• 0

Opschorten ondersteuning product na uithanden geven vordering

Ondanks m'n aangetekend briefje met een wat formeler verzoek m'n factuur te voldoen blijft een debiteur van me weigeren te betalen. Ik heb de vordering dan ook overgedragen aan de deurwaarder.

 

De software die ik geleverd heb is sinds 17 maart in gebruik en wordt ook nog dagelijks gebruikt. Alleen gaan ze nu aan de slag met een ander, nog niet eerder gebruikt, gedeelte van de software. Dit gaat zeker vragen, verzoeken voor aanpassingen en mogelijk een enkel bugje opleveren.

 

Bugjes fix ik natuurlijk gratis. Maar na meerdere keren 'we betalen volgende week' (zonder reden) heb ik weinig zin om verdere ondersteuning te geven. In ieder geval tot het volledige bedrag op mijn rekening staat.

 

De vraag: mochten ze tot de rechter door willen gaan kan het opschorten van ondersteuning dan in mijn nadeel werken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat heb je afgesproken, heb je een overeenkomst en zo ja wat staat er in?

 

Qua ondersteuning is er niets specifieks afgesproken. Dus ook geen servicecontract of iets dergelijks. In m'n AV staat dat gebreken die naar voren komen binnen 3 maanden na oplevering zsm verholpen worden. Na die periode worden ze op basis van nacalculatie herstelt.

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van de situatie dat je gewoon zo min mogelijk tijd meer aan die klant wil besteden tot hij betaald heeft, of dat verstandig is laten we dus even in het midden, kan je:

 

Gewoon stoppen met uitleg geven e.d. en tevens bugs z.s.m. fixen. Hoe lang z.s.m. is kan je bijvoorbeeld af laten hangen van andere projecten die nu lopen waar je druk mee bent.

 

Ik zou echter gewoon er naar toe gaan, gesprek aangaan en als ze eventueel al eerder bellen melden (ook tegen medewerkers) dat je ze evn niet kan helpen omdat de factuur nog niet betaald is en je nu je brood aan het verdienen bent met andere projecten.

 

Let wel: Ik ga er hierbij volledig vanuit dat jij 100% goed en correct gehandeld hebt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
De vraag: mochten ze tot de rechter door willen gaan kan het opschorten van ondersteuning dan in mijn nadeel werken?

 

Zonder enige kennis van juridische zaken lijkt het me dat je redelijk hard kunt maken dat je niet het risico wilt lopen weer tijd aan die klant te besteden zonder dat je daarvoor binnen de geldende termijn gecompenseerd wordt.

 

En als je dat ook even zo uitlegt aan de klant begrijpen ze ten eerste waarom je het even wat rustiger aan doet m.b.t. hun project, en zijn ze misschien opeens ook wel geneigd toch maar even te betalen.

 

Je hebt allebei verantwoordelijkheden naar elkaar toe. Zij komen de hunne niet na, dus kun je in mijn ogen de jouwe ook tijdelijk even opschorten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het inieder geval schriftelijk bevestigen dat je "begrip hebt voor de latere betaling, maar daardoor genoodzaakt bent support op de software op te schorten." Of iets dergelijks. Ik zou het niet brengen als "als jij niet betaalt, doe ik niets meer voor je". Het gaat om de tone of voice. Dat doet het altijd goed bij een rechter.

 

Ik bedenk me net: Staat er in jouw AV niet zoiets van "geleverde goederen blijven eigendom van leverancier totdat alle rekeningen betaald zijn"?. Wellicht kun je op basis van dat artikel ze schriftelijk het gebruik ontzeggen, met een compensatie van x per dag dat ze de software wel gebruiken. Dan laat je het support gedeelte in de brief verder buiten beschouwing.

 

Een verzoek aan de helpdesk kan dan als bewijs dienen dat de software wel gebruikt wordt, compleet met geregistreerde datum om de compensatie te bepalen. En als ze de helpdesk bellen, kun je ze gewoon helpen, waarna de compensatiefactuur verzonden wordt... Valsch, maar wel leuk....

 

Van een beetje zakelijk straatvechten is nooit iemand slechter geworden, toch?

Link naar reactie
  • 0

Zonder enige kennis van juridische zaken lijkt het me dat je redelijk hard kunt maken dat je niet het risico wilt lopen weer tijd aan die klant te besteden zonder dat je daarvoor binnen de geldende termijn gecompenseerd wordt.

 

Dat zegt mijn gevoel ook. Maar, hypothetisch, wat nou als er een bug in blijkt te zitten die de werking dusdanig belemmert dat het programma niet bruikbaar is. Kan ik het fixen van die bug dan uitstellen tot na ontvangst van het totale bedrag? Of er is bij het opstellen van de functionele specificatie iets vergeten met hetzelfde gevolg. Wat dan?

 

Staat er in jouw AV niet zoiets van "geleverde goederen blijven eigendom van leverancier totdat alle rekeningen betaald zijn"?. Wellicht kun je op basis van dat artikel ze schriftelijk het gebruik ontzeggen, met een compensatie van x per dag dat ze de software wel gebruiken.

 

Grinnik. Heel creatieve oplossing en dat staat inderdaad in mijn AV. Alleen ken ik de reden om niet te betalen niet. Kunnen twee dingen zijn: hoofd financiele administratie vind m'n software niets (heb een mail van hem met de tekst 'we betalen pas als het werkt') of ze hebben liquiditeitsproblemen. In het eerste geval is straatvechten wel een idee. In het tweede geval is het of je een kind dat net van z'n fiets valt nog een trap na geeft ;)

Link naar reactie
  • 0

Beetje een achteraf oplossing.

 

Bij een aantal oud werkgevers van mij die in de machinebouw actief waren werden er altijd zekerheden in de software van de machines ingebouwd.

Je kunt dit vergelijken met een trialversie voor software.

Na bijvoorbeeld 30 dagen werd er door de machine om een activeringscode gevraagd. Als het bedrijf de rekening niet niet volledig had betaald kregen ze ook geen activeringscode.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Na bijvoorbeeld 30 dagen werd er door de machine om een activeringscode gevraagd. Als het bedrijf de rekening niet niet volledig had betaald kregen ze ook geen activeringscode.

 

Die ken ik en heb ik ook al eens toegepast. Heb ook toegang tot de server waarop de software draait (web based dus alles staat op 1 plek) en zou toegang alsnog kunnen blokkeren.

 

Voor deze aktie geldt eigenlijk hetzelfde als het 'tijdelijk verhuren idee' van Ruben: ik weet niet wat de reden van niet betalen is. Onwil of onmacht. In het laatste geval is het klantje pesten wat niet mijn stijl is.

Link naar reactie
  • 0

Zolang ze niet betalen heb ze ook niet het recht de software te gebruiken, laat staan bugs te laten oplossen of ondersteuning vragen.

Zij voldoen niet aan hun verplichtingen, dus kan je ze in gebreken stellen en melden dat jouw verplichtingen gaan ophouden (het beschikbaar stellen van de software via een webserver) als ze niet binnen een bepaalde periode alsnog aan hun verplichting(en) voldoen.

 

Er van uit gaande dat je een overeenkomst hebt. Maar zelfs zonder staan ze wel zwak.

 

Het beschikbaar stellen van webruimte en dataverkeer kosten ook geld. Nu maak jij dus kosten (buiten je ontwikkeling van de software om) terwijl ze niet betalen. Dat kunnen ze niet van je verwachten.

Link naar reactie
  • 0
melden dat jouw verplichtingen gaan ophouden (het beschikbaar stellen van de software via een webserver) als ze niet binnen een bepaalde periode alsnog aan hun verplichting(en) voldoen.

 

Het is wel web-based maar draait op een interne dedicated server die hun eigendom is. Heb dus geen kosten noch verplichtingen qua hosting.

Link naar reactie
  • 0
Dat zegt mijn gevoel ook. Maar, hypothetisch, wat nou als er een bug in blijkt te zitten die de werking dusdanig belemmert dat het programma niet bruikbaar is.

 

Bugfixen zul je moeten doen - dat betreft onvolkomenheden in de software waarvoor je juist wilt dat ze gaan betalen.

 

Of er is bij het opstellen van de functionele specificatie iets vergeten met hetzelfde gevolg. Wat dan?

 

Dan hebben ze pech. Als jij gebouwd hebt wat jullie overeengekomen zijn is het goed, toch?

 

Die ken ik en heb ik ook al eens toegepast. Heb ook toegang tot de server waarop de software draait (web based dus alles staat op 1 plek) en zou toegang alsnog kunnen blokkeren.

 

Daar heb ik laatst na 3 weken compleet genegeerd te zijn geweest mee gedreigd, met als gevolgd dat de klant in kwestie even later schuimbekkend aan de telefoon uitlegde dat hij al eens 4 jaar gezeten had, en dat hij er geen problemen mee zou hebben hiervoor weer te moeten zitten. :o

 

Aan de andere kant was het dus wel gelukt zijn aandacht te trekken, 1,5 week later was het geld binnen, en hij kan een nieuwe webbouwer zoeken. :)

Link naar reactie
  • 0

Grinnik. Heel creatieve oplossing en dat staat inderdaad in mijn AV. Alleen ken ik de reden om niet te betalen niet. Kunnen twee dingen zijn: hoofd financiele administratie vind m'n software niets (heb een mail van hem met de tekst 'we betalen pas als het werkt') of ze hebben liquiditeitsproblemen. In het eerste geval is straatvechten wel een idee. In het tweede geval is het of je een kind dat net van z'n fiets valt nog een trap na geeft ;)

 

Het maakt toch niet uit of jij de reden kent of niet? Jij hebt iets geleverd wat zij niet betalen. Als ze het niets vinden, vinden ze het ook niet erg dat jij via je WebBased/TCP/IP/FTP/JAVA/Citrix/Hotseflots applet de software deactiveert. Vinden ze dat laatste wel erg, dan moeten ze betalen. Erg veel meer smaken zijn er niet.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt toch niet uit of jij de reden kent of niet? Jij hebt iets geleverd wat zij niet betalen. Als ze het niets vinden, vinden ze het ook niet erg dat jij via je WebBased/TCP/IP/FTP/JAVA/Citrix/Hotseflots applet de software deactiveert. Vinden ze dat laatste wel erg, dan moeten ze betalen. Erg veel meer smaken zijn er niet.

 

'Zij' is in dit geval een bedrijf met 200+ medewerkers waar er één het idee heeft niet te hoeven betalen (of dus niet kan betalen) en dat is degene die mag zeggen wat overgeboekt wordt. De circa 20 medewerkers die de software gebruiken (waar bovengenoemde pipo niet bij zit) vinden het prima werken. Wel een nieuw smaakje?

 

Betalen moeten ze sowieso.

 

Maar goed het heeft lang genoeg in m'n achterhoofd gezeten. Ik houd het bij fixen van bugs die de werking ernstig belemmeren. Voor de rest kunnen ze een offerte krijgen met aanvang werk na ontvangst volledig bedrag incl. rente etc van huidige factuur en vooruitbetaling van nieuw werk.

 

@Peter: waar vind je zulke kleurrijke klanten :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.