• 0

Samenwerken met een Amerikaan...

Ik heb zo'n issue waar denk ik een aantal van jullie wel te maken mee hebben gehad of zullen krijgen. In het kort: heb begin dit jaar meegedaan aan een internationale ontwerpcompetitie, waarmee ik in beperkte kring (want nog niet in productie) de aandacht heb getrokken. Heb ik expres gedaan zodat een ieder kan zien dat de originele vondsten die er mee gemoeid zijn, van mij afkomstig zijn. Plus het concept is als origineel model geregistreerd geworden.

 

Graag wil ik dat een grote fabrikant het oppakt en het in productie gaat nemen. Eenvoudigste weg. Economy of scale overwegingen e.d. Heb wel wat contacten, maar hard loopt het niet... Vereist anders denken over een aantal zaken, en snel schakelen gaat meestal niet zo maar bij grote jongens...

 

Maar nu heeft een klein Amerikaans bedrijf dat zegt over funding te beschikken zeker als ze mijn model kunnen gebruiken, aan mij duidelijk gemaakt met mij te willen samenwerken. Dat wil zeggen het model echt gaan maken als een prototype en daarmee aan een wedstrijd voor toekomstige productiemodellen te willen meedoen.

 

Vraag is hoe pak je dat nu aan?

 

Betekent samenwerken niet ook dat je daarmee de eigendomsrechten overhandigt? Je kunt er wel condities voor afspreken, maar ik zie mezelf niet aan de overkant van de grote plas gaan procederen, als het me niet bevalt. Wel is zo dat ze beweren over interessante technologie te beschikken... En binnen een jaar aan een toonbaar prototype te kunnen werken, klinkt eveneens erg aanlokkelijk.

 

Belangrijkste argument tegen is dat daarmee de weg naar samenwerken met of verkoop aan een grote speler afgesneden kan worden. Potentieel is het een miljardenmarkt waar ik over praat... Met een kleine speler zakendoen, loop ik het risico van onderbenutting maar ook dat je uiteindelijk links en rechts gepasseerd wordt omdat je teweinig voorstelt, geen vuist kunt maken... en grote spelers toch met je ideeen aan de haal gaan...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel geld heb je nodig om je product geheel te ontwikkelen? En hoeveel tijd? En hoeveel geld heb je nodig om de verkoop en eventuele support op poten te zetten? Dat geld krijg je in ieder geval niet in Nederland van investeerders. Zonder dat je een werkend iets kunt laten zien, ben je voor grote partijen in de markt oninteressant, tenzij je idee dermate briljant is dat ze denken dat ze er de wereld morgen mee kunnen veranderen.

Een Amerikaans bedrijf, groot of klein, heeft relatief eenvoudig toegang tot Amerikaanse investeerders, en die kunnen je product dus wel snel op de markt brengen. De deal die je met ze sluit hangt af van hoe graag ze je willen hebben.

 

Maar zaken doen met Amerikanen kun je niet alleen. Hun manier van zaken doen en zelfs van communiceren is zo anders dan bij ons, zonder hulp kom je vrijwel zeker van een koude kermis thuis.

 

Link naar reactie
  • 0

???Hoeveel geld heb je nodig om je product geheel te ontwikkelen?

 

Eerste prototype, ik denk zo'n 2 miljoen euro. Aardige is weer dat je potentiele toeleveranciers risicodragend kunt laten participeren. Dan zou het je weinig gaan kosten. Die leverage heb ik niet hier. Die Amerikaan suggereert deze wel te hebben (1 vd dingen die onderzocht moeten worden).

 

???En hoeveel tijd?

1 jaar houdbaarheid is mijn schatting.

 

???En hoeveel geld heb je nodig om de verkoop en eventuele support op poten te zetten? Dat geld krijg je in ieder geval niet in Nederland van investeerders. Zonder dat je een werkend iets kunt laten zien, ben je voor grote partijen in de markt oninteressant, tenzij je idee dermate briljant is dat ze denken dat ze er de wereld morgen mee kunnen veranderen.

 

Niet helemaal het geval. Op basis van de tekeningen kun je goed beoordelen welke het potentieel is... Vandaar mijn deelname... Inderdaad zo, dat je hier in Nederland helemaal niets kunt verwachten. Niet alleen wordt hier veel te klein gedacht, er is ook een zekere kinnesinne, en dan heb ik het nog zacht uitgedrukt...

 

Marketing, sales, fysieke distributie wil ik niet eens aan denken verantwoordelijk voor te zijn. Of dat is in goede banen geleid, of het is niet geregeld.

 

 

???Een Amerikaans bedrijf, groot of klein, heeft relatief eenvoudig toegang tot Amerikaanse investeerders, en die kunnen je product dus wel snel op de markt brengen. De deal die je met ze sluit hangt af van hoe graag ze je willen hebben.

 

Nou-nou, dat zal er maar van afhangen. In ieder land worden praatjesmakers afgestraft. Gelukkig maar. Wel is zo dat op basis van het prototype veel investeerders kunnen worden aangetrokken.

 

???Maar zaken doen met Amerikanen kun je niet alleen. Hun manier van zaken doen en zelfs van communiceren is zo anders dan bij ons, zonder hulp kom je vrijwel zeker van een koude kermis thuis.

 

Yep, gelukkig beheers ik mijn (Amerikaans) Engels erg goed, mede omdat ik er 3 jaar heb gewoond en gewerkt.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Prit,

 

Leuke vraag! Denk dat veel uitvinders en potentiële ondernemers en entrepreneurs met deze vraag rondlopen.

 

Samenwerken kan op vele manieren. In mijn ogen heb je ruwweg drie mogelijkheden:

- Verkoop van je technologie

- In licentie geven van je technologie

- In dienst treden bij de geïnteresseerde onderneming

Het is aan jou om te kiezen in onderhandeling met je potentiële partner. Welke variant jullie ook kiezen: zorg dat je goed advies bij de hand hebt, in ieder geval een (octrooi)-advocaat.

 

Ben het dus eens met Christine: niet alleen. Onderhandel niet alleen in Nederland, niet daarbuiten en al helemaal niet in Amerika. Wees geen willig slachtoffer van alle boeven en boefjes die op onze aarde rondlopen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ben het 100% eens met Ties. Combinatie van opties kan ook, je kan je technologie inclusief jezelf aan ze verkopen, dwz je verkoopt je idee en product, en sluit een contract voor twee jaar om voor ze te werken, en daarbij krijg je aandelen. Of aandelen en werken en niet verkopen. Van alles is mogelijk.

Zoals je weet hebben ze in de VS geen arbeidscontracten zoals hier. Een employment agreement is niks waard, en een contract doen ze niet, tenzij in dit soort gevallen.

 

Als ik naar mezelf kijk zou ik denk ik het product verkopen plus een arbeidscontract voor x jaar. Maar ik heb heel andere doelstellingen dan jij, denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Wie mijn 'verhaal' uitgesmeerd over meerdere reacties op topics heeft gevolgd, weet dat ik zo goed als zo kwaad van andere 'contenders' heb geleerd in de loop van bijna 4 jaar.

 

O.a. dat (zelfs) octrooi ook geen garantie is. Ik ken een voorbeeld uit mijn specifieke markt van een bedrijf dat gepasseerd is op elementen, en nu gedwongen is zelf te produceren. Economy of scale maken het een duur nicheproduct. Weg vuist in de markt.

 

Na wat op en neer geschreven te hebben met die Amerikaan merk ik aan de antwoorden dat het een lichtgewicht is. Majeure kwesties zijn niet uitgedacht, waardoor ontwikkelen met hem not likely is. Ben door mijn fact finding gevroet wel in contact gekomen met een advocaat in Amerika die me behulpzaam kan zijn, een Nederlander. Da's pure winst.

 

Een zeg maar unieke propositie hebben voor een specifieke markt of rechttoe-rechtaan octrooi kan je nog zo willen beschermen, je moet er wel de boer mee op. Stilstaan is achteruitgang. Of duur procederen wat vooruitgang tegenhoudt. Zie mijn eerdere commentaar over wat NRC een keer schreef over patenten. Zoals ik al eerder had geschreven, heb ik erkenning gekregen door een internationale jury, plus... mijn zeg maar 'solutie' is omdat het dermate origineel is toch geregistreerd kunnen worden. Bij OAMI.

 

Ik denk tijd om stomweg een aantal grote spelers te benaderen. 'Nee' heb ik sowieso, 'misschien' kan ik wellicht krijgen. Dat derden mijn oplossing als de hunne presenteren kan inmiddels niet meer met enig recht van spreken. Trouwens, dat mensen/bedrijven met mij corresponderen o.a. over de mogelijkheid van ontwikkelen of samenwerken, geeft wel iets aan... Niet alles natuurlijk, want de jatters ken ik natuurlijk niet...

 

Okay, voor wat betreft de vorm, dacht ik aan:

1. kopen ontwerp (en bij de douane aangehouden worden met een zak geld ;-) of

2. betrokken blijven bij project na een bepaald bedrag gestort te krijgen; dat kan op consultant basis; in werknemerschap ben ik niet of minder geinteresseerd, wel in opties

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.