• 0

CPM, en welke getallen te gebruiken

Ben al een tijdje hier aan het rondkijken maar hierbij dan mijn eerste bericht.

 

In verschillende topics zie ik mensen vragen stellen over advertentietarieven, maar ik ben niet geheel zeker welke getallen daarwerkelijk gebruikt worden voor advertenties.

 

In mijn geval praat ik over een website met 98.000 absolute unique visitors per maand, 540.000 'visits' en om en nabij de 7,5 miljoen pageviews.

 

Ik snap het principe van CPM, maar bij de 'M' hebben we het dan over duizend 'visits' of 'absolute unique visitors'.

 

De termen 'Absolute Unique Visitors' en 'Visits' worden zo aangegeven in Google Analytics, de software die wij gebruiken voor het generen van statistieken.

 

Gemiddelde tijd op de website is rond de 22 minuten.

 

Even concreet mijn vragen:

  • Gebruik je bij CPM 'absolute unique visitors' of 'visits' bij de berekening.
  • Indien mogelijk zou ik graag eens horen wat een gemiddelde prijs CPM ik zou kunnen hanteren op basis van de bovenstaande gegevens. Het is een website gericht op gaming, doelgroep is 100% gamers uit verschillende landen binnen de EU.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

CPM = kosten per duizend views. Dat is niet per unieke bezoeker. Jantje die de banner 2 keer ziet telt dus voor 2. Overigens is het niet nadelig om het per view te doen. Reclame wordt ook vaker dan 1 keer op tv uitgezonden: herhalen werkt.

 

Hoe meer info je hebt over jouw doelgroep, hoe meer je kan vragen voor adverteerders die heel gericht willen adverteren. Ook belangrijk is: hoeveel views wil een adverteerder kopen, of hoeveel budget heeft de adverteerder.

 

Probeer er dus achter te komen hoe oud ze zijn, welke games zij populair vinden, hoeveel % op een xbox gamed en hoeveel % op de ps3, etc.

 

Zo een bedrag noemen kan ik niet.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om de pagina maar om de banner. Hoe vaak wordt de banner geladen. Het zou kunnen dat de homepage (waar de banner op staat) geladen wordt, maar dat de banner niet geladen wordt doordat de img niet beschikbaar is (noem maar wat)...

 

En dus als je alleen op je homepage zo'n banner hebt staan, dan kan de banner alleen op die pagina geteld worden :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Verder, wat tarieven betreft - kijk even rond op vergelijkbare sites qua aantallen en doelgroep naar een link 'Adverteren'. Vaak kun je daar vinden welk tarief zij vragen. Deze zou je wel eens kunnen helpen: Ilse Media Netwerkselector

 

Verder is een gespecialiseerde site als de jouwe voor een adverteerder interessanter dan een algemene site als je bezoekers tot zijn doelgroep behoren. Dan kun je dus hogere tarieven rekenen dan gemiddeld.

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties.

 

Joost, zou je jou antwoord/berekening misschien iets verder kunnen toelichten? Tot noch toe maakte ik gebruik van vaste tarieven, maar ik denk dat CPM een betere oplossing is. Ben dus nog niet ZO ver op de hoogte.

 

@ Peter: Bedankt, zal ik zeker eens gaan bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Die 8.000 euro is de max per banner per campagne per maand bij een CPM van 20,-. Totaal kun je 7.500.000 / 400.000 = 18 campagnes simultaan draaien. Maximale revenue maakt dan 144.000 per maand.

 

 

Webads vraagt voor een full-banner bij gamesites 8 euro CPM. Per campagne zou dan de max revenue op 3200,- per maand zitten. Bij volle bezetting dan dus 57600,-

 

Je moet ze alleen nog wel voor dit soort bedragen weten te verkopen. Mijn eCPM per banner is ongeveer 100 keer lager.

Link naar reactie
  • 0

Ohja, niet eens aan gedacht. Maar dat bedrag haal ik van hun prijslijst, dus is het wat je als adverteerder zou betalen.

 

De meeste mediabureaus pakken 40-60% van het bedrag, dus je houdt zelf 3-5 euro zelf over van de CPM-rate.

 

Dus mag je mijn inkomstenschets nog even in tweeën snijden ;)

 

 

 

Hoeveel % van je ad-inventory weet je nu te slijten? Welk bedrag reken je als fixed price? Welke exposure krijgt een adverteerder daarvoor?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.