• 0

Fietsen naar de zaak. Zakelijke rit?

Hallo,

 

Als ondernemer fiets ik naar de zaak. (VOF).

 

Mag ik deze kilometers ook aftrekken (0,19 ct) indien de fiets prive eigendom is?

De Elsevier belasting almanak zegt dat ook zakelijke ritten per fiets afgetrokken mogen worden.

 

En hoe verwerk ik dit in de administratie en aangifte?

 

Groeten,

 

Marco

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Ja, dat mag. Woon-werk kilometers zijn zakelijk.

 

De boeking is als volgt:

 

Kilometerdeclaraties € 0,19 * XX km

aan Stortingen privé

 

De v.o.f. kan natuurlijk ook de kilometerdeclaraties direct aan jou uitbetalen en dan wordt het:

 

Kilometerdeclaraties

aan Kas Bank Giro

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat leven we toch in een geweldig land. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Dit soort berichten bezorgen mij altijd meerdere vrolijke minuten achter mijn computer.

 

Dit regeltje kende ik nog niet, maar gezien ik overweeg een bedrijfsruimte op fietsafstand te kopen en regelmatig naar afspraken in de stad de fiets pak, ga ik toch eens kilometers tellen. Moet ik wel eerst die lekke band laten plakken. ::)

 

Karen (ondanks de regen helemaal vrolijk)

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

75% van de btw aftrekken mag dan vast ook omdat ik van mijn fietsritten ook geen registratie bijhoud. Wat een lol zeg.

 

Sprak net een collega die meestal naar zijn kantoor loopt en hij vroeg zich af of de benenwagen hem dan ook een aftrekpost van 0,19 ct/km oplevert.

200 dagen x 3 km is toch 600 km x E 0,19 = toch weer een legale aftrekpost van 114 euro per jaar.

 

Veel kruimeltjes maken lekkere kruimeltaart. ;D

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

De aftrek voor ondernemers is alleen mogelijk als het vervoer plaatsvindt met een vervoermiddel. Of de fiscus de benenwagen als vervoermiddel aanmerkt, waag ik te betwijfelen :). Maar skates, schaatsen (voor de Friezen onder ons) of - helemaal hip - de Segway zijn m.i. wel vervoermiddelen.

 

Werknemers kunnen geen reiskosten aftrekken, m.u.v. van kosten van openbaar vervoer. De werkgever kan wel een onbelaste vergoeding van

€ 0,19 per km verstrekken (of nog beter een fiets van de zaak).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

;D

Nooit bij stil gestaan dat je voor de fiets ook een ritten-declaratie in kan dienen.. :D

 

En de benenwagen ook.??? 8)

Echt waar? Dat klinkt me te mooi om waar te zijn.

De fiets kan ik nog wel geloven want zo'n fiets kost ook geld in aanschaf en onderhoud..

 

Dat kan dan nog wel grappig worden ja..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0
De fiets kan ik nog wel geloven want zo'n fiets kost ook geld in aanschaf en onderhoud..

waar haal jij die gratis schoenen af als ik vragen mag? Ik ben toch ook een redelijk bedrag aan aanschaf en onderhoud kwijt voor mijn Van Liertjes en Van Bommeltjes ;)

 

En waarom zouden barrevoetse lopers (Abebe bikila, Frizzle Sizzle) gediscrimineerd moeten worden? Pedicure en blarenprikkers leven ook niet van de lucht ;D

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Zou je een fiets dan ook kunnen leasen?
FF serieus: Ja, google maar eens op fiets en lease. Er zijn zelfs grote autoleasemaatschappijen die het als extra optie aanbieden

 

En hoe zou dat gaan met de administratie hoe hou je die 500km prive bij?!

Nog FF serieus: die 500 km is een limiet gekoppeld aan de forfaittaire bijtelling van een auto. Voor alle andere vervoermiddelen geldt dat de bijtelling is gebaseerd op het daadwerkelijke privé gebruik. Voor een leasefiets heb je dus weldegelijk bijtelling!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor werknemers die dit graag willen aankaarten bij hun werkgever:

Wet LB artikel 15b:

 

Tot de vrije vergoedingen behoren niet vergoedingen ter zake van:

 

a.

vervoer, waar onder woon-werkverkeer, indien dat vervoer niet plaatsvindt per taxi, luchtvaartuig, schip of ter beschikking gesteld vervoermiddel, voorzover de vergoeding meer bedraagt dan EUR 0,19 per kilometer;

 

 

Dus ja, lopend, fietsend schaatsend en kruipend: 19 cent per KM.

 

Zie ook het handboek loonheffingen hoofdstuk 18:

 

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_loonheffingen_2008_lh0221t81fd.pdf

 

------------------------------------------

 

Ondernemers:

 

Ietsie minder rooskleurig:

 

Wet IB artikel 3.17 lid 1:

b.

tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel: EUR 0,19 per kilometer;

 

 

Dus niet de benenwagen!

 

ciao

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Dus niet de benenwagen!

 

Je reinste ondernemersdiscriminatie! Het moet niet veel gekker worden in dit land.

Ik heb Mei Li Vos al een pittige mail gestuurd. Ik verwacht binnen een week kamervragen.

 

Tot die tijd zijn er uiteraard wel tussenoplossingen : ondernemers kunnen een declarabele uren BV ;D optuigen om - als werknemer - alsnog in aanmerking te komen voor de kilometervergoeding van de benenwagen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Karen wellicht dat je die lekke band dan ook kan aftrekken als zakelijke kosten! ;D

 

Vergeet niet om de kilometers te tellen dat je een goede fietscomputer/km-teller nodig hebt om al die dure kilometers te registreren ;) Kun je natuurlijk ook weer aftrekken ;D

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet om de kilometers te tellen dat je een goede fietscomputer/km-teller nodig hebt om al die dure kilometers te registreren

 

Peter, kan niet. Die valt uit de toon op de vijfentwintig jaar oude Gazelle van mijn moeder zaliger.

 

@ Norbert: Volgens mij kun je beter een mailtje sturen naar de SP. Dit is echt een onderwerp voor de communistische oppositie.

 

Karen (die zelden zo'n leuk draadje voorbij heeft zien komen op HL , maar wel blij is dat ze ook een bv heeft zodat ze die benenwagenkilometeraftrek niet misloopt en zich ondertussen ook afvraagt of de benenwagenmeters naar de schuur als ze de fiets pakt ook meetellen voor de aftrek)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Karen (die zelden zo'n leuk draadje voorbij heeft zien komen op HL , maar wel blij is dat ze ook een bv heeft zodat ze die benenwagenkilometeraftrek niet misloopt en zich ondertussen ook afvraagt of de benenwagenmeters naar de schuur als ze de fiets pakt ook meetellen voor de aftrek)

 

De meters tellen van deur tot deur, dus die 200 meter naar de schuur achter in je tuin helaas niet...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor werknemers die dit graag willen aankaarten bij hun werkgever:

Wet LB artikel 15b:

 

Tot de vrije vergoedingen behoren niet vergoedingen ter zake van:

 

a.

vervoer, waar onder woon-werkverkeer, indien dat vervoer niet plaatsvindt per taxi, luchtvaartuig, schip of ter beschikking gesteld vervoermiddel, voorzover de vergoeding meer bedraagt dan EUR 0,19 per kilometer;

 

 

Dus ja, lopend, fietsend schaatsend en kruipend: 19 cent per KM.

 

Zie ook het handboek loonheffingen hoofdstuk 18:

 

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_loonheffingen_2008_lh0221t81fd.pdf

 

------------------------------------------

 

Ondernemers:

 

Ietsie minder rooskleurig:

 

Wet IB artikel 3.17 lid 1:

b.

tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel: EUR 0,19 per kilometer;

 

 

Dus niet de benenwagen!ciao

 

Eh... kruiwagen een oplossing? Past mijn aktekoffertje en laptop ook mooi in ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.