• 0

Autobedrijf beginnen

Aanbevolen berichten

  • 11

Altan,

 

Als jij zo een eerlijke autoverkoper bent, heb je mij als klant. Ik ben namelijk gek op oude auto´s. Al was het maar om de belachelijk lage bijtelling

 

Ik waardeer je streven om een eerlijke autoverkoper te zijn enorm. Daar zou je een reusje voor moeten krijgen. Ik wacht nog even met uitdelen tot je ook daadwerkelijk een eerlijke autoverkoper bent. En ik acht die kans klein. Niet omdat ik denk dat je niet integer bent. Daar kan ik pas over oordelen als ik die auto bij je heb gekocht. Maar meer om het feit dat de handel waarin je je wilt begeven je het onmogelijk maakt te worden wat je je voorneemt. Laten we ons even concentreren op het eerste jaar van Eerlijke Altan's Automobielhandel.

 

De handel in gebruikte auto's tussen de € 500,- en € 1.500,- is levendig, leuk en levert snel goed geld op. Een paar auto's per dag is misschien wat overdreven, maar die dagen pak je zeker in het weekeinde (Tip: zondag open!).

 

Als je 500 "gebakkies" per jaar wegzet met een gemiddelde marge van € 750,- doe je het niet slecht, toch? En als je je voorraad dan onder de 100 auto's houdt (omzetsnelheid 5) vallen de rentekosten (100 x €750,- inkoopwaarde = € 75.000 x 8% = € 6.000,-) ook nog best mee.

 

Het enige dat je dan nodig hebt is voldoende stallingsruimte (100 x 10 m2 x 50,-/m2 = € 50.000,-), een brug met gereedschap (€15.000,-), een "mannetje" die weet wat je daarmee allemaal kan doen (heel belangrijk, €40.000), een ander "mannetje" voor de verkoop op zaterdag (200 auto's x € 50,- provisie = € 10.000) en een hele goede poetser (€30.000,-). Koffie serveren in een plastic bekertje en uit de AutoBar koffieautomaat (hij is leuk, zeg nu zelf). Verwarming hoeft alleen in het verkoop kantoortje, want de overhead deur staat toch de hele dag open.

 

Verder je verzekering over de voorraad van €75.000 (is te doen) en wekelijkse advertentie in 4 regionale h.a.h. bladen (blijft belangrijk, 4 x 52 x 250,- = € 52.000,-) Je autotrader / marktplaats / autotelegraaf systeem (heb ik even geen courante prijzen van, maar reserveer daar nu eens € 5.000,- voor). Dan zit je in je eerste jaar met de eerste aanvraag voor erkenning bedrijfsvoorraad, erkenning tenaamstelling kentekens, APK1, APK inrichting en je handelaarskentekens (samen € 2.500,-), maar dat is voor de daarop volgende jaren een stuk lager. Oprichting BV € 850,- en € 5.000,- jaarlijks voor de accountant. Buiten de BTW hebben we volgens mij alles wel gehad. De BTW is wel even een puntje, want 99,99% van de auto's die je inkoopt in dat segment zijn marge auto's. Dus dat wordt jaarlijks 500 x 750 x 19% = € 71.250,- BPM laat ik buiten beschouwing, want dat is op die bakkies toch al afgeschreven, en de kosten voor een nieuwe APK bij iedere auto zit al verwerkt in het “mannetje” en de RDW kosten. Oh ja, het gebruikelijk DGA loon natuurlijk; € 40.000,- + € 10.000,- premies = € 50.000,-

 

Volgens mij heb ik zo grotendeels wel alles. Ik pretendeer niet volledig te zijn, dus ga nu niet knippen en plakken, maar controleer de cijfers nog even voor je je ondernemersplan indient bij de bank.

 

Goed.... eens even kijken... wat hebben we....

 

Even snel de globale exploitatienota:

Investeringsbehoefte:   € 120.000,-

 

Marge ex btw: € 300.000,-

Rente + aflossing = € 33.600,-

Personeel incl directie: € 130.000

Huur pand € 50.000,-

Advertenties € 52.000,-

Internet adverteren € 5.000,-

Accountant € 5.000,-

Verzekeringen en overige kosten € 10.000,-

 

Blijft er over: € 14.400,- bedrijfsresultaat.

 

Kijk, dat is mooi! Altan eet er lekker van (40.000,- bruto) èn maakt in het eerste jaar winst! Nog niet veel, maar hij doet het maar wel even! Na het 5-de jaar heb je de bank afgelost en valt er al weer € 33.600 vrij en dan gaat Altan echt leuk verdienen. En ik weet zeker dat je hier en daar wel wat kosten kunt drukken, maar er zijn ook nog wel wat kosten die tegen gaan vallen dus die vallen voor het gemak even tegen elkaar weg.

 

Maar nu komt het, Altan wil een eerlijke handelaar zijn. Maar het probleem zit hem er in dat je niet je aanvoer onder controle hebt. Op maandag ben je gesloten, dus dan ga je naar de autogroothandel (ja die bestaan) bijvoorbeeld, of naar de veiling, of de automarkt in Utrecht op dinsdagochtend om 5 uur. Je wijst elke week een paar auto's aan, schopt eens tegen een band en laat ze op transport naar je bedrijf zetten (kosten nog niet meegerekend). Denk nou niet dat je tijd hebt voor zoiets als een proefrit, want je moet er 10 per week inkopen. Bovendien, daar doen de groothandelaren niet aan. Dus aanwijzen voor een ander dat doet (want ze hebben allemaal op maandag inkoopdag) en meteen contant afrekenen. Kentekens overschrijven en op naar de koffie.

 

Dus op 500 auto's maak je € 14.400,- marge. Dat betekent dat je op iedere verkochte auto onderaan de streep DRIE TIENTJES overhoud het eerste jaar. Het volgende jaar gaat het beter, want je rente en aflossing gaan al omlaag, en je RDW kosten gaan naar beneden. En na vijf jaar ben jij de man. Maar we blijven even bij het eerste jaar. Hoe in hemelsnaam wil jij de klant beloven dat die auto het goed blijft doen? We hebben het hier over wagens van gemiddeld 15 jaar oud en 250.000,- kilometer op de teller. Je hebt eenvoudigweg de marge niet om een ontevreden klant te sussen met een mooie bos bloemen.

 

Natuurlijk, als er kleine reparaties nodig zijn (spiksplintergladde bandjes) omdat je die bak anders niet binnen 75 dagen verkocht krijgt, verhoog je de verkoop prijs met de kosten van de reparatie. Maar je kunt niet die wagen helemaal restaureren voor die klant. Dus als jij eerlijk wilt zijn, en die klant alle gebreken gaat opnoemen die er aan die ouwe kar zijn, verkoop je niets. Dus ga je er van uit dat die klant dondersgoed weet dat 'ie een oude auto koopt, met twee keer het klokkie rond, voor anderhalve ruggen, zonder garantie, en dan ga je 'm toch zeker niet beloven dat 'ie goed is.

 

Je kunt echt wel goed verdienen met die handel, maar ga nu alsjeblieft niet proberen heiliger te zijn dan de rest. Daar is het gewoon de handel niet voor. De klant koopt de auto, zoals dat in je Algemene Voorwaarden staat “voetstoots” (ja, schop maar tegen die band). Hij is zoals 'ie is.

 

Atlan, ik schiet je idee niet af, fik je niet af tot op je schoenzolen, ik heb het beste met je voor. En er vallen serieuze pegels te verdienen in de handel van het lak, leer en rubber. Ik wil alleen voorkomen dat Eerlijke Atlan, Arme Atlan wordt.

 

En nu wil ik koffie.

Link naar reactie
  • 3

Mijn vraag is. Ik heb een stuk terrein gevonden en daarin passen rond de 40 auto's. Hoe moet ik ervoor zorgen dat ik op zijn minst 50,000 Euro winst kan maken?

 

Gaat niet. 40 auto's x omzetsnelheid van 5 = 200 auto's verkopen. Je kritsche massa ligt hoger.

 

Daar komen allemaal kosten bij zo als auto verzekering en een blauwe kenteken (officeel auto handelaar) auto inkoop prijs, huur, 1x personeel.

 

Het blauwe kenteken is voor taxi's. Sorry Atlan, maar je weet echt niet waar je het over hebt. Het handelaars kenteken is groen.

 

Auto's die ik in ga kopen kosten allemaal rond de 700 Euro. Huur prijs = 1800 euro per maand. 21600 per jaar.

 

In je vorige post kostten je auto's nog 1000,- inkoop. Maak een keuze.

 

Ik weet niet hoeveel de verzekeringen zullen gaan kosten.

 

Apeldoorn bellen

 

En hoeveel de personeel zal gaan kosten weet ik ook niet. Hij moet wel full time werken dus 40 uur per week. Hier zijn zat mensen die personeel inhuren en die weten denk ik wel hoeveel ze kosten.

 

Zelf uitvinden.

 

Hoeveel Euro moet ik bij de begin hebben om zoiets te kunnen gaan starten? En zoals ik al zei hoe kan ik ervoor zorgen om minstens 50,000 euro winst te maken?

 

Leren rekenen. Serieus. Je moet die getallen in je vingers krijgen. En blijf in godsnaam van de administratie af.

 

En misschien heb ik iets vergeten hier op te schrijven die bij de kosten horen.

 

Je bent mijn uren vergeten. Geeft niet. Ik stuur wel een factuur. Mail je adres maar even door. (Grapje ;D)

 

''Ik ben niet zo goed in Nederlands. Mijn excuses voor de fouten. ''

 

Dat geeft niets. Het gaat je goed af. Je bent geen domme jongen. Dit heb je geleerd, dus ondernemen kun je ook leren. Maar ga het niet op eigen houtje doen. Daar komen ongelukken van.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Atlan,

 

Dit is mijn laatste post (altans dat is het voornemen) over dit onderwerp. Ik ga jou niet proberen te overtuigen zoals ik dat bij Health Life Bloxxxxxxxxxxxxxes wilde doen. Ik trap niet in mijn eigen valkuil. Ik heb je 'inside information' gegeven uit de autohandelarij. Of je er wat mee doet is jouw zaak. Maar het volgende moet er wel even van het hart:

 

Je vorige bedrijf dreigde failliet te gaan, op het allerlaatste moment heb je je bedrijf weten te verkopen en ben je met de verkoop van je bedrijf er zonder kleerscheuren afgekomen. Je hebt er zelfs geld aan over gehouden. Dat is goed, en wordt je gegund. Veel HL-leden waren echt met je begaan toen je in de moeilijkheden zat en faillissement overwoog aan te vragen.

 

Gelukkig is dat nu voorbij en schijnt de zon aan de hemel en ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit. En nu wil je gaan beginnen in de automobielhandel, wat je goed recht is. Maar verkopen is een vak apart, en auto's verkopen een specialisme. Ondernemen is een levensstijl. Dat zit in je genen. Je ziet de handel op straat liggen. Je voelt tot in je ruggenmerg wat de klant wil, en je weet de weg om het hem te leveren. Voorop gesteld, ik ken je niet. Ik weet niet wie je bent. We hebben elkaar nog nooit in de ogen gekeken, laat staan samen een kop thee gedronken. Maar het laat me niet los dat je bepaalde basiskennis nog niet beheerst, zelfs niet na al een bedrijf gehad te hebben.

 

Ergens in dit topic zeg je dat je een paar auto's per dag gaat verkopen. Hieronder zeg je dat je een bedrijfsvoorraad auto's hebt van 15 auto's van € 1.000,- elk. Zeg dat je met een "paar" 3 stuks bedoeld. 3 x 250 werkdagen = 750 auto's. Met een voorraad van 15 stuks zou je een omzetsnelheid hebben van 60. Dit kan niet. Niemand in de hele autoindustrie kan met een voorraad van 15, 3 auto's per dag verkopen.

 

Je zegt dat je geen personeel neemt. Prima. Maar wie zorgt dan dat die auto's er een beetje knap bij staan? Als jij drie auto's per dag verkoopt en je hebt een scoringskans van 25% (en dat is hoog) dan krijg je per dag 12 klanten over de vloer. Je traffic bij een factor 3 (gemiddelde locatie) maakt dat je 36 bezoekers per dag te verwerken krijgt. 36 keer goedemorgen/goedemiddag kan ik u helpen? 36 vragen of je nog meer auto's hebt staan. 36 vragen wat die ene auto kost die niet geprijst is. Maar ondertussen sta jij met een poetsmachine je pronkstuk te poetsen of je administratie te doen.

 

Als je niet weet wat aflossing is, moet je uit de buurt van je administratie blijven. Als je redeneert dat je, omdat je eigen geld hebt, geen rentekosten hebt moet je weer niet aan je administratie beginnen. Je lijdt renteverlies. Als je € 50.000,- op de bank zet bij 4% krijg je € 2.000,- euro rente. Als je het in je bedrijf steekt, krijg je het niet. Om een goed overzicht te krijgen over de rentabiliteit van je eigen vermogen, moet je inzicht hebben wat het je kost om het niet op de bank te zetten.

 

Je vraagt je af wat je over het hoofd ziet? Het volgende: Je gaat failliet. Klikt l*llig, maar het is wel zo. Je hebt een voorraad van 15 auto's. Met een omzet snelheid van 5 verkoop je dus in één jaar 75 auto's. Dat zijn er twee per week. Je marge zal op een auto van 1000,- niet meer dan € 500,- zijn. De autokoper is niet gek. De groothandel ook niet. De marges zijn dus niet zo heel groot. Als je 75 auto's x € 500,- marge wegzet is je totale marge € 37.500,-, maar daar moet de BTW nog vanaf, dus daar blijft € 30.375,- van over. De huur van het terrein bedraagt € 1.800,- per maand x 12 maanden = € 21.600. Blijft over € 8.775,-. Ik hoef toch niet door te gaan he?

 

Als je op deze manier aan de slag gaat, hoor je binnen een paar maanden iemand in een zwarte jurk naast je iets mompelen over Edelachtbare, en dan zal de andere Zwarte Jurk iets roepen over curator en met een hamer op zijn bureau slaan. Je bent de dans één keer ontsprongen, maar reken er niet op dat je die mazzel nog een keer hebt.

 

Ga alsjeblieft iets anders doen met je geld. Begin een bedrijf met lagere investeringen, of zet het op de bank. Vergeet die cursus Pools, maar laat je coachen of doe een LOI cursus ondernemersvaardigheden. Ik weet hoe die hamer klinkt. Kort en droog maar je zult 'm nog heel erg lang horen echoën....

 

En dan ga ik nu weer aan de slag met ondernemers die wel graag leren van de ervaring van anderen.

 

@ Annedien: Nee, ik brand ze niet af. Ik wil dat ze het heilig vuur in hun donder voelen. Dat ze het lef tonen de barricaden op te gaan en te strijden voor hun eigen zaak. Maar ik hoop ze ook te behoeden voor ondoordachte beslissingen. Maar niet zelden voel ik me Sancho's compagnon die tegen de windmolens vecht. Ik heb ooit eens van een wijs man te horen gekregen: "Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten." Ik sluit me maar daar bij aan.

 

En nu wil ik een borrel.

 

 

[edit] typo [/edit]

Link naar reactie
  • 1

Maak je geen zorgen KleineBaas. Op een dag ga ik jou hier mailen voor een gesprek waarvoor ik ga ''BETALEN''. Ik ga toch een auto bedrijf starten alleen nu weet ik door jou dat ik nog meer geld nodig heb. Ik mail je wel een keer om samen een afspraak te maken. Bedankt voor je hulp. ''Reusje''

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal, samen met een mede student ben ik bezig met het opzetten van een studentbedrijf (eigen bedrijf als afstudeerproject). Dit wordt een evenementenbureau gespecialiseerd in "extreme" sporten / funsporten, dus skaten, snowboarden, bmx, motorcross etc.

 

Nu zijn we inmiddels zover dat we op zoek moeten naar een naam, maar zoals andere voor ons lopen we hier op vast en zouden graag zoveel mogelijk suggesties ontvangen. Mocht iemand een leuk idee hebben, dan horen we het graag!

 

Bij voorbaat dank, Giel

Wie wil je ermee aanspreken, het Brunotti publiek of de 'hard core' Vans mensen? (hoewel Vans ook al door jan en alleman gedragen wordt ;-) laat me dan zeggen: hard core Emerica mensen?

Is wat je biedt ook echt extreem of aaibaar extreem? Hoe ga je om met alle schaafwonden, botbreuken en hersenschuddingen die je impliciet ook verkoopt?

(Concussion Events is wel lekker brutaal ;-) Moet het echt bad ass extreem zijn of het soort 'good ass bad ass', de vegan extreme sporters?

Skatende huisvrouwen of mensen met rubberen kniebanden en een kop van steen?

Et cetera, denk GOED na over je positionering als je dat nog niet gedaan hebt en brief ons wat beter :-)

 

 

Het verhaal heeft 2 kanten. We willen naar (bijv.) gemeentes en andere 'serieuze' instellingen wel overkomen als een profesioneel en betrouwbare partner (dus concussion is daar wat té denk ik).

 

Aan de andere kant willen we wel een toffe naam hebben die het core publiek ook aanspreekt. Het mag dus zeker wel een tikje geflipt zijn als het aan ons ligt. Hierbij willen we alleen niet vervallen in een cliché als Xtream Team, of iets dergelijks.

 

De evenementen zullen deels op kleine schaal worden uitgevoerd en daarbij dus op een core publiek gericht zijn. Om geld te verdienen (als onderdeel van de core groep moet ik toegeven dat er aan deze kleine groep weinig te verdienen is..) én de sporten meer toegankelijk te maken voor een groot publiek is het ook de de bedoeling om een aantal grotere evenementen op te gaan zetten. Hier zouden meerdere sporten bijvoorbeeld gecombineerd worden met muziek e.d.

 

We zaten zelf op een route waarbij we namen hebben die eigenlijk niks met het onderwerp te maken hebben, maar ivm vindbaarheid is dit waarschijnlijk niet ideaal.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor een naam zouden jullie gaan geven voor een Autobedrijf?

 

Ik zou een goed duidelijke naam doen, wat vind je van "Autobedrijf"?

 

(Je begrijpt hopelijk dat dit véél te weinig omschrijving is om goede namen te bedenken...?)

 

Een autobedrijf die 2 hands auto's koopt en door verkoopt voor meer geld.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Wat voor een naam zouden jullie gaan geven voor een Autobedrijf?

 

Wat gaat het autobedrijf anders doen dan andere autobedrijven? Wat moet het bedrijf uitstralen naar klanten?

 

Eerlijkheid. Meeste Autobedrijfen zijn niet eerlijk. Ze hebben niet voor niets een slechte reputatie. (Dat heb ik gelezen in het boek: Starterskansen

 

van Robert J.Blom.)

 

En wat bedoel je percies met uitstralen?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Altan's Wheels from Heaven

stop dreaming, start driving

 

Heel mooi bedacht. Reusje waard! :)

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijkheid. Meeste Autobedrijfen zijn niet eerlijk. Ze hebben niet voor niets een slechte reputatie. (Dat heb ik gelezen in het boek: Starterskansen

 

 

 

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

 

:-X Nee, ik doe het niet! :-X

 

Eerst koffie...

Link naar reactie
  • 0

Met niet eerlijk zijn heb ik het over auto's die gewoon binnen 1 maand kapot zullen gaan. De verkoper weet dat maar de koper(klant) weet dat dan niet. Dat is oneerlijk. Ik zou zulke auto's niet verkopen aan klanten. Veel autobedrijfen kopen auto's voor 250 euro en verkopen het voor 1000 euro.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Altan's Wheels from Heaven

stop dreaming, start driving

 

Heel mooi bedacht. Reusje waard! :)

 

Phuahua:P 2de hands auto's hebben meestal geen mooie wielen :P

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

 

 

Wil je Russische of Poolse woorden gebruiken?

 

Als ik op google zoek naar de Russiche dealers kom ik een naam tegen die als domeinnaam ook niet bezet is. Genser . Bij de kvk ook niet trouwens.

Succes is geen toeval, succes is gepland.

Link naar reactie
  • 0

Nee dat niet. Het is voor iedereen eigenlijjk. Ik richt me wel meer op om Russische en Poolse klanten te krijgen. Het moet geen naam zijn zoals: Polish of Rusisch cars ofzo. Iemand nog wat ideeen?

 

Ik spreek uit ervaring:

 

Mijn vriend die 1 jaar geleden een autobedrijf heeft gestart heeft nu 2 autobedrijfen. En dat komt door de russen en polen. Door hun maakt hij heel erg veel winst. Hij verkoopt gemiddeld elke dag een paar auto's. En ik ga dat ook doen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Met niet eerlijk zijn heb ik het over auto's die gewoon binnen 1 maand kapot zullen gaan. De verkoper weet dat maar de koper(klant) weet dat dan niet. Dat is oneerlijk. Ik zou zulke auto's niet verkopen aan klanten. Veel autobedrijfen kopen auto's voor 250 euro en verkopen het voor 1000 euro.

 

eeeehhh?? hoebedoelu

 

 

Met 2de hands auto bedrijf heb ik het wel over auto''s die ik voor rond de 500 tot 1000 euro in koop en verkoop het door voor 1800 euro aan de polen/russen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.