• 0

Schadevergoeding nalatig handelen klant

Ik heb hier een zeer actief profiel op het forum, maar ik heb even een nieuw profiel aangemaakt omdat Google dit forum wel erg goed indexeert ;)

 

HL-vrienden, wat denken jullie van de volgende situatie:

 

Ik werk op projecten van derden. Dit houdt in dat ik factureer aan de intermediair, de intermediair aan de opdrachtgever. Ik heb een overeenkomst met de intermediair en de intermediair met de opdrachtgever. So far, so good. Nu heeft de opdrachtgever eerder dit jaar met onmiddlijke ingang de opdracht ingetrokken, ruim vóór de einddatum in de overeenkomst. Op basis van de Algemene Voorwaarden en de voorwaarden in de overeenkomst met de intermediair heb ik op basis van de feiten recht op compensatie van de rest van de looptijd van de overeenkomst. De klant weigert een deel van de werkelijk gewerkte uren te voldoen, net als het betalen van de compensatiefactuur. Het dossier is goed opgebouwd en de argumentatie is meer dan overtuigend en op feiten gebaseerd. Hiermee heb ik een knetterharde zaak. Dit is mij inmiddels door drie (!) juristen bevestigd. Dus dit zie ik met vertrouwen tegemoet.

 

Maar nu komt het. De intermediair is in vele opzichten nalatig geweest in het vervullen van haar verantwoordelijkheden naar mij toe. Zij heeft in de afwikkeling van deze zaak een strategie gevolgd van "kop in 't zand, waait wel over". Niet reageren op aanmaningen en sommaties, zelfs niet inhoudelijk reageren op mijn bezwaarschrift op het intrekken van de opdracht door de opdrachtgever. Zij heeft zelfs niet de moeite genomen de overeenkomst naar mij toe te beëindigen. Waar zij wel goed in is, is in het stellen van steeds nieuwe voorwaarden, vragen van accountantsverklaringen voor de meest onzinnige zaken, en andere aantoonbare vertragingstechnieken. De intermediair weet dat ik nog niet zo lang met mijn bedrijf onderweg ben en ik heb haar meermalen laten weten dat door haar opstelling het voortbestaan van mijn bedrijf in het geding is. Dit heeft haar eerder aangemoedigd de zaak verder te vertragen, dan dat zij zich heeft ingezet om een oplossing te vinden.

 

Status quo: Mijn bedrijf ligt stil. Als er geen inkomsten zijn, is er simpelweg ook geen geld om de telefoonrekeningen te kunnen betalen. Geen telefoon betekent geen nieuwe klanten.

 

Mijn vraag aan jullie is nu: Hoe groot achten jullie de haalbaarheid om (een gedeelte) van de gederfde omzet te verhalen op deze intermediair?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie allereerst niet in waarom je bedrijf stil ligt. Waarom ga je niet gewoon door met nieuwe klanten werven en projecten uitvoeren?

 

Verder heb je juridisch inderdaad weinig met die klant te maken. Als jij voldoet aan de overeenkomst die jij hebt met je intermediair dan kan je overwegen er een zaak van te maken. Jij zegt tenslotte dat je een "knetterharde zaak" hebt. Je zou ook je verlies (eventueel deels) kunnen nemen en via die intermediair ergens anders gaan werken. Dit geheel afhankelijk van je relatie en gewenste uitkomst.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Je bent niet tevreden over (randvoorwaarden van) de samenwerking én jullie hebben een betalingsgeschil. Ergo, stoppen en betalingsvoorstel met korte termijn doen of zaak van maken en snel met iets anders aan de slag.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm,

 

Wat heb je er zelf aan gedaan om één en ander in (goede) banen te leiden? Ik zie een groot verhaal, zonder eigen inbreng, vandaar.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vraag aan jullie is nu: Hoe groot achten jullie de haalbaarheid om (een gedeelte) van de gederfde omzet te verhalen op deze intermediair?

 

Dan ook maar eens een antwoord op de vraag:

 

De omzetderving kun je alleen verhalen voorzover deze vastligt in de overeenkomst met jouw opdrachtgever. Als inderdaad expliciet vermeld staat dat bij voortijdige beëindiging de opdrachtgever het restant aan fees verschuldigd is, dan is de zaak glashard.

 

Wat je niet kunt doen: geld eisen omdat jouw zaak finaal op zijn gat ligt. Het is niet de schuld van jouw ex-opdrachtgever dat je geen nieuwe opdrachten weet te werven. Stellen dat de telefoonrekening onbetaald blijft en dat je daardoor afgesloten bent en dus geen nieuwe zaken kunt werven, is wel erg moeilijk (zoniet onmogelijk) bewijsbaar. Toon dan eerst maar eens aan dat je al het geld tot op de cent nodig had voor onderdak en levensonderhoud en dat er daarna geen 10 euro meer overbleef voor een pre-paid card. Dit nog los van onbenutte leencapaciteit.

 

Hoe rot ook: maak een zaak van de gederfde omzet op basis van de overeenkomst.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.