• 0

Huurachterstand Concurentie

Vraag 2. Klinkt wat inhalig, maar ik zit er al een tijdje mee.

 

Ik heb dus een cafétje op de Korenmarkt te Arnhem. Loopt leuk en we lopen zelfs een maand voor op de huur. Maar nu heb ik door met andere 'conculegea' te overleggen vernomen dat er veel mensen in de achterstand zitten. De gemiddelde achterstand is zo'n 12 maanden.

 

Dat is heel erg veel, zeker als de huur per maand een paar duizend euro bedraagt. Dit probleem is natuurlijk niet helemaal mijn zaak, maar ik ben er direct bij betrokken. Ik heb er niets aan als een collega failliet gaat. Dat is slechte reclame; En ik vind het maar niets dat bij mijn collega's, grote broers met de zelfde doelgroep, de huren zo idioot snel stijgen.

 

Ook bij mij zit het er in dat ik meer huur moet gaan betalen en niet alleen dat, ik heb ook heel erg veel te kampen met factoren die overheids gerelateerd zijn en heel veel geld kosten zonder iets op te leveren. Arnhem is verschrikkelijk trots op zijn titel 'beste binnenstad 2007' .Maar ik wil graag eens met de gemeente om de tafel om dit aan de kaak te stellen en de 'wake-up-call' te geven zonder de gebeten hond te zijn.

 

Kan iemand mij adviseren?

Jeroen van Dam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een echte vereniging is er niet, ja hij is er wel; Maar dat is nogal fake. Die is opgericht door 2 a drie grote eigenaars en is meer voor de hotemetotum. Korenmarkt.nu.

 

Ik weet dat er veel zaken dezelfde eigenaar hebben, geen uitbater, maar pandeigenaar met als tussenhuurbaas de brouwerij.

 

Dat is ook de reden dat sommige achterstanden zolang openstaan. Dommelsch of Heineken ziet een bedrijf liever bier af blijven nemen plus dat een gevel waar hun naam op staat op de Korenmarkt gewoon slechte reclame is, als dat pand leegstaat.

 

Ikzelf heb weinig met de concurentie te maken, maar vind het belangrijk dat ook zij goed blijven lopen; Dat maakt mijn positie ook weer sterker.

 

Natuurlijk komt ook mij het nooit slecht uit als ik extra (financiele) steun vanuit een gemeente krijg, maar prioriteit is het saneren van de 'backoffice' van de Korenmarkt.

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen

 

Als Elsternaar en voormalig Arnhemmer heb ik ongetwijfeld wel eens gebierd in jouw pand. Als bedrijfsadviseur:

 

Zoals je zelf stelt is het probleem de grootmacht van de brouwers. Zij bezitten de kroegen en veelal is het niet echt een huurachterstand, maar een pachtachterstand. Blijkbaar zijn de verdiensten op drank dusdanig dat de brouwers de achterstanden voor lief nemen.

 

Die achterstand lopen ze bij de verkoop wel weer in, omdat een kroegje Korenmarkt altijd wel met goodwill overgenomen wordt. Van die goodwill wordt de achterstand betaald.

 

Dat er regelmatig een kroeg van eigenaar wisselt veronderstelt jouw publiek wel en is m.i. geen schade voor jouw vestiging daar. Veel kroegen houden na een wissel toch hun naam en soms zijn er nieuwe eigenaars slimmer en kleden zij hun nieuwe tent beter aan en komt er een nieuwe naam op de Korenmarkt, wat zeker de interesse wekt van het publiek!!!

 

Sterker nog: ik durf zelfs te stellen dat een regelmatig failliet (alleen in de juiste krant leesbaar in de kleine rubrieken) de bezoeker van de Korenmarkt helemaal niet bekend is (failliet of wissel eigenaar interesseert hen niets). Daar komt bij dat de Korenmarkt vernieuwt qua namen en soorten barren, kroegen en cafes. Die wisseling van de wacht is verfrissend en trekt publiek. Ook jij profiteert daarvan.

 

Jonge mensen komen graag naar een nieuwe tent. Sterker nog: ik zou jou ook adviseren om de tent over wellicht 2 of 3 jaar eens compleet anders in te richten, tenzij je nu een vast publiek hebt dat constant is en voldoende oplevert.

 

Praat eens met eigenaren van Grand Café, Bloopers, Pavlov en Plaza (oude namen). Wat vinden zij ervan?

 

Plaza ken ik nog als 'hot' ongeveer 12 jaar geleden (ben nu 31). Toen brandde de Chinees erboven uit en kwam er een Plaza nieuwe stijl. Bomvol!

 

Kortom: verfrissing van de Korenmarkt werkt in mijn ervaring al vele jaren prima!

 

Groet en reageer aub

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Bedankt voor je reactie! Dat is natuurlijk ook een goede manier om het te bekijken. Verfrissing is goed, dat staat vast.

 

Echt druk maken doe ik me ook niet. Maar ik zie de Korenmarkt gewoon teruglopen. De vrijdag is bijvoorbeeld heel mager tenzij je dingen organiseert; Vroeger ( in die goeie ouwe tijd :)) kon je rekenen op een relatie vast bedrag en veel aanloop.

 

Tegenwoordig is dat echt anders, ik heb ook het gevoel dat mensen heel verwend zijn. Maar naast dat is het ook gewoon zo dat je klem zit met een tussen-huurbaas, tenzij je een grote naam hebt. Een Khalid Ousaba heeft bijvoorbeeld ongeveer de helft van alle panden op de Korenmarkt; En kan zijn drank inkopen waar hij dat maar wil. Ik heb een vaste, verplichte leverancier (Heineken) waar niet mee te onderhandelen valt. Mijn huur valt mee, maar op de korenmarkt betaal je makkelijk een paar duizend euro per maand.

 

Dat betekent dat als je een keer een slechte week, maand (om nog maar te zwijgen van een natte zomer) hebt, je meteen omhoog zit. De gemeente is daar, vind ik, debet aan. Vergunningen en verordeningen zijn erg duur, maar naast dat moet er toch een manier zijn om Arnhem meer in de smaak te laten vallen op bepaalde dagen. De overheid (ook de lokale) slokt immers sloten met BTW op.

 

Ik hoor je reactie wel! Groetjes,

 

 

Jeroen van Dam

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu eigenlijk het probleem? Bang dat de concurrentie het onderspit delft? Angst is een slechte raadgever. Naar populaire lokaties is altijd vraag. En valt daar een zaak om dan is die snel weer gevuld met een nieuwe uitbater. Het zal vooral aan de uitbaters gezamelijk zijn om de lokatie aantrekkelijk te houden en daar kan een vereniging goed werk verrichten.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 1

Tja Jeroen

 

Welkom in Horeca op dure stekken. Ik las dat Arnhem de beste binnenstad van NLL heeft, wellicht dat dat nog wat extra aandacht geeft.

 

Veel meer kan ik er niet van zeggen. Zoals gezegd: de kaarten zijn geschud en daar kun je erg weinig mee.

 

Je kunt inderdaad nog een ondernemersvereniging oprichten, maar anders dan dat....????

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Helemaal goed!

 

Bedankt allemaal! Ik ga in ieder geval aan de slag met de tussen-huurbaas én de gemeente. Voor de brouwer is het zo belangrijk dat de stek blijft lopen; En daar haal ik automatisch mijn voordeel uit. Daar moet ik het op spelen, verder maak ik me dus geen zorgen meer!

 

Nogmaals, bedankt!!

Jeroen van Dam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.