• 0

Ondernemingsplan , financieringsbehoefte

Goedemiddag!

 

Ik ben al een heel eind op weg met mijn ondernemingsplan en heb ook informatie kunnen gebruiken van dit forum.

 

Ik ben nu bezig met de financieringsbehoefte. Salaris kosten, neem je die ook mee in je investeringskosten?

 

Als ik de salariskosten niet meeneem, heb ik maar 10.000 euro aan investingskosten, is het dan wel reeel om een lening aan te vragen bij een bank? Of kun je gewoon 0 neerzetten bij de financieringsbehoefte?

 

Ik schrijf dit plan trouwens voor school, maar ben wel van plan het ook daad werkelijk te gaan starten na mijn opleiding. (volgend jaar).

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Bas

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus eigenlijk kun je dus geld van de bank lenen om ook voor jezelf een inkomen te reserveren?

 

Inclusief salaris van "in dit geval freelancers" zit ik op 13,451 euro aan kosten, zijn dan de investeringskosten? en heb ik het bedrag in zijn geheel nodig om te kunnen starten?

 

Zoiets zou het dan worden:

 

 

Totale investering                € 13.451,-.   

Beschikbaar eigen vermogen            € 5.500,-    

 

Behoefte aan vreemd vermogen          € 7.951,-

 

 

Aan te trekken vreemd vermogen

Lening Jan Jansen              € 2.000,-   

Lening bank                  € 5.951,-   

 

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord is vrij simpel.

Zonder inkomen kan je het niet opstarten dus dat moet je wel degelijk begroten

 

Hoezo? Volgens mij is het helemaal niet vanzelfsprekend dat je een lening moet nemen om je inkomen te financieren.

 

Als je geen geld hebt en je hebt geen geld nodig (je komt net van school en woont nog thuis) is werken zonder salaris een waardevolle inbreng on andere financiers mee te overtuigen.

 

Ik zou vooral kijken naar de feitelijke situatie; hoe ver kom je zonder salaris, wat heb je echt nodig om te blijven leven.

 

Dit gelt overigens alleen in de opstart situatie. Als je langduring geen geld verdient gaat dat vervelen. Het kan ook zo zijn dat de school verlangt dat je wel een salaris opneemt. WAt je moet financieren zijn alle kosten (inclusief een eventueel salaris) tot dat je meer geld verdient dan je uitgeeft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Of je meent een creditcard (heeft ook krediet limiet)

 

Poeh.. met 19,75% rente op jaarbasis ja.

Dure grap, afgezien dat weinig creditcardmaatschappijen startende ondernemers zonder arbeidsverleden accepteren (hooguit als debetcard gekoppeld aan een betaalrekening, dan dus zonder kredietlimiet of beperkt tot max € 1.000,-)

 

Dan is Bizzner met 9,5% voor een limiet van € 5.000,- opeens geen dure optie meer.

 

Mijn advies als je echt gaat starten en financiering zoekt: stap met een goed businessplan naar de bank en por familieleden voor een regeling durfkapitaal. Dat is m.i. zeer realistisch (en het goedkoopst)

 

Maar is het wel realistisch om 5.500 duizend zelf in te brengen, 2.000 euro te lenen van een familielid en 6.000 euro te lenen van de bank?

Meer dan realistisch zelfs. Onze werkelijke verhouding bij opstart was veel schever : vrijwel geen eigen inbreng (of privé geleend van bank), hoge zakelijke kredietfaciliteit van bank en 3 x regeling durfkap. De bank vond het -vooral gelet op de kwaliteit van ons businessplan - allemaal prima en bood daardoor een erg lage rente.

Wat daarin zeker ook meespeelde is dat wij onszelf lange tijd geen salaris toezegde. Nils opmerking hierover:

..werken zonder salaris een waardevolle inbreng on andere financiers mee te overtuigen.

kan ik dus absoluut onderschrijven

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een klein vraagje over de exploitatiebegroting.

 

Alle genoemde prijzen in mijn plan zijn ex BTW.

 

Moet ik in mijn exploitatiebgroting ook de netto winst vermelden? Ik heb nu alleen de bruto winst er staan. Ik hou ook rekening met inflatie in mijn exploitatiebegroting, is dat juist?

 

Ik heb nu zoiets als dit:

 

Omzet

 

Kosten

Totale kosten rekening houdend met inflatie

 

brutowinst

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0
Welke financiele toekomst is trouwens interessant voor een bank om te weten? Is het interessant om een exploitatiebegroting voor de komende jaren in de bijlage te zetten?

 

Welke financiele gegevens kan ik nog meer in de bijlage zetten voor de toekomst?

 

Beste Bas,

 

T.b.v het vaststellen van de financieringsbehoefte is het belangrijk (m.i. zelfs belangrijker dan een exploitatiebegroting!) om een liquiditeitsplanning te maken van de toekomstige inkomsten en uitgaven. Alleen een exploitatiebegroting zegt immers niet zoveel: het gaat vooral om het moment van activeren van de kosten en daadwerkelijke ontvangst van die inkomsten. In de liquiditeitsplanning kun je die mutaties per maand (of zelfs week) weergeven.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm ok, bedankt voor je reactie. Dan moet ik misschien maar die exploitatiebegroting voor de komende jaren uit het plan halen.

 

Ik had ook nog helemaal geen liquiditeitsbegroting opgenomen in mijn plan, het gaat overigens om een Internetonderneming.

 

Wat is trouwens het grote verschil tussen een exploitatiebegroting en een Liquiditeitsbegroting? Ik ben er nu mee bezig, maar als ik nu een Liquiditeitsbegroting op papier zet zie ik niet veel verschil ten opzichte van de exploitatiebegroting.

 

 

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0
Wat is trouwens het grote verschil tussen een exploitatiebegroting en een Liquiditeitsbegroting?

 

Uit de oude doos van Higherlevel d.d. 16-01-2004:

De expoitatiebegroting laat de te verwachten exploitatie resultaten zien in een bepaalde periode, vaak een jaar of een overzicht van een aantal jaren. Op de exploitatiebegroting komen uitsluitend opbrengsten en kosten.

 

De liquiditeitsbegroting geeft inzicht in je liquiditeit (financiele positie) op een bepaald moment naar aanleiding van de ontvangsten en uitgaven. Het resultaat van deze begroting, de liquide middelen, zie je terug in de balans.

 

Het betalen van een bedrijfsmiddel is een uitgave en komt daardoor op de liquiditeitsbegroting. De afschrijving van een bedrijfsmiddel is een kostenpost en komt op de exploitatiebegroting.

 

De waarde van bedrijfsmiddelen uit prive bezit voer je als ontvangst op in je liquiditeitsbegroting, de afschrijving van dit bedrijfsmiddel komt op de exploitatiebegroting. Op de balans vind je dit bedrijfsmiddel terug als vaste activa met de waarde van dat moment (incl afschrijving).

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Is dat eigenlijk allemaal wel van belang bij een Internetonderneming

Wat voor onderneming je hebt maakt niet uit. Het gaat om het begroten van het exacte moment van je inkomsten en uitgaven en daarmee de financieringsbehoefte.

 

In ons eigen businessplan hadden wij (anno 2005/2006) geen exploitatiebegroting of balans opgenomen, alleen een zeer uitgebreide meerjaren liquiditeitenplanning per maand. Daarmee konden wij onze exacte liquiditeitsbehoefte op enig moment bepalen en waren banken bereid daarin te voorzien.

 

als ik financier zou zijn en ik mocht maar één pagina van het businessplan bekijken dan koos ik altijd de liquiditeitenbegroting.

 

Het grote verschil tussen de exploitatiebegroting en de liquiditeitenplanning is winst versus muntjes. En je weet: cash is a fact, profit an opinion!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo? Volgens mij is het helemaal niet vanzelfsprekend dat je een lening moet nemen om je inkomen te financieren.

 

Maar je moet wel ergens van leven zolang je bedrijf geen geld verdient, althans, dat is wel handig. Investeerders vinden het volgens mij wel fijn als je qua inkomen afhankelijk bent van het bedrijf c.q. van hen of van een bank, want dan ben je meer gemotiveerd.

Als ik investeerder zou zijn en iemand zou €20.000 op de bank hebben en zou plannen om daar de eerste tijd van te leven, dan zou ik de eis stellen dat die 20k onmiddellijk in het bedrijf gaat en dat de ondernemer dan maar een salaris uit het bedrijf krijgt. En als je partner werkt, dan krijg je niks.

 

Link naar reactie
  • 0
Dit is trouwens mijn financiersbehoefte + exploitatiebegroting tot nu toe:

 

Tja, dit is precies wat ik bedoel. Je maakt de (bekende) fout om de maximale financieringsbehoefte af te lezen uit de exploitatiebegroting en dat kan eigenlijk niet.

 

In je exploitatiebegroting vermeld je bijvoorbeeld een afschrijving op materiele vaste activa van € 450. De daadwerkelijke investering c.q. mutatie in liquide middelen (en dus mogelijk ook de extra financieringsbehoefte) is een factor 5 of 10 hoger. Ook houd je geen rekening met het feit dat veel kosten aan het begin geactiveerd worden, en inkomsten pas geleidelijk aan binnenkomen

 

Tip: maak in Excel eens een liquiditeitenplanning waarin je voor alle kosten en alle inkomsten aangeeft wat je per week (week nr 1 t/m 52) verwacht aan daadwerkelijke inkomsten en daadwerkelijke uitgaven. Bereken vervolgens wat je banksaldo zou zijn in een volledig giraal systeem (bij aanvang zijn de aanwezige liquide middelen je saldo). Het laagste debetsaldo (+ een ruime veiligheidsmarge?) is jouw financieringsbehoefte

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

Liquiditeitenprognose helder, alleen zou ik 'm per maand begroten: dan kun je ook aan het begin zien (als er alleen uitgaven zijn en nog geen inkomsten) of de liquiditeitsbehoefte niet hoger wordt dan de beschikbare ruimte.

 

Het overige heb ik niet beoordeeld, maar in ieder geval moeten de marketing en aanloopkosten weg uit de balans! Kosten moeten naar de expliotatiebegroting

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Als ik de marketing en aanloopkosten weghaal uit de balans hoe kom ik dan ooit op de 8.107,- euro die ik nodig heb om de start van het bedrijf te financieren?

 

M'n laatste reactie voordat ik op een welverdiende ;D vakantie ga:

 

de financieringsbehoefte kun je niet afleiden uit de (openings)balans: de financieringsbehoefte leidt je af uit de liquiditeitsprognose. De maximale liquiditeitsbehoefte uit de prognose minus het liquide eigen vermogen is de financieringsbehoefte. Veiligheidshalve voeg je daar nog een marge aan toe van 10% met een minimum van - wat mij betreft - € 5.000,-. Waarom? Omdat de ervaring is dat kosten in de aanloopfase onderschat worden en inkomsten en betalingstermijnen overschat! Ik spreek uit ervaring. :P

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.