• 0

Inkomstenbelasting VOF

Hallo,

 

Ik heb op dit forum al een hele hoop gelezen over inkomstenbelasting bij een VoF. Als ik alle topics goed gelezen heb zit het zo:

 

- Bij een VOF betaal je over winst (dus omzet-kosten) inkomstenbelasting, ook de winst die je niet "uitkeert" naar de vennoten.

- De inkomstenbelasting betaal je niet als VoF, maar wordt volgens een verdeelsleutel over de vennoten (in ons geval 3) verdeeld. Dus stel we maken €40.000 winst en onze verdeelsleutel is 50/25/25, dan betaald vennoot 1 over €20.000 inkomstenbelasting en vennoot 2 en 3 over €10.000.

 

Dit klopt toch?

 

Maar nu mijn vraag: welk percentage inkomstenbelasting moet worden toegepast? Het valt in box 1 toch? Dan moet ik toch hier kijken?: http://www.belastingdienst.nl/particulier/veranderingen2008/veranderingen2008-06.html#P62_3923.

Klopt het dat de eerste venoot 41,85% moet toepassen, en de overige twee 33,60%?

Of rekent de belastingdienst het totale bedrag (€40.000) en moeten alle vennoten dan 42% betalen?

 

Dan nog een vraag... Ik ben student en mag van de ib-groep maximaal €12.916,17 verdienen omdat ik dan mijn OV-kaart in moet leveren. En dat wil ik natuurlijk niet. ;) Maar wat rekent de IB-groep dan? Het bedrag dat overblijft na aftrek van de inkomstenbelasting of het bedrag inclusief inkomstenbelasting? Dat is nogal een verschil namelijk. Op de site van de IB-groep staat het volgende:

 

"Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2008 is vermeld, die je van de Belastingdienst gaat ontvangen."

Maar is dat dan voor of na inkomstenbelasting?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Alvast bedankt,

 

Gertjan

http://www.solidsquaredesigns.nl -- Professioneel webdesign
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Gertjan,

 

Als vennoot in een VOF is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn IB. Die betaal je over jouw winstdeel in de VOF. Dus elke vennoot betaalt op basis van de 4 schijven zijn IB over zijn winstdeel.

 

Het is dus niet zo dat de fiscus het tabeltarief toepast op de gehele winst van de VOF!

 

Als jouw winstaandeel 20.000 is, dan betaal je 33,6% over de eerste 17.500 en 41,85% over de rest tot 20.000. Dit geldt dus voor elke vennoot.

 

De IB-groep kijkt naar je verzamelinkomen. Dus jouw bruto-winstaandeel (voor belastingen) minus je aftrekposten. Als jij in jouw voorbeeld vennoot 2 of 3 bent (10.000 winstaandeel) dan is er dus niets aan de hand.

 

Bij aftrekposten moet je denken aan de ondernemersaftrek. Hoeveel uur werk je voor de VOF?

 

Houdt dit goed in de gaten en ken zonodig een deel van jouw winst aan de anderen toe.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gertjan,

 

Als vennoot in een VOF is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn IB. Die betaal je over jouw winstdeel in de VOF. Dus elke vennoot betaalt op basis van de 4 schijven zijn IB over zijn winstdeel.

 

Het is dus niet zo dat de fiscus het tabeltarief toepast op de gehele winst van de VOF!

 

Als jouw winstaandeel 20.000 is, dan betaal je 33,6% over de eerste 17.500 en 41,85% over de rest tot 20.000. Dit geldt dus voor elke vennoot.

 

De IB-groep kijkt naar je verzamelinkomen. Dus jouw bruto-winstaandeel (voor belastingen) minus je aftrekposten. Als jij in jouw voorbeeld vennoot 2 of 3 bent (10.000 winstaandeel) dan is er dus niets aan de hand.

 

Bij aftrekposten moet je denken aan de ondernemersaftrek. Hoeveel uur werk je voor de VOF?

 

Houdt dit goed in de gaten en ken zonodig een deel van jouw winst aan de anderen toe.

 

Groet

Joost

 

Ik wil je graag bedanken voor de zeer nuttige informatie. Hierbij krijg je natuurlijk een reusje :D

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gertjan,

 

Als vennoot in een VOF is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn IB. Die betaal je over jouw winstdeel in de VOF. Dus elke vennoot betaalt op basis van de 4 schijven zijn IB over zijn winstdeel.

 

Het is dus niet zo dat de fiscus het tabeltarief toepast op de gehele winst van de VOF!

 

Als jouw winstaandeel 20.000 is, dan betaal je 33,6% over de eerste 17.500 en 41,85% over de rest tot 20.000. Dit geldt dus voor elke vennoot.

 

De IB-groep kijkt naar je verzamelinkomen. Dus jouw bruto-winstaandeel (voor belastingen) minus je aftrekposten. Als jij in jouw voorbeeld vennoot 2 of 3 bent (10.000 winstaandeel) dan is er dus niets aan de hand.

 

Bij aftrekposten moet je denken aan de ondernemersaftrek. Hoeveel uur werk je voor de VOF?

 

Houdt dit goed in de gaten en ken zonodig een deel van jouw winst aan de anderen toe.

 

Groet

Joost

 

Oké, heel duidelijk! Dank je wel!

 

Ik had inderdaad al gegekeken naar de ondernemersaftrek, dat urencriterium haal ik waarschijnlijk wel. Ik zal morgen even een berekening maken hoe hoog mijn winstaandeel maximaal kan zijn zonder in de problemen te komen, waarbij ik dan ook rekening kan houden met ondernemersaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling (<- dat zijn dan ook aftrekposten die ook voor de ib-groep gelden lijkt me?).

 

vergeet ook de mkb winstvrijstelling na de ondernemersaftrek niet, is ook weer 10%.

Die had ik nog niet gezien, maar dat is natuurlijk wel handig om te weten! Thanks. :)

http://www.solidsquaredesigns.nl -- Professioneel webdesign
Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een berekening gemaakt wat je over zou houden als je €20.000 winst ontvangt en aan het urencriterium voldoet. Het ziet er een beetje gaar uit, maar dat komt omdat ik het uit excel moest kopiëren:

 

Winstdeel € 20.000,00

Zelfstandigenaftrek € 6.968,00

Startersaftrek € 2.035,00

Subtotaal € 10.997,00 (= € 20.000,00 - € 6.968,00 - € 2.035,00)

 

Mkb-winstvrijstelling € 1.099,70 (= 0.1 € 10.997,00)

Subtotaal € 9.897,30 (= € 10.997,00 - € 1.099,70)

 

Percentage IB 33,6%

IB € 3.325,49 (= 0,336 * € 9.897,30)

Heffingskorting € 2.074,00

Totale IB € 1.251,49 (= € 3.325,49 - € 2.074,00)

 

Totaal € 18.748,51 (= € 20.000,00 - € 1.251,49)

http://www.solidsquaredesigns.nl -- Professioneel webdesign
Link naar reactie
  • 0

Een starter komt bij 20K uit op 0 euro belasting (op dit moment).

 

Je berekening klopt wel, alleen je bent 1 ingredient vergeten, de arbeidskorting. Als je die meetelt kom jij ook op nul uit.

 

Een tweede ding waar je nog rekening mee kunt houden is de bijdrage ZVW (zorgverzekering), dat zal op een 500 euro neerkomen.

 

Succes met je bedrijf!

 

Ard

 

P.S. een HL lid heeft een site met een bruikbaar rekentool:

 

http://www.esset.nl/brutonetto2008.htm

Link naar reactie
  • 0

Gezien de laatste reacties. wil ik wel duidelijk stellen dat de heffingskortingen geen invloed hebben op het verzamelinkomen (voor IBG)!

 

Dat blijft gewoon het winstaandeel minus de ondernemersaftrek (mits urencriterium gehaald en aantoonbaar!). Niet alleen de fiscus kan nu bewijs vragen van die uren, maar ook de IBG. Niet dat ze dat snel zullen doen, maar als de fiscus er een gat in schiet, dan volgt IBG met de kosten voor jouw OV-kaart.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben vorig jaar samen met twee vrienden een VOF gestart. Nu is het zo dat we voor 1 april de inkomstenbelasting in moeten vullen. We hebben dit alle drie al als particulier gedaan. Hoe werkt dit nu voor het bedrijf? Op dit moment hebben we nog geen winst en geen geld uit het bedrijf gehaald. Moeten we nu als bedrijf aangifte inkomstenbelasting doen of nogmaals maar nu als vennoot?

Ga voor vrijblijvend optimalisatie advies naar http://www.12klik.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Robert

 

Als vennoten in een VOF geeft iedere vennoot zijn eigen winstaandeel uit de VOF aan in zijn IB-aangifte. De VOF doet zelf dus geen aangifte voor de IB.

 

Of je er geld uit gehaald hebt of niet en of je winst of verlies gemaakt hebt maakt niet uit. Elke vennoot moet zijn aandeel in het resultaat van de VOF (omzet - kosten) opnemen in zijn IB-aangifte. Doe dit onder het kopje: andere inkomsten --> inkomsten uit overig werk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.