• 0

Wat is effectief? 25% korting of 2/3e kaartje gratis

Hallo allemaal,

 

In mijn bedrijf (een toeristische familieattractie) hebben we een discussie over wat de meest effectieve actie is om bezoeker aan te bieden.

 

We hebben bedacht :

25% korting op entree voor max vier personen

2e of 3e kaartje gratis (geldig voor goedkoopste kaartje)

 

Wat spreekt het meest aan? 25% korting is vergelijkbaar met 3e kaartje gratis met onze entreeprijzen. Als je kiest, welke spreekt de potentiele klant dan het meest aan? Wij vinden het lastig om te beslissen.

 

Of is er nog een 3e mogelijkheid die we nog niet hebben bedacht?

 

Wat is jullie mening hierover?

 

Groeten & bedank voor jullie reactie!

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij zoveelste kaartje gratis denk ik 'oh dan neem ik nog iemand mee' (maar dan moest ik al van plan zijn te komen), bij 25% korting 'dan valt de prijs nog mee' (misschien extra duwtje om te komen als ik zat te twijfelen over de prijs)

 

Derde optie: kortingscoupon voor een volgend bezoek bij de kassa uitdelen. Zonde om die korting te laten liggen.

Link naar reactie
  • 0

25% korting is voor iedereen even aantrekkelijk, ergens heeft dat iets eerlijks. Een 3e kaartje gratis is aantrekkelijker voor mensen die precies met 3 komen (scheelt 33%), tenzij er een prijsverschil tussen de kaartjes zit natuurlijk.

 

Als het typische bezoek moeder, vader en 1.87 kind is, dan zal het elkaar weinig schelen. 25% is dan, denk ik, transparanter voor de bezoeker.

Link naar reactie
  • 0

Zoiets als: Per twee betalende bezoekers kunt nu tijdelijk, geheel GRATIS ... een derde persoon meenemen!

 

Mja gezellig met z'n tweetjes naar (bijv) de bioscoop, maar de vrijgezelle buurman meenemen omdat het derde kaartje gratis is.

 

Volgens mij is het niet erg gebruikelijk om een 3e kaartje gratis te doen, een tweede kaartje wel maar dan geef je min of meer de helft van je omzet weg. Als het dan toch om het gratis weggeven ipv korting gaat, geef dan een gratis kaartje voor een volgende bezoek.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Derde optie: kortingscoupon voor een volgend bezoek bij de kassa uitdelen. Zonde om die korting te laten liggen.

 

Ik vind dit erg sterk. Dus mooie kortingsbon uitdelen bij iedereen die betaald en daarmee 2e bezoeker volgende gratis of gratis 2e bezoeker op dagen dat het rustig is bijv.. Dit levert herhalingsbezoek op, die eerdere mogelijk niet was gekomen. Zorg wel dat er een einddatum op zit dan pak je toch extra omzet.

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
  • 0

Gratis is absoluut de beste optie. Dat is al decennialang uitgebreid getest. 'Nieuw' is ook zo'n trefwoord, maar daar heb je in dit geval weinig aan. Realiseer je ook dat veel mensen zich geen voorstelling kunnen maken van percentages...(nee, dat is geen grap). Dus het wordt iets als:

 

Bij iedere 2 toegangskaartjes de 3e gratis! *

 

Alleen maar een kaart geven bij de ingang werkt natuurlijk niet, want dan beloof je mensen iets, maar je geeft ze niks. Beter is dan om een stempelkaart (knipkaart o.i.d.) in te voeren, bij wijze van spaarsysteem.

 

* je voorwaarden.

 

Het woord 'gratis' heeft als voordeel dat iedereen weet wat het is. Maar 'korting' is wat vaag. 25% korting ook. Want wat is de originele prijs? Je klanten moeten dan gaan zitten rekenen hoeveel ze besparen als een kaartje 15 euro kost. 25%? Nou ja... reken maar uit!

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn.

 

Is het een vaste attractie of een mobiele? Is er een seizoenseffect of niet? Heb je topdagen (waarin je je capaciteit niet wil weggeven) en slappe dagen (waarop extra bezoekers welkom zijn)? Zijn er bezoekers voor wie geld geen rol speelt en bezoekers die een extra duwtje nodig hebben? Doe ja al aan kinderkorting? Wil je de aanbieding ter plekke doen of vooraf, en in dat laatste geval: hoe? Weet je of het aantrekken van totaal nieuwe bezoekers tot herhaalbezoek leidt?

 

Hoe dan ook: als je 25% van je toegangsprijs kan teruggeven, lijkt me een aanbieding in de vorm van 'derde bezoeker/tweede kind gratis' beter dan iedereen 25%. Maar wellicht kan je je aandacht beter richten op een joint-promotion met een retailer/restaurant in je regio die bv dubbelkaartjes voor enkelprijsjes weggeeft aan trouwe klanten. Of een dalurenkaart.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alleen maar een kaart geven bij de ingang werkt natuurlijk niet, want dan beloof je mensen iets, maar je geeft ze niks. Beter is dan om een stempelkaart (knipkaart o.i.d.) in te voeren, bij wijze van spaarsysteem.

 

Een kortingscoupon voor een volgend bezoek is hetzelfde als een stempelkaart waar maar 1 stempel op hoeft 8)

Link naar reactie
  • 0

Ja, hè hè...

 

Ik bedoel: als je een kortingscoupon geeft, met bijvoorbeeld '25% korting bij uw volgende bezoek' dat dat minder goed werkt dan een stempelkaart met 10 'punten' omdat mensen nu eenmaal de neiging hebben op die manier te sparen. Misschien moeten ze zelfs wel nog een keer komen (tegen 100% van de entreeprijs) om de kaart vol te krijgen. Het is dus ook zeker niet hetzelfde. Met een stempelkaart kun je aanbieden:

 

Tegen inlevering van een volle stempelkaart GRATIS toegang voor twee volwassenen!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Dank voor alle reacties. Dit helpt! Ik heb geprobeerd een paar reacties samen te vatten.

 

GRATIS : dit woord spreekt aan en mensen hoeven niet (minder) te rekenen. Beproefd concept.

 

Kortingspercentage : maakt niet uit of de korting nou meer of minder is dan "GRATIS", want om enthousiast te worden moet je eerste rekenen t.o.v. de oorspronkelijke prijs. Voordeel is echter wel dat het "eerlijk" klinkt. Hoe de samenstelling van je gezin of groep ook is, je krijgt altijd iets voor minder. Met 2e en 3e kaartje gratis kan je als klant buiten de boot vallen.

 

2e of 3e kaartje gratis : 2e kaartje gratis is voor ons best een behoorlijke korting. Bij volwassene/kind zou het kind gratis gaan en dus 5,50 betalen. Vandaar de 3e gratis. Alle gezinnen met kinderen en opa's en oma's met kleinkinderen zijn onze doelgroep. Ook 1 ouder 1 kind en die mis je met zo'n 3e kaartje actie nou net.

 

Derde optie: kortingscoupon voor een volgend bezoek bij de kassa uitdelen. Zonde om die korting te laten liggen.

 

Dit doen we inderdaad al. Een toegangsbewijs geeft altijd 1 euro korting op een volgend bezoek. Is voorzien van sluitingsdatum. Dit werkt erg goed. Reguliere toegangsprijzen zijn overigens volw 8,75 ; kind 5,50 ; senior 7,00

 

Is het een vaste attractie of een mobiele? Is er een seizoenseffect of niet? Heb je topdagen (waarin je je capaciteit niet wil weggeven) en slappe dagen (waarop extra bezoekers welkom zijn)?

 

Vaste familieattractie in het centrum van Rotterdam, vlakbij Rotterdam Centraal. Seizoenseffect is dat we 100% overdekt zijn en juist bij zomerweer juist lagere bezoekersaantallen hebben. Echter bij een regendag staat het gelijk vol. Dus je zou een actie kunnen koppelen aan het weer. Echter dit wordt gelijk weer een moeilijk kortingsconcept. We hebben er bijvoorbeeld aan gedacht om standaard een kortingsregeling te verzinnen waarbij bezoekers bij elke buitentemperatuur van 20 graden 20% korting krijgen of iets dergelijks. Dit werd ons echter afgeraden, want je krijgt dan al gauw discussie van "ja, maar bij ons thuis was het wel boven de 20 graden". Wat vinden jullie van iets dergelijks?

 

Zijn er bezoekers voor wie geld geen rol speelt en bezoekers die een extra duwtje nodig hebben? Doe ja al aan kinderkorting? Wil je de aanbieding ter plekke doen of vooraf, en in dat laatste geval: hoe?

 

Bezoekers zijn heel divers wat betreft inkomensgroep. Gezien onze toegangsprijzen ligt onze drempel niet hoog vergeleken met andere attracties. Ons uitgangspunt is dat duwtjes nodig zijn vooral omdat wij een in Nederland nog niet bestaand (NIEUW!) concept hebben. En onbekend maakt onbemind. Marketing is er dus gericht op naamsbekendheid en uitleggen wat het concept is. Entreeprijzen hebben we zoveel mogelijk onder de marktconforme prijs proberen te houden om dat geen drempel te laten zijn.

 

Weet je of het aantrekken van totaal nieuwe bezoekers tot herhaalbezoek leidt?

 

Ja. Het toegangskaartje met 1 euro korting wordt regelmatig ingeleverd door bezoekers die al geweest zijn. Echter deze worden soms ook doorgegeven aan familie, vrienden en collega's. Dus die standaard kortingsactie levert naast herhalingsbezoek ook nieuwe bezoekers op. Ook merken we dat de mond op mond reclame positief werkt. De actie met de keuze 25% of 2e/3e kaartje is gericht op de zomervakantie, waarin we dus daldagen verwachten.

 

... Maar wellicht kan je je aandacht beter richten op een joint-promotion met een retailer/restaurant in je regio die bv dubbelkaartjes voor enkelprijsjes weggeeft aan trouwe klanten. Of een dalurenkaart.

 

We werken inderdaad al veel samen met bedrijven. We benaderen daarmee zowel het personeel als de klanten van die bedrijven. Een dalurenkaart zou kunnen ja. Vooral de doordeweekse dagen zijn de daldagen. Daar ga ik eens over nadenken.

 

Dank voor jullie reacties tot nu toe en als je nog ideen hebt over bovenstaande hoor ik het ook graag!

 

Groeten,

Marc

 

 

Link naar reactie
  • 0

Variant op het bovenstaande:

 

Kinderen onder de 12 jaar GRATIS (onder begeleiding van 1 betalende volwassene). Dus 2 kinderen? Dan ook 2 ouders. Je kinderkaarten zijn goedkoper dan de volwassenkaarten, dus je geeft geen 50% van je omzet weg. Maar de kans dat je veel meer patat, ijs en snoep verkoopt is wel erg groot. (Geef ze dan bij de ingang ook een tegoedbon voor een gratis ijsje bij een maxi-menu. Softijs bestaat uit 80% lucht, dus dat hoeft weinig te kosten)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.