• 0

Nachtkaart.nl goed concept?

Hoi,

 

Ik ben eigenaar van een jong reclamebureau en heb een aantal ideeen die naar mijn idee veel marktpoteitie hebben. Een van deze ideeen is de website nachtkaart.nl waarvan ik niet lang gelden een beta versie heb gelanceerd. Het concept achter deze site is het volgende:

 

Het is leuk om uit te gaan in een vreemde stad, maar een probleem is vaak dat je niet weet waar de leukste uitgaansplekken zijn. Eigenlijk zou je met iemand op stap moeten gaan die in die stad woont om alle toffe plekken te zien. Nachtkaart.nl vervult deze functie. Op Nachtkaart.nl staan de gaafste cafes, discotheken, eetgelegenheden, en dergelijke, volgens een aantal onafhankelijke local’s die de beste plekken van de stad kennen. Hierin wordt veel humor gebruikt om een jong publiek aan te spreken.

 

Een betaversie van de nachtkaart van Enschede is te vinden op: www.nachtkaart.nl/enschede

 

Indien deze site goed bezocht gaat worden ben ik van plan om (met behulp van vrijwilligers) nachtkaarten van diverse grote steden te maken. Ook komt er een versie voor mobiele telefoons. Eventueel kan er ook een papieren versie die wordt verspeid via de VVV, horeca, evenementen en introducties van hogescholen en universiteiten. Inkomsten moeten gegenereerd worden via advertenties.

 

Mijn vraag is: wat vinden jullie van dit concept? Is dit een gat in de markt? Hebben jullie ideeen of suggesties om het nog beter te maken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Paar suggesties, gezien mijn achtergrond voornamelijk op de kaart gericht:

 

  • Zet de legenda op zo'n plek dat'ie te zien is zonder te scrollen.
  • Voeg ook een lijst toe van de uitgaansgelegenheden
  • Zet het adres er bij in de tekstballon
  • Verzin duidelijkere symbolen. Bierglas, mes en vork, dansende mensen, bedje, boompje.
  • Ik mis nog parkeergelegenheden (auto/fiets) en taxistandplaatsen. OV wordt door Google al verzorgd.

 

Vraag je ook af of je echt Google Maps nodig hebt. Het is leuk, het is stoer, het is Web 2.0, maar je zit wel vast aan hun design. Overweeg ook eens om een kartograaf in te schakelen om nieuwe symbolen en een nieuw kaartbeeld te ontwerpen (wat eventueel ook als extra laag in Google Maps geladen kan worden). Nacht = donker namelijk en daar moet wat leuks mee te doen zijn.

 

Verder, niet direct kaart-gerelateerd... foto's of filmpjes van de uitgaansgelegenheden (bij nacht natuurlijk, als je een thema kiest moet je er ook helemaal voor gaan), een mogelijkheid voor bezoekers om ze te beoordelen en misschien wat ruimte om er een paar als "supertent" te presenteren (tegen een bepaalde sponsoring natuurlijk).

 

Pas trouwens op met te veel reclame er omheen. Ik heb een paar jaar geleden meegewerkt aan een soortgelijk idee, maar dan voor Stockholm, en dat liep voor geen meter omdat de reclame-javascript de Google-javascript stoorde.

 

Ik denk dat het concept goed is, mits je je bezoekers kunt boeien.

 

Papieren versie: zou een leuk idee zijn om dat op een klein formaat te doen. Makkelijk voor de gebruiker om mee te nemen en goedkoper om te drukken. Er is wel een bedrijf wat dit al doet (deed?), nl. de Studentenplattegronden.

 

Als je meer inhoudelijke vragen over de kaart hebt kun je me altijd PM'en

Link naar reactie
  • 0

Vraag je ook af of je echt Google Maps nodig hebt. Het is leuk, het is stoer, het is Web 2.0, maar je zit wel vast aan hun design.

 

Google maps blijft voor mij een goede optie. Een beetje progameur kan dit namelijk geheel aanpassen aan je eigen wensen. Inclusief design. Je kunt hiermee ook een lijst met uitgaansgelegenheden plaatsen waarop je kunt klikken. Zodra je op een naam klikt wordt deze ook in de kaart geselecteerd.

 

Andere icoontjes is zeker een goed idee! Dit is een eerste opzetje dat in een weekendje is opgezet, waarmee ik de reacties wil testen van bezoekers en specialisten zoals u.

Link naar reactie
  • 0
Een beetje progameur kan dit namelijk geheel aanpassen aan je eigen wensen. Inclusief design.

 

Met design bedoelde ik eigenlijk het design van de kaart ;) Dat is ook wel aan te passen, door middel van een eigen tileset, maar als je die stap al neemt kun je je afvragen wat Google Maps dan nog toevoegt. Het hele javascript framework er omheen is uiteraard erg handig, maar zolang je geen dynamiek toevoegt (bv. "laat alle cafe's zien", "laat alle hotels zien") is een statische kaart net zo goed. Wil je dynamiek, dan kun je ook prachtige dingen doen zonder Google:

http://www.downtownbethesda.com/index.php

 

Het punt wat ik vooral probeer te maken is dat de standaard Google Maps kaart-look bij mij niet direct associaties met het nachtleven oproept. Ik zou meer iets met vooral veel donkere kleuren ontwerpen (misschien kijken of het mogelijk is lichtcirkels rondom lantaarnpalen na te bootsen). Ik herinner me een kaart die als afstudeeropdracht is gemaakt door een stel kartografie-studenten aan de HvU, een aantal jaren voor mij. Precies hetzelfde concept: nachtleven in Utrecht. Helaas niet zo snel een voorbeeld van te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de interactiviteit. Ik wil aangeven wat ik leuk vind, en dan bij elke stad die ik bekijk matches vinden. Ik houd bijvoorbeeld niet van dancings, maar wel van bruine kroegen, en nu krijg ik alles te zien. Het is niet meer dan een anders vormgegeven Gouden Gids.

 

Er is wel een zoekfunctie, maar dat is gewoon Google. Daarnaast: als ik op de kaart van Enschede zoek op 'kroeg', dan hoef ik niet alle kroegen van Nederland te zien.

Link naar reactie
  • 0

Het concept vind ik erg leuk, en ik denk dat er ook wel een markt voor is.

 

Wel lijkt me dat er nog een hoop uitgewerkt moet worden, waarvan veel al is aangegeven in de vorige posts - maar dat is ook niet gek voor iets dat even snel in elkaar gezet is.

 

Wat mij persoonlijk nuttig lijkt is ook een mogelijkheid maken waarbij bezoekers een review kunnen achterlaten van iedere gelegenheid. Wellicht zou het dan aardig zijn om de icoontjes te vervangen voor bierglazen, bordjes etc, en die afhankelijk van de reviews van rood naar groen te kleuren obv wat bezoekers ervan vinden.

 

Ik denk dat het wel op de goede weg zit, maar er zullen nog wel de nodige weekendjes programmeren en ontwerpen overheen gaan voor het echt goed is ;)

Link naar reactie
  • 0

Interacactie en reviews zijn inderdaad een goed idee. Maar het moet niet zo zijn dat iedere kroegbaas allemaal positieve berichtjes over zijn eigen gelegenheid gaat schrijven.

 

Deze verbeteringen vereisen inderdaad aardig wat weekendjes programmeer werk. Helaas ben ik zelf geen programmeur, vandaar dat ik het even moet doen met het maximale dat je uit de standaard versie van Google Maps kunt halen.

 

Als dit een beetje gaat lopen zou ik graag in contact komen met iemand die dit op een professionelere manier kan aanpakken (programmeren). Als iemand dit kan, of iemand kent die dit kan, hoor ik het graag. Maar eerst wil ik met de huidige versie proberen hoeveel bezoekers ik hierop kan trekken.

 

Ook ben ik op zoek naar reviewers die leuke uitgaanssteden kennen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel mooi, ik heb geen behoefte aan interactiviteit of een papieren kaart. Routenet gebruik ik ook door thuis ff te kijken en dan te gaan rijden. Zou ik hier ook doen, ff zoeken waar ik naartoe wil en die twee of drie plekken onthou je dan wel. Ook erg handig als je met iemand wil afspreken in een stad waar je niet heel bekend bent. Ook overdag voor restaurants zou hetzelfde concept handig zijn. Begin vorig jaar in San Jose zat ik regelmatig dat ik een lunch afspraak wilde maken maar te weinig locale kennis had voor de leuke restaurants, zo'n kaart geeft je onmiddellijk de restaurants of cafe's in de buurt waar je wilt afspreken.

 

Ik zou het concept gelijk uitrollen, voor dag en voor nacht, voor heel Nederland. En ga dan vast adverteerders zoeken, dat lukt vast wel, zeker als je in staat bent advertenties te tonen van alleen zaken die op dat moment op de kaart zichtbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de kaart niet vinden op partypeeps...

 

Misschien leuk om een samenwerking te beginnen met kroegenweb/ vorkje en een klein stukje van hun content te integreren in de mouse-overs op jouw pinpoints, hoef jij die data zelf niet te verzamelen, enkel te aggregeren op een kaart.

 

Belangrijker lijkt mij: waar is de .mobi versie? Google heeft aangekondigd GPS-gegevens van telefoon-masten beschikbaar te gaan stellen in hun maps-api. Op die manier kun je straks op je .mobi-domein alle tenten in een straal van x-meter/kilometer tonen.

 

Verder zou ik de legenda bovenaan de site zetten en zou ik de pinpoints real-time willen laten filteren.

Link naar reactie
  • 0

...

 

Het is leuk om uit te gaan in een vreemde stad, maar een probleem is vaak dat je niet weet waar de leukste uitgaansplekken zijn. Eigenlijk zou je met iemand op stap moeten gaan die in die stad woont om alle toffe plekken te zien. Nachtkaart.nl vervult deze functie. Op Nachtkaart.nl staan de gaafste cafes, discotheken, eetgelegenheden, en dergelijke, volgens een aantal onafhankelijke local’s die de beste plekken van de stad kennen. Hierin wordt veel humor gebruikt om een jong publiek aan te spreken.

...

 

 

Is het leuk om uit te gaan in een vreemde stad? Voor welke doelgroep?

 

Een paar doelgroepen:

studenten met OV kaart - hebben weinig geld, en zullen weinig betalen - weinig adverteerders?

 

- mensen die beroepsmatig in een andere stad verblijven (congres oid). Wat willen die? Eten/drinken/bios/kroeg/misschien disco? Mmm... De keren dat ik zelf zakelijk meerdere dagen in een vreemde stad was, had ik weinig behoefte aan uitgaan. Drankje binnen loopafstand hotel, soms bios. Maar ik ben een saaie Piet ;D En soms ga je mee met zakelijke relaties die de stad kennen.

 

- mensen die een vreemde stad bezoeken, maar al een aantal locals kennen. Die zullen weinig behoefte hebben aan wat jij biedt.

 

Ik vermoed dat er toch weinig mensen zijn die 'zomaar' naar een wildvreemde stad gaan waar ze niemand kennen, om daar uit te gaan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je studenten nogal onderschat. Studenten hebben een redelijke studiebeurs en in 9 van de 10 gevallen ook een degelijk betaalde bijbaan. Studenten geven vrijwel al hun geld uit aan eten, drinken en nog een schijntje aan andere dingen om zichzelf in leven te houden. Voor een horeca-uitbater juist een groep om naar binnen te trekken.

 

Ik zit zelf nog wel eens in Amsterdam, ben wel eens in Utrecht geweest maar ga niet per definitie thuis al kijken waar ik die avond heen wil. Ik wandel eind van de middag ergens een kroegje in en gebruik nu vaak de gewone Google-zoekmachine om te kijken waar ik in de buurt even wat kan eten en waar we daarna weer een kroegje in duiken.

 

Ik vind een kaart (zeker na het aangeven van mijn locatie) echt ideaal. Maar ik weet niet of er met mij slechts een aantal zijn die zo denken of juist een hele massa.

 

Voor mij is het een super-product na wat aanpassingen en geoptimaliseerd voor mobiel-gebruik.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je studenten nogal onderschat. Studenten hebben een redelijke studiebeurs en in 9 van de 10 gevallen ook een degelijk betaalde bijbaan.

 

Hmm...dat komt niet echt overeen met de situatie van de studenten die ik ken. Bijbaantjes hebben ze zonder utizondering wel, maar het is voor allemaal echt sappelen om aan het eind van het geld niet al te veel maand over te houden.

Link naar reactie
  • 0

De doelgroep is met name mensen tussen de 16 en 30 die (uiteraard) graag uit gaan. Hierbij horen zeker studenten! Dit zijn mensen die graag bijzondere dingen meemaken en veel willen uitproberen, dus ook uitgaan in andere steden. Zeker bij introducties van eerstejaars studenten is een nachtkaart denk ik ideaal. Bovendien studenen geven een groot deel van hun budget uit aan uitgaan!

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat er toch weinig mensen zijn die 'zomaar' naar een wildvreemde stad gaan waar ze niemand kennen, om daar uit te gaan.

 

Hmmm, dat geldt dat in ieder geval niet voor mij, en ik val (nog 8 dagen om precies te zijn) in de doelgroep (16 - 30). Meestal ga ik wel met een maat van me naar vreemde steden (vooral buitenland) en die heeft over het algemeen wat DJ bladen waar hij doorheen bladert voor de laatste ins en outs.

 

Ik denk dat als je een totaal-site weet neer te zetten, waar voor ieder wat wils is (en dus dan bedoel ik dus niet alleen de PP2k en de residentadvisors.net achtige groepen), dat je dan een leuk idee in handen hebt.

 

Iens voor kroegen en clubs... Als het mij zou helpen de volgende keer als ik in een willekeurige stad zou zijn een leuk kroegje of coole club te vinden, dan heb je mij in ieder geval als deelnemer/bezoeker gewonnen!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat als je een totaal-site weet neer te zetten, waar voor ieder wat wils is

 

Ik wil juist geen site met daarop een enorme diversiteit aan informatie. Ik ben van mening dat veel kaarten zoals ze bij de vvv liggen een te grote doelgroep proberen aan te spreken. Het uitgaansleven zoals jongeren dit ervaren vind ik hierin vaak te weinig in terug komen. Nachtkaart.nl moet alleen deze doelgroep gaan bedienen. Je kunt beter één ding goed doen dan tien dingen half.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als je een totaal-site weet neer te zetten, waar voor ieder wat wils is

 

Ik wil juist geen site met daarop een enorme diversiteit aan informatie. Ik ben van mening dat veel kaarten zoals ze bij de vvv liggen een te grote doelgroep proberen aan te spreken. Het uitgaansleven zoals jongeren dit ervaren vind ik hierin vaak te weinig in terug komen. Nachtkaart.nl moet alleen deze doelgroep gaan bedienen. Je kunt beter één ding goed doen dan tien dingen half.

 

Duidelijk, dan begrijpen we elkaar 8). De doelgroep die je al eerder neerzette (16 - 30) met night life is denk ik prima. Dat was ook min of meer wat ik bedoelde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zo zou ik hem wel gebruiken:

 

http://nanon.nl/joost/hl/nachtkaart/nachtkaar_mobi.jpg

 

En in de info veldjes als je op een pinpoint heb geklikt uitbreiden met een url naar website/ url naar evt. recensie etc.

 

Aan kunnen geven waar je zelf bent. Dan zie je pas echt wat op loopafstand is. In de nabije toekomst kun je aan de hand van GPS-coordinaten van de telefoonmasten deze informatie automatisch doorkrijgen, dan is het handmatig selecteren van een stad niet nodig.

 

Daarnaast zou ik het niet alleen gebruiken voor als ik echt ga stappen. Ik heb regelmatig afspraken in steden waar ik niet kom, meestal wil ik ervoor of erna wel even ergens eten of wat drinken om het te laten bezinken, dan is dit voor mij in een onbekende stad echt ideaal.

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk punt waar we het nog niet over gehad hebben: Nachtkaart.nl is denk ik alleen een succes als er een aantal betokken mensen uitgaansgelegenheden op de kaart zetten in de grote steden van NL.

 

Het probleem is echter dat ik op dit moment geen geld heb om mensen hiervoor uit te betalen. Wel heb ik gedacht aan secundaire arbeidsvoorwaarden (mensen lokken met gratis t-shirts of uitgaansavonden). Heeft iemand nog ideeën om mensen uit te dagen om mee te gaan werken? Ik ben bang dat veel mensen de voordelen wel zien van het gebruik, maar geen zin hebben om mee te werken.

 

Aan de andere kant, wikipedia is ook een gigantisch succes dankzij de enorme inzet van vrijwilligers. Hoe hebben zij dit voor elkaar gekregen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.