Ga naar inhoud
  • 0

Autobedrijf beginnen

Aanbevolen berichten

  • 0
Newbee     2 0

Hoi allemaal, samen met een mede student ben ik bezig met het opzetten van een studentbedrijf (eigen bedrijf als afstudeerproject). Dit wordt een evenementenbureau gespecialiseerd in "extreme" sporten / funsporten, dus skaten, snowboarden, bmx, motorcross etc.

 

Nu zijn we inmiddels zover dat we op zoek moeten naar een naam, maar zoals andere voor ons lopen we hier op vast en zouden graag zoveel mogelijk suggesties ontvangen. Mocht iemand een leuk idee hebben, dan horen we het graag!

 

Bij voorbaat dank, Giel

Wie wil je ermee aanspreken, het Brunotti publiek of de 'hard core' Vans mensen? (hoewel Vans ook al door jan en alleman gedragen wordt ;-) laat me dan zeggen: hard core Emerica mensen?

Is wat je biedt ook echt extreem of aaibaar extreem? Hoe ga je om met alle schaafwonden, botbreuken en hersenschuddingen die je impliciet ook verkoopt?

(Concussion Events is wel lekker brutaal ;-) Moet het echt bad ass extreem zijn of het soort 'good ass bad ass', de vegan extreme sporters?

Skatende huisvrouwen of mensen met rubberen kniebanden en een kop van steen?

Et cetera, denk GOED na over je positionering als je dat nog niet gedaan hebt en brief ons wat beter :-)

 

 

Het verhaal heeft 2 kanten. We willen naar (bijv.) gemeentes en andere 'serieuze' instellingen wel overkomen als een profesioneel en betrouwbare partner (dus concussion is daar wat té denk ik).

 

Aan de andere kant willen we wel een toffe naam hebben die het core publiek ook aanspreekt. Het mag dus zeker wel een tikje geflipt zijn als het aan ons ligt. Hierbij willen we alleen niet vervallen in een cliché als Xtream Team, of iets dergelijks.

 

De evenementen zullen deels op kleine schaal worden uitgevoerd en daarbij dus op een core publiek gericht zijn. Om geld te verdienen (als onderdeel van de core groep moet ik toegeven dat er aan deze kleine groep weinig te verdienen is..) én de sporten meer toegankelijk te maken voor een groot publiek is het ook de de bedoeling om een aantal grotere evenementen op te gaan zetten. Hier zouden meerdere sporten bijvoorbeeld gecombineerd worden met muziek e.d.

 

We zaten zelf op een route waarbij we namen hebben die eigenlijk niks met het onderwerp te maken hebben, maar ivm vindbaarheid is dit waarschijnlijk niet ideaal.

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Wat voor een naam zouden jullie gaan geven voor een Autobedrijf?

 

Ik zou een goed duidelijke naam doen, wat vind je van "Autobedrijf"?

 

(Je begrijpt hopelijk dat dit véél te weinig omschrijving is om goede namen te bedenken...?)

 

Een autobedrijf die 2 hands auto's koopt en door verkoopt voor meer geld.


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,8k 145

"Eerlijke Altan's 2e hands autohandel"


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Wat voor een naam zouden jullie gaan geven voor een Autobedrijf?

 

Wat gaat het autobedrijf anders doen dan andere autobedrijven? Wat moet het bedrijf uitstralen naar klanten?

 

Eerlijkheid. Meeste Autobedrijfen zijn niet eerlijk. Ze hebben niet voor niets een slechte reputatie. (Dat heb ik gelezen in het boek: Starterskansen

 

van Robert J.Blom.)

 

En wat bedoel je percies met uitstralen?


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Altan's Wheels from Heaven

stop dreaming, start driving

 

Heel mooi bedacht. Reusje waard! :)

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     1,6k 692

 

Eerlijkheid. Meeste Autobedrijfen zijn niet eerlijk. Ze hebben niet voor niets een slechte reputatie. (Dat heb ik gelezen in het boek: Starterskansen

 

 

 

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

 

:-X Nee, ik doe het niet! :-X

 

Eerst koffie...

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Met niet eerlijk zijn heb ik het over auto's die gewoon binnen 1 maand kapot zullen gaan. De verkoper weet dat maar de koper(klant) weet dat dan niet. Dat is oneerlijk. Ik zou zulke auto's niet verkopen aan klanten. Veel autobedrijfen kopen auto's voor 250 euro en verkopen het voor 1000 euro.


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Senior     85 5

Altan's Wheels from Heaven

stop dreaming, start driving

 

Heel mooi bedacht. Reusje waard! :)

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

 

 

Wil je Russische of Poolse woorden gebruiken?

 

Als ik op google zoek naar de Russiche dealers kom ik een naam tegen die als domeinnaam ook niet bezet is. Genser . Bij de kvk ook niet trouwens.


Succes is geen toeval, succes is gepland.

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Nee dat niet. Het is voor iedereen eigenlijjk. Ik richt me wel meer op om Russische en Poolse klanten te krijgen. Het moet geen naam zijn zoals: Polish of Rusisch cars ofzo. Iemand nog wat ideeen?

 

Ik spreek uit ervaring:

 

Mijn vriend die 1 jaar geleden een autobedrijf heeft gestart heeft nu 2 autobedrijfen. En dat komt door de russen en polen. Door hun maakt hij heel erg veel winst. Hij verkoopt gemiddeld elke dag een paar auto's. En ik ga dat ook doen.


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,8k 255

Met niet eerlijk zijn heb ik het over auto's die gewoon binnen 1 maand kapot zullen gaan. De verkoper weet dat maar de koper(klant) weet dat dan niet. Dat is oneerlijk. Ik zou zulke auto's niet verkopen aan klanten. Veel autobedrijfen kopen auto's voor 250 euro en verkopen het voor 1000 euro.

 

eeeehhh?? hoebedoelu

 

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Daarmee bedoel ik dat de meeste autobedrijfen auto's verkopen die helemaal kapot zijn van binnen. Maar dat zeggen ze er niet bij. Ze zeggen ja auto is helemaal heel. Die ding kan nog 3 jaar met gemak rijden zonder dat die 1 keer kapot gaat. Dat soort auto's zou ik nooit aan klanten verkopen. Ik zou altijd goeie auto's verkopen die niet beschadigt zijn. En gewoon alles eerlijk vertellen.


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Moderator     19,9k 20 1586

 

Eerlijkheid. Meeste Autobedrijfen zijn niet eerlijk. Ze hebben niet voor niets een slechte reputatie. (Dat heb ik gelezen in het boek: Starterskansen

 

 

 

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

 

:-X Nee, ik doe het niet! :-X

 

Eerst koffie...

 

Kom op Ruben, die koffiemok is nu wel leeg. Spit it out!

 

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,8k 255

Dat soort auto's zou ik nooit aan klanten verkopen. Ik zou altijd goeie auto's verkopen die niet beschadigt zijn. En gewoon alles eerlijk vertellen.

 

Ik kan me niet voorstellen dat auto's in die prijsklasse én zonder zichtbare schade én bedrijfszeker zijn voor een periode langer dan een paar maanden.Zeker als je naar het gebruik kijkt van Polen en Russen ( willen ook wel eens naar huis!, dus veel kilometers ), Gelukkig vertel je ze wel eerlijk wat ze kunnen verwachten van hun aankoop. Poolse en Russische les gehad ?

Link naar reactie
  • 0
Legend     1k 0

Nee ik heb geen les gehad in het pools/russisch. Maar dat ga ik wel doen binnenkort. Maar dat duurt nog een aantal jaren. Dan kan ik in totaal 6 talen spreken ;D Als ik pools praat tegen een poolse klant dan voelt die zich meer op zijn gemak dan als ik Nederlands/Engels praat.


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 11
Retired Mod     1,6k 692

Altan,

 

Als jij zo een eerlijke autoverkoper bent, heb je mij als klant. Ik ben namelijk gek op oude auto´s. Al was het maar om de belachelijk lage bijtelling

 

Ik waardeer je streven om een eerlijke autoverkoper te zijn enorm. Daar zou je een reusje voor moeten krijgen. Ik wacht nog even met uitdelen tot je ook daadwerkelijk een eerlijke autoverkoper bent. En ik acht die kans klein. Niet omdat ik denk dat je niet integer bent. Daar kan ik pas over oordelen als ik die auto bij je heb gekocht. Maar meer om het feit dat de handel waarin je je wilt begeven je het onmogelijk maakt te worden wat je je voorneemt. Laten we ons even concentreren op het eerste jaar van Eerlijke Altan's Automobielhandel.

 

De handel in gebruikte auto's tussen de € 500,- en € 1.500,- is levendig, leuk en levert snel goed geld op. Een paar auto's per dag is misschien wat overdreven, maar die dagen pak je zeker in het weekeinde (Tip: zondag open!).

 

Als je 500 "gebakkies" per jaar wegzet met een gemiddelde marge van € 750,- doe je het niet slecht, toch? En als je je voorraad dan onder de 100 auto's houdt (omzetsnelheid 5) vallen de rentekosten (100 x €750,- inkoopwaarde = € 75.000 x 8% = € 6.000,-) ook nog best mee.

 

Het enige dat je dan nodig hebt is voldoende stallingsruimte (100 x 10 m2 x 50,-/m2 = € 50.000,-), een brug met gereedschap (€15.000,-), een "mannetje" die weet wat je daarmee allemaal kan doen (heel belangrijk, €40.000), een ander "mannetje" voor de verkoop op zaterdag (200 auto's x € 50,- provisie = € 10.000) en een hele goede poetser (€30.000,-). Koffie serveren in een plastic bekertje en uit de AutoBar koffieautomaat (hij is leuk, zeg nu zelf). Verwarming hoeft alleen in het verkoop kantoortje, want de overhead deur staat toch de hele dag open.

 

Verder je verzekering over de voorraad van €75.000 (is te doen) en wekelijkse advertentie in 4 regionale h.a.h. bladen (blijft belangrijk, 4 x 52 x 250,- = € 52.000,-) Je autotrader / marktplaats / autotelegraaf systeem (heb ik even geen courante prijzen van, maar reserveer daar nu eens € 5.000,- voor). Dan zit je in je eerste jaar met de eerste aanvraag voor erkenning bedrijfsvoorraad, erkenning tenaamstelling kentekens, APK1, APK inrichting en je handelaarskentekens (samen € 2.500,-), maar dat is voor de daarop volgende jaren een stuk lager. Oprichting BV € 850,- en € 5.000,- jaarlijks voor de accountant. Buiten de BTW hebben we volgens mij alles wel gehad. De BTW is wel even een puntje, want 99,99% van de auto's die je inkoopt in dat segment zijn marge auto's. Dus dat wordt jaarlijks 500 x 750 x 19% = € 71.250,- BPM laat ik buiten beschouwing, want dat is op die bakkies toch al afgeschreven, en de kosten voor een nieuwe APK bij iedere auto zit al verwerkt in het “mannetje” en de RDW kosten. Oh ja, het gebruikelijk DGA loon natuurlijk; € 40.000,- + € 10.000,- premies = € 50.000,-

 

Volgens mij heb ik zo grotendeels wel alles. Ik pretendeer niet volledig te zijn, dus ga nu niet knippen en plakken, maar controleer de cijfers nog even voor je je ondernemersplan indient bij de bank.

 

Goed.... eens even kijken... wat hebben we....

 

Even snel de globale exploitatienota:

Investeringsbehoefte:   € 120.000,-

 

Marge ex btw: € 300.000,-

Rente + aflossing = € 33.600,-

Personeel incl directie: € 130.000

Huur pand € 50.000,-

Advertenties € 52.000,-

Internet adverteren € 5.000,-

Accountant € 5.000,-

Verzekeringen en overige kosten € 10.000,-

 

Blijft er over: € 14.400,- bedrijfsresultaat.

 

Kijk, dat is mooi! Altan eet er lekker van (40.000,- bruto) èn maakt in het eerste jaar winst! Nog niet veel, maar hij doet het maar wel even! Na het 5-de jaar heb je de bank afgelost en valt er al weer € 33.600 vrij en dan gaat Altan echt leuk verdienen. En ik weet zeker dat je hier en daar wel wat kosten kunt drukken, maar er zijn ook nog wel wat kosten die tegen gaan vallen dus die vallen voor het gemak even tegen elkaar weg.

 

Maar nu komt het, Altan wil een eerlijke handelaar zijn. Maar het probleem zit hem er in dat je niet je aanvoer onder controle hebt. Op maandag ben je gesloten, dus dan ga je naar de autogroothandel (ja die bestaan) bijvoorbeeld, of naar de veiling, of de automarkt in Utrecht op dinsdagochtend om 5 uur. Je wijst elke week een paar auto's aan, schopt eens tegen een band en laat ze op transport naar je bedrijf zetten (kosten nog niet meegerekend). Denk nou niet dat je tijd hebt voor zoiets als een proefrit, want je moet er 10 per week inkopen. Bovendien, daar doen de groothandelaren niet aan. Dus aanwijzen voor een ander dat doet (want ze hebben allemaal op maandag inkoopdag) en meteen contant afrekenen. Kentekens overschrijven en op naar de koffie.

 

Dus op 500 auto's maak je € 14.400,- marge. Dat betekent dat je op iedere verkochte auto onderaan de streep DRIE TIENTJES overhoud het eerste jaar. Het volgende jaar gaat het beter, want je rente en aflossing gaan al omlaag, en je RDW kosten gaan naar beneden. En na vijf jaar ben jij de man. Maar we blijven even bij het eerste jaar. Hoe in hemelsnaam wil jij de klant beloven dat die auto het goed blijft doen? We hebben het hier over wagens van gemiddeld 15 jaar oud en 250.000,- kilometer op de teller. Je hebt eenvoudigweg de marge niet om een ontevreden klant te sussen met een mooie bos bloemen.

 

Natuurlijk, als er kleine reparaties nodig zijn (spiksplintergladde bandjes) omdat je die bak anders niet binnen 75 dagen verkocht krijgt, verhoog je de verkoop prijs met de kosten van de reparatie. Maar je kunt niet die wagen helemaal restaureren voor die klant. Dus als jij eerlijk wilt zijn, en die klant alle gebreken gaat opnoemen die er aan die ouwe kar zijn, verkoop je niets. Dus ga je er van uit dat die klant dondersgoed weet dat 'ie een oude auto koopt, met twee keer het klokkie rond, voor anderhalve ruggen, zonder garantie, en dan ga je 'm toch zeker niet beloven dat 'ie goed is.

 

Je kunt echt wel goed verdienen met die handel, maar ga nu alsjeblieft niet proberen heiliger te zijn dan de rest. Daar is het gewoon de handel niet voor. De klant koopt de auto, zoals dat in je Algemene Voorwaarden staat “voetstoots” (ja, schop maar tegen die band). Hij is zoals 'ie is.

 

Atlan, ik schiet je idee niet af, fik je niet af tot op je schoenzolen, ik heb het beste met je voor. En er vallen serieuze pegels te verdienen in de handel van het lak, leer en rubber. Ik wil alleen voorkomen dat Eerlijke Atlan, Arme Atlan wordt.

 

En nu wil ik koffie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.