• 0

Opkrabbelen vanuit faillisement...

Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en heb me even aangemeld omdat ik een paar vragen heb over mijn faillisement.

 

Ik ben op 26 september 2006 een schoonmaakbedrijf begonnen, en dat is dus echt helemaal misgelopen, en ben op september 2007 failliet verklaard..

 

Nu eindelijk zit er langzaam schot in de zaak betreft mijn faillissement.

nadat alles van me af genomen was en alle inkomens waren geblokkeerd had ik vanaf 26 Mei mijn bankpasje terug gekregen, (heeft erg lang geduurt allemaal) En volgens zou ik er normaal 1300 euro vanaf kunnen pinnen,

dus ik ging naar de bank, en kon dus niet meer als 300 euro opnemen, omdat ik in het verleden dus 1000 euro krediet stond, (wat nu wel afbetaald is, maar dat doet er niet toe)

 

Nu is mijn vraag of de curator een fout heeft gemaakt,

Want moest een nieuwe prive rekening openen waar dus later al mijn inkomsten werden opgestort. (deze tekst hier onder stond in die brief!)

 

Ik adviseerde u om een nieuwe prive-rekening te openen, in verband met de bankblokkade's. Inmiddels heb ik de Fortis bank verzocht een faillessementsrekening te openen waar AL uw inkomsten naar dienen te worden overgeboekt. Toekomstig loon / uitkering dient voortaan op de faillissementsrekening gestort te worden.

 

Dit is dus niet gebeurt en gewoon verekent met de schuld bij de Rabobank, waardoor ik dus mijn geld niet volledig kan opnemen omdat eerst die schuld is afgelost, Kan dit allemaal zomaar?

 

Omdat het allemaal zolang geduurt heeft, ben ik dus weer in de schulden geraakt, met huur,gas water en licht, voor half juni dus ook betaald moet worden, anders word ik ook nog eens me huis uitgezet, daarom heb ik die 1000 euro dus nodig!

 

Sorry dat het misschien onduidelijk geschreven en vertaald is, ik ben er met me hoofd gewoon even niet bij.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Lmaandag,

 

Het is niet mijn specialiteit, maar iets in mij vertelt me dat dit op zijn minst niet netjes is. De R heeft in dit geval evt inkomsten verrekend met openstaande schuld. Dat is haar goed recht, maar igv faillissement heeft een curator daar ook nog wat over te melden. Dat heeft hij in principe ook gedaan door te adviseren het geld bij een andere bank onder te brengen. Zorg ervoor dat dit vanaf nu wel gebeurt!

 

Het lijkt me nu wat lastig terug te draaien, maar misschien kan de curator nog iets voor je betekenen. Zelfs een failliet geniet nog enige bescherming in NL.

 

Succes en sterkte,

 

Henk

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Lmaandag,

 

Het is niet mijn specialiteit, maar iets in mij vertelt me dat dit op zijn minst niet netjes is. De R heeft in dit geval evt inkomsten verrekend met openstaande schuld. Dat is haar goed recht, maar igv faillissement heeft een curator daar ook nog wat over te melden. Dat heeft hij in principe ook gedaan door te adviseren het geld bij een andere bank onder te brengen. Zorg ervoor dat dit vanaf nu wel gebeurt!

 

Het lijkt me nu wat lastig terug te draaien, maar misschien kan de curator nog iets voor je betekenen. Zelfs een failliet geniet nog enige bescherming in NL.

 

Succes en sterkte,

 

Henk

 

 

De curator ging tot maandag 26 mei compleet over mijn vermogen kwa geld e.d dus ook mijn bankpasjes, ze had het dan zelf moeten storten vanaf mijn oude rabobank rekening naar de faillisementsrekening lijkt mij zelf ?

aangezien ik er zelf niks in te brengen had.

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

Heb je de curator hier al over gesproken? en zo ja wat zegt die er van?

 

Ik hebe en tijd terug een artikel gelezen over mensen met schulden waarvan teveel beslag gelegd was zodat ze te weinig per maand over hielden, die teveel in beslag gelegde gelden moesten toen aan de mensen terug betaald worden.

Zou in jou geval ook goed zo kunnen zijn, als ze zoveel beslag gelegd hebben in die maand dat je onder een bepaalde grens gekomen bent kan het zijn dat dat weer terug gedraait moet worden.

 

Beste lijkt me even een telefoontje met je curator.

Link naar reactie
  • 0

die 1300 euro is van totaal 7 maanden, dus nog geen 200 euro per maand, lijkt me toch wel dat ik daar recht op heb,

De curator heb ik meteen opgebeld, en gevraagd om uitleg.. en kreeg een heel makkelijk antwoord van dat de rabobank gewoon schuldeiser is en daar alle recht toe had, en daar moest ik het maar mee doen..

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en heb me even aangemeld omdat ik een paar vragen heb over mijn faillisement.

 

Ik ben op 26 september 2006 een schoonmaakbedrijf begonnen, en dat is dus echt helemaal misgelopen, en ben op september 2007 failliet verklaard..

 

Nu eindelijk zit er langzaam schot in de zaak betreft mijn faillissement.

nadat alles van me af genomen was en alle inkomens waren geblokkeerd had ik vanaf 26 Mei mijn bankpasje terug gekregen, (heeft erg lang geduurt allemaal) En volgens zou ik er normaal 1300 euro vanaf kunnen pinnen,

dus ik ging naar de bank, en kon dus niet meer als 300 euro opnemen, omdat ik in het verleden dus 1000 euro krediet stond, (wat nu wel afbetaald is, maar dat doet er niet toe)

 

Nu is mijn vraag of de curator een fout heeft gemaakt,

Want moest een nieuwe prive rekening openen waar dus later al mijn inkomsten werden opgestort. (deze tekst hier onder stond in die brief!)

 

Ik adviseerde u om een nieuwe prive-rekening te openen, in verband met de bankblokkade's. Inmiddels heb ik de Fortis bank verzocht een faillessementsrekening te openen waar AL uw inkomsten naar dienen te worden overgeboekt. Toekomstig loon / uitkering dient voortaan op de faillissementsrekening gestort te worden.

 

Dit is dus niet gebeurt en gewoon verekent met de schuld bij de Rabobank, waardoor ik dus mijn geld niet volledig kan opnemen omdat eerst die schuld is afgelost, Kan dit allemaal zomaar?

Ik begrijp u niet helemaal. Welk geld kunt u niet opnemen? Hoeveel saldo staat er op uw rekening? Gaat dat nu over de Fortis of over de Rabobank rekening? Wat is nu de status van uw faillissement?

Link naar reactie
  • 0

ik heb 3 rekeningen,

 

1 postbank (prive rekening moest ik openen na faillisement)

1 rabobank ( oude prive rekening voor het faillisement) beheerd de curator

1 fortis ( daar worden al mijn inkomsten eerst op gestort

 

mijn geld is in die tussentijd dus gewoon op mijn oude rabobank rekening stort waar ik eerst 1000 euro krediet stond, toen deze weer opgevuld was tot 300+ en toen kreeg ik mijn pasje dus terug, maar kan nu geen krediet meer staan.. (lijkt me ook wel logisch) maar niet dat ik in een faillisement zelf de rabobank moet afbetalen?\

 

want bij de rabobank is elke maand mijn huur en zorg toeslag op gestort, dat had dan toch op de faillisementsrekening moeten worden overgeboekt en daarna na mijn nieuwe postbank rekening? lijkt mij dan wel..

 

maar heb er niet veel verstand van, daarom mijn vragen

 

 

Link naar reactie
  • 0

wiens fout is het dat het geld op de rabo rekening gestort is en niet op de fortis faillisement rekening?

 

Had je niet zelf aan je werkgever/uitkerings instantie moeten doorgeven dat je inkomsten op de fortis rekening moest worden gestort?

En kon je dat niet eerder zien? kennelijk heeft de situatie 7 maanden lang bestaan en is in die tijd dus de schuld bij de rabo afgelost. Heb je nooit bank afscriften gezien dat dat daarop werdt overgemaakt?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe dan ook: de Rabobank, of welke bank dan ook, mag niet verrekenen tussen schulden van voor de datum faillissement en tegoeden die tijdens het faillissement ontstaan. De curator dient hierop actie te ondernemen.

 

Als het faillissement is geëindigd zonder volledige uitbetaling of schuldeisersakkoord, mogen de schuldeisers echter daarna weer verder gaan met incasseren.

Link naar reactie
  • 0

wiens fout is het dat het geld op de rabo rekening gestort is en niet op de fortis faillisement rekening?

 

Had je niet zelf aan je werkgever/uitkerings instantie moeten doorgeven dat je inkomsten op de fortis rekening moest worden gestort?

En kon je dat niet eerder zien? kennelijk heeft de situatie 7 maanden lang bestaan en is in die tijd dus de schuld bij de rabo afgelost. Heb je nooit bank afscriften gezien dat dat daarop werdt overgemaakt?

 

De curator had alles van mij inbeslag genomen, Dus ook mijn pasjes en had geen recht om nog aan mijn rekeningen te komen, tevens heb ik ook een postblokkade dus mijn post komt bij de curator aan, heb nog nooit een bankafschrift gezien. Mijn werkgever stort het geld op de faillisementsrekening, dat heeft de curator ook geregeld.. dus het lijkt mij dat ze dan ook had moeten regelen dat het geld wat dus op de oude rabobank rekening gestort werd ook na de faillisementsrekening moest?

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook: de Rabobank, of welke bank dan ook, mag niet verrekenen tussen schulden van voor de datum faillissement en tegoeden die tijdens het faillissement ontstaan. De curator dient hierop actie te ondernemen.

 

Als het faillissement is geëindigd zonder volledige uitbetaling of schuldeisersakkoord, mogen de schuldeisers echter daarna weer verder gaan met incasseren.

 

Bedankt voor deze reactie, ik dacht zelf ook zo.

omdat ik voor het faillisement 1000 euro in krediet stond, en ben in september failliet gegaan, en al het geld op de rabobank is na oktober gestort.

 

dus ik kan hier gewoon bezwaar voor indienen tegen mijn curator?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor deze reactie, ik dacht zelf ook zo.

omdat ik voor het faillisement 1000 euro in krediet stond, en ben in september failliet gegaan, en al het geld op de rabobank is na oktober gestort.

 

dus ik kan hier gewoon bezwaar voor indienen tegen mijn curator?

Hoezo 'tegen mijn curator' ? Wanneer u de curator meldt dat u hebt vernomen dat Rabobank ontvangsten die de boedel toekomen heeft verrekend met een vordering die in het faillissement valt, dan zal de curator de bank wel aanschrijven.

 

Staat er niet al iets hierover in de faillissementsverslagen?

Link naar reactie
  • 0

omdat ze dat geld gewoon naar de faillissementsrekening had moeten storten lijkt mij, en niet op mijn oude rekening die ik voor mijn faillisement had..

 

ik zie net tevens via curatoren.nl dat 07-05-2008 Opheffing faillissement wegens gebrek aan baten op 6 mei 2008

 

ik wist hier dus ook niks van..?

 

het word me allemaal echt steeds onduidelijker ???

Link naar reactie
  • 0

Dit staat er op curatoren.nl

 

Faillissement · terug

 

 

Insolventiesnr. F 07 270

Rechtbank Zutphen

Datum uitspraak 20-09-2007

· dien uw vordering in

· volg faillissement

· stuur curator bericht

· details curator

 

 

Beschikbare verslagen

 

Er zijn nog geen verslagen op curatoren-net beschikbaar

 

 

Feiten

 

20-09-2007 faillissement Openingsstatus

 

24-09-2007 Uitspraak faillissement op 20 september 2007 Publicatie

 

07-05-2008 Opheffing faillissement wegens gebrek aan baten op 6 mei 2008 Publicatie

 

 

Betreft Naam:

H.o.d.n.:

 

Bedrijfsgegevens:

KvK-nummer: 09163778

Soort inschrijving: Hoofdvestiging

Klasse werkzame personen: 1 werknemer / werkplek

BIK-codes: Glazenwasserijen (747011)

 

 

Curator

mr. A.R.H. Baas

Bax Advocaten Belastingkundigen

www.baxadvocaten.nl

 

 

Kantoorhoudend

Postbus 218

7000 AE DOETINCHEM

0314-375500

 

Rechter-commissaris

mr. R.M.A.G. van Valderen

 

Rechtbank

Rechtbank Zutphen

Postbus 9008

7201 DT Zutphen

0575-593687

 

[persoonlijke gegevens verwijderd - mod]

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

omdat ze dat geld gewoon naar de faillissementsrekening had moeten storten lijkt mij, en niet op mijn oude rekening die ik voor mijn faillisement had..

Dat geld is toch niet door de curator gestort, maar door de belastingdienst?

ik zie net tevens via curatoren.nl dat 07-05-2008 Opheffing faillissement wegens gebrek aan baten op 6 mei 2008

 

ik wist hier dus ook niks van..?

Dat is wel wat vreemd. Hoe dan ook betekent het dat u niet meer failliet bent en dat uw schuldeisers u nog steeds uitgebreid lastig kunnen vallen.

Link naar reactie
  • 0

omdat ze dat geld gewoon naar de faillissementsrekening had moeten storten lijkt mij, en niet op mijn oude rekening die ik voor mijn faillisement had..

Dat geld is toch niet door de curator gestort, maar door de belastingdienst?

ik zie net tevens via curatoren.nl dat 07-05-2008 Opheffing faillissement wegens gebrek aan baten op 6 mei 2008

 

ik wist hier dus ook niks van..?

Dat is wel wat vreemd. Hoe dan ook betekent het dat u niet meer failliet bent en dat uw schuldeisers u nog steeds uitgebreid lastig kunnen vallen.

 

klopt dat is inderdaad door de belastingdienst gestort, maar al het geld wat bij mij binnenkwam moest op 1 rekening worden gestort, en dat was in dit geval de fortis faillisementsrekening, en omdat ik geen macht over mijn rekeningen had, had de curator dat zelf moeten regelen lijkt me.. en niet alles op mijn oude rabobank rekening die ik gebruikte voor het faillisement.

kan ook zijn dat ik het mis heb, maar dat lijkt me wel het meest logische

Link naar reactie
  • 0

Hoi Leroy

 

Lastig verhaal! Eerst dan ook succes gewenst en sterkte.

 

Inhoudelijk:

Nu het faillissement is opgeheven bij gebrek aan baten op 8 mei herleven alle oude schulden weer. Blijkbaar heeft Rabo uit de boedel ten tijde van het faillissement die laatste 1.000 euro nooit gekregen.

 

Die vorderen zij dus nu opnieuw en verrekenen zij dit (juridisch correct).

 

Jouw curator is wel erg lui geweest. Je mist inderdaad veel informatie en je had op zijn minst moeten weten dat op 8 mei deze uitspraak is gedaan en wat de gevolgen daarvan voor jou zijn.

 

Als Rabo wel betaald heeft gekregen op basis van een minnelijk akkoord, dan zitten zij hier fout en moet je ze daarop aanspreken. Dan heb je in elk geval dat minnelijk akkoord nodig en het betalingsbewijs van de curator aan de Rabo.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

omdat ze dat geld gewoon naar de faillissementsrekening had moeten storten lijkt mij, en niet op mijn oude rekening die ik voor mijn faillisement had..

Dat geld is toch niet door de curator gestort, maar door de belastingdienst?

ik zie net tevens via curatoren.nl dat 07-05-2008 Opheffing faillissement wegens gebrek aan baten op 6 mei 2008

 

ik wist hier dus ook niks van..?

Dat is wel wat vreemd. Hoe dan ook betekent het dat u niet meer failliet bent en dat uw schuldeisers u nog steeds uitgebreid lastig kunnen vallen.

 

klopt dat is inderdaad door de belastingdienst gestort, maar al het geld wat bij mij binnenkwam moest op 1 rekening worden gestort, en dat was in dit geval de fortis faillisementsrekening, en omdat ik geen macht over mijn rekeningen had, had de curator dat zelf moeten regelen lijkt me.. en niet alles op mijn oude rabobank rekening die ik gebruikte voor het faillisement.

kan ook zijn dat ik het mis heb, maar dat lijkt me wel het meest logische

De curator 'regelt' dit ook wel, maar voor dit soort brieven bij de belastingdienst etc verwerkt zijn, zal enige tijd overheen gaan. De curator zal in een geval als dit een briefje aan de Rabobank (moeten) schrijven waarin gevraagd wordt het geld aan de boedel te voldoen.

 

Hoe dan ook, het geld is voor de schuldeisers, niet voor u, dus ik zie niet in wat het voor u verder nog uitmaakt?

Link naar reactie
  • 0

Het (aan)klagen van je curator zoals door sommigen genoemd is nutteloos. Ik denk dat je het bericht van je curator verkeerd begrepen hebt.

 

Na uitspraak faillissement worden de bestaande rekeningen geblokkeerd. Deze rekeningen, inclusief de negatieve saldi, blijven echter in de meeste gevallen wél bestaan! Alle "rood sta faciliteiten" op deze rekeningen worden per direct ingetrokken. Sommige banken zullen rekeningen opheffen, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

 

Verder zullen de meeste banken hun negatieve saldo's aanmelden bij de curator als concurrente vorderingen.

 

De curator heeft in jouw naam een nieuwe rekening geopend: een zogenaamde boedelrekening. Jij hebt zelf geen toegang tot deze rekening. Deze rekening is dus niet de in het advies van de curator genoemde rekening! Op de boedelrekening laat de curator alle bedragen binnenkomen die verkregen worden uit de verkoop van de door hem in beslag genomen goederen, eventuele positieve saldi van bestaande bankrekeningen en op die rekening moet jij het overschot tussen je huidige inkomen en het vrij te laten bedrag overmaken. Vanaf deze rekening worden o.a. het salaris van de curator betaald en, aan het einde van het faillissement, de uitkering aan de crediteuren. Nogmaals: jij gaat nooit of te nimmer toegang krijgen tot deze rekening.

 

De curator adviseerde je om een nieuwe rekening te openen. Om verreken problemen te voorkomen is het advies meestal om dat te doen bij een bank waar je nog geen relatie mee had. Dat heb je kennelijk niet gedaan: je wachtte op het terug ontvangen van je pinpas van een bestaande rekening, een rekening met een negatief saldo! Dat negatieve saldo blijft bestaan en als het faillissement wordt opgeheven bij gebrek aan baten en de bank waar dat negatieve saldo bestaat geen (of niet voldoende) uitkering heeft ontvangen vanuit de boedel om dat saldo te dekken, dan herleefd de vordering van die bank op je en mág die bank dat verrekenen met andere rekeningen die jij bij die bank hebt lopen! Vandaar: altijd een nieuwe rekening openen bij een bank waar je nog geen relatie mee hebt gehad.

 

Je hebt zelf het advies van de curator in de wind geslagen en geen nieuwe rekening geopend. Je verwachtte dat de rekening die je al had, met een negatief saldo, plotseling op "0" kwam te staan. Je inkomsten van 1.300 Euro zijn op deze rekening gestort, de bank trekt daar de 1.000 Euro vanaf die de rekening nog in het rood staat en je houdt 300 Euro over op je rekening. Dit kun je de curator op geen enkele manier aanrekenen.

 

 

Edit: Een forum is niet alleen voor chatten, maar ook voor anderen, die op een veel later tijdstip, in een vergelijkbare situatie zijn gekomen en informatie zoeken over voor hen relevante situaties. Vandaar deze erg late reactie als aanvulling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.