• 0

hoe krijg ik domeinnaam terug?

Ik weet, er is al veel over dit onderwerp gesproken, maar heb geen vergelijkbare cases gevonden.

 

In 2005 zijn we een bedrijf begonnen. Een 'goede' vriend zou er bij in stappen zonder eigen risico. Eén van de eerste dingen die we gezamenlijk gedaan hebben is het opzetten van een website, hij hielp ons hierbij omdat hij ook voor anderen websites bouwt. We vroegen om een factuur voor het bouwen van de site, maar hij zei ons dat dat zíjn investering was in het bedrijf, dus hebben we geen factuur ontvangen, maar een e-mail met het volgende.

 

Letterlijk citaat uit zijn e-mail: ' ........ Ik heb eens nagedacht over facturering voor de website en de daarbij horende zaken. De website krijg je van mij. ....... '

 

Nu blijkt dat hij de domeinnaam op zijn eigen naam heeft geregistreerd. Toen ik van de week aan hem vroeg of hij dit over wilde zetten naar onze bedrijfsnaam zei hij dood-leuk dat ie de domeinnaam best aan ons wil verkopen. Daarbij is de domeinnaam is gelijk aan onze handelsnaam.

 

Wat moet ik nu? Gelijk naar de kanton-recher gaan? Wat zijn m'n rechten?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Die 'vriend' zou bij jullie in het bedrijf. Wat is de reden dat hij dat niet meer wil, aangezien zijn huidige houding daar sterk op lijkt.

 

Heb je zwart op wit dat hij het domein voor jullie bedrijf en dus in opdracht voor jullie bedrijf heeft vastgelegd?

 

Zit hij in het bedrijf en heeft hij de site ingebracht als bijdrage dan moet daar ook iets van op papier staan. Echter, het lijkt mij in het belang van beide partijen dat dit op een normale manier opgelost wordt. Dus als hij toendertijd een website ingebracht heeft en nu opstapt zal hij daar een redelijke vergoeding voor moeten hebben.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Wat is in zo'n geval een redelijk bedrag?

 

Hij bood aan om te verkopen, dan kun je ook vragen wat het dan wel moet kosten. Als dat een beetje een redelijk bedrag is voor de destijds gebouwde zaak denk ik dat betalen best een goede optie is.

 

Waarschijnlijk heb je het destijds in alle enthousiasme zo geregeld, maar als een website zijn inbreng was had je feitelijk toen al moeten vastleggen welk deel van de onderneming daar tegenover stond.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal wat meer achtergrond info geven.

 

Deze 'vriend' heeft een webdesign/hosting bedrijf.

Ik heb ook met andere webdesign/hosting bedrijven zaken gedaan, zij vinden het niet meer dan logisch dat de domeinnaam om naam van het bedrijf komt te staan.

Ben ik erg naïf om te verwachten dat als iemand bij de Kvk staat ingeschreven en ook voor andere bedrijven het internet gebeuren regelt, hij dit volgens de 'normaal gangbare' normen doet?

 

Betaal ik nu hosting/CMS kosten voor een website die helemaal niet van mij is?

Link naar reactie
  • 0

Indien jij de domeinnaam bij die vriend zijn bedrijf voor jouw bedrijf geregistreerd hebt dan is het even de vraag of je kan aantonen dat jij die naam bij hem besteld hebt.

Heb je dat via een webformulier aangevraagd? Of via e-mail? of telefonisch?

Indien je kan aantonen dat jij die naam gewoon via hem geregistreerd heeft maar hij die naam vervolgens op zijn eigen naam gezet heeft en enkel geen factuur gestuurd heeft kan de zaak wel eens anders liggen.

Volgens mij mag een registar van domeinnamen van SIDN (als het om een .nl naam gaat) de domeinnaam niet op zijn eigen naam registreren maar moet dat doen op de naam van zijn klant (op webhostingtalk.nl of regstreeks via www.sidn.nl moet je daar meer info over kunnen krijgen.

 

Het gaat echter om in hoeverre jij dingen kan aantonen en in hoeverre het nu een tegenprestatie was voor het verkrijgen van een deel van het bedrijf.

 

Indien je dus de naam via hem (zijn bedrijf) geregistreerd had en hij wil er alsnog geld voor zien zou je hem in principe de registratie kosten + verleng kosten van een domeinnaam over verschuldigd zijn en dat bedraagd tussen de 4 en 25 euro per jaar.

Dit gaat dus enkel over de domeinnaam, niet over de website en de eventuele hosting, daar zal je dus apart afspraken over moeten maken.

 

Ik zou in elkgeval beginnen een goede backup van je website te maken en eventuele database en dan beginnen om te zorgen dat je je domeinnaam op je eigen naam krijgt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: FSCJasper geplaatst op: 29 mei 2008, 21:58

Wat was eerder geregisteerd; handelsnaam of domeinnaam?

 

We hebben met z'n drieën op een middag de handelsnaam bedacht. Hij adviseerde ons om eerst de domeinnaam te registreren omdat er altijd 'piraten' op de loer liggen om handelsnamen als domeinnaam te registreren. We hebben z'n advies opgevolgt, nu blijkt hij zelf zo'n piraat te zijn. ........

 

geplaatst door: TwaLevel geplaatst op: 29 mei 2008, 22:16

Quote : Wolf_1968 op 29 mei 2008, 21:55

Wat is in zo'n geval een redelijk bedrag?

 

Wat zou je voor de website betaald hebben? Was daar iets voor overeengekomen? Of was een vriendenprijsje verwacht?

 

En wat is er met die vriendschap gebeurd...

 

Wat ik voor de website betaald zou hebben weet ik niet, hij stelde het opmaken van een offerte/factuur uit tot het moment dat hij zei dat we de website van hem kregen en de hosting het eerste jaar niet hoefden te betalen. Ik gaf aan dat ik er duidelijkheid over wilde, hij noemt dit coulance :-\.

 

 

 

geplaatst door: Vossie geplaatst op: Vandaag om 11:08:41

 

Indien je kan aantonen dat jij die naam gewoon via hem geregistreerd heeft maar hij die naam vervolgens op zijn eigen naam gezet heeft en enkel geen factuur gestuurd heeft kan de zaak wel eens anders liggen.

Volgens mij mag een registar van domeinnamen van SIDN (als het om een .nl naam gaat) de domeinnaam niet op zijn eigen naam registreren maar moet dat doen op de naam van zijn klant (op webhostingtalk.nl of regstreeks via www.sidn.nl moet je daar meer info over kunnen krijgen.

 

Hmm, dit aantonen. Is het presenteren van ons bedrijf via deze domeinnaam en de hosting die door hem verzorgt wordt genoeg? Of heb ik hier o.a. e-mail voor nodig. Omdat we namelijk samen de dingen oppakten zijn de punten voornamelijk mondeling doorgesproken, dus zal ik moeten gaan zoeken of we wat 'op papier' hebben staan. De domeinnaam is actief en representeerd ons bedrijf, is dit voldoende?

 

geplaatst door: Peter Bonjernoor geplaatst op: Vandaag om 11:14:04

 

Lees alle reakties even door - er zijn nog veel meer vragen gesteld!

 

Je hebt gelijk ...... ;)

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: Luceos geplaatst op: Vandaag om 12:11:54

 

Dus er is geen bewijs dat deze persoon iets heeft ingebracht in het bedrijf?

 

idd, hij heeft geen meerwaarde aan het bedrijf geleverd. Hij zou mede-verkoper worden en een deel van de netto opbrengt per verkocht product krijgen. Maar hij heeft geen producten verkocht.

 

De persoon is dus ook nooit daadwerkelijk partner geworden?

 

idd. De intentie was er van onze kant wel, maar het is nooit officieel geworden omdat ie zich terug trok nadat hij een jaar niets had verkocht.

Hij zou officieel partner worden als hij significant zou bijdragen aan het bedrijf. Zeg maar een soort proef periode.

 

Staat het domein geregistreerd onder zijn bedrijfsnaam of onder zijn privegegevens?

 

Onder zijn bedrijfsnaam.

Link naar reactie
  • 3

 

Niet dagen lopen zeuren op een forum over alle formaliteiten. Gewoon mouwen opstropen en erop af. Drink een pilsje samen, bied hem een afkoopsom of sla hem op z'n bek. Die 'vriend' van jou klinkt als de zoveelste puber die door het gratis-geld virus is aangetast, en wellicht zijn jullie dat alledrie wel. Nou begin je mekaar al te bestelen.

 

Zo leer je je vrienden kennen. Gewoon oplossen en door met de (volgende) onderneming.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: TwaLevel geplaatst op: Vandaag om 12:39:31

 

Niet dagen lopen zeuren op een forum over alle formaliteiten. Gewoon mouwen opstropen en erop af. Drink een pilsje samen, bied hem een afkoopsom of sla hem op z'n bek. Die 'vriend' van jou klinkt als de zoveelste puber die door het gratis-geld virus is aangetast, en wellicht zijn jullie dat alledrie wel. Nou begin je mekaar al te bestelen.

 

Zo leer je je vrienden kennen. Gewoon oplossen en door met de (volgende) onderneming.

 

Dat pilsje drinken heb ik gedaan. We zijn er toen mondeling uitgekomen en hij zei dat ie de domeinnaam zou gaan overzetten.

Maar hij komt hier nu op terug.

'gratis-geld virus' is wel een passende uitspraak.

 

Gewoon oplossen zeg je, daar ben ik helemaal voor in. Heb je een voorstel over hoe ik dat kan doen?

Een pilsje drinken en een mondeling akkoord heb ik van hem.

 

Maar bij een akkoord op papier of het werkelijk overzetten van de registratie hapert het.

 

 

 

Een afkoopsom aanbieden zeg je?

Wat is een redelijk bedrag? €50,--? €5.000,--? €25.000,--?

Ik heb werkelijk geen idee wat redelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je de domeinnaam bij zijn bedrijf geregistreerd hebt en er naar mijn idee verder geen overeenkomst is dat hij in ruil daarvoor partner egworden is in het bedrijf had hij de domeinnaam in de eerste plaats als niet op zijn eigen bedrijfsnaam mogen zetten.

 

Ik zou zeggen: bied hem aan alsnog de registratie kosten over de jaren te betalen en doe hem eens een zeer ruim aanbod van 25 euro per jaar.

 

Wil hij dat niet bel je even met 026-352 55 55 (de afdeling van SIDN voor o.a. mutatie en juridische zaken) en leg je de situatie even uit en vraag je hun om advies.

Ik zou in elkgeval niet meer als dat betalen voor de domeinnaam.

Verder vraag je ook gelijk om de factuur voor de hosting over die periode omdat je die nog niet ontvangen hebt (uiteraard tegen het normale tarief dat hij normaal ook aan klanten in rekening brengt).

Voor de website zal het er geheel van afhangen wat voor website je hebt laten maken, dat kan varieren van een 100 euro tot vele duizenden euro's maar is niet te zeggen zonder die website te zien en te weten wat voor techniek erachter zit.

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: Vossie geplaatst op: Vandaag om 13:19:02

 

Ik zou zeggen: bied hem aan alsnog de registratie kosten over de jaren te betalen en doe hem eens een zeer ruim aanbod van 25 euro per jaar.

 

Voor dit jaar stond er € 50,-- voor domeinregistratie op de factuur (alleen het eerste jaar heb ik geen factuur ontvangen). Is dat hetzelfde als de registratie kosten?

 

Wil hij dat niet bel je even met 026-352 55 55 (de afdeling van SIDN voor o.a. mutatie en juridische zaken) en leg je de situatie even uit en vraag je hun om advies.

 

Bedankt voor de tip, denk dat ik dat maar doe als we er niet op een normale volwassen/zakelijke manier uit kunnen komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

kijk dat maakt het helemaal al interesant als je dus wel een factuur van hem hebt ontvangen.

Daarmee kan je dus aantonen dat je de domeinnaam gewoon via hem geregistreerd hebt en daarvoor betaald.

Dan moet hij dus al helemaal niet gaan zeuren over dat je die van hem kan kopen.

 

In dit egval betaal je dus gewoon die factuur en eventueel nog de registratie kosten voor het eerste jaar.

Verder vraag je gewoon via een ander bedrijf de verhuizing aan en werkt hij daar niet aan mee kan jij met de factuur aantonen dat die naam van jou is.

Overigens is 60 euro per jaar debiel veel, ik betaal momenteel rond de 4 euro per jaar maar dan moet je zelf wel wat kennis hebben.

Maar meer als 10 euro hoef je echt niet kwijt te zijn.

kijk eens bij transip.nl.

 

In elkgeval geen woorden meer aan vuil maken als je met die factuur dus kan aantonen de eigenaar van die naam te zijn.

Is het enkel een kwestie van hosting ruimte aanvragen de website verhuizen en verhuizing van domeinnaam aanvragen, kan in principe geheel buiten hem om (als je ftp login gegevens hebt) en kan bijna elke webhoster je wel mee helpen.

 

Als hij dus moeilijk doet met verhuizing gewoon de SIDN even bellen.

Link naar reactie
  • 1

 

Doe hem een voorstel en geef aan dat als er niet binnen een gestelde termijn tot overeenkomst gekomen wordt je het geschil voorlegt aan de SIDN en zonodig de CVKB waarin je stelt dat hij zijn positie als registreerder misbruikt.

 

Mik heel strak op het gegeven dat hij jullie een factuur stuurt voor registratiekosten terwijl die registratie op zijn naam staat.

 

Dreig desnoods met openbaring via sites zoals webhostingtalk. Dan raak je hem waar het pijn doet: in zijn reputatie.

 

Sterkte. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad zoals TwaLevel aangeeft.

 

Hij zit wat uit de door jou verstrekte informatie blijkt volledig fout.

Lijkt mij zelfs erg sterk op een poging tot afpersing. (zou ik overigens niet direct over beginnen in een brief).

 

Blijft dus wel het punt tot betaling voor de website over maar dat zal ook wel op te lossen moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Re:hoe krijg ik domeinnaam terug?

« Antwoord #18 Gepost op: Vandaag om 13:33:08 »

 

--------------------------------------------------------------------------------

kijk dat maakt het helemaal al interesant als je dus wel een factuur van hem hebt ontvangen.

Daarmee kan je dus aantonen dat je de domeinnaam gewoon via hem geregistreerd hebt en daarvoor betaald.

Dan moet hij dus al helemaal niet gaan zeuren over dat je die van hem kan kopen.

 

In dit egval betaal je dus gewoon die factuur en eventueel nog de registratie kosten voor het eerste jaar.

Verder vraag je gewoon via een ander bedrijf de verhuizing aan en werkt hij daar niet aan mee kan jij met de factuur aantonen dat die naam van jou is.

Overigens is 60 euro per jaar debiel veel, ik betaal momenteel rond de 4 euro per jaar maar dan moet je zelf wel wat kennis hebben.

Maar meer als 10 euro hoef je echt niet kwijt te zijn.

kijk eens bij transip.nl.

 

In elkgeval geen woorden meer aan vuil maken als je met die factuur dus kan aantonen de eigenaar van die naam te zijn.

Is het enkel een kwestie van hosting ruimte aanvragen de website verhuizen en verhuizing van domeinnaam aanvragen, kan in principe geheel buiten hem om (als je ftp login gegevens hebt) en kan bijna elke webhoster je wel mee helpen.

 

Als hij dus moeilijk doet met verhuizing gewoon de SIDN even bellen.

 

Ja, ik heb de ftp login gegevens. Hmmm, ik ga um gewoon nog een keer vragen het op en prettige manier op te lossen, zo niet dan ga ik denk ik je tips opvolgen, errug bedankt voor je tips, ze zijn lekker concreet, daar hou ik wel van.

 

 

 

Re:hoe krijg ik domeinnaam terug?

« Antwoord #19 Gepost op: Vandaag om 13:39:43 »

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Doe hem een voorstel en geef aan dat als er niet binnen een gestelde termijn tot overeenkomst gekomen wordt je het geschil voorlegt aan de SIDN en zonodig de CVKB waarin je stelt dat hij zijn positie als registreerder misbruikt.

 

Mik heel strak op het gegeven dat hij jullie een factuur stuurt voor registratiekosten terwijl die registratie op zijn naam staat.

 

Dreig desnoods met openbaring via sites zoals webhostingtalk. Dan raak je hem waar het pijn doet: in zijn reputatie.

 

Sterkte.

 

Ok, ook lekker concreet, tnx ;)

 

 

 

 

Tnx voor jullie praktische reacties :), met deze tips hoef ik er geen juridisch proces of een lang 'touw-trek'-proces van te maken. Maar ik kan door praktisch handelen hem laten merken dat sollen niet veel uithaalt. This is more my way .......

Handen uit de mouwen .......

 

Nog maals bedankt. Meer tips zijn natuurlijk van harte welkom.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.