• 0

Natuurlijk persoon in coöperatie

Beste mensen,

 

Vraag 1:

Met 5 mensen willen we een coöperatie oprichten.

Er is 1 lid die heeft een BV en de overige leden een eenmanszaak en ik heb nog niets. Wat adviseren jullie ons te doen? Welke ondernermsvorm moeten de leden hebben?

 

Vraag 2:

Het liefst wil ik het zo simpel mogelijk houden. Uitgesloten aansprakelijkheid waarbij we kleine investeringen samen doen in de coöperatie.

Zodra er winst ontstaat dan deze verdelen over de leden naar rato tijdsbesteding. Hoe wordt deze winst fiscaal belast in coöperatie en hoe vervolgens de winstuitkering. Kan deze naar mij vloeien als werk uit overige werkzaamheden zonder dat ik een eenmanszaak heb?

 

Hoor het graag. Alvast bedankt!

Bas

 

Bedankt voor uw hulp

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL Bas.

 

Misschien is het ook wel aardig om even te vermelden wat je gaat doen als bedrijfsactiviteit met je coop.

 

Wanneer je met 5 mensen een cooperatie begint is het het meest optimaal vanuit fiscaal oogpunt om alle 5 deel te nemen als natuurlijk persoon. Of dit als prive-persoon of vanuit een eenmanszaak is is niet zo belangrijk.

 

De reden is dat je dan het meest optimaal van de werking van de verlengstukwinst geniet. Kort omschreven komt het hier op neer. Een cooperatie is een zelfstandige rechtspersoon die onder de vennootschapsbelasting valt. Wanneer alle leden echter natuurlijke personen zijn kan de behaalde winst van het samenwerken zonder fiscaal onder de vpb te vallen worden uitgekeerd aan de leden. De uitgekeerde winst is dan wel belast voor ib.

 

Wanneer een lid deelneemt vanuit een bv gaat de werking van de verlengstukwinst methode voor een gedeelte teniet. De bv is namelijk geen natuurlijk persoon maar alleen rechtspersoon.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Een Cooperatie UA (uitgesloten aansrakelijkheid) oprichten is niet ingewikkeld. Ik dacht wel dat er een notaris aan te pas kwam (www.degoedkoopstenotaris.nl). Juridisch gezien zijn alle leden gelijk, ongeacht de rechtsvorm van de personen die lid zijn. Fiscaal gezien wijs ik op de verschillen die Ard zo helder heeft verklaard.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik zou overigens niet zomaar naar iedere notaris gaan voor het aanmaken van een coöperatie, zijn er maar bar weinig die echt het fijne er van weten.

 

Check de ervaringen door simpel te vragen of ze wel eens een coöperatie hebben aangemaakt, anders krijg je wat standaard statuten van 20 jaar terug. Alleen de laatste zes maanden zijn er al weer flink wat wetjes gewijzigd omtrent dit aspect, zorg dus dat je iemand in handen neemt die dat bij houdt.

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.