Space management beinvloedt aankoopgedrag consument

Aanbevolen berichten

Space management beinvloedt aankoopgedrag consument

 

Supermarkteigenaren zijn het laatste decennium overtuigd geraakt van de positieve invloed die geregisseerde schappenplannen op hun omzet kunnen hebben. Gemiddeld 70% van de aankoopbesluiten wordt door consumenten pas staande voor het schap genomen. De schapindeling kan deze besluiten beïnvloeden, weten vakmensen van de hoofdkantoren van supermarkten en productfabrikanten.

 

Nielsen onderscheidt drie manieren om productcategorieën te optimaliseren: de visuele, de voorraadtechnische en de financiële. Retailer en fabrikant moeten voor een ideale schapindeling een keuze maken tussen deze optimalisaties of ze combineren. Daarnaast moeten voor de opstelling van een schappenplan succesindicatoren als marge, aandeel, omzet en brutomarge worden gedefinieerd.

 

Space management klinkt als zodanig haast als exacte wetenschap, maar dat is het volgens Nielsen niet. Door constante ontwikkelingen op het gebied van techniek en consumptiegedrag heeft niemand de wijsheid in pacht. Constant overleg tussen retailer en fabrikant is daarom essentieel. Nielsen adviseert winkels regelmatig hun schapindeling te veranderen, dat stimuleert de productbewustheid van klanten.

 

Bron: Supermarkt

 

Zal dit ook voor webshops gelden?

Link naar reactie

Mooi topic Msteer.

 

Dit geldt zeker voor webshops. Sterker nog het geldt bij uitstek voor een webshop. Wanneer je een bepaalde CD opzoekt krijg je "automatisch" andere vergelijkbare CD's op je scherm gepresenteerd. Een goede webshop heeft dan ook "adaptief" spacemanagement. Oftewel het gepresenteerde aanbod voortdurend aanpassen aan de ingevoerde zoekcriteria van de klant.

 

In de supermarktwereld is narrowcasting nu steeds meer een thema. Daarmee zou je dit een stuk kunnen invullen. Dus op het moment dat jij een fles rode wijn uit het schap trekt, krijg je een aanbieding voor een mooi stuk kaas of een lekkere biefstuk voor je neus op een schermpje of op je mobieltje etc. Vraag is natuurlijk of een klant dat accepteert.

 

In een winkelomgeving met bediening wordt de aanpassingsrol ingevuld door goed personeel. ("die Flatcreen-TV komt nog beter tot zijn recht met dit Dolby-surround-setje").

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik denk dat je gewoon moet proberen waar je doelgroep op reageert en op basis daarvan keuzes moet maken. Als blijkt dat het beste werkt: Producten tonen uit dezelfde categorie dan doe je dat, anders kijk je bijvoorbeeld naar Andere bezoekers kochten ook... etc.

 

Meten = weten telt zeker bij webshops denk ik, al is het alleen maar omdat je al de mogelijkheid hebt om superieur metingen te doen ten opzichte van de winkels in real-life.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.