• 0

Heeft een Quad ook een prive bijtelling?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Weet iemand als je een quad met kenteken op de zaak zet en je rijdt daarmee zowel prive als zakelijk kilometers of er ook een prive bijtelling in zit of hoe ziet de belastingdienst deze voertuigen?

 

Groetjes John.

 

 

 

Hoi John

 

Leuke vraag: de LB wet stelt dat voor de bijtelling bepalend is wat een auto is conform artikel 3 van de wet BPM. Dat artikel begint met:

 

Onder personenauto wordt in deze wet en in de daarop gebaseerde regelingen verstaan een motorrijtuig op drie of meer wielen, zulks met uitzondering van (quad wordt hier niet genoemd)

 

Dit impliceert dat een Quad een auto is, maar daar is door financiën een andere regeling aan gehangen:

 

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2002/04/cpp02_1313.html

 

Een quad is een motorrijwiel in de zin van de wet BPM. Dus geen 25% bijtelling! Wel moet je dan een bijtelling hanteren conform het werkelijk privé gebruik!

 

Dus als je de quad voor 50% zakelijk gebruikt, dan is maar 50% van alle kosten voor de quad (dus ook de BTW op aanschaf) aftrekbaar!

 

Groet en veel rijplezier

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de informatie.

Deze vraag heb ik opgezocht op internet maar er staat daar erg weinig informatie over op.

 

Tevens heb ik de belastingdienst gebeld en inderdaad het is precies zoals Denarius het hierboven heeft uitgelegd.

 

Nogmaals bedankt!

 

Groetjes John

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom ik dit hier vraag?

Ten eerste:

Ik had de belastingdienst al een paar keer gebeld en volgens mij krijg ik de verkeerde personen eraan maar het antwoord was erg vaag,

Toen ik hier antwoord kreeg heb ik deze bij de belastingdienst gelegd en het blijkt te kloppen.

 

Ten tweede:

Google maar eens naar quad en bijtelling.

Wordt het eens eindelijk goed uit gelegd via internet.

 

Groetjes John

Link naar reactie
  • 0

Ik wil deze draad even opnieuw openen.

Via China hebben we een zogenaamde Go-Kart aangeschaft (4 wielen). Sommigen noemen het ook een Buggy. Dit als bouwpakket. Na de bouw is deze gekeurd in november 2010 door de RDW. De RDW keuring geeft de omschrijving: “Driewielig motorrijtuig” Even zoeken bij de rijksoverheid vind ik inderdaad QUAD. Een beter ‘bijzonder voertuig’ heb ik niet gevonden. Dus ik ben op dit topic beland. En wat staat er bij Quad?

 

// Quote Rijksoverheid:

De quad die is goedgekeurd als een driewielig motorrijtuig

Voor deze quads gelden de volgende regels:

•   Geen maximum constructiesnelheid.

•   Achter op het voertuig is een kenteken verplicht.

•   De minimumleeftijd van de bestuurder is 18 jaar.

•   Een rijbewijs B is verplicht.

•   Een helm dragen is verplicht, tenzij de quad is voorzien van goedgekeurde veiligheidsgordels.

•   Een ledig gewicht van hoogstens 400 kilogram (bij gebruik van goederenvervoer hoogstens 550 kilogram).

•   Een maximumvermogen van niet meer dan15 kilowatt

//

Het klinkt vreemd een QUAD en dan driewielig, maar ja als het maar een categorie heeft, niet?

Wie meer wil weten vindt het op :

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/quad

 

Dus laat ik aannemen dat de RDW deze categorie bedoelt. De volgende categorie wordt personenauto genoemd en een volgende (zware) categorie is een bedrijfsauto.

De Go-Kart gaat gebruikt worden om te filmen (video) van bewegende karakters en voertuigen. (wielrijders, crossers, schaatsers, auto’s, lopers, etc.) of speed-scenes en door landschappen.

Het is een tweezitter dus de cameraman kan makkelijk uit de Kart ‘hangen’ voor wilde shots.

Hij zit met veiligheidsriemen vast hoor. Dit is voor het zakelijke deel. De inkoop (douane) BTW is volledig teruggevorderd in het derde kwartaal. Als privé wordt de Go-Kart ook graag gebruikt. Dus komen we op bijtelling. Na deze lange intro volgt eerst 2 korte vragen. Wat te doen met de BTW dit jaar?

Geld er ook bijtelling voor de IB met het gegeven dat het een motor(rijtuig) is, dus geen auto. Ook al heb je rijbewijs B nodig.

Dit in tegenstelling wat Joost Rietveld in antwoord #2 (2008) beschreef.

De link van Joost werkt tevens niet meer. Is er interesse voor antwoord, wie er meer van weet?

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord van Joost (zie hieronder) geldt m.i. nog steeds. Wat bedoel je met "in tegenstelling tot wat Joost schreef"?

 

Leuke vraag: de LB wet stelt dat voor de bijtelling bepalend is wat een auto is conform artikel 3 van de wet BPM. Dat artikel begint met:

 

Onder personenauto wordt in deze wet en in de daarop gebaseerde regelingen verstaan een motorrijtuig op drie of meer wielen, zulks met uitzondering van (quad wordt hier niet genoemd)

 

Dit impliceert dat een Quad een auto is, maar daar is door financiën een andere regeling aan gehangen:

 

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2002/04/cpp02_1313.html

 

Een quad is een motorrijwiel in de zin van de wet BPM. Dus geen 25% bijtelling! Wel moet je dan een bijtelling hanteren conform het werkelijk privé gebruik!

 

Dus als je de quad voor 50% zakelijk gebruikt, dan is maar 50% van alle kosten voor de quad (dus ook de BTW op aanschaf) aftrekbaar!

 

Groet en veel rijplezier

Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.