• 0

Fiscale consequenties van voorfinanciering en krediet

Ik ben bezig met een klant die een budget heeft voor project wat de kosten voor het ontwikkelen van het systeem niet gaat dekken. Echter, het budget is jaarlijks terugkerend en daarom zaten wij te denken aan een constructie waarin wij een en ander voorfinancieren. De partij is een grote partij, en we kunnen zeker zijn van het feit dat ze de volgende jaren ook gaan betalen.

 

De bank wil ons een lening verschaffen, ook dat is geen probleem (zelfs zonder papieren, cijfers en plannen, wat me overigens meeviel).

 

Naast de vragen over contractuele eigenschappen van zo'n overeenkomst vroeg ik me af wat voor fiscale consequenties dit heeft.

 

De situatie is dus eigenlijk als volgt:

 

wij houden drie jaar lang een vordering op de partij voor wie wij ontwikkelen van bijvoorbeeld 20.000 euro (in totaal 60.000 dus).

 

wij sluiten daarnaast een krediet af van zeg 40.000 euro.

 

Hoe zit dit fiscaal in elkaar...

 

thnx,

 

Alef

 

p.s. uiteraard gaat dit de partij voor wie we werken wel extra geld kosten ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Alef,

 

Als je een contract maakt, waarin je klant beloofd ieder jaar 20k€ te betalen, heeft dat geen fiscale consequenties, tenminste als je geen facturen stuurt!

 

Zodra je een factuur stuurt maak je omzet/winst en dan moet je BTW en waarschijnlijk Vpb betalen, ongeacht of die factuur nu betaald wordt of niet.

 

In feite hanteer je een soort afbetalingsregeling, waarbij je voor iedere termijn apart een factuur stuurt. Ik zou wel even checken of het niet handig is om een bankgarantie te vragen voor de termijnen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils thanx, maar ik bedoelde eigenlijk meer de andere kant van de balans. Ok, wij hebben vorderingen op hun (activa toch?), 3 x 20k. Maar leningen staan toch ook ergens op je balans? Wij hadden eerlijkgezegd het idee dat het voor ons nog een soort gunstig uit zou pakken ivm met rente en minder winst enzo?

 

Enig idee?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.