• 0

Garantie op tweedehands verkoop?

Half jaar geleden hebben we voor ons kleine bedrijf een dure fotocamera uit Amerika geinporteerd die we nodig hadden binnen ons bedrijf.

 

Nu staan we op het punt deze camera te verkopen omdat we hem niet echt meer nodig hebben.

 

Hoe zit dat nu met garantie wanneer ik de camera verkoop. Garantiebepalingen uit amerika gelden niet in europa. Dus bij verkoop kan ik zelf ook geen garantie geven. Ben ik dat wel verplicht aan de koper of ........?

(Het is dus niet ons product maar een tweedehands investering die we doorverkopen)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
En hoe zit dat met 2de hands auto's? (Garantie)

 

Fabrieksgarantie blijft van toepassing. Maar dat is voor auto's ouder dan 5 jaar beperkt tot carrosserie en specifieke (motor)onderdelen. Alles wat aan (normale) slijtage onderhevig is is na 5 jaar doorgaans volledig van garantie uitgesloten

 

Vooral voor particuliere kopers van oudere auto's (3 tot 10 jaar) is een tijdelijke (6 maanden) garantieregeling via de verkoper vaak een pré. Het schept immers vertrouwen en zekerheid

Dat kan een Bovag garantie zijn (voor bovag gecertificeerde garages), een eigen garantieregeling (staat slecht aangeschreven omdat "eigen" garantieregelingen beduidend minder bescherming bieden dan de Bovag) of een verzekerde regeling via een z.g.n. garantieverzekering.

 

Bovag-garantie is de meest bekende en meest gebruikte/gewenste vorm van garantie

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En hoe zit dat met 2de hands auto's? (Garantie)

 

Fabrieksgarantie blijft van toepassing. Maar dat is voor auto's ouder dan 5 jaar beperkt tot carrosserie en specifieke (motor)onderdelen. Alles wat aan (normale) slijtage onderhevig is is na 5 jaar doorgaans volledig van garantie uitgesloten

Van de fabrieksgarantie uitgesloten. Dit neemt niet weg dat de verkoper, op grond van de wet, gehouden is het verkochte te garanderen. Dat betekent niet dat op elk defect garantie gegeven hoeft te worden, want normale slijtage is te verwachten, maar een defect dat redelijkerwijs niet te verwachten is, valt onder die wettelijke garantie.

 

Het is voor een verkoper verstandig daar toch enige rekening mee te houden. De verkoper kan ervoor kiezen de garantie bij een verzekeraar onder te brengen, bijvoorbeeld middels een bovag-garantie, of het risico zelf te dragen.

Link naar reactie
  • 0

Garantie zorgt voor extra kosten. En weer moet ik mijn winst verlagen. >:(

 

Hahaha hee Altan, je begint het te snappen zie ik. Op auto's van € 1.500,- geef je toch geen garantie joh. Jouw klant verwacht niet eens garantie bij die bedragen. Probeer het nou niet moeilijker te maken dan het al is.

 

Gewoon schuiven met dat blik! Inkopen, poetsen, APK'tje er op en weg met dat ding.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat is beter? De risico zelf dragen of bovag garantie ? (2de hands auto's 10 tot 15 jaar oude auto's.)

Belangrijkste is dan dat je duidelijk aangeeft in welke staat zo'n auto verkeert. Als je zegt 'perfecte staat' en na 2000 km liggen de drijfstanglagers aan gort, dan sta je zwak. Als je duidelijk communiceert dat je niet de volledige onderhoudshistorie kent en dat je de koper adviseert een aankoopkeuring te laten doen - voor aankoop - dan sta je veel sterker.

Link naar reactie
  • 0

Op je verkoopovereenkomst neem je de bepaling op dat "de klant de auto koopt, voetstoots en bereden, zonder garantie".

 

That's it.

 

Nee, zeker niet! :Lees de berichten van StevenK (reusjuh) eens door zou ik zeggen. :P

 

Er is nog zoiets als het Conformiteitsbeginsel (Art. 7:17 BW)

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Er is nog zoiets als het Conformiteitsbeginsel (Art. 7:17 BW)

 

Dit conformiteitsbeginsel verplicht de verkoper een zaak te leveren die in feitelijk opzicht aan de overeenkomst beantwoordt. Hierbij dient beoordeeld te worden of de geleverde zaak die eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

 

Op zich een mooi beginsel, maar ..Wat kan en mag je verwachten van een auto van om en nabij de EUR 1.500,= ? en hoe vertaal je dat naar garantie ? garantie van 1 dag ?, 1 week ?, 1 maand ?, 1 jaar ?, 5 jaar ?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er is nog zoiets als het Conformiteitsbeginsel (Art. 7:17 BW)

 

Dit conformiteitsbeginsel verplicht de verkoper een zaak te leveren die in feitelijk opzicht aan de overeenkomst beantwoordt. Hierbij dient beoordeeld te worden of de geleverde zaak die eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

 

Op zich een mooi beginsel, maar ..Wat kan en mag je verwachten van een auto van om en nabij de EUR 1.500,= ? en hoe vertaal je dat naar garantie ? garantie van 1 dag ?, 1 week ?, 1 maand ?, 1 jaar ?, 5 jaar ?

Die vertaling doe je aan de hand van alle omstandigheden van het geval. Je kunt dit niet vertalen naar een garantie voor een bepaalde termijn, omdat het voor de termijn waarbinnen een beroep op die garantie redelijk is, afhankelijk is van het soort gebrek.

Link naar reactie
  • 0

Voor een auto van € 1.500,- is een geldige APK zonder aandachtspunten meer dan voldoende garantie. De APK garandeert dat de auto veilig is. De koper heeft door middel van een proefrit en een schop tegen de band vast kunnen stellen dat 'ie ut doet. Meer kun en mag je niet verwachten als koper. Er is geen rechter te vinden die zal beslissen dat je op een auto van 15 jaar oud die 6 x de wereld rond heeft gereden meer garantie mag verwachten dan dat.

Link naar reactie
  • 0

Buiten of garantie nu wel of niet verplicht is.

Deze persoon gaat zich richten op o.a. polen waarvan hij verwacht dat die de auto in polen of rusland weer verder verkopen.

Hoe groot acht je de kans dat er dan om garantie gevraagd gaat worden?

 

Als je er maar voor zorgt dat hij de rit naar Polen/Rusland goed doorstaat.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor een auto van € 1.500,- is een geldige APK zonder aandachtspunten meer dan voldoende garantie. De APK garandeert dat de auto veilig is. De koper heeft door middel van een proefrit en een schop tegen de band vast kunnen stellen dat 'ie ut doet. Meer kun en mag je niet verwachten als koper. Er is geen rechter te vinden die zal beslissen dat je op een auto van 15 jaar oud die 6 x de wereld rond heeft gereden meer garantie mag verwachten dan dat.

Dat ligt eraan hoe de auto verkocht wordt. Als de verkoper stelt dat de auto

'in perfecte staat verkeert', dan zal de rechter toch heel benieuwd zijn wat er dan wel perfect is aan die auto.

 

Maar in de basis zal iemand die een auto van 1500 euro koopt weinig grond hebben om een aanspraak te maken op garantie. Dit is echter weer anders wanneer bijvoorbeeld kort na aankoop blijkt dat er sprake is van een defect waarvan een deskundige verkoper had moeten weten dat dit defect aanwezig was.

 

 

Link naar reactie
  • 0
De verkoper kan ervoor kiezen de garantie bij een verzekeraar onder te brengen, bijvoorbeeld middels een bovag-garantie, of het risico zelf te dragen.

 

De Bovag Garantie is alleen van toepassing op auto's met een verkoopwaarde van € 4.500,- of meer of minstens 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Voor Altan is het dus geen alternatief.

 

Gelet op de leeftijd van de auto's is garantieverzekering ook niet aan de orde: als er al dekking geboden kan worden (meestal beperkt tot een bepaalde ouderdom en kilomtrage) is de uitkering sterk beperkt (tot dagwaarde, dus al snel total loss), en de premie is hoger dan de marge.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga nu direct zoeken hoe het zit met bovag garantie. Bedankt voor de belangrijke informatie. Reus.

Garantie zorgt voor extra kosten. En weer moet ik mijn winst verlagen. >:(

 

Hoezo huiswerk maken/zelf onderzoeken ??

Wat moet er nog meer met de paplepel ingegoten worden ?

 

Als ondernemer is enig zelfredzaamheid wel gewenst.

 

De verkoper kan ervoor kiezen de garantie bij een verzekeraar onder te brengen, bijvoorbeeld middels een bovag-garantie, of het risico zelf te dragen.

 

De Bovag Garantie is alleen van toepassing op auto's met een verkoopwaarde van € 4.500,- of meer of minstens 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Voor Altan is het dus geen alternatief.

 

Gelet op de leeftijd van de auto's is garantieverzekering ook niet aan de orde: als er al dekking geboden kan worden (meestal beperkt tot een bepaalde ouderdom en kilomtrage) is de uitkering sterk beperkt (tot dagwaarde, dus al snel total loss), en de premie is hoger dan de marge.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens de wet moet bij elke verkoop garantie worden gegeven. Als het gaat om een b2b transactie dan kun je deze garantie inperken, maar gaat het om b2c, dan is het dwingend recht.

 

 

Het gaat hier om b2b, dus wat houdt dan beperkte garantie in? Kan ik ook beslissen ,wanneer de koper daar mee instemt, géén garantie te verlenen en dat vast laten leggen op de verkoopfactuur. Zodat er in de toekomst geen misverstand kan ontstaan.

 

Ben benieuwd wie hier nog wat aan toe kan voegen!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens de wet moet bij elke verkoop garantie worden gegeven. Als het gaat om een b2b transactie dan kun je deze garantie inperken, maar gaat het om b2c, dan is het dwingend recht.

 

 

Het gaat hier om b2b, dus wat houdt dan beperkte garantie in? Kan ik ook beslissen ,wanneer de koper daar mee instemt, géén garantie te verlenen en dat vast laten leggen op de verkoopfactuur. Zodat er in de toekomst geen misverstand kan ontstaan.

 

Ben benieuwd wie hier nog wat aan toe kan voegen!

Ja, dan kun je overeenkomen dat er geen garantie is. Overigens is het wel verstandig dit in een koopovereenkomst op te nemen en separaat een factuur op te maken met verwijzing naar de overeenkomst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.