• 0

wat voor oplossing bij bestuursproblemen

Hallo,

 

Ik zou graag iets willen vragen.

Sinds 1 jaar ben ik, samen met iemand anders, bestuurslid van een een stichting. Nu ondervind ik grote problemen met deze andere persoon en is het niet meer te doen. Deze persoon voert geen goed bestuur en maakt verkeerde keuzes voor de stichting. Ik word vaak niet serieus genomen en de andere persoon wil zelf alles beslissen. Nu is het natuurlijk een moeilijke constructie zo met zijn 2-en want er kan nooit geen meerderheid van stemmen zijn. Oplossing zou zijn dat er iemand bij komt in het bestuur, maar hier hebben we destijds bewust voor gekozen om dit niet te doen, omdat je dan ook uit het bestuur gezet kan worden en ik dit nooit zou willen (mits ik niet goed functioneer natuurlijk).

 

Ik hoop dat er iemand advies voor mij heeft. Het liefst zou ik het alleen gaan doen, met meerdere adviseurs die mij kunnen ondersteunen/adviseren in het maken van beslissingen, maar ik heb gelezen dat een stichting niet door 1 bestuurder bestuurt mag worden. Klopt dit??

 

Ik weet in ieder geval zeker dat ik niet met deze persoon door wil. Op welke manier kom ik van haar af, als ze niet vrijwillig opstapt??

 

Wat belangrijk is om erbij te vermelden dat ik ook werkzaam ben in de stichting en in loondienst ervan ben.

 

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

 

 

Groeten Mirelle kuiper.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Mirelle,

 

Dit is de reden waarom het overgrote deel van de stichtingsstatuten minimaal drie bestuursleden voorschrijft. Het alleen willen en kunnen besturen is juist wat daarmee voorkomen wordt.

 

Ik kan me voorstellen dat alleen besturen de zaken wel veel gemakkelijker maakt, maar dat is vanuit de optiek van de stichting waarschijnlijk niet de bedoeling.

 

Als je nu met twee personen verantwoordelijk bent voor die stichting, zal je ook, in het belang van de stichting, met deze twee personen een oplossing moeten vinden voor de impasse. Het simpelweg stellen dat je er niet mee door wilt en dat de ander maar moet vertrekken, levert een patstelling, want de ander kan hetzelfde standpunt innemen.

 

Wat veelal goed werkt is er een (onafhankelijke) derde bij halen, die niet als scheidsrechter, maar als gespreksleider gaat optreden.

 

Succes!

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

De statuten zeggen;

 

1 het bestuur bepaalt het aantal leden van het bestuur; dit bedraagt ten

minste twee

2 de benoeming van bestuursleden vindt plaats door het zittende bestuur.

 

Vacature

3 in een (tussentijdse) vacature in het bestuur moet worden voorzien. Een niet voltallig bestuur behoudt zijn bevoegdheden

 

Einde van het bestuurslidmaatschap

4 het bestuurslidmaatschap van een bestuurslid eindigt;

- door ontslag op eigen verzoek

- door ongevraagd ontslag

 

Ontslag uit het bestuur kan, wanner het betreffende bestuurslid;

- iets doet of nalaat in strijd met de bepalingen van de wet of van de

statuten en reglement van de stichting

- niet meer voldoet aan de eisen die de statuten van de stichting nu of in

de toekomst stellen aan het bestuurslidmaatschap.

 

 

Ik hoop dat u hier iets mee kan.

 

Groeten Mirelle.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dit is de reden dat in de meeste stichtingsbesturen een meerderheid van de bestuursleden onafhankelijk is, dus geen (zakelijk) belang bij de stichting zelf.

 

Je kan in jullie geval de andere bestuurder niet wegsturen. Daar hebben jullie bewust voor gekozen en daar zit je nu mee.

 

Ik zou er toch de statuten eens op naslaan en kijken wat er staat bij het staken der stemmen. De eerder genoemde mediatiek zou ik zeker proberen.

 

Een andere optie is om voor te stellen dat je beiden terugtreed en ieder een onafhankelijke bestuurders voordraagt die ook voor de andere partij acceptabel is. Dan worden jullie zelf directeur en kunnen jullie vrolijk verder kibbelen, maar dan wordt tenminste de stichting gewoon bestuurd.

 

Als niks werkt kan je alleen zelf aftreden. Uithuilen en opnieuw beginnen. Een loopgraven oorlog of een definitieve patstelling maakt je stichting kapot.

 

Naast de eerder genoemde mediatie, wat ik zeker zou proberen, is het ook mogelijk om samen

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.