• 0

Fiscale eenheid holding en dochter-BV voordelig?

Een fiscale eenheid tussen holding en dochter bv kan wanneer er minimaal een belang van 95% is.

Voordeel van een ficale eenheid is dat je verliezen kunt compenseren en met vermogensbestanddelen kunt schuiven tussen de BV's.

 

Ik wil met mijn Holding bv een andere bv kopen. Bij een fiscale eenheid betaal ik uiteindelijk VPB over de winst van beide bv,s samen.

 

Heb ik geen fiscale eenheid dan wordt bij dochter bv de VPB over de winst berekent, daarna keert dochter bv dividend uit aan de Holding (onder inhouding van 15% dividend belasting!)

Over deze dividend hoeft de holding geen VpB meer te betalen.

In mijn situatie leidt de holding verlies vanwege de rente over de lening voor de aankoop, Deze kan ik niet compenseren.

 

Het nadeel van geen fiscale eenheid is dat dochter bv 15 % dividend belasting moet inhouden en dat ik de VPB over het verlies van de holding niet kan compenseren. Dat kan tot behoorlijke bedragen oplopen.

 

Is deze zienswijze juist? Zijn er andere mogelijkheden?

 

Wanneer mijn zienswijze juist is stel ik, dat ik bij een 100% overname waarbij ik een fiscale eenheid kan vormen, ik relatief meer voor de aandelen kan betalen dan bij een 60 % overname waarbij ik geen fiscale eenheid kan vormen. Vanwege het fiscale voordeel van een Fiscale eenheid. Is dit juist, zijn hier andere oplossingen voor?

 

Het gaat mij om het inzicht in de werking en niet om de gedetailleerde uitwerking.

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou bijvoorbeeld een management fee in rekening kunnen brengen aan de werkmaatschappij, als de holding het management over de werkmaatschappij voert. Of op een andere manier winstgevende activiteiten in de holding onderbrengen.

 

Het voordeel is dat je, zonder fiscale eenheid, bij beide vennootschappen gebruik kan maken van de opstaptarieven in de VPB (20% over de eerste 40.000 winst en 23% tot 200.000).

 

Over dividend van de werkmaatschappij naar de holding hoeft geen dividendbelasting te worden ingehouden.

 

Als je besluit om aandelen te kopen, laat je dan goed voorlichten over de voor- en nadelen (risico's) van zowel het aangaan van een fiscale eenheid, als het onderbrengen van (management-)activiteiten in de holding. En, nog belangrijker, laat de te kopen vennootschap vooraf goed doorlichten op juridisch, financieel en fiscaal gebied. Voor je het weet vind je later nog een lijk in de kast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Ronaldinho. In mijn berekeningen heb ik een managementfee in rekening heb gebracht. Deze kan ik natuurlijk niet onbeperkt hoog maken verwacht ik, of wel?

 

Het gaat mij er vooral om of mijn denkwijze juist is. Natuurlijk zijn ook tips om het op een andere wijze op te lossen welkom.

 

Ik zal zeker voor de deal plaatsvindt de nodige checks (due dilligence) laten uitvoeren en ook een fiscalist bij het geheel betrekken.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Ronaldinho. In mijn berekeningen heb ik een managementfee in rekening heb gebracht. Deze kan ik natuurlijk niet onbeperkt hoog maken verwacht ik, of wel?

 

Het gaat mij er vooral om of mijn denkwijze juist is. Natuurlijk zijn ook tips om het op een andere wijze op te lossen welkom.

 

Ik zal zeker voor de deal plaatsvindt de nodige checks (due dilligence) laten uitvoeren en ook een fiscalist bij het geheel betrekken.

 

Hoi Franke,

 

Zoals opgemerkt, betaalt de dochter geen dividendbelasting, dit is de deelnemingsvrijstelling. Alle resultaten uit de dochter gaan belastingvrij over naar de moeder. In de FE betaalt de moeder de VPB. Zonder FE betaalt elke BV haar eigen VPB.

 

Argumenten voor een FE zijn inderdaad onverrekenbare verliezen in de moeder compenseren met winsten in de dochter en het feit dat er maar 1 aangifte VPB gedaan hoeft te worden.

 

De managementfee kan in hoogte in theorie eindeloos zijn, zolang deze maar en zakelijk verband houdt met de winst in de dochter.

 

Groet en vraag gerust verder.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk lees je nog. Ik leerde vandaag ook weer wat:

 

Als er een FE is voor de VPB, dan mag de ontvanger der rijksbelastingen blijkens de leidraad invordering alle belastingschulden van BV X in de FE verrekenen met belastingteruggaven van elke andere BV in de FE.

 

Laat BV X dus loonbelasting onbetaald en BV Y verwacht een OB teruggave, dan mag de fiscus die onderling verrekenen, mits ze zijn ontstaan ten tijde van de FE.

 

Weer een nadeel dus!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De redenatie volgend, mag ik dan we ook van uitgaan dat indien de dochter belastingschuld heeft en dientengevolge failliet gaat, de holding aansprakelijk gehouden wordt voor de belastingschuld? En dat als je holding dat niet kan ophoesten, de holding meegetrokken wordt in dat faillissement?

 

Lekker is dat :-\ Waarom dan nog voor een FE kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Nee zo werkt het gelukkig niet. De fiscus heeft een recht van verrekening (en dus niet van aansprakelijkstelling) voor openstaande belastingschulden met te verwachten teruggaven voor welke BV dan ook binnen een FE voor de vpb.

 

Voorwaarde is dat die schulden en teruggaves dan wel zijn ontstaan ten tijde van de FE. Het gaat dus alleen om het recht tot interne compensatie en niet om een verhaalsrecht binnen de FE.

 

De aansprakelijkstelling volgt alleen nog als de fiscus onbehoorlijk bestuur kan aantonen.

 

Hierin speelt nog wel een vreemd fenomeen: de wet zegt dat als een FE in hetzelfde jaar gevormd en ontbonden is, dat dan de FE wettelijk niet bestaan heeft. Onze staatssecretaris meent dat verrekening van schulden binnen de FE in die periode dan wel in stand blijven.

 

Weer een soepje van De Jager dat over gaat koken....

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.