• 0

Welke afschrijvingsduur is acceptabel?

Hallo,

 

Ik zou graag willen weten of er ergens richtlijnen beschikbaar zijn m.b.t. de gebruikelijke (fiscale) afschrijvingstermijnen. Ik weet dat je vanaf 1 januari 2007 in minimaal 5 jaar dient af te schrijven, maar dit lijkt mij toch te "kort door de bocht". Wat is bijvoorbeeld de gebruikelijke afschrijvingstermijn van personenauto's en inventaris? En waar kan ik hier informatie over vinden?

Bij de Belastingdienst kom ik alleen de termijn van 5 jaar en 10 jaar (voor goodwill) tegen, maar verder niets.

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

 

Rick

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je kunt aantonen/onderbouwen dat de activa die je afschrijft in een andere periode moet worden afgeschreven dan is dat toegestaan.

 

Vb: als je als werk 3D animaties maakt, dan heb je een high end pc nodig, na 5 jaar is die al lang te oud om nog mee te werken en zul je dus onvoldoende hebben afgeschreven om een nieuwe te kopen wanneer je die nodig hebt (na 3 jaar?).

 

Een huis schrijf je ook niet op 5 jaar af. Het gaat erom wat de reële economische levensduur is.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een huis schrijf je ook niet op 5 jaar af. Het gaat erom wat de reële economische levensduur is.

 

Dag Rick en Yannick,

 

commerieel mag je zo denken en dus op die manier de jaarrekening opstellen. Fiscaal is het simpelweg echter niet meer toegestaan, hoe debiel de afschrijvingstermijn van 5 jaar op een high end pc ook is...

 

Het wachten is op de eerste rechtzaken waarin iemand bepleit dat zijn pc na twee jaar al waardeloos is geworden en daarom een afwaardering wil boeken (eenmalige verlaging, dus niet een snellere reguliere afschrijving).

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

In het geval van het voorbeeld van de PC, is de verplichte afschrijvingstermijn van 5 jaar dus te lang, maar er zijn natuurlijk ook bedrijfsmiddelen waar langer dan 5 jaar op moet worden afgeschreven.

Bijvoorbeeld een gebouw. Als je de fiscale afschrijving volgens de letter van

de wet volgt, dan zou je dus in 5 jaar kunnen afschrijven. Hier gaan ze natuurlijk nooit mee akkoord. Schijnbaar bestaan er dus ergens normen die bepalen dat je een gebouw niet in 5 jaar mag afschrijven. Waar vind ik die normen, als deze niet bij de belastingdienst zijn te vinden.

 

Wat is dus bijvoorbeeld een "normale" afschrijvingstermijn op een schip, of een personenauto en waarom mag ik die niet gewoon in 5 jaar afschrijven.....

 

Enig idee?

 

Groet,

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick

 

De regels per 2007:

 

Goodwill in 10 jaar

Panden in 30 a 40 jaar tot 50% WOZ-waarde (eigen zakelijke gebruik) of 100% WOZ-waarde (ter belegging)

Overig: in 5 jaar.

 

In deze regeling is echter niets opgenomen over eenmalige waardedalingen. Je mag dus nog altijd verlies op een bedrijfsmiddel nemen als die veel minder waard is dan de boekwaarde (afwaardering van materiële vaste activa, maar ook voor niet verwezenlijkte goodwill kan dit nog steeds). Houdt wel rekening met vragen van de inspecteur.

 

Overigens is er onlangs weer een ongebruikelijk uitspraak gekomen van een rechter waarin een monumentenpand in 100 jaar afgeschreven moest worden.... >:(

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost.

 

Ik mag mijn auto dus gewoon in 5 jaar afschrijven.

 

En als je bijvoorbeeld 10.000 euro hebt betaald voor licentiekosten, zoals bijv. voor gebruik van een bepaalde internetnaam die je dan voor altijd mag gebruiken. Mag je die kosten dan dus ook in 5 jaar afschrijven?

 

Groet,

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

De berekening van de afschrijving is overigens niet anders geworden met invoering van de maximum-afschrijving. De afschrijving wordt fiscaal vastgesteld volgens "goedkoopmansgebruik". Dat is een norm die niet in de wet is gedefinieerd, maar in de rechtspraak is en wordt (door-)ontwikkeld. Die verandert dan ook steeds naarmate de maatschappelijke gedachte anders wordt. Het wettelijke maximum is alleen een aanvulling op het goedkoopmansgebruik. Heb je iets dat altijd al in meer dan 5 jaar werd afgeschreven, dan mag dat nu niet ineens wèl in 5 jaar worden afgeschreven (het werkt dus maar 1 kant op).

 

Overigens hoor je vaak wel minimum afschrijvingstermijn, maar formeel is het maximum afschrijvingspercentage. Het verschil: neem die auto. Stel hij kost 25.000. De restwaarde na 4 jaar is 5.000. In totaal mag je dan 20.000 afschrijven, met maximaal 20% van 25.000 = 5.000 per jaar. Dus na 4 jaar zit je op de restwaarde en schrijf je niet verder af.

 

Licentiekosten kun je in het algemeen afschrijven, omdat deze een beperkte duur hebben. Zijn ze onbeperkt in de tijd, dan wil de belastingdienst nog wel eens het standpunt innemen dat de waarde niet verminderd en er dus in het geheel niet afgeschreven kan worden. Ben ik het niet mee eens: als je er niets aan doet (ie ontwikkelen, reclame, etc.), dan wordt het toch echt minder waard. Maar goed, is leuk voor de rechter.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

Hallo,

 

De afschrijvingsduur is niet zo heel relevant,mits enigzins redelijk. Als je verwacht dat je in de komende jaren meer winst gaat maken, neem dan een langere afschrijvingsduur (zodat je over enkele jaren ook afschrijvingskosten hebt). Verwacht je minder winst te gaan maken, neem een kortere afschrijvingsduur (zodat je nu wat meer afschrijvingskosten hebt. M.a.w. reken het zo uit dat je in de jaren met de meeste(verwachte) winst de meeste afschrijvingskosten hebt.Overigens je kunt niet rijk rekenen door een kortere afschrijvingsperiode te nemen, want als je de investering verkoopt of anderszins wegdoet moet je de werkelijke waarde met de boekwaarde toch verrekenen (winst of verlies).

 

Gr. Paul

Paul

Link naar reactie
  • -1

Hallo,

 

De afschrijvingsduur is niet zo heel relevant,mits enigzins redelijk. Als je verwacht dat je in de komende jaren meer winst gaat maken, neem dan een langere afschrijvingsduur (zodat je over enkele jaren ook afschrijvingskosten hebt). Verwacht je minder winst te gaan maken, neem een kortere afschrijvingsduur (zodat je nu wat meer afschrijvingskosten hebt. M.a.w. reken het zo uit dat je in de jaren met de meeste(verwachte) winst de meeste afschrijvingskosten hebt.Overigens je kunt niet rijk rekenen door een kortere afschrijvingsperiode te nemen, want als je de investering verkoopt of anderszins wegdoet moet je de werkelijke waarde met de boekwaarde toch verrekenen (winst of verlies).

 

Gr. Paul

 

Paul,

 

Peter merkt terecht op dat je alle juiste informatie hierboven compleet negeert en de vraagsteller op het verkeerde been zet met je antwoord.

 

In aanvulling wil ik wel zeggen dat starters nog steeds willekeurig af kunnen schrijven!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -1

Sorry, als ik iemand op het verkeerde been heb gezet, dit was niet de bedoeling. Ik ging ervan uit dat het reeds duidelijk was de de afschrijvingsduur minimaal 5 jaar is,dus langer mag wel. Zie belastingdienst.nl . Vul bij zoeken "'afschrijving in"".

Op dat langer afschrijven was mijn verhaal bedoeld.

 

Paul

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul,

 

Het was mij wel duidelijk hoor!

De minimale afschrijvingsduur was mij i.d.d. bekend. Het gaat er mij om, dat als je een produktiemiddel (zoals een auto) in 5 jaar afschrijft tot nul (zonder restwaarde) , de belastingdienst ook moeilijk kan doen. Zouden zij dan bijvoorbeeld kunnen zeggen dat 5 jaar voor een auto te snel is en bijvoorbeeld 6 of 7 jaar in aanmerking moet worden genomen.

 

Met andere woorden, als ik mijn auto's zonder verdere motivatie ga afschrijven in 5 jaar tot restwaarde nul, kan ik dab bij een belastingcontrole problemen krijgen?

 

groet,

 

Richard

 

Link naar reactie
  • 0

[color=LimeGreen]Met andere woorden, als ik mijn auto's zonder verdere motivatie ga afschrijven in 5 jaar tot restwaarde nul, kan ik dab bij een belastingcontrole problemen krijgen?[/color]

Hallo Richard,

 

Om deze situaties te verduidelijken was mijn eerder verhaal bedoeld.

Ten eerste: Je moet altijd met een restwaarde afschrijven, bij verkoop e.d. kun je dan het verschil tussen boekwaarde en verkoopwaarde boeken als kosten of als winst.Laat je b.v. de auto slopen (werkelijke waarde dus 0) dan boek je de boekwaarde weg als kosten,dit zal dus minimaal de restwaarde moeten zijn.

Ten tweede: of de belastingdienst problemen zal maken met een afschrijvingsduur van 5 jaar kan ik niet beoordelen,dan zou je de belastingdienst moeten bellen.Maar zoals mijn eerder verhaal aangeeft, dit heeft alleen zin wanneer je verwacht na 5 jaar minder winst te maken.

Paul

Link naar reactie
  • 0

 

 

Met andere woorden, als ik mijn auto's zonder verdere motivatie ga afschrijven in 5 jaar tot restwaarde nul, kan ik dab bij een belastingcontrole problemen krijgen?

 

groet,

 

Richard

 

 

Hoi Richard

 

Ja daar krijg je wellicht problemen mee. Een auto is na 5 jaar doorgaans zeker niet waardeloos. Dus met een restwaarde moet je wel rekening houden. Doorgaans is 10% voldoende.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.