• 0

De zoveelste faillisementsvraag

Hallo,

 

Sinds 1991 werk ik als eenmanszaak met een tussenperiode van 3 jaar in loondienst. Na die drie jaar werd mijn contract niet verlengd en kreeg ik een ww uitkering. Ik ben onmiddellijk weer gestart met een nieuwe eenmanszaak en na een periode van anderhalf jaar kon ik de ww uit en werk nu bijna anderhalf jaar als zzp'er. De zaken gingen tot vorige week goed. Vorige week zijn 3 grote opdrachten waar veel werk in zou zitten vervallen met vele maanden van (betaalde) voorbereiding. Deze annuleringen (de projecten zijn stomweg geannuleerd en drie tegelijk is toeval, het ligt niet aan mij) brengen mij nu in enorme problemen. Zozeer dat ik nu drie keuzes heb:

 

1.

Volgens het UWV heb ik nog anderhalf jaar recht op ww volgens de oude regeling, en moet ik binnen anderhalf jaar dat aanvragen en ik heb nog 7 weken om dat te doen. Voorwaarde is dat ik voor die tijd mijn eenmanszaak heb opgeheven en nu alweer aan het solliciteren ben.

 

2.

De eenmanszaak omzetten in een Euro BV om te hopen eventuele persoonlijke aansprakelijkheid te beperken.

 

3.

Vanwege (voor mij) forse investeringen zoveel mogelijk verkopen maar dan blijft er nog een schuld over van 35000 Euro. Vanwege die schuld een schuldsanering aanvragen (geldt misschien ook voor optie 1 ww-uitkering).

 

Mijn echtgenote heeft een vaste baan, wij zijn op huwelijks voorwaarden getrouwd en mijn schulden staan in die voorwaarden als uitsluiting vermeld sinds april 2003.

 

Ik weet dat er ook de mogelijkheid zich aandient dat er gewoon weer opdrachten komen, maar de voorbereidingen van de drie projecten waren dusdanig lang dat er geen mogelijkheid was andere projecten te doen. Oh, ja er komt nu geen cent meer binnen, en twee van de drie projecten worden allemaal rechtzaken tussen partijen waarin ik in twee geen partij ben.

 

Lang verhaal misschien maar alle tips zijn ZEER welkom want ik moet een beslissing nemen op korte termijn en misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien suf, maar wat wil je zelf?

 

Als je zelfstandig wilt blijven, focus dan op die rechtszaak en het creëren van nieuwe opdrachten, en leef van het salaris van je vrouw. Misschien een tijd lang zuinig doen, maar waarom niet?

 

Als je niet zelfstandig wilt blijven, vraag die WW aan en zoek een baan.

 

Die schulden zijn me niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan dat je die in beide gevallen hebt. Probeer met schuldeisers een regeling te treffen, schuldsanering is geen pretje.

 

Als je nu een BV start heb je nog steeds de persoonlijke aansprakelijkheid van de tijd voor de BV, dus dat is geen oplossing voor het verleden, wel evt voor nieuwe opdrachten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Probeer er in ieder geval achter te komen waar je echt voor uit je bed wil komen. Ga dat gewoon doen, al of niet als ondernemer, werknemer of vrijwillger maar ga dat doen wat je altijd al had willen doen. Zoek de mensen op met die zelfde passie, praat er over en help mee.

 

De rest komt dan in de meeste gevallen weer goed. Geef zo'n verandering wel zes maanden de tijd voordat alles enigszins stabiel is.

 

Vergeet die lange termijn projecten. Acteer nu.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

2.

De eenmanszaak omzetten in een Euro BV om te hopen eventuele persoonlijke aansprakelijkheid te beperken.

Dat heeft geen zin; u blijft aansprakelijk voor alle verplichtingen die zijn ontstaan voor het oprichten van de BV.

Vanwege (voor mij) forse investeringen zoveel mogelijk verkopen maar dan blijft er nog een schuld over van 35000 Euro. Vanwege die schuld een schuldsanering aanvragen (geldt misschien ook voor optie 1 ww-uitkering).

 

Mijn echtgenote heeft een vaste baan, wij zijn op huwelijks voorwaarden getrouwd en mijn schulden staan in die voorwaarden als uitsluiting vermeld sinds april 2003.

Aanvraag schuldsanering of faillissement is een grote stap, die u niet licht moet nemen. Het is verstandig om u hierin door een deskundige te laten adviseren en mogelijk ook begeleiden.

 

Omdat het voortbestaan van uw éénmanszaak in gevaar is, komt u naar alle waarschijnlijkheid in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. Het lijkt mij in dat licht verstandig te bezien of de gang van zaken ten aanzien van de geannuleerde projecten wel rechtmatig is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@StevenK:

 

Dat mijn eenmanszaak in gevaar is gekomen is wel duidelijk, waar kom ik eventueel in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand?

Overigens met dank aan iedereen.

Daar kan elk van mijn mede-advocaten je over informeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.