• 0

Direct mailling - wat heb ik fout gedaan?

Beste HL-experts,

 

Afgelopen 6 weken heb ik een mailling verstuurd naar bedrijven in de branches bouw, industrie, vracht- en persoonsvervoer en gemeenten om mijn product de HealthLife Bloxxes HealthCheck aan te prijzen/ aan te bieden. Dit is/ was voor mij de eerste mailing voor dit product en ben nu een beetje aan het evalueren wat ik beter had kunnen doen, maar ik kom er niet goed uit. In eerste instantie heb ik een brief gestuurd:

 

Geachte heer/mevrouw ,

 

Zoals u wellicht uit de media heeft vernomen, is overgewicht op de werkvloer een groot probleem aan het worden. Steeds meer mensen in Nederland hebben overgewicht, wat leidt tot ziekteverzuim en hoge kosten. Dit blijkt uit onderzoek verricht door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

 

Juist als werkgever wordt van u verlangd steeds meer preventief in te spelen op dergelijke gezondheidsklachten. Mijn bedrijf HealthLIfe Bloxxes kan dan ook veel voor u betekenen. Door middel van de HealthLife Bloxxes HealthCheck kunnen uw werknemers getest worden op bijvoorbeeld hun cholesterol- of bloedsuikergehalte. Wij kunnen daarna een plan opstellen om te hoge waarden omlaag te brengen.

 

Voor u betekent dit dat u investeert in uw personeel, waarbij een lager ziekteverzuim uw winst is. HealthLife Bloxxes biedt u dan ook een 100% inspanningsgarantie: wij doen ons best uw werknemers zo goed mogelijk te begeleiden en te motiveren om de waarden te verlagen. Echter, de werknemer moet dit zelf ook willen.

 

Bij deze brief vindt u een flyer van de HealthLife Bloxxes HealthCheck met informatie over de Checks die wij kunnen uitvoeren. Tussen 2 en 4 weken na dagtekening van deze brief nemen wij telefonisch contact met u op om te kijken of er samenwerking mogelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Romano Sandee

HealthLife Bloxxes

 

Vervolgens naast de flyer heb ik deze nagebeld met de vraag of er nog vragen zijn, toelichting nodig was en of ze hiervoor intresse hebben. Het grootste deel heeft dan geen intresse. Wat doe ik dan fout? Juist nu wanneer PrincewaterhouseCoopers de bedrijfsgezondheidsprogramma's aanprijst zou ik daar mijn voordeel uit moeten halen. Kortom, hoe wek ik nu juist intresse bij mijn prospect en wat heb ik fout gedaan, waar ik nu van kan leren?

 

Alvast bedankt voor het feedback/ relativerend klankbord.

 

Groet,

 

Romano Sandee

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het eerste wat bij mij opkwam na het lezen van de mailing was;

 

Hoort hetgeen jijzelf doet aan je gezondheid niet toe in de privesfeer?

 

Ik weet dat mijn ex-werkgever wel bij mijn sollicitatie vroeg of ik ook sportte, alwaar hij genoegen nam met het feit dat ik veel wandel(de). Dus ik geloof zeker dat je houding te naief is; werknemers zullen heel raar opkijken, al dan niet extreme weerstand bieden.

 

Wat eerder wel genoemd was, is een personeelgerichte aanpak. Er zijn voor de middelbare school van die feesten die je kan aanvragen als leerlingen. Welllicht dat zo'n aanpak ook zou werken voor jouw produkt;

 

"Nodig de healthcheck op je bedrijf uit?"

 

Als laatste vind ik dat je bedrijfsnaam teveel weg heeft van een viagra spammende bedrijfsnaam. Vooral die dubbele x. Je hebt niet alleen je bedrijfsnaam maar ook je produkt hierdoor extreem complex gemaakt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

Wat is overigens een blox?

Wat betreft de website; deze wordt op dit moment compleet gerestyled en dan worden alle "foutjes" als het ware eruit gehaald, daar is al iemand mee bezig geweest, de website van de HealthCheck is bijvoorbeeld vrij nieuw en daarom alvorens al gecontroleerd op de spelling/grammatica.

 

edit: link gefixt

 

Deze website maakt op mij totaal geen indruk. Ziet er zeer goedkoop uit. Lijkt wel een werbsite van een amateur, maar niet voor een serieus bedrijf!

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat mensen er zeker energie in willen steken...

 

Laat ik het anders verwoorden, dan: heb je daar onderzoek naar gedaan? Het is nogal een risico om je bedrijf te baseren op je eigen inschattingen in tegenstelling tot degelijk marktonderzoek.

 

Het is mijn ervaring juist dat werknemers bijzonder kritisch staan tegenover initiatieven die door hun werkgever worden aangeboden, zeker als die een zekere betrekking tot hun prive-situatie hebben.

 

Een van mijn werkgevers bood ooit, vanuit het idee van verhogen van persoonlijk welzijn, een flinke korting aan op een squash-abonnement, en alleen de meest fervente squashers die zelf al een abonnement hadden maakten daar gebruik van.

 

De rest was in meerderheid van mening dat de baas zich niet met hun persoonljike zaken diende te bemoeien, en dat ze zelf wel zouden bepalen of ze zouden gaan sporten of niet.

 

Jij denkt dus dat dit niet (meer) zo is, en ik ben benieuwd waar je dat op baseert.

Link naar reactie
  • 0

Bij (grote) bedrijven is er vaak sprake van een trainingsbudget voor iedere werknemer, De werknemer en zijn manager vullen dat samen in door middel van een persoonlijk ontwikkel- of opleidingsplan (POP) of iets wat er op lijkt.

 

Je zou je dus ook kunnen richten op de werknemer die wil afvallen. Als die op kosten van zijn werkgever begeleiding kan krijgen is dat natuurlijk erg interessant. De manager heeft dan professionele documentatie (feiten, onderzoek) nodig om het te kunnen verantwoorden naar zijn baas en de HR afdeling.

Link naar reactie
  • 1

Waarom haak je niet aan bij / met een fitness club in de buurt? Deze hebben vast bedrijfscontracten, heb jij meteen de juiste persoon.... Bij ons doen ze dat soort metingen ook een paar keer per jaar, is een mooie toevoeging voor de fitness club en jij zit heel dicht op je (in je) doelgroep...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bij (grote) bedrijven is er vaak sprake van een trainingsbudget voor iedere werknemer, De werknemer en zijn manager vullen dat samen in door middel van een persoonlijk ontwikkel- of opleidingsplan (POP) of iets wat er op lijkt.

 

Je zou je dus ook kunnen richten op de werknemer die wil afvallen. Als die op kosten van zijn werkgever begeleiding kan krijgen is dat natuurlijk erg interessant. De manager heeft dan professionele documentatie (feiten, onderzoek) nodig om het te kunnen verantwoorden naar zijn baas en de HR afdeling.

 

Dat is 1 van de doelgroepen, daarnaast is preventie dus erg van belang binnen HB. En een dergelijk onderzoek, wat voor onderzoek dan? Een onderzoek naar de behoeften van werknemers?

Link naar reactie
  • 0

Waarom haak je niet aan bij / met een fitness club in de buurt? Deze hebben vast bedrijfscontracten, heb jij meteen de juiste persoon.... Bij ons doen ze dat soort metingen ook een paar keer per jaar, is een mooie toevoeging voor de fitness club en jij zit heel dicht op je (in je) doelgroep...

 

Dat is een goede tip, heb ik zeker wat aan. Wat ik momenteel ook mee bezig ben is in contact komen met arbo-organisaties om via deze weg bij bedrijven "binnen te wandelen" als het ware.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat mensen er zeker energie in willen steken...

 

Laat ik het anders verwoorden, dan: heb je daar onderzoek naar gedaan? Het is nogal een risico om je bedrijf te baseren op je eigen inschattingen in tegenstelling tot degelijk marktonderzoek.

 

Ik heb in september 2007 een onderzoek laten uitvoeren door HanzeConnect waaruit bleek dat bedrijven in de sectoren waar ik een brief naar toe heb gestuurd, behoefte hebben aan de dienstverlening zoals ik ze aan bied en bedrijfsgezondheidsprogramma's.

Link naar reactie
  • 0

Nog even een opmerking.

Je gebruikt nu de term HB Health Check hier op het forum.

Mensen die medisch enigszins onderlegd zijn denken bij Hb aan hemoglobine.

Hemoglobine (Hb)

 

Hemoglobine (Hb) is een ijzer-bevattende, rode kleurstof in de rode bloedcellen (= erytrocyten) van het bloed, die zuurstof kan binden. Hemoglobine is nodig voor het transport van zuurstof van de longen naar de organen en weefsels.

Als het hemogline-gehalte (= Hb-waarde) van het bloed abnormaal laag is, kan het bloed niet voldoende zuurstof transporteren. Dit wordt bloed-armoede (= anemie) genoemd.

Een Hb check wekt de indruk dat de Hb waarden van het bloed gecheckt worden.

Link naar reactie
  • 1

Nog een toevoeging op mijn eerdere post: Zorg voor een laagdrempelige responsmogelijkheid. Natuurlijk staat je telefoonnummer op de mailing, maar de telefoon is een hoogdrempelige manier. Men is snel bang een verkoper aan de telefoon te krijgen die de latente interesse probeert te verzilveren in een order. Een voorbeeld is een antwoordkaart met antwoordnummer. Je kunt ook een aparte website / landingspage maken die je in je brief vermeld. Zo kun je aan je statistieken zien hoeveel ontvangers er een latente interesse hebben getoont. Natuurlijk is er een responsmogelijkheid via die aktiepagina, maar dat spreekt voor zich.

 

DM is een vak apart. Niet iedere reclameman beheerst deze tak van sport. Het is meer een wetenschap geworden, waarvan zelfs de wetenschappers slechts een poging doen de materie te begrijpen. Als je niet enige basiskennis hebt van merketingcommunicatie is de kans klein dat je grootse resultaten scoort. Mijn advies: probeer aan te haken bij een gespecialiseerd DM-bureau. Je kansen kunnen alleen maar toenemen.

 

[edit]Typo's[/edit]

Link naar reactie
  • 0
Ik heb in september 2007 een onderzoek laten uitvoeren door HanzeConnect waaruit bleek dat bedrijven in de sectoren waar ik een brief naar toe heb gestuurd, behoefte hebben aan de dienstverlening zoals ik ze aan bied en bedrijfsgezondheidsprogramma's.

 

Dan wordt het dus zaak om uit te zoeken waarom de werkelijkheid daar niet mee overeenstemt. Heb je bij het nabellen ook gevraagd waarom men geen interesse had?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in september 2007 een onderzoek laten uitvoeren door HanzeConnect waaruit bleek dat bedrijven in de sectoren waar ik een brief naar toe heb gestuurd, behoefte hebben aan de dienstverlening zoals ik ze aan bied en bedrijfsgezondheidsprogramma's.

 

Dan wordt het dus zaak om uit te zoeken waarom de werkelijkheid daar niet mee overeenstemt. Heb je bij het nabellen ook gevraagd waarom men geen interesse had?

 

Bij overheden en de bouw was het zo dat ze als antwoord gaven "Deze diensten vragen wij wel van onze vaste arbo-intstantie" en vaak kreeg ik de kans ook niet om door te vragen. Bij vervoersbedrijven (zowel vracht als personenvervoer) was de reden dat ze vinden dat hen bedrijf gezond genoeg is, en ik was bij 1 zo brutaal te vragen waarop het gebaseerd werd en toen hong de man op...

 

En bij installatie en beveiligingsbedrijven (waarbij ik juist zou zeggen dat het van belang is, want wanneer er iemand uitvalt, kan de dagelijks bedrijfsvoering erg beinvloed worden) was het antwoord "geen intresse" en vervolgens wordt er gelijk opgehongen... Waarbij je nog niet eens de kans krijgt om een fijne dag verder toe te wensen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

"Geen interesse" aan de telefoon hoeft niet per se te betekenen dat er helemaal geen interesse voor de dienst is. Bedrijven worden tegenwoordig zo overspoeld met informatie over nieuwe producten dat er een te grote weerstand is ontstaan om ook maar een seconde tijd te besteden aan DM-acties. Ongeacht wat voor product u probeert te verkopen. De woorden "geen interesse" zijn er gewoon ingesleten om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.

 

Dat hoeft geen probleem te zijn. Een groot deel had aan de telefoon geen interesse. Ik leid daaruit af dat een klein deel wel interesse had en dat het klanten opleverde. Dan is de actie toch geslaagd. Ik heb wel eens gehad dat een klant, die vrij onbeschoft was aan de telefoon tijdens een acquisitieronde, zich een aantal weken later toch via het internet aanmeldde om de dienst te kunnen afnemen. Bedrijven kijken bij nieuwe diensten de kat uit de boom, maar als het echt goed is komen ze op een gegeven moment vanzelf even kijken.

Link naar reactie
  • 2

Wat is overigens een blox?

 

Een Blox is een module, dit kan zijn een training, workshop of 1 les van een cursus. Een populaire Blox op dit moment is bijvoorbeeld Eten en Bewegen met Peuters, wat iets totaal anders is dan de HealthCheck.

 

Wat betreft de website; deze wordt op dit moment compleet gerestyled en dan worden alle "foutjes" als het ware eruit gehaald, daar is al iemand mee bezig geweest, de website van de HealthCheck is bijvoorbeeld vrij nieuw en daarom alvorens al gecontroleerd op de spelling/grammatica.

 

edit: link gefixt

 

Hallo, halloooo, hallllooooooo, nanou, nanou, hier de la Manza calling Bloxxes....

Ik zit namelijk enorm omhoog met m'n health en ik ben in desperate nood voor een healthcheck die jij blox noemt. M'n ezel trouwens ook, maar daarvoor heb ik een ander middel; haver.

 

Zonder dollen, Romano, ik heb respect voor je doorzettingsvermogen, maar het blijkt in de praktijk nogal beroerd uit te pakken. Als mensen zeggen dat je naam voor je bedrijf niet zo handig is gekozen, is dat omdat ze je willen helpen. Een Blox zegt mij ook niks, omdat ik niet uit de gaming wereld kom en omdat ik niks met de bekende telefoonaanbieder doe. Op deze manier kan je mailen, roepen, bellen en schreeuwen totdat je een ons weegt, maar aux serieus genomen worden zal je niet. Sorry daarvoor.

 

Probeer aansluiting te vinden bij je doelgroep en spreek de taal die daar wordt gewenst, anders luistert er niemand. Een blaatverhaal over web2.0, crowdsurfing en user-generated-content koop ik ook niet, tenzij iemand me kan vertellen welk probleem ermee opgelost wordt. Hetzelfde geldt voor jouw propositie. Je doet iets met overgewicht, dat wordt, als je de berichten mag geloven, een groot probleem door het ongezonde patroon van leven dat we onszelf aanleren. Daar moet toch een beter verhaal op te maken zijn dan de health-check aangeboden door healthlifeBloxxes.... Sonja Bakker scoort er notabene een hype mee ;D

 

Ga even terug naar de tekentafel en stel jezelf de vragen wat? voor wie? hoe? waarom? en where is the money?

 

Sancho Panza de la Manza

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

"Geen interesse" aan de telefoon hoeft niet per se te betekenen dat er helemaal geen interesse voor de dienst is. Bedrijven worden tegenwoordig zo overspoeld met informatie over nieuwe producten dat er een te grote weerstand is ontstaan om ook maar een seconde tijd te besteden aan DM-acties. Ongeacht wat voor product u probeert te verkopen. De woorden "geen interesse" zijn er gewoon ingesleten om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.

 

Daar zit ook iets in. Ik koop zelf nooit iets van een (na)beller, ongeacht de propositie. Voor mij is erop ingaan net zoiets als reageren op spam: een ongewenste verkoopmethode aanwakkeren door deze succes te geven.

 

Maar dat is een fenomeen dat iedere soortgelijke actie zal raken, dus geen factor waarom de jouwe het ondergemiddeld doet (voor zover dat al geval is!).

Link naar reactie
  • 0

Romano,

 

Veel hogere responscijfers zijn heus wel mogelijk, kijk eens bij dit reclamebureau bijvoorbeeld. Je ziet dat deze DM acties meer zijn dan alleen een briefje. Maar ja, je hebt dan wel een "beetje" budget nodig.

 

 

Ruben,

 

Enig idee hoeveel dit "beetje" budget is?

Ik nu wel dus ik denk dat het het melden de moeite waard is.. Ik heb een prijsopgaaf gedaan bij dit reclame bureau en ze beginnen met een minimum bedrag van ongeveer € 6000.00 :o

 

Nu weet ik niet wat op HL onder een "beetje" wordt verstaan en weet ik natuurlijk wel dat het zichzelf terug kan verdienen en dat een respons van 0 op een mailing ook niks oplevert, maar ik vind het toch een smak geld zonder garantie op roi...

Ik denk dat je beter het geld kunt steken in een cursus DMmen...

 

Enfin, ik dacht ik meld het even.

 

groet,

 

Ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1

Hoi Romano,

 

de genoemde doelgroep zit naar mijn smaak eerder te wachten op een nieuwsbrief of uitnodiging over gezond gewicht, of gezond werken en eten dan op een 'direct mailing' met 'HB Healthcheck' en 'Bloxxes'.

 

Waarom bouw je niet enige consistentie in in je dienstenpakket met Nederlandse terminilogie naast 'Bewegen met Peuters'? Healthcheckpoints of gezondheidspunten kun je ook als merk introduceren, nu is het als eerder opgemerkt veel te complex.

 

Met vriendelijke groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Over Blox is al genoeg gezegd, maar ik vraag me ineens iets anders af: Aan hoeveel adressen heb je de mailing gestuurd? Aan welke contactpersoon? De directeur? De HRM manager?

 

De Mailling is gestuurd naar 170 adressen,

 

Hiervan waren er 100 commerciële bedrijven waarbij het gestuurd is naar de contactpersoon die opgegeven staat bij de Kamer van Koophandel.

 

Bij de andere 70 instellingen waren dit gemeenten in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe waarbij het gericht was aan de afdeling Personeel en Organisatie, waarbij geen persoon bekend was.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Romano,

 

de genoemde doelgroep zit naar mijn smaak eerder te wachten op een nieuwsbrief of uitnodiging over gezond gewicht, of gezond werken en eten dan op een 'direct mailing' met 'HB Healthcheck' en 'Bloxxes'.

 

Waarom bouw je niet enige consistentie in in je dienstenpakket met Nederlandse terminilogie naast 'Bewegen met Peuters'? Healthcheckpoints of gezondheidspunten kun je ook als merk introduceren, nu is het als eerder opgemerkt veel te complex.

 

Met vriendelijke groet,

 

Highio

 

Als ik eerlijk ben heb ik gisteren en eergisteren (start van dit topic) ook het idee gehad om bedrijven een mailtje te sturen en als ze dat niet wensen zich onderaan de mail gewoon kunnen afmelden.

 

Wat bedoel je met het laatste stuk van je post eigenlijk? Ik begrijp dat niet zo goed *beetje te dure termen voor deze MBO-er*.

 

Romano

Link naar reactie
  • 2

Beste Romano,

 

Heb je er ooit over nagedacht om de brief juist andersom op te zetten.

 

Vooraf ik ben geen dm specialist, maar laat ik het zo stellen. Je moet bij een werkgever zijn ego strelen om hem vervolgens iets aan te bieden waarbij je hem ondersteunt in de weg die hij is ingeslagen.

 

Je gaat er gemakshalve van uit dat de werkgever er alles aan doet om zijn werknemer zo goed mogelijk in zijn vel te laten zitten.

Veel mensen denken op dit moment aan communiceren in probleem en oplossing.

Wat je kan proberen bij een delicaat onderwerp als gezondheid en overgewicht is jusit benoemen dat men hier aan denkt en zijn best voor doet.

 

Iets in de trant van:

U als werkgever draagt zorg voor uw werknemers, wat als wij als HB u die zorg uit handen nemen.

Of

Maandagmorgen half 9 de telefoon gaat, uw belangrijkste werknemer meld zich ziek, en NU?! HB reduceert deze telfoontjes.

 

Ik sluit mij aan bij het feit dat dit soort initiatieven vooral getrokken kunnen worden door werknemers.

Ik weet niet of je in je propositie rekening houdt met deze doelgroep en hen aanspreekt. MAar ik zou mij hier zeker op richten. TIP voor je website, maak een gedeelte voor werknemers en werkgevers communiceer hierop je strategie per doelgroep.

 

Beter op 2 paarden wedden!!

 

Ik snap jouw twijfels over naamsverandering e.d. maar denk er nog een keer overna en leg het eens naast je andere concept! Kies er nu voor voordat je (nog) groter wordt.

 

En last but not least alle lof voor je doorzettingsvermogen en overtuiging.

Succes

Laat je hart spreken, zet je in voor die mensen die strijden voor hun leven!

 

Kijk op www.hetwielisrond.nl en steun ons!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Romano,

 

een opt-out nieuwsbrief moet je niet aan beginnen, dat is not-done en ik bedoelde alleen dat je je doelgroep in het Nederlands of laagdrempelig aan moet spreken!

 

Verder wil ik je adviseren om één lijn aan te houden bij de naamgeving aan je producten en diensten. Gebruik Nederlandse of eenvoudige Engelse benamingen en iedereen begrijpt een stuk beter waar je het over hebt.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Romano,

 

TIP voor je website, maak een gedeelte voor werknemers en werkgevers communiceer hierop je strategie per doelgroep.

 

Beter op 2 paarden wedden!!

 

 

Op dit moment wordt er volop een nieuwe website ontwikkeld, een nieuw portaal waar je kunt kiezen uit: Particulieren, Business en HB HealthCheck. Waarbij deze laatste een mengeling is van informatie over het betreffende product voor particulieren (maar kunnen ook werknemers zijn) en werkgevers. Het verschil zit het hem meer in de prijsopgave, voor particulieren is deze bekend, omdat het duurder is om naar 1 individuele klant toe te reizen, een bedrijf heeft meer werknemers dus wordt het er goedkoper op. Dus in dat geval wordt er al op 2 paarden gewed. Tenslotte worden de flyers ook aan particulieren verspreid, wat ook weer werknemers vaak zijn die het aan hen baas kunnen vragen...

 

Overigens heb ik 9 juni ook een presentatie waarbij ik moet spreken voor allerlei mensen uit het MKB en heb ik ook kans om mensen toe te spreken over de voordelen van mijn dienstverlening. Vandaar dat ik ook het van belang vind om uit dit topic voor mijzelf goede rendement te halen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.