• 0

Nieuw product, Productverantwoordelijkheid

Ik zit in de openhaarden branche, en dan vooral het ontwikkelen van gas openhaarden. Nu komt iedereen echter met bio ethanol haarden, en wou ik dit ook maar is proberen.

 

Nu ben ik zelf wat gaan proberen in de werkplaats en ben tot iets heel leuks gekomen alleen vraag ik me een paar dingen af.

 

Er zijn al veel bedrijven die dit soort branders/haarden verkopen en allemaal eigelijk op een soortgelijke manier, ze gebruiken allemaal bio ethanol en zetten dit op een bepaalde manier in brand. Zouden hier dan nog patenten op kunnen zitten?

 

Tot hoe ver ben ik dan product verantwoordelijk?

Het enige wat er dus echt fout mee kan gaan is dat iemand gewoon een hele hoop morst of dat iemand de bio ethanol over de brander heen gooid als het vuur nog aan staat.. Je zou natuurlijk denken dat doet niemand maar als het gebeurd wil ik niet aansprakelijk worden gesteld.

Ik vraag me dus gewoon af wat ik hiervoor moet doen, op de bio ethanol staan een aantal waarschuwingen ( ik maak deze niet zelf ) en verder wou ik er een gebruikershandleiding bij doen van hoe de brander gevuld moet worden en er ook vooral in opnemen wat je NIET moet doen.

Is dit voldoende voor mij om uit de problemen te blijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik vraag me dus gewoon af wat ik hiervoor moet doen, op de bio ethanol staan een aantal waarschuwingen ( ik maak deze niet zelf ) en verder wou ik er een gebruikershandleiding bij doen van hoe de brander gevuld moet worden en er ook vooral in opnemen wat je NIET moet doen.

Is dit voldoende voor mij om uit de problemen te blijven?

 

Nee, dat is niet genoeg.

 

Als fabrikant van branders en haarden ben je aansprakelijk voor de zaak- en letselschade als gevolg van een eigen gebrek (productiefout), foutief ontwerp, foutief advies en tot op zekere hoogte ook voor foutief of onbeoogd gebruik.

Ben je verkoper van door derden geproduceerde apparatuur maar modificeer je deze voor een andere toepassing (bijv andere brandstof) dan loop je daarmee ook het productenaansprakelijkheidsrisico voor deze toepassing.

 

De productenaansprakelijkheid valt niet uit te sluiten (iedere bepaling daaromtrent in de algemene voorwaarden is nietig), maar het risico (kans en gevolg) is wel te beperken door middel van:

 

  • grondig (laten) testen van de appatuur of nieuwe toepassing.
  • duidelijk verkooprotocol voor (weder)verkopers: voor wie is het bestemd, voor wie niet
  • duidelijke productbeschrijving voor de eindgebruiker
  • waar mogelijk: failproof methode om misbruik (verkeerde brandstof e.d.) tegen te gaan.
  • waar nodig: duidelijke aanwijzingen op het apparaat over de enig toestande brandstof(fen) en het gebruik

 

Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan het restrisico verzekerd worden. Verzekering heeft echter geen enkele zin zonder deze voorwaarden: zelfs als een partij dekking biedt is de kans groot dat in geval van schade toch geen uitkering volgt op grond van nalatigheid van de fabrikant. Dit geldt met name als blijkt dat de toepassing niet of niet grondig genoeg is getest,

 

Nu ben ik zelf wat gaan proberen in de werkplaats en ben tot iets heel leuks gekomen

Een wijziging van brandstof heeft aanzienlijke implicaties. Alle parameters dienen getest te worden. Enige jaren geleden begeleidde ik een forse aansprakelijkheid- en product recall claim van een fabrikant van CV ketels. Op grond van een te korte testperiode (geen wintertest) werd de miljoenenschade niet vergoed.

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Geen nieuwe topic waard, maar.... hebben mensen het verhaal van de supersmoker een beetje gevolgd?

 

Wat leek op een reuze idee in een miljardenmarkt, dreigt wat betreft Nederland elk geval een sof te worden. Hoor net op de radio dat ze nu ook geen reclame meer mogen maken... :-X :-\ :'(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.