• 0

18000 aandelenkapitaal liquide?

Hallo,

 

Wij willen een stamrecht B.V. oprichten maar hebben niet de beschikbare 18000 en willen het ook niet lenen van de b.v. (kasrondje)

 

Nu las ik ergens dat je ook liquide middelen als onderpand mag gebruiken.

 

2 vraagjes:

 

1 - Klopt dit?

 

indien ja,

 

2 - Aan wat voor middelen moet ik dan denken en hoe wordt dit in de statuten of stamrechtovereenkomst verwoord?

(eigenlijk dus 3 vraagjes.....)

 

 

Liefs Jose

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Libras

 

Let op: het is nog zeker geen wet. We kijken uit naar 1 juli 2012.

 

Als het zover komt, dan kun je naar de notaris en alle aandelen (waarschijnlijk op een na) laten 'afstempelen'. Vergelijk dat met hoe het vroeger ging. Toen ging je naar de notaris en zette de notaris een stempel op je aandeel: "ongeldig".

 

Het bedrag dat correspondeert met een aandeel trek je af van 18.000 euro. Wat resteert, betaalt de BV terug aan je, of verreken je rechtstreeks in de schuld van jou aan de BV.

 

Notaris kost geld en je RC staat nu op de stand rentevrij. Ik zou in jouw geval de stap naar de notaris alleen maken als de BV een negatieve winstreserve heeft. De RC lost vanzelf op als de BV geliquideerd wordt. Maar een negatieve winstreserve zal ertoe leiden dat, als je niets afstempelt, je uit de 18.000 belaste uitkeringen moet gaan doen. Oftewel, netto geld in privé wordt bruto geld in de BV.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

goedemiddag,

 

ik heb een stamrecht bv die ik ooit ben gestart met een prive inleg van 18000 euro. en dit bedrag er vervolgens ook direct uitgehaald. de bv gebruik ik momenteel als loonbetaling aan mijzelf. en deze bv wil ik gaan beeindigen

 

vragen die ik heb;

- moet ik over deze 18000 ooit lb betalen oid?

- wat gebeurt er met de 18k in de boeken als de bv verder leeg is gehaald?

- of kan ik dit nu wegboeken oid?

 

ik vraag me dus af of ik ooit met deze inleg alleen op papier actie moet ondernemen en zo ja wat. en/of ik ook daadwerkelijk lb hierover moet betalen.

 

dank vast voor de reactie

hans

 

Link naar reactie
  • 0

@Hansvdm: Dit ligt mede aan (de afwikkeling van) het destijds overeengekomen stamrecht.

 

Notaris kost geld en je RC staat nu op de stand rentevrij. Ik zou in jouw geval de stap naar de notaris alleen maken als de BV een negatieve winstreserve heeft. De RC lost vanzelf op als de BV geliquideerd wordt. Maar een negatieve winstreserve zal ertoe leiden dat, als je niets afstempelt, je uit de 18.000 belaste uitkeringen moet gaan doen. Oftewel, netto geld in privé wordt bruto geld in de BV.

We hadden natuurlijk kunnen weten dat de Belastingdienst nog met de stelling zou komen dat in dat geval sprake kan/zal zijn van afkoop, met alle gevolgen van dien.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Op zich heeft het niet erg veel te maken met de afwikkeling van het stamrecht. Zolang de BV geen verliezen heeft gemaakt, is/kan het stamrecht dus geheel voldaan worden (of afgestort) uit beschikbare middelen. Dat het dan een stamrechtverplichting is, is niet anders dan wanneer het een 'gewone' schuld was. Alleen wanneer er niet genoeg middelen zijn dan is het, ook net als bij andere schulden, uiteraard niet toegestaan om Eigen Vermogen (risicokapitaal) aan de aandeelhouder uit te keren en hiermee schuldeisers te benadelen (al ben je zelf die schuldeiser via de stamrechtverplichting). Dus logisch dat de fiscus dit als afkoop ziet. Afstempelen terwijl je je schulden dan niet meer kan voldoen is altijd uit den boze, of de schulden nou bestaan uit stamrecht of anders.

 

Vooralsnog blijkt een eventueel verlies niet uit de vraag van TS, maar is er een kasrondje gebruikt ten tijde van de oprichting. In dat geval staat de 18.000 wel op de balans als vordering van de BV op jou, over deze vordering heb je als het goed is rente moeten betalen de afgelopen jaren. Wanneer op een gegeven moment het stamrecht (en andere zaken) geheel opgenomen is of is afgestort en de BV verder 'leeg' is, staat er alleen nog een Rekenign-Courant vordering open tegenover een Eigen Vermogen van 18.000. De afwikkeling is dan bij beeindiging van de BV een 'omgekeerd kasrondje', de BV int deze 18.000 bij jou vanuit de vordering en stort dit bedrag vervolgens aan jou terug als terugbetaling van het aandelenkapitaal. per saldo gebeurt er dus niets en is er geen IB claim.

 

Normaal gesproken stort je 18K op dag 1 van de BV en krijg je die pas weer terug zodra de BV jaren later geliquideerd wordt (en geen verlies heeft gemaakt). In dit geval heeft de BV deze storting dus niet aan het eind van de rit gedaan, maar al meteen 'voorgeschoten'. Enige punt blijft dan wel dat je gedurende de looptijd van de BV rente verschuldigd bent en er bij verliezen dus toch prive bijgestort moet worden voor dat gedeelte dat normaal door die 18K gedekt was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.