• 0

voortzetten onderneming in eenmanszaak

Beste Forumleden,

 

Op dit moment oefen ik mijn bedrijf uit in een BV-structuur (holding en werkmaatschappij). Dit is mij enige jaren geleden geadviseerd omdat dit fiscaal voordelig zou zijn. Inmiddels is het voor mij duidelijk dat ik in deze structuur meer belasting betaal dan in een eenmanszaaksituatie. Ook daar zal op termijn geen verandering in komen. De BV-structuur kost mij alleen maar geld. Ik wil hier dan ook van af, maar wil graag helderheid over de fiscale gevolgen hiervan.

 

Ik heb met name "last" van de volgende twee zaken.

 

1: Rekening -courant-schuld: ik ben aan mijn BV ongeveer 80K schuldig. Ieder jaar wordt de rente bijgeschreven. Dit is duur (wel vennootschapsbelasting, en in mijn geval, geen box III invloed omdat ik een negatief vermogen heb). Bij liquidatie van de BV (met of zonder geruisloze terugkeer) leidt dit volgens mij tot een boxII inkomen: de BV gaat terugbetalen boven het gestorte kapitaal, en over het verschil tussen oorspronkelijk opgeofferd bedrag en de uitkering (in mijn geval 80 - 18 = 62 K ben ik 25% box II belasting schuldig.

Als dit zo is, kan ik volgens mij niet van mijn BV afkomen, omdat ik niet in staat ben deze belasting te betalen. Kwijtschelding van de schuld door de BV gaat volgens mij niet omdat ik wel vermogen heb in mijn eigen woning.

Kan ik op een of andere manier van deze rekening courant afkomen zonder dat hierover belasting betaald moet worden?

 

2. Pensioenvoorziening: de BV heeft voor mij een pensioenvoorziening gevormd van 40K. Volgens mij kan ik deze laten vrijvallen in de BV omdat de rechten niet voor verwezenlijking vatbaar zijn. Deze 40K behoort dan tot de winst van de BV. Daar maak ik me in mijn geval geen zorgen over omdat er voldoende compensabele verliezen zijn. Moet ik bij mijn overleg met de inspecteur nog ergens rekening mee houden?

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

 

gr frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Frank,

 

Een zeer herkenbaar probleem. Omzetting van een eenmanszaak in een BV is pas interessant bij een structurele jaarwinst van € 80 - € 100.000. In de praktijk zie ik dat veel ondernemers veel te snel de BV ingaan en als de winsten dan achterblijven bij de prognoses gaat het mis. Ook houden veel ondernemers onvoldoende rekening met hun bestedingspatroon, waardoor al snel een grote schuld aan de B.V. ontstaat.

 

In uw geval is het lastig van de rekening-courant en pensioenvoorziening af te komen. U geeft zelf aan dat u nog voldoende vermogen in privé heeft. De pensioenvoorziening blijft dan voor verwezenlijking vatbaar. U kunt immers een extra hypotheek op uw huis nemen, daarmee de rekening-courant schuld aflossen, waardoor de BV aan haar pensioenverplichtingen kan voldoen. Niet leuk, maar zo werkt het wel. De fiscus zal niet snel een fiscale claim prijsgeven. Niet geheel ten onrechte, want u heeft ook een aardige aftrekpost aan het pensioen gehad.

 

Wees zeer voorzichtig met het laten vrijvallen (prijsgeven) van uw pensioenvoorziening, want hoewel de gevolgen voor de BV mee vallen, leidt dit ook tot een belaste aanspraak in de loonbelasting en daar wordt u niet vrolijk van.

 

De beste oplossing lijkt mij dat u met uw BV een vennootschap onder firma aangaat. De winst wordt dan - op zakelijke grondslagen - verdeeld over u als ib-ondernemer en de BV. Fiscaal optimaal, omdat u dan zowel profiteert van de ondernemersaftrek als verliesverrekening in de BV. Op de lange termijn biedt deze oplossing geen soelaas voor de rekening-courant vordering en pensioenvoorziening, die gewoon achterblijven in de BV, maar op korte termijn geeft deze oplossing u wellicht wat meer lucht.

 

Voor een meer diepgaand advies, kunt u mij mailen.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Frank (en Odeon).

 

Odeon en ik verschillen wel eens van inzicht en dat is hier zeker het geval.

 

Eerst wat wedervragen:

 

Hoe heb je becijferd dat de BV t.o.v. een eenmanszaak jou nu geld kost? Welk salaris uit de BV heb je als uitganspunt en welke zaken heb je in de berekening voor de eenmanszaak meegenomen?

 

Zoals Odeon terecht stelt, ligt de grens voor een BV fiscaal bij winsten vanaf 100K (afhankelijk van de privé aftrekposten wellicht nog hoger!). Zelfs 80K is door de nieuwe MKB winstvrijstelling al erg krap.

 

Als ik 80K als uitgangspunt neem, dan moet een salaris uit de BV niet hoger zijn dan 40K en kunnen er geen privé aftrekposten zijn. Dan loont een BV wel. Dat salaris van 40K kan dan weer discussie opleveren met de fiscus over het gebruikelijk loon. Voorts moet er in de BV nog een aftrekbare goodwill zitten die daar het resultaat en dus de VPB drukt.

 

Dit lijkt allemaal wat technisch, maar zonder deze gegevens kun je niet stellen dat je in de BV nu meer belasting betaalt dan dat je als eenmanszaak zou doen.

 

Je hebt het over een pensioenreserve van 40K, maar tegelijk schrijf je dat je enige jaren geleden de BV in bent gegaan. Dan is een reserve van 40K of onwaarschijnlijk hoog of jouw salaris is simpelweg hoog. Het kan ook nog zijn dat je pensioen verwart met een lijfrentevoorziening, in welk geval er wellicht ook nog goodwill op de balans staat.

 

Laatste vraag: is er destijds een eenmanszaak in deze constructie ingebracht?

 

Mogelijkheden:

 

Terugkeer uit de BV hoeft niet altijd fiscaal. Je kunt ook een eenmanszaak oprichten en dan een activa/passiva transactie (verkoop van bezit min schuld) doen tussen de BV en de eenmanszaak. Dan zul je inderdaad het tekort aan de BV moeten betalen (overwaarde woning opnemen) en de BV het pensioen moeten laten afstorten bij een verzekeraar. Dan is de balans leeg en kun je de BV liquideren.

 

Voordeel is dat je alle activa tegen werkelijke waarde dan kunt verrekenen met de RC en alleen het resterend deel van de RC in hoeft te lossen.

 

Vof tussen BV en privé:

 

Odeons oplossing om een vof te beginnen met de eigen BV kan werken, maar zal op protest stuiten van de fiscus en geeft een probleem met het gebruikelijk loon en de zakelijkheid van de winstverdeling.

 

Ten eerste omdat de vof ten opzichte van de huidige situatie geen enkel zakelijk belang dient. Jij moet aantonen dat een vof aangaan met bijvoorbeeld mij zakelijk is. Maar als ik geen klanten inbreng, geen geld of middelen en geen andere expertise, dan is het duidelijk dat je mij er als vennoot niet bij wilt hebben als je zakelijk denkt. Als je mij dan vervangt door jezelf, dan zul je zien dat de vof geen toegevoegde waarde heeft en geen zakelijk belang dient (jij en jouw klanten zitten immers al in de BV).

 

Ten tweede moet je uit de BV dan nog steeds een gebruikelijk loon opnemen. Dat is bij 5 dagen werken per week minimaal 40K. Hoe wil je dan aan gaan tonen dat dat salaris te hoog is? Je kunt namelijk niet stellen dat je op maandag via de vof voor privé werkt en op dinsdag via de vof voor de BV. Jij bent immers onderdeel van de vof en een onderscheid tussen privé en voor de BV werken kan simpelweg niet als je aandeelhouder bent van de BV van de vof waar je privé ook inzit.

 

Daarnaast is het moeilijk vast te stellen wat dan de winstverdeling moet zijn. De BV houdt immers alle klanten en contracten. Nu jij als privé vennoot niets toevoegt, wat is dan jouw aandeel in de winst vanuit een zakelijk perspectief?

 

Jouw vragen:

 

1. van de RC kom je in deze situatie niet af zonder privé overwaarde op jouw woning op te moeten nemen. De fiscus zal niet anders eisen. Of inderdaad 25% box 2 betalen bij een fiscale terugkeer uit de BV (geen aanrader omdat buiten de heffing dit een duur adviestraject is).

 

2. Nu je de RC moet inlossen omdat je prive bezit hebt, moet de BV de pensioenreserve ook afstorten bij een verzekeraar. Door de overwaarde op de eigen woning en de RC is de BV dus weldegelijk in staat om de aanspraak te verwezelijken. Kwijtschelding is dus niet aan de orde (overigens is er naast de compensabele verliezen ook nog de kwijtscheldingswinstregeling van de wet IB die ook voor een BV geldt, maar hier dus geen toepassing heeft).

 

Als je meer wilt weten over een activa/passiva transactie of wellicht toch een fiscale terugkeer uit de BV vraag dan gerust verder of stuur mij een bericht via mijn profiel. Ik kan me indenken dat je veel cijfers liever niet openbaart hier.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Denarius en Odeon,

 

Bedankt voor de helder uiteenzetting. Enige toelichting om de casus te completeren en, naar ik hoop, ook voor anderen een licht op de problematiek te laten schijnen.

 

Het drijven van een onderneming vanuit een BV leidt in mijn geval tot een hogere belastingdruk als gevolg van:

- het missen van de ondernemersfaciliteiten zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling

- de rentelast over de rekening courant (in mijn geval 4%) die niet met box III gecompenseerd kan worden

- mijn jaarlijkse winst is ongeveer gelijk aan de gebruikelijk loonregeling. de winst van de BV komt dan ook uit op ongeveer nul.

 

in mijn BV heb ik nauwelijks activa met een stille reserve zodat ik ermee moet leren leven dat ik een hoge rekening courant vordering heb die ooit terugbetaald moet worden en waarover belasting betaald moet worden (hetzij via loonbelasting, hetzij via box II). Tenslotte begrijp ik dat ik ook niet van mijn pensioenvoorziening af kan komen, er wordt overigens inmiddels niet meer aan deze voorziening toegevoegd.

 

al met al moet ik helaas vaststellen dat het advies aan mij om mijn bedrijf via een BV te gaan voeren niet de meest gelukkige is. Ik kan mij voorstellen dat vele collega's met mij hiermee te maken hebben.

 

gr Frank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 309 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.