• 0

crawlers en copyrights

Beste forumleden,

 

Voor de technische realisatie van een toekomstig project sta ik voor de keuze om een gegevensbank te vullen met informatie van een reeds bestaande website. Het project zal geensinds concurrentie opleveren voor deze bestaande website, maar vraag mij toch af hoe dit zit.

 

Mag ik met een crawler grote hoeveelheden informatie verzamelen van een andere website voor eigen gebruik?

 

Mvgr, Jasper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om niet het hele concept op tafel te gooien, gebruik ik even een voorbeeld.

 

Stel ik stroop de recepten pagina's van de AH af en verzamel slechts de identificatie van een recept (bedenker recept, naam van het recept en eventueel een foto). Vervolgens gebruik ik deze gegevens als basis van een eigen website.

 

Beetje raar voorbeeld, maar mag dit?

Link naar reactie
  • 1

Dat is geregeld met de databankwet, maar het auteursrecht, de geschriftenbescherming en het citaatrecht kunnen ook een rol spelen.

 

Het interpreteren en toepassen van die wetten is bepaald niet eenduidig. Zie de vonnissen van de bekende huizensitegevallen (Jaap, zoekallehuizen) Gaspedaal vs. Wegener etc.

 

Op basis van je algemene schets is er volgens mij geen duidelijke conclusie te trekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het volgende voorbeeld hoop ik een totaal beeld te geven van de situatie. Wellicht dat jullie hierover wel een conclusie kunnen trekken:

 

Ik heb van een website over auto's alle merken en typen verzameld. Overige gegevens van deze auto's gebruik ik niet. Nu lanceer ik een website waarop iedereen zijn of haar mening kan geven over die verschillende auto's.

 

Zodoende gebruik ik dus alleen de basis gegevens, niet de toegevoegde waarde van de oorspronkelijke website. Mag ik deze gegevens gebruiken?

Link naar reactie
  • 0
Ik heb van een website over auto's alle merken en typen verzameld. [...] Mag ik deze gegevens gebruiken?

 

Auteursrecht, citaatrecht en geschriftenbescherming zullen hierbij waarschijnlijk geen rol spelen.

 

Maar het databankrecht wel. De hamvraag is of het een databank in de zin van het databankrecht is. Zie "Wat wordt beschermd?" in het al gelinkte artikel op Ius mentis. Ik twijfel.

 

Tot welke conclusie je ook komt, je houdt altijd het risico dat de andere partij de juridische confrontatie aangaat en dan moet je je daartegen verweren. Aan de andere kant is dat risico in dit geval misschien niet zo groot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.