• 0

Vragen over formulieren oprichting BV

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig met het invullen van de formulieren van Justitie voor aanvraag van een "verklaring van geen bezwaar" voor het oprichten van een (holding) BV. Het betreft de formulieren A en B.

 

Nu heb ik hierover nog een aantal korte vraagjes:

 

 

  • Een "standaard" BV heeft toch geen prioriteitsaandelen?
     
  • Hoeveel "gewone aandelen" hebben BV's meestal? 180 met een nominale waarde van 100 euro per stuk, of zijn het er vaker 1800 met een nominale waarde van 10 euro?
     
  • Op formulier B moet ik aangeven of ik bij de op te richten vennootschap betrokken zal zijn als "oprichter", "aandeelhouder", "bestuurder" en/of "uiteindelijke beleidsbepaler". Moet ik deze laatste ook nog aankruizen wanneer ik ook al heb aangegeven bij de vennootschap betrokken te zijn als "bestuurder"? Ik vraag dit met het oog op vraag 1.7 ("Indien u een uiteindelijke beleidsbepaler bent: op welke wijze oefent u uw invloed uit?").

 

De genoemde formulieren (A en B) zijn overigens hier te downloaden / in te zien.

 

Wie kan mij verder helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen,

 

1, Een standaard-BV heeft inderdaad geen prioriteitsaandelen. Prioriteitsaandelen zijn bedoeld on aan bepaalde aandeelhouders bijzondere stemrechten te geven. Bij een BV met 1 aandeelhouder is dat niet nodig.

 

2. Het geplaatst en gestort kapitaal moet minimaal € 18.000 zijn. Hoe dit verdeeld wordt, maakt niet zoveel uit. Er zijn verschillende varianten. 180 * € 100 zal vaker voorkomen dan 1800 * € 10, maar dat maakt allemaal niet zoveel uit.

 

3. Er staat of u betrokken bent als "bestuurder en/of uiteindelijke beleidsbepaler" Dat is dus 1 vraag, waar het antwoord meestal ja op zal zijn. Bij vraag 1.7 kun je dan iets vaags invullen.

 

Je moet voor de oprichting van de B.V. bij de notaris zijn. Waarom laat je dan het formulier niet door de notaris invullen. Dan zijn professionals die dagelijks deze formulieren invullen. Weet je zeker dat het goed gebeurt.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen

 

Je bent als oprichter inderdaad betrokken bij de BV als oprichter, aandeelhouder, bestuurder en uiteindelijk beleidsbepaler. Over dat laatste: vul in (1.7): "volledige zeggenschap".

 

Ik weet niet of je een bestaande onderneming inbrengt in een BV, want dan is het maatschappelijk, geplaatst en volgestort kapitaal wellicht niet 18.000.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.