• 0

Bedrijf opstarten met buitenlands agentschap overname van huidige werkgever

Hallo,

 

Ik ben in 1994 begonnen in een branche van industriele machines bij werkgever A. Ik verkocht daar product X. Na 6 jaar besloot deze werkgever er de brui aan te geven en wilde zich op een ander marktsegement concentreren. Door goede contacten met een distributeur van gelijksoortige producten hebben we in goed onderling overleg het distributereursschap van deze en andere fabrikaten verplaatst naar de nieuwe distributeur. Ik ben meegegaan Ik kreeg een leuke aanbieding en heb nu zonder relatie- of concurrentiebeding reeds 8 jaar een leuke boterham.

 

Het is nu bijna 10 jaar later en omstandigheden wijzigen. Ik heb één van de fabrikanten gevraagd of men er oren naar had om mee te gaan met mij als ik voor me zelf begin. De fabriek/leverancier heeft gesteld: Wij gaan waar de kennis gaat.

 

Het eigenaardige aan de hele situatie is dat er geen contract is tussen de fabriek en mijn huidige werkgever dit hebben we, zonder opzet trouwens, nimmer gemaakt.

 

De juridische afdeling van de fabriek heeft wel e.e.a. uitgezocht over de EU directive van 1986, de commissie die mogelijk van toepassing is over de eerste 6 maanden na opzegging. etc.

 

De opzet is op basis van een (non-exclusive) agreement (die uiteraard nu wel opgemaakt gaat worden.

 

Wat zouden de "beren" in het bos kunnen zijn met betrekking tot de acties die mijn huidige werkgever jegens mijn toekomstige activiteiten kan ondernemen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Cressida

 

Ik ben geneigd te zeggen: geen probleem nu er geen non-concurrentiebeding is.

 

Redelijkheid en billijkheid brengt echter met zich mee dat dit in goed fatsoen niet kan. Weggaan bij de baas en zijn omzet meenemen?

 

Wellicht kan een arbeidsrechtadvocaat je gratis van advies voorzien nu de casus erg rechtlijnig is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -1

Los van het juridische aspect: zorg dat je een paar extra (kleinere, aanvullende) agenturen erbij hebt.

Zo heb je altijd meerdere factuuradressen en krijg je geen probs met de fiscus ivm fictief dienstverband.

Daarnaast is het erg lekker verkopen; je komt voor de hoofdfabrikant, en een passant kun je dan erg makkelijk nog wat bijzaakjes verkopen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me helemaal aan bij Denarius. Je kunt je ook afvragen in hoeverre je zelf mee kunt leven en in hoeverre je in de toekomst nog iedereen recht in de ogen kan blijven kijken. Meestal is het branche-wereldje niet erg groot en zul je niet veel simpatie ontvangen. Sterker nog, andere ondernemers zullen je zelfs als een dief beschouwen......

Link naar reactie
  • 0

Doordat de tussenhandel er nu tussenuit valt en er met een goedkopere agent gewerkt gaat worden, zullen de prijzen ook iets lager kunnen liggen.

 

9 v/d10 klanten zijn het morele aspect heel snel vergeten als ze een paar procentjes goedkoper kunnen inkopen

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Doordat de tussenhandel er nu tussenuit valt en er met een goedkopere agent gewerkt gaat worden, zullen de prijzen ook iets lager kunnen liggen.

 

9 v/d10 klanten zijn het morele aspect heel snel vergeten als ze een paar procentjes goedkoper kunnen inkopen

 

Dus jij schuift ethiek gewoon opzij voor geldelijk gewin? Vergeet niet dat je als ondernemr ook nog mens bent!

Link naar reactie
  • 0

Dat zeg ik toch helemaal niet :-\

Ik geef geen mening over het handelen van de topicstarter én ik zeg nergens dat ik zo denk.

Ik zeg alleen hoe afnemers vaak reageren.

 

 

Volgende keer graag eerst goed lezen voordat je me een kneus geeft >:(

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Dat zeg ik toch helemaal niet :-\

Ik geef geen mening over het handelen van de topicstarter én ik zeg nergens dat ik zo denk.

Ik zeg alleen hoe afnemers vaak reageren.

 

 

Volgende keer graag eerst goed lezen voordat je me een kneus geeft >:(

 

De kwestie kneuzen en reuzen laat ik voor wat het is.

 

Maar Ed, jouw reactie roept wel het antwoord op. Je geeft aan dat de afnemers interesse zullen hebben in het goedkopere aanbod (hoewel TS dan nog steeds de middle man is). Dat impliceert toch dat je het vanuit TS' point of view eens bent met zijn actie? Door het op te nemen voor zijn afnemers, ben je het toch eens met zijn actie of mis ik iets?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja, je mist iets ;)

Toen ik mijn reactie's plaatste heb ik me gefocused op het begrip "agentuur voor buitenlandse fabrikant" omdat ik dat zelf ook heb en bij dat soort topics altijd wat speciale aandacht heb voor situaties die voor mij herkenbaar zijn (het wegkapen van de fabrikant overigens niet).

Ik heb 'm tips willen geven inzake fictief dienstverband.

Ik heb dus helemaal geen aandacht besteed aan het morele aspect in deze zaak,overigens ging de vraag van de topicstarter daar helemaal niet over.

 

De beste man vraagt naar juridische valkuilen en krijgt dan antwoorden dat het niet netjes is om de handel bij zijn werkgever weg te kapen...... :-\

Hij schrijft zelf overigens dat de omstandigheden veranderen zonder er verder op in te gaan wat er exact verandert. Maar dan wordt er direct geoordeeld dat het niet netjes is wat hij doet......

Het is toch iet aan ons om zodanig te oordelen, wij weten veel te weinig van de topicstarter en zijn case om dan maar negatief over te oordelen. Hij wordt zelfs (indirect) al voor dief uitgemaakt!

Hetzelfde geldt voor de beoordeling van mijn opmerking, zonder navraag wat ik precies bedoel wordt er negatief over geoordeeld.

 

 

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

@PJ.Odems, nou zo lees ik 't anders niet, je schrijft 't als een vaststaand feit.

Jammer dat je verder niet ingaat op mijn betoog dat je te snel oordeelt over mijn opmerkingen en dat je dus te snel je conclusies trekt.......

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.