• 0

V.o.f. omzetten naar een eenmanszaak

Goedendag. Ik ben sinds januari jl. met mijn vriendin een catering bedrijf begonnen en hebben samen voor een vennootschap gekozen. Mijn vriendin is niet meer helemaal blij met de gang van zaken en de hoeveelheid uren die ze werkt ( 's ochtends tot 's avonds laat) en nog andere diverse redenen. Ze wil dus liever weer terug in het kappersvak en ik wil haar helpen om een eigen zaak voor haar neer te zetten etc.

 

Onnodige informatie eigenlijk, mijn vraag is alleen, is het makkelijk een vof om te zetten naar een eenmanszaak en zitten hier nog fiscale gevolgen oid aan vast? Rekent de kvk hier ook kosten voor? misschien is dit een domme vraag of een makkelijk antwoord, maar ik lees vaak mee hier en op de zoekmachine kwam ik even geen specifiek antwoord tegen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
is het makkelijk een vof om te zetten naar een eenmanszaak?

 

Ja, het is makkelijk. Je gaat met z'n tweeën naar de KvK. Daar schrijft je vriendin zich uit. Je kan een uittreksel krijgen als bewijs dat het vanaf dat moment een eenmanszaak is geworden. Hiervoor betaal je wel ongeveer 11 euro voor. Voor de rest zijn er geen kosten aan verbonden dacht ik.

 

De BTW.nr wordt het natuurlijk een andere nummer. Deze krijg je van de belastingdienst toegestuurd. In jouw geval is het je BSN nummer.

 

zitten hier nog fiscale gevolgen oid aan vast

 

Hier kunnen de experts wel het e.e.a. over zeggen. Maar heb je een vof-contract? Indien ja, wat heb je allemaal erin staan als een van de vennoten wil stoppen?

 

Wat hebben jullie samen in jullie bedrijf geïnvesteerd? Als het om kleine bedragen gaat, kun je haar beter die bedragen terugbetalen. Ter voorkoming van de latere discussies.

 

Haar helpen met het starten van haar eigen zaak is een heel goed idee. Zo kun je toch wat terug door voor haar!

 

Succes is geen toeval, succes is gepland.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben geen contract opgesteld, omdat wij heel klein begonnen zijn eigenlijk en geen financiering ed hebben gebruikt. Wel zijn er veel investeringen geweest. Oa door middel van de verkoop van mijn auto en wat eigen vermogen van ons. Het is ook niet zo dat zij een bepaald bedrag eist of iets dergelijks dus dat maakt alles wel een stuk makkelijker dan vennoten met problemen onderling ed.

 

Bedankt voor de reactie!

 

Link naar reactie
  • 0
Wij hebben geen contract opgesteld, omdat wij heel klein begonnen zijn eigenlijk en geen financiering ed hebben gebruikt. Wel zijn er veel investeringen geweest. Oa door middel van de verkoop van mijn auto en wat eigen vermogen van ons.

 

Verkopen van je auto is gedaan om je toko te financieren. Niets mis mee. De ingebrachte eigen vermogen is wel een punt. Kun je haar deel (desnoods in termijnen) niet terugbetalen?

 

Zoals ik al zei, hier op HL zijn er veel experts aanwezig. Vooral op het gebied van starten, doorstarten en stoppen ;D ..Wacht even totdat er iemand anders je betere adviezen geeft.

 

Het is ook niet zo dat zij een bepaald bedrag eist of iets dergelijks dus dat maakt alles wel een stuk makkelijker dan vennoten met problemen onderling ed.

 

Gelukkig maar!

 

 

 

 

Succes

Succes is geen toeval, succes is gepland.

Link naar reactie
  • 1

Goedendag. Ik ben sinds januari jl. met mijn vriendin een catering bedrijf begonnen en hebben samen voor een vennootschap gekozen. Mijn vriendin is niet meer helemaal blij met de gang van zaken en de hoeveelheid uren die ze werkt ( 's ochtends tot 's avonds laat) en nog andere diverse redenen. Ze wil dus liever weer terug in het kappersvak en ik wil haar helpen om een eigen zaak voor haar neer te zetten etc.

 

Onnodige informatie eigenlijk, mijn vraag is alleen, is het makkelijk een vof om te zetten naar een eenmanszaak en zitten hier nog fiscale gevolgen oid aan vast? Rekent de kvk hier ook kosten voor? misschien is dit een domme vraag of een makkelijk antwoord, maar ik lees vaak mee hier en op de zoekmachine kwam ik even geen specifiek antwoord tegen.

 

Hoi Bonnuit,

 

de vof omzetten naar een EMZ is inderdaad even langs de KvK. Zij kunnen je vertellen welke formulieren jullie moeten invullen en ondertekenen. Ga beiden langs met legitimatie.

 

Daarna moet je de fiscus laten weten dat de vof omgezet is in een EMZ. Hiervoor moet je dit formulier invullen en opsturen:

 

http://www.belastingdienst.nl/download/1108.html

 

Maak er ook melding van de de VOF ophoudt te bestaan en zorg dat ze het BTW nummer intrekken, dus een begeleidend briefje en bewijs uitschrijving KvK meesturen.

 

Fiscaal staken jullie de onderneming. Dat impliceert dat je moet afrekenen over de stakingswinst. Deze bestaat uit stille reserves in activa (werkelijke waarde is hoger dan de boekwaarde), de stand van de FOR en de desinvesteringsbijtelling (DIB). Over Goodwill hoeven we het niet te hebben.

 

Ik gok even dat alleen de DIB van belang kan zijn. Dit gebeurt als je investeringsaftrek hebt geclaimd in de vorige 5 jaar. Die wordt dan (deels) teruggedraaid.

 

Ik adviseer je bij twijfel sowieso een fiscaal kundig iemand te raadplegen voor de aangifte 2008.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zit met hetzelfde probleem, mijn vennoot is per 1 Juli gestopt met het bedrijf. Ik heb samen met hem bij de KVK de VOF omgezet naar een EZ. Bovenstaand formulier waar je naar verwijst heb ik uitgeprint en ingevuld. Nu zit ik met een paar waarschijnlijk hele simpele vragen.

 

- Kan ik de eindbalans en dus tevens mijn beginbalans bij bovenstaand formulier bijvoegen, en is daarmee mijn VOF fiscaal opgezegd en mijn EZ fiscaal aangemaakt. Of gaat dit niet zo makkelijk? De belastingtelefoon is niet bereikbaar....

 

- Wanneer moet ik mijn winstbelasting gaan betalen over de VOF. kan dat nu al of pas volgend jaar. Ik wil graag alle administratieve zaken zsm geregeld hebben.

 

- Mijn voorraad van laat zeggen € 5000,- wordt overgeheveld naar de EZ, hoe moet ik dat aangeven?

 

- Ik heb een speciale regeling waarbij ik over 1 jaar 1200 euro moet betalen, echter krijg ik 50% korting. Deze korting a €600,- is bijgestort op mijn rekening, maandelijks betaal ik dus wel de €120,- Hoe geef ik deze op zonder dat ik hier winstbelasting over moet afdragen?

 

Ik heb al weer door dat mijn vennoot me met een lading rompslomp heeft opgezadeld. Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Jouw IB onderneming veranderd vrij weinig aan. Die wordt alleen wat groter, namelijk met het deel wat je van je partner overneemt. Daar hoef je dus niet zoveel voor te doen.

 

Voor de BTW was de VOF zelf belastingplichtig, dus die moet zich uitschrijven bij de Belastingdienst, en jijzelf aanmelden. Volgens mij kan dat tegenwoordig zelfs via de KvK?

 

De eindbalans van de VOF zal er waarschijnlijk iets anders uitzien dan de "beginbalans" van jouw eenmanszaak. Als je alles overneemt, zullen de activa hetzelfde zijn, alleen de passiva zullen altijd anders zijn, omdat jouw partner geen vermogen in jouw eenmanszak hebt.

 

Die speciale regeling is me niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je hier mee?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jouw IB onderneming veranderd vrij weinig aan. Die wordt alleen wat groter, namelijk met het deel wat je van je partner overneemt. Daar hoef je dus niet zoveel voor te doen.

 

Voor de BTW was de VOF zelf belastingplichtig, dus die moet zich uitschrijven bij de Belastingdienst, en jijzelf aanmelden. Volgens mij kan dat tegenwoordig zelfs via de KvK?

 

De eindbalans van de VOF zal er waarschijnlijk iets anders uitzien dan de "beginbalans" van jouw eenmanszaak. Als je alles overneemt, zullen de activa hetzelfde zijn, alleen de passiva zullen altijd anders zijn, omdat jouw partner geen vermogen in jouw eenmanszak hebt.

 

Die speciale regeling is me niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je hier mee?

 

Bedankt voor je snelle reactie,

 

Voor het gemak hebben we bij de KVK de omzetting in laten gaan per 1 Juli, de BTW aangifte tot die periode heb ik al gedaan. Daar heb ik dus ook geen probleem mee.

 

Na jouw reactie heb ik nog even wat verder gezocht, ik dacht namelijk dat ik belasting moest afdragen over de winst die de vof gemaakt had. Vervolgens ook nog is aangifte doen van de winst van de EZ. Maar als ik het nu goed begrepen heb moet ik volgend jaar alleen aangifte voor me persoonlijke IB, waarbij dus de winst van EZ en vof is opgeteld.

 

Doordat mijn vennoot al zo snel heeft besloten te stoppen en hij dat lullig vond voor mij, heeft hij besloten geen winst uit de VOF te claimen. Ook mag ik zijn investering nog een tijdje blijven gebruiken, dus veranderd er in mijn geval niks in mijn eindbalans en kan ik deze dus ook weer als beginbalans gebruiken, toch?

 

Die speciale regeling had eigenlijk betrekking op de winstbelasting die ik dus niet hoef te betalen... dus is op dit moment niet meer relevant. Echter omdat ik volgend jaar mijn aangifte IB moet doen zal het weer spelen, ik bedoelde het volgende:

 

Om het wat makkelijker te maken heb ik de bedragen even veranderd. Ik maak gebruik van bepaalde software, deze software kost normaal gesproken 100 euro per maand, dus 1200 euro per jaar. Vanwege een speciale regeling krijg ik 50% korting. ipv dat ik nu 50 euro per maand moet betalen, hebben ze 600 euro op mijn rekening gestort en betaal ik maandelijk toch de 100 euro.

Nu heb ik alleen op mijn balans 600 euro inkomsten die ik nergens kwijt kan. Sterker nog, als ik mijn eindbalans uitdraai voor de VOF dan staan daar 600 euro aan inkomsten/winst op, ik vroeg me dus af hoe ik deze inkomsten op mijn balans aangeef zodat ik hier straks geen inkomstenbelasting over hoef te betalen, omdat het geen inkomsten zijn. En als het even kan wil ik die 600 euro helemaal niet in mijn balans/winst verlies rekening terugzien.

Link naar reactie
  • 0

Die speciale regeling had eigenlijk betrekking op de winstbelasting die ik dus niet hoef te betalen... dus is op dit moment niet meer relevant. Echter omdat ik volgend jaar mijn aangifte IB moet doen zal het weer spelen, ik bedoelde het volgende:

 

Om het wat makkelijker te maken heb ik de bedragen even veranderd. Ik maak gebruik van bepaalde software, deze software kost normaal gesproken 100 euro per maand, dus 1200 euro per jaar. Vanwege een speciale regeling krijg ik 50% korting. ipv dat ik nu 50 euro per maand moet betalen, hebben ze 600 euro op mijn rekening gestort en betaal ik maandelijk toch de 100 euro.

Nu heb ik alleen op mijn balans 600 euro inkomsten die ik nergens kwijt kan. Sterker nog, als ik mijn eindbalans uitdraai voor de VOF dan staan daar 600 euro aan inkomsten/winst op, ik vroeg me dus af hoe ik deze inkomsten op mijn balans aangeef zodat ik hier straks geen inkomstenbelasting over hoef te betalen, omdat het geen inkomsten zijn. En als het even kan wil ik die 600 euro helemaal niet in mijn balans/winst verlies rekening terugzien.

 

Hoi mistertb

 

Die 600 euro boek je als ontvangen inkoopkorting. Bij je kostprijs omzet verlaag je die dus met 600 euro en dan staat alles er goed in.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier het woord winstbelasting in een VoF. Naar mijn mening bestaat die niet. Nog sterker in dit opzicht bestaat de VoF niet eens. Krijgt ie dan een IB formulier? Neen, dat doen de firmanten. De winst van de VoF (bedrijfsresultaat) gaat naar de firmanten - en alleen deze krijgen een IB-aanslag. Ook al ploeg je een deel terug. De relatie van de ondernemer en de firmanten tot zijn/hun bedrijf mag selchts uit een post bestaan: "Onttrekkingen" (negatief als je stort). Die 1200/600 regeling is een beetje moeilijk doen. Overdreven. Je betaalt je immers feitelijk E 50,-- per maand. Maar als ze je 600,-- betaald hebben, dan is dat voorlopig een inkomen en bij je E 100,-- betaling per maand boek je van dit inkomen telkens E 50,-- af. Aan het einde van het jaar valt het op nul en het saldo van je E 100,-- betaling valt terug op E 600,-- (kosten). Idiote regeling die je alleen extra boekingswerk veroorzaakt.

 

KJS

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier het woord winstbelasting in een VoF. Naar mijn mening bestaat die niet. Nog sterker in dit opzicht bestaat de VoF niet eens. Krijgt ie dan een IB formulier? Neen, dat doen de firmanten. De winst van de VoF (bedrijfsresultaat) gaat naar de firmanten - en alleen deze krijgen een IB-aanslag. Ook al ploeg je een deel terug. De relatie van de ondernemer en de firmanten tot zijn/hun bedrijf mag selchts uit een post bestaan: "Onttrekkingen" (negatief als je stort). Die 1200/600 regeling is een beetje moeilijk doen. Overdreven. Je betaalt je immers feitelijk E 50,-- per maand. Maar als ze je 600,-- betaald hebben, dan is dat voorlopig een inkomen en bij je E 100,-- betaling per maand boek je van dit inkomen telkens E 50,-- af. Aan het einde van het jaar valt het op nul en het saldo van je E 100,-- betaling valt terug op E 600,-- (kosten). Idiote regeling die je alleen extra boekingswerk veroorzaakt.

 

KJS

 

HUH ???

 

VOF krijgt een factuur met 50% korting. Ik weet niet hoe jij boekhoudt, maar die korting dien je toch echt op te nemen als inkoopkorting in de boekhouding. Niets moeilijk doen, gewoon goed boekhouden! Zoals jij het voorstelt, maak je het alleen maar gecompliceerder: 1200 boeken als kosten en dan 600 als inkomsten?

 

Enne, niemand stelde dat de vof een aangifte IB krijgt hoor. Maar per vennoot wordt er weldegelijk belasting betaald over de winst van de vof. Bovendien hebben onttrekkingen en stortingen hier helemaal niets mee van doen. Kortom: ik begrijp je reactie niet ::)

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Neen, neen, de klant krijgt 600,-- in het begin en betaalt op factuur elke maand 100,-- daarna. Op die factuur staat helemaal geen korting. Als hij zijn boekhouding zou uitbesteden, dan zou de boekhoeder op die 100,-- factuur hoegenaamd geen korting herkennen. Kennelijk begrijp jij niet dat die facturen maandelijks binnenkomen, ingeschreven en betaald moeten worden. Ik heb genoeg leveranciers (vide www.cephal.nl) en verzeker je dat ik nog nooit zo'n vreemde regeling gezien heb.

 

Je zegt het zelf dat niemad stelde dat een VoF een IB formulier kreeg. Ik ook niet. Ik vroeg het ter bevestiging van de fiscale non-identiteit van een VoF.

 

Waar lees je in mijn tekst dat de vennoot geen IB zou betalen? Ik schreef: "dat doen de firmanten", "alleen deze krijgen een IB-aanslag" in context met de IB.

 

Wat betreft de "onttrekking" is een uitleg en niet een antwoord op een vraag. Dus wat je afvraagt is een deur ernaast. Ik heb meest idiote dingen in de boekhoding van een middenstander gezien, die daar niet in thuis horen. Dat is bij me een fiscaal-sociale kwestie: de burger is nog immer niet boekhoudplichtig en hij moet privé zaken niet laten insluipen in zijn boekhouding, bovendien is het bedrijf zelf ook verkoopbaar en hoe zuiverder de boekhouding hoe gemakkelijker de waardebepaling.

 

Ik begrijp niets van je reactie.

 

Avé Karel

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karel,

 

Misschien helpt het als je de zaken wat leesbaarder opschrijft.

 

Ik moet me echter bij Joost aansluiten. In de administratie boek je bij ontvangst van die 600 een inkoopkorting. Vervolgens boek je maandelijks 100 als inkoopprijs. Aan het eind van het jaar heb je dan dus 600 als inkoopprijs geboekt: 1200 - 600.

 

Die 600 is geen inkomen, net als dat die 1200 geen kostprijs is. Aan het eind van het jaar maak je de balans op en zie je 600 inkopen. Tegenover die 600 die je krijgt, staat namelijk ook een afnameverplichting.

 

Overigens is dit een constructie die veel terugkomt in de telecomsector, onder de naam 'Cashback-deal'

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

...

Overigens is dit een constructie die veel terugkomt in de telecomsector, onder de naam 'Cashback-deal'

 

Bij mijn internetprovider ook. Zeg maar de 1e 12 maanden 50% betalen, die betalen ze in 1 keer uit, en je betaalt maandelijks het standaard abonnementsbedrag.

 

Nog een voorbeeld: huren van kantoorruimte. Vaak kun je een 'huurvrije periode' bedingen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Dank je voor de toelichting omtrent 'Cashback-deal'. Heb nog nooit van gehoord - nu wel - maar blijf wel vreemd te vinden.

 

Maar hoe kom je daarbij dat gesteld is dat die E 1.200,-- kostprijs zou zijn? Dat heeft iemand anders gesteld. Het is geen kostprijs maar een "kosten post", en waarom zou een betalingskorting geen "winst post" zijn?

 

Overigens is het resultaat hetzelfde. Zijn probleem was dat de uitdraai - na de ontvangst - een winst van E 600,-- toonde logisch het is en winst post. Pas na 6 maanden valt deze winst weg en groeit naar E 600,-- (kosten) bij 31-12.

 

Avé Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.