• 0

dividend of vakantiegeld

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

En die is klant van? Jouw administratiekantoor?

 

Dividend: Dividendbelasting 15%.

Vakantiegeld: geen loonheffingskorting maar wel inkomstenbelasting.

 

Volgens mij is het ook handig om te weten over welk bedrag het gaat. Dan wordt het gewoon een simpel rekensommetje.

 

Heeft meneer of mevrouw veel rentekosten dan lijkt het mij verstandiger dividend uit te keren. Dat kan dan weer (in box2) verrekend worden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Tsjah, dividend keer je uit als er winst is gemaakt. Vakantiegeld niet.

 

Over of het wel of niet schriftelijk moet goedgekeurd worden weet ik niet. Als meneer of mevrouw als DGA 100% van de aandelen heeft, dan heeft die schriftelijke goedkeuring niet veel waarde. Wellicht kan de belastingdienst er nog wat mee, maar dat weet ik niet. Verder weet ik niet wat voor afspraken er in de statuten staan.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedrag is ongeveer vakantiegeld 8% over zo'n € 50.000,=.

De vraag is dus wat de voordeligste oplossing is. Ik neem aan dat er ook een schriftelijke goedkeuring vd aandeelhouders moet komen als dividend wordt gekozen.

 

 

 

Hoi Tony,

 

Laat ik vooropstellen dat het vakantiegeld waarschijnlijk al overeengekomen is in de arbeidsovereenkomst! Je kunt dus (strikt genomen) niet zomaar afzien van vakantiegeld ten gunste van dividend!

 

Daarnaast kun je alleen dividend uitkeren als er nog niet uitgekeerde winst in de BV zit. Er kan dus best 30.000 op de bank staan, maar als de winstreserve negatief is, kun je geen dividend uitkeren!

 

Als je aan bovenstaande voorbij gaat en voldoet, dan is de vergelijking:

 

Vakantiegeld: 8% x 50.000= 4.000. Als daarmee het belastbaar inkomen van de DGA in privé op +- 54.000 of lager uitkomt, dan is de heffing 42% (derde IB schijf) over het vakantiegeld. Netto resteert dan

(4.000 - 42%) = € 2.320

 

Dividend: zoals gezegd, alleen als er winst is die nog uitgekeerd kan worden, dus moet er eerst vennootschapsbelasting vanaf en dan dividendbelasting en dan nog de box 2 belasting in de IB aangifte van de DGA.

 

Om netto 2.320 aan dividend over te houden moet de BV uit haar winst voor VPB +- 3.900 euro uitkeren aan dividend. Dat is dus 1.000 euro minder waarmee het dividend voordeliger is.

 

Let wel: als de BV winst maakt boven de 60.000 euro, dan is het vakantiegeld voordeliger doordat de VPB dan oploopt.

 

Uiteraard moeten alle aandeelhouders met stemrecht akkoord gaan in een aandeelhoudersvergadering.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dividend: Dividendbelasting 15%.

 

Even voor de goede orde, dit is tenslotte een veel geraadpleegd forum 8) : het dividendbelastingtarief is inderdaad 15%. Alleen zal de DGA ook IB (Box 2) moeten betalen. Dat tarief is 25%. De dividendbelasting krijg je dan wel weer terug.

 

En een ander verschil tussen dividend en vakantiegeld: dat laatste is loon en aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting. Dividend is dat niet. (staat ook in jouw post, Joost, maar ik las er eerst overheen, dus ik zet het nog maar even expliciet neer.)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.