• 0

verschil saldo fiscale winstberekening en winstaandeel onderneming

Hai Allemaal,

 

Nieuw hier en als ondernemer ben ik met mijn aangifte aan het modderen.

Zoals ik in de oproep vermeld, het aangifte programma maakt melding van een verschil.

Ik vermoed dat het ergens heeft te maken met de auto en hoe deze zowel in boekhouding als het belastingaangifte programma te behandelen.

Ik heb deze auto ingebracht in de onderneming (eenmanszaak) vanuit de prive situatie. Ik heb in mijn boekhouding met de volgende boekingen rekeningen gehouden:

de dagwaarde bij inbreng (halverwege het jaar)

de afschrijving (naar rato => halverwege het jaar)

12% BTW voor prive gebruik

Verder heb ik uiteraard allerlei kosten gemaakt met deze auto en deze allemaal op het bedrijf geboekt.

Echter, de bijtelling heb ik niet in mijn boekhouding meegenomen omdat ik ervanuit ging dat dit pas in de aangifte aan de orde komt.

 

Nu, in de aangifte zijn er een aantal momenten waarop de auto aan de orde komt:

W&V: afschrijving.....en dan bij Auto- & transportkosten (hierbij zeggen ze dat je de totale kosten inclusief afschrijving moet nemen minus de bijtelling) => niet duidelijk of je hierbij de 12%BTW ook in de kosten moet meenemen

Dan bij Winst (box 1) komt de auto weer aan de orde bij prive onttrekkingen (hier geven ze wel specifiek aan autokosten voordat de 12%BTW correctie toegepast, maar onduidelijk of hier dan de afschrijvingen bij de autokosten horen)

 

Nu in het verschil dat uiteindelijk wordt gemeld ontstaat bij mij een verschil wat 'TOEVALLIG'? (en het kan echt toevallig zijn) het bedrag is van de autoafschrijving.

 

Wie oh wie kan mij helpen? en als het niet de auto is maar iets anders dat in de regel het verschil veroorzaakt, dan hoor ik het ook graag

 

Mijn dank is groot,

Xandra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Xandra

 

De bijtelling verwerk je als volgt:

 

In de winst en verliesrekening trek je de bijtelling af van de autokosten. Zo blijven er dus minder aftrekbare kosten over. Vervolgens geef je in de vermogensvergelijking aan wat de bijtelling is. Dan moet het sluiten.

 

Let er wel op dat de bijtelling nooit hoger is dan het totaal aan autokosten (incl. de afschrijving).

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord staat al in de vraagstelling: je brengt twee maal de afschrijving van de auto in aftrek en dat kan dus niet. Je moet de autokosten exclusief afschrijving vermelden en dan ben je de foutmelding kwijt en is je aangifte correct.

De rest heb je volgens mij goed verwerkt. De BTW correctie is een extra kostepost voor de inkomstenbelasting, de correctie in verband met privé gebruik kun je in mindering brengen op de autokosten (in theorie "betaal" je dan een vergoeding voor privé gebruik) of als onttrekking. Voor het totale box 1 inkomen maakt dit niet uit

 

gr Frank

Link naar reactie
  • 0

Hai Frank,

 

Maar het aangifte programma geeft duidelijk aan dat de autokosten inclusief afschrijving berekend moet worden. En dan kort daarna in het aangifte programma word heel duidelijk naar de afschrijving van de auto gevraagd.

Maar, nog even voor alle duidelijkheid, moet je de bijtelling ook in je boekhouding verwerken?

Groet, Xandra

Link naar reactie
  • 0

Hai Frank,

 

Maar het aangifte programma geeft duidelijk aan dat de autokosten inclusief afschrijving berekend moet worden. En dan kort daarna in het aangifte programma word heel duidelijk naar de afschrijving van de auto gevraagd.

Maar, nog even voor alle duidelijkheid, moet je de bijtelling ook in je boekhouding verwerken?

Groet, Xandra

 

Hoi Xandra

 

De afschrijving mag je natuurlijk niet dubbel van de winst aftrekken. Dus je voert die eenmalig in bij de afschrijvingen (boekhoudkundig vul je die daar ook in). Dus bij de autokosten de afschrijving niet aangeven. (Foutje van de fiscus in de toelichting, ze nodigen je inderdaad uit om het twee keer af te trekken).

 

De bijtelling verwerk je zoals in mijn vorige reactie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hai Joost,

 

Dank je voor je toelichting, maar nog een ding. Je verwijst naar je eerste antwoord over de verwerking van de bijtelling. Maar daar heb je het over de aangifte lijkt me? Je spreekt namelijk aftrekken en een bijtelling die nooit hoger mag zijn dan de autokosten, dus dat is een passage uit de aangifte. In de boekhouding moet je toch neem ik aan allerlei werkelijke kosten invoeren?

Sorry voor dit gehannes, maar je hoort zoveel verschillende dingen.

Xandra

Link naar reactie
  • 0

Hi Xandra

 

No problem.

 

Inderdaad verwerk je de bijtelling niet in de boekhouding. Dat doe je alleen in de aangifte. Dus door de autokosten te verlagen met de bijtelling en bij de privé onttrekkingen de bijtelling ook in te vullen.

 

Even een extreem (voor de duidelijkheid) voorbeeld (BTW correctie buiten beschouwing):

 

Brandstof: 5.000

Verzekering: 800

Belasting: 400

Onderhoud: 1.000

Afschrijving: 2.000

 

Stel dat je een 2e hands hebt gekocht voor 11.000, die nieuw 50.000 kostte.

 

De bijtelling is dan 25% van 50.000 = 12.500.

 

Nu moet je in de aangifte bij de W&V deze 12.500 in mindering brengen op de autokosten. Die totale kosten bedragen 9.200. Dat zou dus betekenen dat je geen autokosten in de aangifte meer af kunt trekken en dat je zelfs 3.300 bij je winst moet optellen.

 

Dat laatste wordt voorkomen door de bijtelling nooit hoger te stellen dan de totale autokosten. In dit voorbeeld is de bijtelling dus gelijk aan 9.200 autokosten.

 

Je geeft dit als volgt aan:

 

rubriek afschrijving auto: 2.000

 

rubriek autokosten: 7.200 (overige autokosten)

rubriek autokosten: -/- 9.200 (bijtelling)

totaal rubriek autokosten: + 2.000

 

Nu heb je dus een aftrek van 2.000 afschrijving en een bijtelling van 2.000 autokosten. Per saldo dus nihil.

 

Dan bij de privé opnames nog aangeven dat je 9.200 onttrokken hebt voor de privé bijtelling auto en je bent klaar.

 

Lukt het zo? Reageer anders gewoon nog een keer.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Xandra

 

No problem.

 

Inderdaad verwerk je de bijtelling niet in de boekhouding. Dat doe je alleen in de aangifte. Dus door de autokosten te verlagen met de bijtelling en bij de privé onttrekkingen de bijtelling ook in te vullen.

 

Even een extreem (voor de duidelijkheid) voorbeeld (BTW correctie buiten beschouwing):

 

Brandstof: 5.000

Verzekering: 800

Belasting: 400

Onderhoud: 1.000

Afschrijving: 2.000

 

Stel dat je een 2e hands hebt gekocht voor 11.000, die nieuw 50.000 kostte.

 

De bijtelling is dan 25% van 50.000 = 12.500.

 

Nu moet je in de aangifte bij de W&V deze 12.500 in mindering brengen op de autokosten. Die totale kosten bedragen 9.200. Dat zou dus betekenen dat je geen autokosten in de aangifte meer af kunt trekken en dat je zelfs 3.300 bij je winst moet optellen.

 

Dat laatste wordt voorkomen door de bijtelling nooit hoger te stellen dan de totale autokosten. In dit voorbeeld is de bijtelling dus gelijk aan 9.200 autokosten.

 

Je geeft dit als volgt aan:

 

rubriek afschrijving auto: 2.000

 

rubriek autokosten: 7.200 (overige autokosten)

rubriek autokosten: -/- 9.200 (bijtelling)

totaal rubriek autokosten: + 2.000

 

Nu heb je dus een aftrek van 2.000 afschrijving en een bijtelling van 2.000 autokosten. Per saldo dus nihil.

 

Dan bij de privé opnames nog aangeven dat je 9.200 onttrokken hebt voor de privé bijtelling auto en je bent klaar.

 

Lukt het zo? Reageer anders gewoon nog een keer.

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost (met de vorige quote ging iets mis),

 

Ik heb alles gedaan wat je zei en het lukte niet om het kloppend te krijgen zonder bij de privestortingen het bedrag op te hogen (tot een bedrag dat niet overeen komt met de werkelijke stortingen zoals in mijn boekhouding).

Ik heb daarna nog allerlei combinaties gemaakt, maar zonder succes.

 

Het zal wel niet helemaal de bedoeling zijn, maar mag ik je een keer bellen om erdoorheen te lopen? Als je dat geen probleem vindt, dan kan je naar xandra.vd.linden@gmail.com je nr sturen.

 

Cheers,

Xandra

 

 

Hi Xandra

 

No problem.

 

Inderdaad verwerk je de bijtelling niet in de boekhouding. Dat doe je alleen in de aangifte. Dus door de autokosten te verlagen met de bijtelling en bij de privé onttrekkingen de bijtelling ook in te vullen.

 

Even een extreem (voor de duidelijkheid) voorbeeld (BTW correctie buiten beschouwing):

 

Brandstof: 5.000

Verzekering: 800

Belasting: 400

Onderhoud: 1.000

Afschrijving: 2.000

 

Stel dat je een 2e hands hebt gekocht voor 11.000, die nieuw 50.000 kostte.

 

De bijtelling is dan 25% van 50.000 = 12.500.

 

Nu moet je in de aangifte bij de W&V deze 12.500 in mindering brengen op de autokosten. Die totale kosten bedragen 9.200. Dat zou dus betekenen dat je geen autokosten in de aangifte meer af kunt trekken en dat je zelfs 3.300 bij je winst moet optellen.

 

Dat laatste wordt voorkomen door de bijtelling nooit hoger te stellen dan de totale autokosten. In dit voorbeeld is de bijtelling dus gelijk aan 9.200 autokosten.

 

Je geeft dit als volgt aan:

 

rubriek afschrijving auto: 2.000

 

rubriek autokosten: 7.200 (overige autokosten)

rubriek autokosten: -/- 9.200 (bijtelling)

totaal rubriek autokosten: + 2.000

 

Nu heb je dus een aftrek van 2.000 afschrijving en een bijtelling van 2.000 autokosten. Per saldo dus nihil.

 

Dan bij de privé opnames nog aangeven dat je 9.200 onttrokken hebt voor de privé bijtelling auto en je bent klaar.

 

Lukt het zo? Reageer anders gewoon nog een keer.

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik hoop dat je dit nog volgt.

Het verhaal werkt zeer verhelderend, maar blijf nog met één vraagje zitten, want wij hebben nl een vof.

 

Door de bijtelling van de autokosten af te trekken, verhoogd de totale winst met (bij ons) 6.800,--

 

Geef ik nu mijn aandeel van 50% meer als winst op, of het totale (fictieve verhogende) deel van 6.800,--

 

Bij voorbaat dank, Han

Wij geloven niet in wonderen, wij vertrouwen er op.

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik hoop dat je dit nog volgt.

Het verhaal werkt zeer verhelderend, maar blijf nog met één vraagje zitten, want wij hebben nl een vof.

 

Door de bijtelling van de autokosten af te trekken, verhoogd de totale winst met (bij ons) 6.800,--

 

Geef ik nu mijn aandeel van 50% meer als winst op, of het totale (fictieve verhogende) deel van 6.800,--

 

Bij voorbaat dank, Han

 

Han

 

Je kunt de 6800 weer corrigeren bij de prive opnames. Dan zou het sluitend moeten zijn.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost (met de vorige quote ging iets mis),

 

Ik heb alles gedaan wat je zei en het lukte niet om het kloppend te krijgen zonder bij de privestortingen het bedrag op te hogen (tot een bedrag dat niet overeen komt met de werkelijke stortingen zoals in mijn boekhouding).

Ik heb daarna nog allerlei combinaties gemaakt, maar zonder succes.

 

Het zal wel niet helemaal de bedoeling zijn, maar mag ik je een keer bellen om erdoorheen te lopen? Als je dat geen probleem vindt, dan kan je naar xandra.vd.linden@gmail.com je nr sturen.

 

Cheers,

Xandra

 

 

 

Hoi Xandra

 

je mag me best bellen of mailen (zie profiel) maar ervaring leert dat het erg lastig is om via mail of telefoon de verschillen te herkennen omdat ik nu eenmaal geen inzage heb in de aangifte.

 

Mail mij dus maar en dan reageer ik wel en zien we of er een oplossing te maken is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi allen,

 

Ik zit nog steeds met exact ditzelfde probeem maar ik bergijp de berekening van Joost niet...

 

rubriek afschrijving auto: 2.000

 

rubriek autokosten: 7.200 (overige autokosten)

rubriek autokosten: -/- 9.200 (bijtelling)

totaal rubriek autokosten: + 2.000

 

Hoezo is 7200 (overige autokosten) - 9200(bijtelling) +2000. Ik zou verwachten -2000. Maar dat kan niet want de autokosten zouden naar mijn idee nooit minder dan 0 kunnen zijn.

 

Ik zal mijn bedragen er eens bijzetten.

 

nieuwwaarde auto 13.013

IB berekende bijtelling (25% van 13013 * een factor omdat ik pas in het laatste kwartaal van 2008 ben gestart) = 826

Totale auto kosten ex afschrijving 533

Afschrijvingskosten auto 250

Totale autokosten inclusief afschrijving (tbv berekening bijtelling gemaximaliseerd op totale kosten) = 783

 

Nu heb ik de volgende posten in de aangifte IB ingevuld:

 

W&V rekening op de post auto- en vervoerskosten 0 euro (redenering: de totale auto kosten ex afschrijving 533 - de bijtelling 783 voor prive gebruik).Ik neem aan dat de autokosten niet negatief kunnen worden dus vandaar 0.

 

Box 1 winst uitt onderneming post prive ontrekking auto = 783.

 

Gevolg een verschil van 250 euro in de tussen de verschil saldo fiscale winstberekening en winstaandeel onderneming

 

Wie kan mij uitleggen waar mijn denkfout zit.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Viskus

 

Met +2000 autokosten doel ik op het feit dat de autokosten dan dus de winst verhoogt. Trek daar weer de afschrijving vanaf en de totale autokosten na bijtelling privé bedragen nul.

 

Jij vergeet in jouw W&V de afschrijving auto ook naar nul te brengen (of zoals hierboven) die wel te laten staan, maar dan de autokosten op -250 te zetten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.