• 0

doet ie het of doet ie het niet....

Beste mensen,

 

Mijn naam is Bart an ik ben momenteel een student werktuigbouwkunde aan de Haage Hogeschool. De afgelopen maanden hebben wij op school een mini-onderneming gerund. De school Biedt een werkruimte, werkplaats, telefoon, fax en computer aan waarvan wij gedurende een schooljaar GRATIS gebruik mogen maken. In z'n totaliteit vormen we een groep van 14 man die allemaal affiniteiten heben met techniek. In de groep heeft iedereen een aparte functie, zo hebben we bv. productie medewerkers, kwaliteitscontroleurs en managers. Ik oefen de functie van directeur uit en dat is iets wat me erg goed bevalt. Mede door mn overtuigingskracht :) heb ik de groep weten te stimuleren om tot een fantastisch eindresultaat te komen. We maken een golfballenbuis van alluminium en laten deze vervolgens anodiseren en al dan niet voorzien van een bedrijfslogo. meer info: www.hit.henva.com We zijn nu 2 maanden voor het eind van de liqidatie en we draaien volop winst.

 

Tijdens dit project, wat inmiddels dus 7 maanden onderweg is, ben ik heel erg geintresseerd geraakt in het begrip "ondernemen". Al maanden lang lees ik op internet allerlei zaken over managment, informal investors, marketingplannen en comminucatie strategieen.

Ik volg al geruime tijd de discussies op higherlevel.nl en bezoek meer dan regelmatig de site.

 

Ik ben ook van plan om in de toekomst ondernemer te worden. Alles spreekt me aan, de uitdaging, de vrijheid en het risico. Hard werlken vind ik absoluut niet erg, vind het zelfs leuk zo lang ik er zelf resultaat van zie en/of profijt van heb.

 

Nu is het gebeurd dat ik recentelijk op een idee ben gekomen waarvan ik sterk overtuigd ben dat een een zeer goede kans van slagen heeft. Het maalt al ettelijke weken door mn hoofd en iik kan het niet loslaten. Het betreft een idee wat inspeelt op bestaande behoeften die momenteel niet vervuld kunnen worden door de lokale voorzieningen.

Ik heb al een aardig plan in mn hoofd maar ik ben in twijfel of ik het ECHT door zal zetten. Het probleem is niet dat ik niet overtuigd genoeg ben van mezelf, ik weet dat als ik ervoor ga dat het lukt, tenminste dat geldt voor alle activiteiten die ik zelf uit zal moeten voeren. Ik word meer afgeschrikt door overheidsapparaten en regelgeving. In dit kleine landje zijn meer regels dan inwoners lijkt het wel! ongelofelijk!

 

Een ander probleem is waarschijnlijk mn leeftijd. Ik ben nu 22 jaar en voor het uitvoeren van mn project heb ik echt een stevig kapitaal nodig. En ik weet: "goede ideeen stranden zelden door geldgebrek", maar het vergaren van een paar miljoen is alles behalve simpel.

 

Ik heb gesproken met een aantal leeftijdsgenoten die ook het ondernemen wel in zich hebben maar die verklaren me voor gek terwijl ze het idee wel geweldig vinden. Ik ben naast mn school directie chauffeur en met deze mensen praat ik er ook wel eens over en die moedigen me alleen maar aan.

 

Momenteel branden mn vingers om te beginnen met het schrijven van een ondernemingsplan, maken van een marketingplan en het doen van een marktonderzoek.

 

Moet ik doorgaan, zal ik gaan samenwerken of doe ik er verstandig aan om het hele idee te laten varen..? Graag ontvang ik tips, adviezen en/of suggesties! ???

 

MVG,

Bart

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

22? Toen had ik mijn eerste venture capital binnen (ongeveer) :D

 

Gewoon doen dus, als je er in gelooft en je vecht er voor dan kan het. De tijden zijn nu zeker niet hetzelfde als een jaar of vier geleden, maar er zijn letterlijk miljoenen wegen die naar rome leiden.

 

Begin met het vormgeven van je plan, probeer een team samen te stellen (kijk goed naar je eigen zwaktes en vul deze aan met anderen die veel beter zijn dan jij (het liefst in alles)) en begin met deuren open breken.

 

Er zijn letterlijk ontelbare mensen die met een droom rondlopen, er zijn er maar weinig die die droom ook verwezenlijken!

 

A reluctance to try something new is worse than trying something new that fails!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Zrski!

 

Ik zou inderdaad er verder mee aan de slag gaan als ik jou was. Zoals ik je nu hoor ben je erg gedreven (en als je een team studenten kunt motiveren, haal je die investeerders ook wel over...;))

 

Maar zeker in het huidige klimaat, zorg er voor dat je een goed verhaal heb. Wees realistisch, maak een goede markt en financiele inschatting en zoek je eerste klanten! Probeer die alvast binnen te halen, dat komt zeer overtuigend op de investeerders over. Wellicht kun je ze met een proto-type of het idee dat je hebt al overtuigen.

 

En als je echt eerst veel in R&D moet stoppen...probeer contact met een mogelijke partner of toekomstige klant te leggen om te zien of ze initieel willen investeren.

 

Zoals Zrski al zei....er zijn verschillende manier om inkomsten binnen te halen!

 

Veel succes en houd ons op de hoogte!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

oke, bedankt voor jullie reactie in ieder geval!

 

Ik ben vandaag dan ook echt begonnen en heb een planning gemaakt voor mn ondernemingsplan en mn marktonderzoek. Als eerst ga ik een grondig en gedegen marktonderzoek uitvoeren, zowel deskresearch als fieldwork.

 

Ik ben de hele dag aan het brainstrormen geweest en nu heb ik het voor mekaar dat ik door de bomen het bos amper meer zie :P

Ik ga de komende dagen alles structureren en zal waarschijnlijk met regelmaat jullie hulp inschakelen.... ;D

 

 

 

Mik op de maan....als je mist belandt je alsnog tussen de sterren!!

ice

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een idee wat inspeelt op bestaande behoeften die momenteel niet vervuld kunnen worden door de lokale voorzieningen.

Ik heb al een aardig plan in mn hoofd maar ik ben in twijfel of ik het ECHT door zal zetten.

 

Wanneer het is zoals je zegt, dat het inspeelt op een onvervulkde behoefte vind ik zeker dat je gewoon aan de slag moet gaan. Werk het idee verder uit, ontwikkel de juiste strategie. Ikzelf barst ook van de ideeen voor miljoenenprojecten ;D dus ik weet wat je bedoeld. Helaas is het wel zo dat VC aantrekken deze dagen zéér en zeer lastig is en ook bedrijven zijn zeer argwanend en afwachtend om te investeren. Afhankelijk van het bedrijfsconcept zou ik goed gaan onderzoeken wie inderdaad als partner aangetrokken kan worden. Eventueel kan je denken aan het bijeenbrengen van een syndicaat van partners die allemaal een deel kennis investeren.

 

Ik heb zoals ik net zei ook te kampen gehad met vragen als 'hoe krijg ik in godsnaam dit project in de markt, zonder VC' .... maar na veel praten met mensen blijkt uiteindelijk dat je moet proberen het concept kleiner te maken. Hoe kan je nu, zo snel mogelijk zonder veel investeringen geld gaan verdienen en van daaruit verder groeien. Nou is het wel zo dat voor sommigen concepten die vlag niet opgaat end at je dar gewoonweg een grote zak met geld voor noodzakelijk hebt. Tcoh, als je geloofd in jezelf en je concept... go for it. Begin inderdaad met het schrijven van je businessplan, marketingplan en uitwerken van je strategie. Toevallig weet ik nog een heel leuk starterscentrum die zojuist is gestart in de omgeving Den Haag ;-)) Waar ik zelf ook ga zitten ... als je eens wilt praten by the way, of ergens dieper op in wilt gaan lijkt me dat leuk. Ik zelf zit ook in de omgeving Den Haag en heb veel 'affectie' met jongeambituieuze studenten als jijzelf. Groet, Jornt

Link naar reactie
  • 0

Ha Baart,

 

Ik zou het idee zeker doorzetten. Hoeveelste jaar zit je nu van je opleiding? Je kan het idee namelijk ook combineren met je afstuderen, dan vang je twee vliegen in één klap!

 

Zelf doe ik het ook, de start van mijn bedrijf is het afstudeerproject op de Haagse Hogeschool. (Ik doe Commercieel Ingenieur).

 

Als ik je verhaal zo lees, dan heb je zeker de motivatie om het tot een succes te brengen. Als je overtuigd ben van het idee, bereid je voor, leer de omgeving kennen en spring in het diepen!

 

Mocht je meer info willen hebben, dan hoor ik het wel.

 

Succes,

Persoon

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Schrijf je in voor de derde ronde van New Venture. Dan kan je coaching krijgen en als je wint het je je eerste kapitaal binnen (€ 25.000,-)

Het is een goede oefening!

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ha persoon,

 

Ik zit in het derde jaar van de opleiding Werktuigbouwkunde aan de Haage Hogeschool. Op zich is het een aardig idee om een dergelijk project te combineren met het afstuderen. Het enige nadeel is in mijn geval dat mn opleidng weinig raakvlakken heeft met betrekking tot mn idee. Ondanks dit neem ik het toch zeer zeker in overweging!!

 

Meedoen aan de derde ronde van New venture is een goed idee!! dat zou een mooie droomstart zijn!! Het feit dat ik dan van coaching gebruik kan maken is een groot voordeel, immers ben ik een techneut die wel wat ondersteuning kan gebruiken in marketing en comminucatie technieken! het is alleen ff de vraag of ik die deadline ga halen..... Of ik lever iets goeds in of helemaal niets....

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0
Ik word meer afgeschrikt door overheidsapparaten en regelgeving. In dit kleine landje zijn meer regels dan inwoners lijkt het wel! ongelofelijk!

 

Ik zou me in ieder geval daar helemaal niet druk over maken!

 

 

Voor de rest: succes!!

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik word meer afgeschrikt door overheidsapparaten en regelgeving. In dit kleine landje zijn meer regels dan inwoners lijkt het wel! ongelofelijk!

Er zijn inderdaad wel veel regeltjes, maar op zich valt het allemaal wel mee. Er zijn als je gaat starten maar een paar dingen die je echt in de gaten moet houden. Op het moment dat je personeel krijgt verdriedubbelt het aantal regeltjes, maar nog steeds is het wel hanteerbaar. Ok, liever niet, das waar... Maar het valt al met al wel mee...

 

Een ander probleem is waarschijnlijk mn leeftijd. Ik ben nu 22 jaar

Ok, hier heb je gedeeltelijk een punt vind ik zelf, maar daar zou ik me niet te druk om maken. Als ideeen echt goed zijn en jij je op een professionele en goede manier gedraagt en laat blijken dat je serieus bezig bent, dan kijken de echt geïnteresseerden daar wel overheen...

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Hartelijk bedankt voor jullie reacties, eindelijk een interactieve manier om ECHT het een en ander op te steken!!

 

Ik ben dus reeds begonnen met mn project. Sinds een paar dagen ben ik echt continue aan het nadenken over mn ideeen. Het is af en toe om gek van te worden.... in de trein...op school...in bed... altijd en overal!! langzaam sluipen er steeds meer details mn gedachten in.

 

Maar voordat ik me volledig stort de uitwerking van mn ondernemingsplan ga ik een goed marktonderzoek doen. Ik heb al een aantal mensen weten te charteren die een paar middagen aan de slag gaan voor me.... in ruil voor een paar kratjes bier, maar daar heb ikzelf ook alleen maar weer profijt van.. ;D

Wat ik me nu alleen afvraag, wanneer is een marktonderzoek representatief? Het lijkt mij dat het verstandig is om de totale potentiele doelgroep vast te stellen en daar een X aantal procenten van te nemen.... of is dat een rare gedachte..? misschien zijn er wel regels voor maar daar ben ik minder bekend mee...

 

wederom mijn dank!

 

Bart

 

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is en blijft een beetje koffiedik kijken. Waar je in ieder geval voor op moet letten is dat je jezelf niet voor de gek houdt. Het is namelijk veel makkelijker om de positieve punten te zien dan de negatieve punten te signaleren.

 

Zeer waardevolle bronnen zijn natuurlijk je toekomstige concurrenten (zowel directe concurrente als bedrijven die gelijke dingen doen als de indirecte concurrenten. Indirecte concurrenten kan van alles zijn, zoals een tweede vakantie een concurrent voor het kopen van een BMW zou kunnen zijn).

 

Vaste waardes voor de representativiteit van je marktonderzoek kan ik eerlijk gezegd momenteel niet bedenken, maar wie weet zijn ze er wel? Iemand anders ideeën hierover?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Tja...

 

Je eerste idee.

Laat ik allereerst beginnen met de opmerking dat indien je een echte ondernemer blijkt te zijn dit niet je laatste idee is. Ga ervoor, maar ga absoluut niet bij de pakken zitten indien het niets wordt. De meesten van ons horen meer "Dat kan niet" en "Nee" van investeerders en goedwillige verstandige adviseurs, ambtenaren en consultants dan dat we ooit ja horen. Dat geeft niet, want een keer ja weegt op tegen 100 keer nee. Het vergt wel dat je tegen kritiek moet kunnen. Zorg dus voor een dikke huid.

 

"If nobody did anything crazy nothing intelligent would ever get invented."

 

Succes!

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Wanneer is marktonderzoek representatief?

 

Het wiskundige en statistisch juiste antwoord is ongetwijfeld anders dan het praktische antwoord. Het praktische antwoord is: wanneer mensen jou geloven. Marktonderzoek is de tool om derden het vertrouwen te geven dat het allemaal echt kan en zal gebeuren. De presentatie van je onderzoek in een bedrijfsplan / presentatie is net zo belangrijk als het onderzoek zelf.

Een paar trips: Voor het overtuigen van derden (Klanten / Investeerders) zijn de volgende meningen het meest interesant:

 

1. Actuele Klanten

2. Toekomstige Klanten

3. Industry Experts met toegang naar toekomstige klanten

4. Marktonderzoek uitgevoerd door onafhankelijk expert

5. Marktonderzoek uitgevoerd door jezelf.

 

Succes

Karel

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Het is idd veel makkelijker om alleen maar positieve punten op te merken. De negatieve punten die (tot nu toe) bij mn marktonderzoek naar boven zijn gekomen blijken ook uit mn SWOT. Op zich is dat volgens mij wel oke!

 

wat ik me alleen afvraag, hoe belangrijk is het uitvoeren van een marktonderzoek door een externe instantie? Ik zou toch achtelijk zijn als ik mezelf voor de gek ga houden?..... voor tonnen de schuld in....

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Hey Baart,

 

net als de meeste anderen zeg ook ik: Doen!

Over je leeftijd zal ik me ook niet al te druk maken als ik jou was. Zelf ben ik op mijn 23e een eigen bedrijfje begonnen. Als je een goed verhaal hebt en een sterk product dan zal er niet veel zijn wat jou in de weg zal staan.

Je bent, voor zover ik begrepen heb, al druk bezig met een marktonderzoek en het plannen van je ondernemingsplan. Probeer inderdaad die gedachte vast te houden. Je klanten als uitgangspunt houden en daar je product op richten. Zelf was ik in het begin teveel vanuit het product gaan denken. Dus eerst heel het product ontwikkelen en op de markt brengen en daarna ben ik pas gaan kijken of er ook wel klanten voor waren. Gelukkig is het allemaal wel goed gekomen.

Probeer bij het opstellen van je ondernemingsplan voor jezelf een goed beeld te creeëren over wat je eigenlijk met het bedrijf wil en denkt te gaan bereiken. (je missie en strategie) Maar dat niet alleen op het zakelijk vlak, maar ook op het persoonlijke vlak. Dan wordt het straks voor jezelf makkelijker om meetpunten op te stellen om te kijken of je ook daadwerkelijk bezig bent om die doelstellingen te realiseren. Denk daarbij dan niet alleen aan financiële maar ook aan de niet-financiële resultaten die in je bedrijf meetbaar gemaakt kunnen worden. Zo hou je voor jezelf altijd een goed beeld om te kijken of dat je op de goede weg bent.

Het enige wat mij nog rest te zeggen is: Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Bart, na al die goede reaties i.v.m je ondernemersplannen zit je waarschijnlijk niet te wachten op mijn reactie.

 

Wat ik je wil zeggen is, dat het ondernemerschap eigenlijk helemaal niet zo leuk is. Het is zwaar.Het is afzien. Het is eenzaam en het is stressie.

Als het uiteindelijk een succes is geeft het wel veel voldoening, en vergeet je de negatieve ervaringen.

Het wordt alleen niet altijd een succes.

 

Een baan als net afgestudeerde geeft status, zekerheid en comfort.

Als je een beetje verwent bent verkies je dus een baan boven het ondernemersschap.

Dat die baan uiteindelijk ook niet bied wat je zoekt is vers 2.

De meeste ondernemers zijn dan ook een jaar of 35 en hebben het helemaal gehad met banen en werkgevers.

 

Als je toch kiest voor het ondernemerschap houd er dan wel rekening mee dat je afscheid neemt van de vaste baan als optie.

Want als je tijdens al die gestresde momenten die gedachte met je mee sleept, dan hou je het niet vol.

 

Eén punt is er wel een ondernemer wordt je niet, ondernemer ben je.

Maar er moet een zeer grote innerlijke drive zijn om als 23 jarige een onderneming (met een miljoenen investering) van de grond te willen trekken.

 

Het feit dat je 'pas' 23 bent heeft nadelen, maar ook voordelen. Het nadeel is dat je niet veel (levens)ervaring hebt, het voordeel is dat je meer open staat voor adviesen van anderen.

Voor de durfkapitaalverschaffers heffen de voor- en nadelen elkaar op. Voor banken e.d. kan ik me voorstellen dat ze moeite hebben met je leeftijd.

 

Je kunt inderdaad beginnen met het schrijven van je businessplan, marketingplan en uitwerken van je strategie.

 

Een goed idee moet niet laten schieten.

Maar zoals voor mij al gezegd is je eerste plan zal niet je definitieve plan zijn besteed er daarom zoveel mogelijk tijd aan.

Je moet er een beetje op broeden.

 

Je zou er zoals hier al geadviseert is toch in kunnen schrijven voor de derde ronde van New Venture.

Het maakt niet uit of je het plan compleet aangeleverd krijgt.

Je krijgt desondanks goede adviesen en sturing.

 

M.V.G

 

Chris Geus

 

 

P.s veel succes !!!!!!!!!!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor alle reacties! Ik ben toch ;D dat er zoveel mensen meedenken en doen! Ik sta de laatste paar dagen een beetje stil met de activiteiten en daar baal ik goed van. Overdag is het erg druk met studie en andere activiteiten en laat op de avond werk ik steeds aan mn ondernemingsplan.

 

Na een aantal keren op het stadhuis geweest te zijn voor vragen over bestemmingsplannen en vergunningen ben ik alsnog op een groot vraagteken gebotst. Ik vroeg aan de beste man of ik alle vergunningen en regels in de peiling heb.... Ja zegt ie. Ik spitten op de website van mn gemeente kom ik erachter dat ik minimaal 25 moet zijn om mn project te mogen realiseren. Zowel de vergunning houder de bedrijfsleider als de eigenaar moet minimaal 25 zijn en beschikken over een diploma hygiene. Dit laatste is geen probleem. :).....maar de rest.. :(

 

 

wat is nu het beste wat ik kan doen...... twee jaar de tijd nemen om mn plannen veder uit te werken.... heb ik niet echt veel trek in.... Gewoon doorgaan en kijken waar het schip strand.......ook een matig idee...

 

Een partner zoeken die dus ouder is als 25 en eventueel bereid is om een diploma hygiene te halen.... :)

 

Ik denk dat het laatste het meest suc6 vol KAN zijn.... maar ja...ga er maar aan staan om iemand te vinden.... ik moet met diegene opm 1 lijn zitten en die persoon moet er daadwerkelijk voor willen gaan.... ik ga niet met de eerste de beste in zee en we moeten oo elkaar kunnen bouwen....

 

Ik kan natuurlijk ook iemand "gebruiken" alleen om de naam en de daarbij behorende leeftijd.....

 

 

mmmmmmm listig allemaal.....

 

Wie ziet het licht op deze eerste mooie zomeravond van 2003?

 

Bart

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Yep, over twee jaar kan het nog steeds... Maar het hoeft niet. Ondernemen is volgens mij ook inventief zijn en oplossingen vinden waar anderen het bijltje er bij neer gooien.

 

Twee jaar wachten is een optie, maar is het de juiste? Een partner is een optie, maar wederom is het de juiste? Iemand vinden voor de leeftijd is een optie, maar wil je op die manier beginnen?

 

Er zijn vast en zeker nog andere opties, bijvoorbeeld ouders, investeerders die bepaalde delen op zich nemen (pas hier voor op) en nog veel meer.

 

Wees creatief en never give up :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad!! Ik had eigenlijk al niet echt veel trek om echt met iemand samen te gaan werken. En dat van die leeftijd....daar kom ik ook wel uit!

 

Ik ga gewoon door. Tegen de tijd dat mn (nieuwbouw) project helemaal operationeel is ben ik toch 2 jaar verder! :)

 

Thx voor het meedenken!!

Bart

ice

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.