnen een maand na registratie de aangifte doen en de bpm betalen. U mag met de bestelauto in die maand wel de openbare weg in Nederland op.

 

U moet aangifte doen en bpm betalen in de volgende gevallen:

U koopt in het buitenland een personenauto of een motor. U wilt de auto of motor gebruiken op de openbare weg in Nederland.

U koopt (in Nederland of in het buitenland) een bestelauto en u voldoet niet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling.

U bouwt een bestelauto om tot personenauto. U wilt hiermee gaan rijden op de openbare weg in Nederland.

U hebt een personenauto, motor of bestelauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken.

U hebt in het buitenland een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken geleend, gehuurd of geleaset en u wilt hiermee langer dan 14 dagen gebruik maken van de openbare weg in Nederland.

 

gezien dit echter op de NL douane website staat geld het toch alleen wanneer je onder de NL belastingwetgeving valt en vraag mij dus af wanneer je de auto rijdt van de BVBA waarvoor dan gezien je in BE woont de belgische belastingwetgeving valt dit dan wel opgaat?

 

Denk het eigenlijk niet.

 

(tis allemaal wel een zijstraat, maar nu we er toch mee bezig zijn :)

 

Link naar reactie
  • 1

Naar mijn mening heeft dit niet zozeer met BPM te maken alswel met gewoon box I inkomen.

Je kunt niet voor het ene onderdeel "kiezen" voor behandeling als binnenlands belastingplichtige (hypotheekrente aftrek) en voor het andere onderdeel (bijtelling privegebruik auto) ineens voor het Belgische systeem.

 

Ik heb jaren in Belgie gewoond, in dienst van een NL werkgever gewerkt, gekozen voor behandeling als binnenlands belpli (hypotheekrente aftrek) en de bijtelling privegebruik auto moeten berekenen aan de hand van de Nederlandse cataloguswaarde (ongeacht welk kenteken er op mijn auto zat). In zoverre heeft dit met BPM te maken dat de NL cataloguswaarde fors hoger ligt dan de Belgische vanwege de BPM.

 

Als je de auto prive aanschaft en je in Belgie woont kun je gewoon op Belgisch kenteken rijden, ook in Nederland, zonder BPM te betalen.

 

En last but not least, vergis je niet: huizen en auto's zijn dan wel goedkoper in Belgie, voor het overige (levensmiddelen, belastingen, verzekeringen etc.) is Belgie fors duurder dan Nederland!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals stien terecht stelt, kies je voor de behandeling als binnen of buitenlands belastingplichtige. Dat geldt dan voor alle onderdelen van het belastbaar inkomen, dus ook de auto!

 

Ook is het niet aan te raden om per jaar te wisselen, aangezien een wisseling in de keuze voor binnen of buitenlands belastingplichtige erop komt te staan dat alle genoten voordelen uit hoofde van de voorgaande keuze over de laatste 8 jaar teruggedraaid worden!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De BPM heeft niets te maken met het opteren voor binnenlandse belastingplicht. Het een is geregeld in de Wet op de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen; het ander in de Wet op de inkomstenbelasting. 2 geheel verschillende zaken dus.

 

In art. 1 lid 5 van de Wet BPM staat als belastbaar feit:

 

"Ïngeval een niet geregistreerde auto (lees met buitenlands kenteken) feitelijk ter beschikking staat van een in Nederland wonende natuurlijk persoon of gevestigd lichaam, is de belasting verschuldigd ter zake van de aanvang van het gebruik met dat motorijtuig in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet"

 

Conclusie: Als de werknemer en/of werkgever in Nederland woont/is gevestigd, is in NL BPM verschuldigd (tenzij de auto hoofdzakelijk wordt gebruikt voor werkzaamheden in het buitenland). Indien zowel de werknemer als de werkgever niet in Nederland wonen/zijn gevestigd, is geen BPM verschuldigd.

 

Een Belgische BVBA is dus niet voldoende. Hans moet ook zelf naar België emigreren.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat het net over de grens goed wonen is dat is wel duidelijk. Alhoewel ik de prijzen de laatste jaren ook hard gestegen vind.....

 

Hoe zit het dan eigenlijk met een management BV. Moet je daar dan ook een gebruikelijk loon van min. 40k uithalen? Dus in het geval van een werk en management BV 2x 40k (of zoveel als je best verdienende werknemer etc etc)?

Link naar reactie
  • 0
‘Bedrijven mogen in ander EU-land inschrijven’

 

Uitgegeven: 22 mei 2008 11:59

 

LUXEMBURG - Bedrijven mogen zich inschrijven in het ene land maar hun operationele hoofdkantoor in een ander EU-land opzetten, adviseert advocaat-generaal Poiares Maduro bij het Europees Hof van Justitie donderdag.

 

Volgens hem past dit bij het Europese recht van vrije vestiging. Als het Hof het advies overneemt, vrezen sommigen dat bedrijven zich gaan inschrijven in landen met de laagste vennootschapsbelasting. Zo hanteert Hongarije veel lagere tarieven voor deze winstbelasting dan Nederland.

 

Aanleiding voor het advies was bedrijf Cartesio dat haar operationele bestuurscentrum verhuisde van Hongarije naar Italië. Het bedrijf wilde een vennootschap naar Hongaars recht blijven. Dat mocht niet van Hongaarse wetsregels, maar de adviseur van het EU-Hof vindt die regels strijdig met het EU-verdrag.

 

Het Hof doet over enkele maanden uitspraak.

 

Interessant :o

Link naar reactie
  • 1

Hans,

 

Ik moet je toch terugverwijzen naar mijn 1ste reactie. Wat hypotheekrente betreft heeft die accountant gelijk (mits je inkomen hebt uit Nederland), maar qua BPM heeft hij het niet helemaal goed begrepen. (Op het gebied van BPM is de afgelopen jaren nogal wat verandert, dus wellicht zijn zijn beweringen inmiddels verouderd).

 

Het gaat er wel degelijk om waar je rijdt (in Nederland) en dus niet waar je woont.

 

Je kunt altijd proberen om bij de Nederlandse fiscus een verzoek om vrijstelling in te dienen, maar ik vrees voor een afwijzing.

 

Odeon

 

 

PS De BPM gaat over een X-aantal jaren verdwijnen, omdat deze belasting in Europees verband niet houdbaar is.

 

 

Hallo, toch nog een vraagje

 

Maar als ik in belgie woon en op een belgische BVBA een auto heb dan mag ik toch ook in Nl rijden zonder BPM te betalen e zonder bijtelling ( want dat voordeel in natura betaal ik in Belgie maar dat is weinig vergeleken met Nl bijtelling) , ook al heb ik daar een BV?

 

Groet

 

patrick

Link naar reactie
  • 0

en wat als mijn NL Bv een auto huurt , bv bij een Belgische BVBA ?

De B bvba stuurt elke maand een rekening voor de kosten. In een overeenkomst tussen beide staat uitdrukkelijk dat alleen de zakelijke kilometers in rekening worden gebracht . Zodoende zou ik geen km declaratie in NL hoeven in te dienen , en is het dudielijk dat de privé kilometers niet in rekening worden gebracht en " belgisch" blijven ( waar ik ook woon) . De Belgische BVBA stuurt regelmatig een "factuurtje" voor de verreden privé kilometers.

Patrick

 

ps nog nooit op Texel geweest trouwens

Link naar reactie
  • 0

Wat een poeha!

 

Aller eerst moet je spullen kopen die je kunt betalen zonder truc uit te halen.

Wat je ook verzint, de belastingdienst mag altijd als laatste reageren en terrecht!

Wel van alle voordelen genieten maar als je bijdrage gevraagd wordt niet mee

willen doen.

 

Ik woon zelf in, Lanaken België en heb een paar bedrijven in Nederland waar ik mijn geld

verdien. Wij betalen belasting in Nederland zoals het hoort. Het verschil met België

is trouwens nihil. Het voordeel komt pas als je vermogen op hebt gebouwd en voor

het geval als je wil gaan schenken.

 

Auto! Ja altijd een heerlijk onderwerp, voor bij de borrel. Mij vrouw rijdt de auto op BE

platen omdat we wonen in België. Staat gewoon privé geregistreerd om dat we de auto

niet op een Nederlandse onderneming kunnen registreren zonder Nederlandse bijtelling te

betalen, 24% voor werknemers of DGA's en 24% van de kosten mag je niet aftrekken van

de winst als je een EZ of VOF hebt. Heel simpel. BPM heeft niets maar dan ook helemaal

niets te maken met het wegennet gebruik. De belastingdienst kijk waar je woont en waar je

verblijft. Verblijfplaats is woonplaats zo gezegd. Vandaar ook het Guus Hiddink arrest deze zomer.

Dus België BVBA voor de auto en dan in NL wonen werken en rijden is dan dus BPM verschuldigd.

Trouwens in BE heb je dan geen BPM maar wel BIV. Een ingebruiksstellings belasting die iedere

nieuwe eigenaar per keer moet betalen. Voor een Porsche Cayenne met 290 pk is dat € 5.000,00

maar altijd nog minder dan de € 21.000,00 BPM. En de BTW mag je maar voor 50% terugvorderen

voor een Belgische auto.

Daarom rijd ik mijn auto op NL platen. Dan maar zonder mijn eigen innitialen op de kenteken

plaat. Voelt wel goed dat je dat kunt betalen, een nederlandse auto op een Belgische oprit!

 

Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat je vooral in België moet gaan wonen omdat het

België is. Lekker gemoedelijk en nog respect en fatsoen onderling. Ook de zorg en de scholen

zijn er beter geregeld dan in NL. Tenminste dat is onze mening. Enne o ja, school is gratis in

België!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.