• 0

Reclmebudget in zoekmachines voor een webwinkel in kleding

Geachte aanwezigen, momenteel ben ik bezig met het schrijven van het ondernemingsplan voor mijn toekomstige webwinkel in kleding. De kolom 'reclamekosten' blijft al een ruime tijd leeg omdat ik me geen voortelling kan maken van de benodigde maandelijkse budgetten. Ik heb ergens gelezen dat je maandelijks zo'n 5% van je netto-omzet aan reclame moet besteden. In mijn geval wordt het in het eerste kwartaal 550 euro per maand. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo weinig kost en vooral niet in de aanloopfase.

 

Een paar jaar geleden heeft een kennis van mij ruim 2.000 euro in Google Adwords geinvesteerd om zijn vakantiwoning te promoten. Het heeft toen niets opgeleverd. Nou kan het zijn dat zijn in Infopath gemaakte website niet geschikt was voor zoekmachinemarketing.

 

De vraag is dus wat een gemiddelde reclamebudget van een webwinkel moet zijn medio 2008. Een grove schatting is ook welkom. Wat moet ik ongeveer begroten: 1.000, 5.000, 7.000 per maand? Het gewenste aantal klanten per maand is 225.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je toevallig cijfers van soortgelijke webwinkels? Als je weet hoeveel procent van de bezoekers een aankoop doet, en je weet wat een bezoeker je bij Google gaat kosten kun je een goede indicatie maken. Als je ook nog weet welk percentage klanten vaker terugkomt en om de hoveel tijd is alles te berekenen.

 

Wat voor kleding is het? Duur of goedkoop, merk of geen merk?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je dat niet van te voren in %'en noteren. Neem een redelijk bedrag. (€500,- lijkt zelfs al vrij fors).

 

Wat vele malen belangrijker is: ROI! Als jij 500 euro geeft aan google voor clicks en je krijgt er 1000 euro voor terug dan draag je toch net zo lief 1000 euro naar google als je 2000 euro terug krijgt in sales? Zorg voor een actief adwords beheer. Test en verander vaak de zoekwoorden waarop je gevonden wordt. Sommige zoekwoorden geven ook een veel hogere ROI dan andere. Teste testen testen... Als je actief hier mee aan de slag gaat dan kun je voor hetzelfde budget steeds meer ROI krijgen.

 

Kortom: actief aan de slag met een budget van 100 euro kan veel meer opbrengen dan 500 euro en de campagnes op hun beloop laten gaan.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Duizend euro marketing voor tweeduizend euro sales? Dan moet je een knappe brutomarge maken om nog iets over te houden. 8)

 

Je kan voor jezelf wel stellen: ik kan zoveel procent van mijn inkomsten aan marketing besteden, maar eigenlijk moet je het meer als investering zien. Want de kost gaat voor de baat uit. Anders zou je bij dalende omzetten steeds minder aan marketing besteden, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn.

 

Vooral veel experimenten en de resultaten meten, da's het beste advies.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder gezegd: testen!

 

Begin met kleinere bedragen, en kijk welke keywords veel bezoekers, en belangrijker, lucratieve verkopen opleveren. Dat werkt ook als je het budget beperkt zodat je maar een deel van de doelgroep bereikt.

 

Tevens is het zeer de moeite te experimenteren met de preciese advertentietekst, en te werken met landingpages. Specifiek zijn is soms belangrijk: Als je kleding van een bepaald merk verkoopt, gebruik dat dan in de advertentie, en zorg voor een landigpage waarop meteen de juiste artikelen staan - stuur mensen niet naar de homepagina.

 

Eerlijkgezegd zou ik een (maandelijkse) investering van vele honderden of duizenden euros in zo'n campagne pas overwegen als je het goed getest hebt en redelijk zeker bent van het resultaat.

 

Duizend euro marketing voor tweeduizend euro sales?

 

Tja, 1000 voor 2000 aan verkoopmarge denk ik ;)

Link naar reactie
  • 0

De maandelijkse kosten van een Adwords campagne zijn van heel veel factoren afhankelijk, zoals o.a.

* hoeveel producten/kledingsoorten/merken wil je promoten?

* is er veel concurrentie? (dan zullen je kosten per klik hoger zijn)

 

Mijn ervaring is dat je met een specifieke, goed doordachte campagne goede resultaten kunt halen, zonder dat het veel geld kost. € 550,- per maand vind ik dan ook al heel erg fors.

 

Bovendien kun je in Adwords exact meten hoeveel leads en kopers het je oplevert. Ik zou dus ook zeggen: zet een goed doordachte campagne op, test het 1 of 2 maanden en bepaal dan of het je voldoende oplevert.

 

En met goed doordacht bedoel ik: zet advertentiegroepen op per merk, kledingsoort, etc. kies specifieke zoekwoorden, gebruik ook uitsluitingswoorden (woorden waarop je advertentie niet vertoond moet worden), leid de kliks naar de juiste landingspages en test advertentieteksten.

zoekmachine optimalisatie - SEO - google adwords campagnes - website optimalisatie - internetmarketing cursussen & trainingen

 

http://www.emarketingexperts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vindt € 500,- niet super veel. Als je dit enkel in Google Adwords gooit heb je het volgende:

Voor € 500,- heb je +/- 1250 kliks/bezoekers. Als hiervan 10% besteld (is al heeeel erg hoog) heb je +/- 125 klanten.

 

Kan je eens wat meer info posten over wat voor soort kleding je gaat verkopen. Goedkope kleding / dure kleding / merkkleding / kinderkleding?

Ga je de webshop fulltime runnen, of naast ander werk?

 

Ik vindt 225 klanten per maand aan de erg hoge kant. Ik denk dat je van erg goede huize moet komen om dat te halen.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt inderdaad heel erg van het product en de concurrentie af...

 

Maar over absolute getallen als 500 euro per maand of 225 klanten is weinig te zeggen - het is maar net hoe groot die verkopen zijn natuurlijk.

 

Op een product met een marge van 500 euro per sale is 225 klanten per maand zeer ambitieus, maar als de marges in de orde van een paar tientjes liggen lijkt het me heel reeel.

 

Hoe dan ook, het is zaak zo'n campagne goed te overdenken en te testen en bij te houden. Lukraak wat adverteren is vaak weggegooid geld.

Link naar reactie
  • 0

Nog even aanvullend over de landingpagina's:

 

Vroeger werkte google uitsluitend met CTR x CPC. (click through rate maal cost per click) bepaalde positie, tegenwoordig is daar nog een extra variabele aan toegevoegd: kwaliteit van de landingspagina. Niet alleen of de keywords van de advertentie overeenkomen met de landingspagina, maar ook hoe snel die laadt is bijvoorbeeld een element waar google je positie in de zoekresultaten op baseert.

 

Zo zijn er nog meer elementen. En veel concurrentie betekent niet automatisch meer kosten. Zeker niet als je de CTR en de kwaliteit hoog houdt. Dan sta je vaker bovenaan, voor minder CPC.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wat een hoop reacties! Iedereen bedankt daarvoor.

 

Ok, een blik in mijn keuken. Ik ga een webwinkel opzetten in midden segment herenkleding. Ik koop per maand voor 5.000 euro in bij gemiddelde prijs van 20,00 per stuk. De verkoopmarge is 2,2. excl. BTW, de verkoopprijs wordt 44 euro. Het aantal stuks op voorraad zal rond 250 stuks per maand zijn. Ik vind het moeilijk om te schatten hoeveel kopers er nodig zijn om mijn voorraad kwijt te raken. 225 kopers is een wilde gok.

De beoogde omzet per maand ligt dus rond 11.000 euro. De aanbevolen 5% van je omzet aan promotie/reclame in Google is 550 euro. Ik twijfel of ik zoveel potentiele kopers aan kan trekken voor zo'n relatief klein bedrag.

Ik ben zeker van plan om het bedrijf dat mijn website bouwt te vragen om de seo te doen. Ik zal ook rond 200 euro uitgeven aan professionele reclameman/vrouw die AdWordscampagne voor mij gaat opzetten. In mijn beleving kan de website niet duur of gek genoeg zijn om de klant het gevoel te geven dat dit een 'echte' winkel is. Ik weet niet of ik zomaar een parallel kan trekken tussen de prijs van de webwinkeldesign en de kwaliteit c.q. vindbaarheid in zoekmachines. Ik ga er wel vanuit dat mijn onderneming meer succes zal hebben met de website die 3.000 euro heeft gekost dan de goedkopere aanbieders.

 

Zelf neem ik in de eerste maanden ouderschapsverlof op om de klantenservice telefonisch te kunnen bieden. Ik ga er fultime voor.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf neem ik in de eerste maanden ouderschapsverlof op om de klantenservice telefonisch te kunnen bieden. Ik ga er fultime voor.

 

Ik zou mijn tijd daar niet voor reserveren. Sterker nog, ik vraag me af of je uberhaupt wel telefonisch gecontacteerd zult worden? Waarom niet gewoon een contactformulier op internet waar mensen hun vraag kunnen stellen? Stel ze daar eventueel de mogelijkheid om in te vullen of ze het fijn vinden telefonisch antwoord te krijgen. Ik denk dat 99% van de mensen een e-mail terug al prima vindt.

 

Daarbij: laat die webbouwer van je maar zorgen dat de website zo duidelijk wordt, dat er alleen maar vragen over je collectie en niet de site zelf komen! ;)

 

Reserveer je tijd liever voor die adwordscampagne. Het eenmalig opzetten is leuk, maar het staat of valt bij het bijhouden van je campagnes. Probeer anders eens mee te kijken met die meneer of mevrouw die het voor je op zet, zodat je zelf in de toekomst ook weet hoe je dat soort dingen kunt doen. Erg belangrijk voor een webshophouder: het volgen van je bezoekers. Je kunt dan namelijk gaan kijken waar ze afhaken, zodat je die pagina's (vaak de afrekenpagina) beter kunt maken. Een hoge CTR (click through rate) wil nog niet zeggen dat je een hoge ROI krijgt.

 

Nog een belangrijke voor de adwords campagne: landingspagina's moeten tegenwoordig steeds beter aansluiten op de zoekwoorden. (dus liever niet iedereen op je homepage laten binnenkomen) Maar daar zal die reclameman/Vrouw wel genoeg over weten...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot Spoon wil ik je adviseren om wel degelijk telefonisch bereikbaar te zijn.

 

Je zal echt niet superveel telefoontjes krijgen in het begin maar het geeft klanten wel een extra stuk vertrouwen. Vaak gebeurd het ook dat mensen gewoon even bellen om te horen of er ook echt een bedrijf achter zit of gewoon wat eenvoudige vragen te stellen.

Wat echter inderdaad belangrijker is is het opzetten en onderhouden van b.v. adwords campagnes aangezien je zonder klanten al helemaal geen telefoontjes hoeft te verwachten.

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot Spoon wil ik je adviseren om wel degelijk telefonisch bereikbaar te zijn.

 

Ik zeg nergens dat TS niet telefonisch bereikbaar moet zijn. Ik geef alleen aan dat ze (bij wijze van) niet naast de telefoon moet gaan zitten. Dat telefoonnummer bij je contactgegevens geeft, zoals Vossie ook aangeeft, weldegelijk extra vertrouwen in je toko.

 

Zorg alleen eerst maar voor de stroom met bezoekers!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot Spoon wil ik je adviseren om wel degelijk telefonisch bereikbaar te zijn.

 

Ik zeg nergens dat TS niet telefonisch bereikbaar moet zijn. Ik geef alleen aan dat ze (bij wijze van) niet naast de telefoon moet gaan zitten. Dat telefoonnummer bij je contactgegevens geeft, zoals Vossie ook aangeeft, weldegelijk extra vertrouwen in je toko.

 

Zorg alleen eerst maar voor de stroom met bezoekers!

 

Oke, dan begreep ik je verkeerd en zijn we het daar over eens.

Link naar reactie
  • 0

voor Adwords hoef je echt niet zoveel kwijt te zijn!

maar het is lastig als je er zelf pas mee begint.

 

Ik werk zelf als Adwords specialist bij een bedrijf,

en in een maand 2000 euro erdoorheen jagen en

er niets voor terug krijgen is erg knap.

 

Sowieso zoveel uitgeven in zon korte tijd.

In de kleding branche denk ik dat het niet zo los zal

lopen met de prijzen voor het adverteren.

Het ligt er ook aan hoeveel je wilt bereiken en ervoor

over hebt. Het is een middenweg vinden in hoeveel

je wilt uitgeven en hoeveel mensen je wilt laten klikken.

Link naar reactie
  • 0

Yannick heeft groot gelijk. Het succes van een AdWords campagne hangt niet af van het budget, maar van het beheer en optimalisatie ervan.

 

De ultieme vraag is welke combinatie van zoekwoorden, advertentievarianten, geo targeting en partner websites levert de laagste kosten per conversie op?

 

Relevante subvragen zijn:

- Welke zoekwoorden kies je, rekening houdend met relevantie, zoekvolume en concurrentie?

- Welke advertentievarianten leveren de hoogste CTR (click through ratio)?

- Wat doen bezoekers na een klik op je website?

 

Een goede online marketing partner kan je helpen een om succesvolle AdWords campagne op te zetten en te beheren. Met 500 euro per maand kun je normaal gesproken een heel eind komen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Expand Online

 

Expand Online - bereik meer met online marketing

http://www.expandonline.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.