• 0

startbedrag eigen vermogen terugbetalen

Beste,

 

Alvast bedankt voor de helpers van dit forum. Startende ondernemers zonder enkele administratieve ervaring ( zoals ik ) waarderen dit zeer.

 

Ik heb een klein bedrijfje ( eenmanszaak ) maar wil een goede administratie opzetten want " kleine bedrijfjes worden ooit groot " .

Ik heb een bedrag van mijn priverekening aan het bedrijf "geleend" maar wil het graag terug. Nu heb ik op dit forum gelezen dat dat kan. maar wat ik uit het vorige bericht niet kon halen was hoe ik dat moet boeken in mijn journaalposten.

Mijn wist zet ik onder winst--------uitbetaling prive.

maar kan ik de terugbetaling gewoon onder

winst ------------- terugbetaling prive zetten? het lijkt zo simpel.

en hierover hoef ik dan geen inkomstenbelasting te betalen?

 

Ik heb nog een 2e vraag maar hierover open ik wel een nieuw bericht.

Met vriendelijke groet, Leonie Jacobs.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iemand die een eenmanszaak heeft en daarmee zijn boterham wil verdienen moet natuurlijk in de loop van een boekjaar de mogelijkheid hebben om alvast een gedeelte van de winst uit het bedrijf te kunnen halen om privé-uitgaven te kunnen doen.

 

zoals Renep al opmerkte wordt die opname in de loop van het boekjaar geboekt op een rekening Privé-opnamen. Aan het einde van een boekjaar wordt dit saldo overgeboekt naar het Eigen vermogen.

 

Evenzo kan je b.v. om geldmiddelen binnen de onderneming ter beschikking te hebben voor aankoop van voorraden of andere activa (of voor het betalen van schulden) geld storten van privé naar de onderneming. Dat wordt dan geboekt op Privé-stortingen en eveneens aan het einde van het boekjaar overgeboekt naar het Eigen vermogen.

 

Over de opname behoef je geen inkomstenbelastingte betalen. Dat ga je betalen over de winst die de onderneming in enig boekaar behaalt.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.