• 0

zeggenschap in een bv

Over een aantal jaren zal de huidige dga stoppen met zijn activiteiten. De activiteiten bestaan uit het verhuren van een perceel met daarop bedrijfsgebouwen. (holding structuur)

 

Ik wil graag in het bedrijf treden om zeggenschap te krijgen over de verhuurde status die over een paar jaar afloopt. De huidige huurder heeft recht van eerste huur en recht van eerste koop.

 

De reden om in het bedrijf te stappen is om het bedrijf niet meer te verhuren, maar zelf de activiteiten uit te kunnen voeren.

 

Hoe pak je dit aan?

 

Kan ik mij inkopen?

 

Is 5% van de aandelen genoeg om daar zeggenschap over te hebben, of leg je dit in de statuten vast?

 

Kan dat inkopen een week voor het aflopen van het huurcontract of is dit niet verstandig?

 

Wat zijn de consequenties wanneer ik mij nu al inkoop, maar niet actief deelneem? Is immers in verhuurde staat.

 

Vriendelijke groet,

 

DGA in spe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste DGA in Spe,

 

Door aandelen over te nemen, koop je je in in het bedrijf. De beste constructie is dat jij een Overname Holding opricht en dat die Overname Holding vervolgens van de Holding aandelen overneemt in de Werkmaatschappij. Indien het onroerend goed in de Holding zit, moet naar een andere oplossing gezocht worden. (Denk ook aan aspecten overdrachtsbelasting).

 

Met 5% van de gewone aandelen heb je (in de regel) slechts 5% zeggenschap. Je kunt echter ook aandelen met bijzondere zeggenschapsrechten verwerven, de zogenaamde prioriteitsaandelen. Een andere variant is certificering van aandelen, waarbij de zeggenschapsrechten ondergebracht worden in een Stichting Administratiekantoor (STAK).

 

Het juiste moment van inkopen hangt sterk af van de feitelijke situatie. Mij lijkt hoe eerder hoe beter.

 

Indien je je nu inkoopt, maar nog niet actief deelneemt (geen arbeid verricht) hoef je in ieder geval geen directeursalaris aan jezelf toe te kennen.

 

Al met al komt er nogal wat bij kijken en ben je serieus van plan je in te kopen, zul je toch echt professioneel advies moeten inwinnen. Voor meer info mag je altijd een PMtje sturen.

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook mijn doel. Het moet juist voorkomen worden dat het recht van eerste koop of verder huren door gaat. Vandaar ook de zeggenschap binnen de BV

 

Bedankt, ik weet nu welke richting ik op moet.

 

Is het trouwens ook mogelijk om helemaal geen salaris aan mij toe te laten komen in de periode dat ik bij de BV ingeschreven sta? Of een fictief salaris van bijvoorbeel 1 euro?

 

En hoe zit het met de combi om in loondienst te zijn?

 

Groet

 

DGA in spe

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook mijn doel. Het moet juist voorkomen worden dat het recht van eerste koop of verder huren door gaat. Vandaar ook de zeggenschap binnen de BV

Doordat jij een belang in het bedrijf neemt kan je dat (naar ik aanneemmet die partij contractuele overeengekomen) recht echt niet zomaar ongedaan maken.

Jij zal als nieuwe eigenaar/mede eigenaar gewoon gehouden zijn aan de eerder door de BV afgesloten overeenkomsten.

 

Link naar reactie
  • 0

De BV heeft het verhuurd met het RECHT tot koop of verder huur.

Echter kan de BV toch tot het besluit zijn gekomen dat een verkoop of verhuur niet meer een optie is als bedrijfsstrategie en dat de holding zelf de activiteiten wil uitvoeren?

 

Ik ben geen jurist, maar anders wordt er geimpliceert dat er bij het tekenen van een huurovereenkomst al zo goed als een koopovereenkomst getekent is.

 

Volgens mij beslist de BV zelf of ze verder wil verhuren of tot verkoop over wil gaan.

 

Groet

 

DGA in spe

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang als jullie het tehuur aanbieden heeft wat ik zo begrijp de zittende huurder dus het eerste recht op de huur van het pand. Die kan je daar dus niet zo uitzetten.

 

Zodra de BV echter besluit om tot verkoop over te gaan moet het pand als eerste aan de zittende huurder worden aangeboden waarna die kan besluiten het wel of niet te kopen. indien hij het niet wil kopen kunnen jullie het aan een ander verkopen maar dat ook weer met de zittende huurder erin (die kan je dus niet uit het pand zetten omdat jullie het willen verkopen) wat het pand dan dus minder waard zal maken in veel gevallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.