Ga naar inhoud
  • 0

eerste bezoek belastingdienst

Hallo,

Ik heb een webshop in Italiaanse herenhemden.

Nu ben ik vanaf januari begonnen en kreeg net een telefoontje dat ik een bezoekje krijg van de belastingdienst.

Wat kan ik verwachten?

Orienterend gesprek zei de beste man,altijd bij een startende onderneming.

Willen ze inzage in de boekhouding?

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

• 0

Het is zoals Peter ook al zegt geen controle gesprek eerder een relatiegesprek.

Ze komen niks controleren maar geven je daarentegen wel allerlei adviezen. Zo zullen ze je oa vragen hoe jij je boekhouding doet.

Die vraag is vooral bedoeld om de zogenaamde schoenendoos ondernemers* eerder wakker te schudden.

Kortom je hoeft niks te vrezen en je zult ontdekken dat er bij de belastingdienst personen werken die op een echt mens lijken. ;)

*Schoenendoos ondernemers gooien al hun papieren in een schoenendoos en brengen deze meestal te laat naar een boekhouder om uitgewerkt te worden. Waar al die bonnetjes van zijn weet men dan vaak al niet meer.

Link naar reactie
  • 0

Dit is hèt moment om vriendjes te worden met de belastingdienst. Je hoeft niet te slijmen, maar je kunt natuurlijk wel eens laten vallen hoe blij je bent dat de belastingdienst je ook vooraf advies geeft zodat je achteraf problemen kunt voorkomen. Doe zelf ook aan relatiemanagement. Stuur je nieuwe contactpersoon na een paar dagen of een week een briefje met een compliment over zijn professionele manier van werken, maar zorg ook bijvoorbeeld dat je nog een vraagje er in verwerkt omdat iets je nog niet helemaal duidelijk was. Dat vraagje is natuurlijk slechts het excuus het briefje te sturen. Het werkt als een dolle. Vergeet niet dat als je bij de belastingdienst werkt, je eigenlijk nooit op een verjaardag kunt vertellen wat je doet voor de kost zonder in een discussie te belanden. Dus zal deze meneer of mevrouw er een heel goed gevoel aan overhouden dat ten minste één van zijn gedwongen klanten hem waardeert. Er zijn slechts twee beroepen die nog erger zijn: Flitsen langs de kant van de weg voor de KLPD en de voice-over zijn van Tinky Winky. Dan is je sociale leven pas écht naar de kl*ten.

Zorg dat je de komende jaren een goed contact houdt met deze persoon. Stuur af en toe eens een briefje waarin je duidelijk maakt dat je hem persoonlijk kent ("Beste Hans"). Met een onbeduidend vraagje over hoe je het beste je administratie kunt inrichten o.i.d. Dit kan je goed van pas komen op het moment dat er een discussie over een bonnetje ontstaat, of dat je écht een beslissing van de inspecteur nodig hebt over een bepaalde zaak.

Ook ambtenaren hebben een hart... echt waar.

[edit: typo's]

Link naar reactie
  • 0

... Er zijn slechts twee beroepen die nog erger zijn: Flitsen langs de kant van de weg voor de KLPD en de voice-over zijn van Tinky Winky. Dan is je sociale leven pas écht naar de kl*ten.

...

;D ;D ;D

Prachtig geformuleerd!!!!

Misschien is het een kip/ei probleem. Mensen die geen sociaal leven hebben, gaan dit werk doen, of andersom? ???

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Kortom je hoeft niks te vrezen en je zult ontdekken dat er bij de belastingdienst personen werken die op een echt mens lijken. ;)

Jammer alleen dat ze dat startersbezoek 4 jaar geleden nog niet hadden... :)

Mijn eerste bedrijf heb ik maar dan 8 jaar geleden opgericht en daarvan kan ik mij dit gesprek herinneren.

Mijn toenmalige vrouw richtte ongeveer 3 a 4 jaar geleden haar eigen bedrijf op, in een andere regio, en kan me daar geen bezoek van de bd van herinneren.

Link naar reactie
  • 0

Heb in 2000 ook een bezoek gehad van een vriendelijke inspecteur. Gezellig bakkie gedaan. Laten zien hoe m'n facturen er uit zien enzo. Eén opmerking over iets administratiefs gekregen en het handboek ondernemen. Niets bijzonders dus.

Gebruik het ook gelijk als moment om al je belastingvragen te stellen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste bedrijf heb ik maar dan 8 jaar geleden opgericht en daarvan kan ik mij dit gesprek herinneren.

Mijn toenmalige vrouw richtte ongeveer 3 a 4 jaar geleden haar eigen bedrijf op, in een andere regio, en kan me daar geen bezoek van de bd van herinneren.

Dit kan inderdaad het geval zijn.

De belastingdienst heeft de intentie om aan iedereen een startersbezoek af te leggen. In mijn praktijk zie ik dat dit in 3 van de 10 gevallen ook daadwerkelijk gebeurt.

Met 100.000 nieuwe inschrijvingen per jaar is het afleggen van die startersbezoeken dus een knap werkgelegenheidsplan. Het zal dus aan de capaciteit liggen dat dit doel niet gehaald wordt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ook ambtenaren hebben een hart... echt waar.

Gatverdamme, we hebben het hier mijn inziens over ordinaire dieven, criminelen, die tenminste 50 % van uw inkomsten verdonkeremanen voor zaken die het daglicht niet verdragen. Dat eindeloos verheerlijken van dat ongewenste gespuis is een ondernemer niet waardig.

Ondernemers die in een woonhuis gevestigd zijn kunnen de "ambtenaar" overigens gewoon op de stoep laten staan. Schoenendoos afgeven is voldoende.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Achter het "systeem" verschuilen is wel erg makkelijk. Voor NSB'ers hoeven we niet aardig te zijn. Ik doe niet meer dan wat absoluut noodzakelijk is. En dan alleen vanwege hun fysieke overmacht.

Link naar reactie
  • 0

Achter het "systeem" verschuilen is wel erg makkelijk. Voor NSB'ers hoeven we niet aardig te zijn. Ik doe niet meer dan wat absoluut noodzakelijk is. En dan alleen vanwege hun fysieke overmacht.

Frustraties kan ik begrijpen, ik vind dit echter te ver gaan. Kneus van mij.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen kun je goed met de Belastingdienst praten, behandel de mensen gewoon en netjes zoals je het ook bij anderen doet. In het afgelopen jaar heb ik diverse belastingcontroles meegemaakt, vreemd genoeg waren de ambtenaren of overspannen of kwamen agressief over. Kennelijk heeft het met de werkdruk aldaar te maken, zo zie je maar dat het ook mensen zijn.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Dit soort uitlatingen horen niet thuis op een forum als Higherlevel.

Misdefenitie heeft van mij het verzoek gekregen zijn uitlatingen te matigen of zich verder te onthouden van het plaatsen van berichten op Higherlevel.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zulke "dreigementen" naar aanleiding van een onwelgevallige mening zijn altijd tien keer erger dan de reactie zelf en nogal overdreven. Ik laat me daardoor niet de mond snoeren. Natuurlijk kunt u mij nu verbannen van het forum; daar heeft u de "fysieke" macht voor. Maar het standpunt zal daardoor niet in kracht inboeten.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kunt u mij nu verbannen van het forum; daar heeft u de "fysieke" macht voor. Maar het standpunt zal daardoor niet in kracht inboeten.

Wat mij betreft mag u elders in uw eigen standpunten gaan gaarsmoren, kunnen we dit forum wellicht netjes houden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn startersgesprek was ergens in 1994. Ik was voordien al eens uitgenodigd op kantoor en toen de bewuste ambtenaar langskwam hebben we best een aardig gesprek gehad. Ik heb niks te verbergen en belasting is gewoon een gegeven. De beamtenaar heeft me uitgelegd hoe ik een kilometeradministratie moest bijhouden en ik heb gevraagd of dat ook voor telefoontjes gold, want destijds was internationale telefonie en internet nog bijzonder kostbaar. Daar was de BD echter nog niet aan toe. Hij heeft me de ietwat lastige BTW-situatie uitgelegd en daar heb ik een schriftelijke bevestiging van gevraagd, ook omdat ik voorzag dat onze afspraak voor verschillende interpretaties vatbaar was.

Prima service, zo'n startersgesprek.

Maar als je in elke ambtenaar een vijand ziet, dan is het nogal wiedes dat je je voortdurend last hebt met de overheid.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik stoor me trouwens niet aan mensen die belastingmedewerkers NSBers noemen. Dat zegt vooral iets over het niveau van de afzender. Geen reden om er meteen een knokploeg op af te sturen.

Gewoon even z'n ip-gegevens naar de belastingdienst sturen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.