Ga naar inhoud

Onderzoek naar het benutten van kansen in de markt

Aanbevolen berichten

Junior     6 0

Beste forumbezoekers,

 

Na overleg met Jeroen Bakker heb ik toestemming om het volgende onder de aandacht te brengen. Op dit moment ben ik bezig om een afstudeeronderzoek uit te voeren voor de Erasmus Universiteit Rotterdam (Rotterdam School of Management) en daar zou ik jullie aandacht voor willen vragen.

 

Voor bedrijven is het belangrijk om kansen te creëren, deze toe te eigenen en te behouden. Een theorie die dieper op dit proces ingaat is het First Mover Advantage concept, waarbij er gesteld wordt dat bedrijven die als eerste een markt betreden een voordeel kunnen behalen ten opzichte van (latere) concurrenten. Een belangrijk aspect binnen dit concept zijn de strategische elementen en mechanismen die een rol spelen bij het exploiteren van deze kansen.

 

Met betrekking tot dit onderwerp is er een vragenlijst ontwikkeld voor managers en ondernemers. Ik hoop dat de ondernemers en manangers onder ons de moeite zouden willen nemen om deze vragenlijst te openen en in te vullen. De vragenlijst bevat 31 vragen en duurt een paar minuten.

 

Als dank zal ik de mensen die aan het einde van de vragenlijst hun e-mailadres achterlaten op de hoogte houden van de resultaten zodra deze bekend zijn. Ook zal er een kort verslag gepost worden op dit forum.

 

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

 

http://www.signalfactory.nl/rsm/survey.php?code=2

Link naar reactie
Retired Mod     9,9k 461
28. Kunt u een indicatie geven in welke fase uw bedrijf deze markt betreed heeft?

 

Die zin loopt niet goed.

 

Verder mis ik vragen die direct gaan over een eventueel first mover advantage. Dat is best een interessant thema, dus kun je nader toelichten hoe dat thema in deze vragen verwerkt zit, en wat je hoopt/verwacht uit de antwoorden te krijgen?

Link naar reactie
Junior     6 0

28. Kunt u een indicatie geven in welke fase uw bedrijf deze markt betreed heeft?

 

Die zin loopt niet goed.

 

Verder mis ik vragen die direct gaan over een eventueel first mover advantage. Dat is best een interessant thema, dus kun je nader toelichten hoe dat thema in deze vragen verwerkt zit, en wat je hoopt/verwacht uit de antwoorden te krijgen?

 

Ik heb de vraag wat anders geformuleerd en de spelfout eruit gehaald:

 

28. Kunt u aangeven in welke fase van de markt uw bedrijf de markt betreden heeft?

 

Om inhoudelijk wat meer duidelijkheid te verschaffen. Het komt er kort op neer dat er de vragen gegroepeerd kunnen worden in bepaalde thema's (constructen) welke in de literatuur worden gezien als belangrijke strategische elementen/mechanismen om First Mover Advantages te behalen. De vragenlijst test hoe belangrijk deze elementen zijn en of er verschillen zijn tussen virtuele en fysieke markten.

 

Ik begrijp dat de vragenlijst op dit moment nog redelijk cryptisch overkomt, maar met de resultaten zal er extra uitleg gegeven worden welke het onderzoek zullen verduidelijken.

 

Op dit moment kan ik namelijk nog niet teveel ingaan op de gedachtengang achter het onderzoek en de veronderstellingen die getest worden cq. verwachtingen. Dit om de resultaten van het onderzoek niet vooraf te beinvloeden.

Link naar reactie
Legend     515 52

Hallo Wander de Vries,

 

Ik heb een poging gedaan om je enquête in te vullen, maar begon me bij vraag 3 af te vragen waar het over ging. Het komt me namelijk zo voor dat veel van de open vragen erg veel ruimte laten voor eigen interpretatie. Het zou kunnen zijn dat dat juist de bedoeling is, om de interpretaties (vooronderstellingen / beleving) te meten, maar dat lijkt me sterk, want daarvoor heb je te weinig controle vragen ingevoerd.

 

Ik heb geen flauw idee of er grote investeringen nodig zijn om op mijn markt toe te treden. Dat hangt er namelijk helemaal van af wat je groot vindt. Zo geldt hetzelfde voor schaarste van produktiefactoren en geld voor onderzoek. Daarbij wist ik niet dat er ook een virtuele markt is en begin me nu dringend af te vragen tot welke doelgroep je mij rekent. Echt of virtueel?

 

Maw, het is me compleet onduidelijk wat je meet en hoe daar een causaal verband uit te halen is. Laat staan dat ik voor mezelf kan bepalen wat voor mij de toegevoegde waarde zou zijn om mee te doen.

 

Sorry voor dit "harde" commentaar, maar ik denk dat je van de afstudeerbegeleider en anders de meelezer exact hetzelfde zal krijgen.

 

Doe er je voordeel mee en succes met afstuderen!

Henk de Greef

Link naar reactie
Junior     6 0

Bedankt voor het commentaar. Het de terminologie virtueel/fysiek verwijderd uit de beginpost omdat het inderdaad tot verwarring leidt en irrelevant is voor de respondent bij de beantwoording van de vragen.

 

Dat men geprikkeld raakt om de methodiek/resultaten van het onderzoek te achterhalen kan ik begrijpen, maar als ik daar in dit stadium op in ga, dan beinvloed dat de resultaten.

 

Een algemene opmerking over het werken met stellingen en antwoordschalen. De stellingen hebben een grote mate van subjectiviteit, maar zijn wel een beproefde methode om verschillen te meten tussen groepen. Respondenten kunnen het best de vragen beantwoorden met hun eerste ingeving en niet te lang en diep nadenken over de betekenis van de vragen.

 

Verder is niemand verplicht om de vragenlijst in te vullen, dus degenen die twijfelen of de toegevoegde waarde van het onderzoek kunnen deze gewoon laten voor wat het is, al stel ik hun mening wel op prijs.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.