• 0

Tijdelijk stoppen met onderneming, kan dat?

Beste lezers van HL,

 

Ik dringend jullie advies nodig om het volgende:

 

Ik beheer al 3 jaar een website. (autobranche)

Op de Website kan men (particulier/bedrijven) auto's adverteren/lezen. Verder kun je er ook uitstekend terrecht voor ander zaken zoals: recensies lezen van auto's/ nieuwste info over tunning, etc.... Ook is er een soort Goudengids aanwezig op de website, zodat een bezoeker snel, autobranche gerelateerde bedrijven kan vinden.

 

De website, heeft een gemiddelde jaaromzet gehad van €200 tot €300 en dit jaar veel minder. Gelukkig werk ik dit jaar Full-time in loondienst elders.

 

Probleem: Ik krijg de website niet goed op weg, weinig hits en/of omzet. Ik heb van alles geprobeerd. restyling tot 2 x toe.

 

De klanten, voornamelijk bedrijven, willen ook niet adverteren omdat er gewoonweg te weinig andere adverteerders er zijn. (maakt slechte indruk) Ook met piep kleine tarieven, lukt het niet.

 

Ik heb al diverse keren de website laten beoordelen, deze kwam heel prof. over, was de algemene indruk.

 

Ik heb mijn boekhouding uitbesteed aan een commerciële nette boekhouder. Hij beheert mijn boekhouding van het begin.

 

De eerste 2 jaren heb ik wel gebruik gemaakt van de zelfst.aftrek +start aftrek, omdat ik toen part-time werkte en heel veel tijd kwijt was aan de onderneming. Echter dit jaar, ben ik Full-time in loondienst gegaan, elders en zal geen Zelfst.aftrek meer gaan vragen.

 

Elke kwartaal, kom ik bij de boekhouder langs, voor de boekhouding, Ik lever de gegevens in zoals de genereerde omzet en bonnetjes/facturen kosten van onderneming.

 

Echter, schaam ik me iedere keer steeds, ik maak bijna geen omzet meer en dien wel steeds de kosten in bij de boekhouder als terugave verzoek van de BTW.

 

Onlangs gaf mijn boekhouder mij het dringend het advies om z.s.m te gaan stoppen met de onderneming. Het zou niet meer een gezonde constructie meer zijn, ik heb nihil omzet maar vraag wel steeds de betaalde btw terug van de kosten van de onderneming. De belastingdienst zou hier moeilijk kunnen overdoen, ik kan me wel iets daarin in vinden, maar dan ook weer niet.

 

Zomaar stoppen, is te moeilijk voor mij, omdat het een kindje van mij is geworden.

 

Wat ik me afvroeg en daar wil ik graag jullie kennis.tips.advies over: Kan ik met de Onderneming gewoon stoppen, dus uitschrijving KVK, Belastingdienst etc.... En daarna verder gaan met de website als particulier zonder omzet. Ik zou dan dus gratis advertentie-ruimte willen aanbieden aan bedrijven en/of particulieren, kan dit??

 

Verder zou het wellicht de website een BOOST geven, met meer adverteerders, zodat ik misschien over een jaar weer kan registreren als bedrijf en weer gaan proberen omzet te genereren.

 

Hoe vinden jullie deze opzet? en kan dit?

 

Graag jullie, reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

voor 200 euro per jaar (17 euro per maand??) aan omzet een bedrijf runnen is uiteraard wat overdreven.

Ik zou me dan inderdaad heel erg snel laten uitschrijven als bedrijf en het gewoon verder zetten als hobby.

Je kan dan je BTW niet meer aftrekken maar kan me ook niet voorstellen dat je nog heel veel kosten moet maken voor die site.

 

Je kan overigens als particulier ook gewoon betaalde advertenties plaatsen, je kan dan echter dus geen btw op je facturen vermelden.

De inkomsten die je dan nog hebt moet je gewoon opgeven bij je aangifte inkomsten belasting.

Link naar reactie
  • 0

Je kan overigens als particulier ook gewoon betaalde advertenties plaatsen, je kan dan echter dus geen btw op je facturen vermelden.

De inkomsten die je dan nog hebt moet je gewoon opgeven bij je aangifte inkomsten belasting.

 

Ik weet niet of dit zo slim is. Als hobby zou dat kunnen, maar je wordt voor de BTW al gauw gezien als ondernemer. Neem daarvoor dus eerst contact op met de BD. Als jij in je omzetbelasting niet overdrijft met BTW terugvragen over je LCD-tv's, koelkasten en allerlei andere zaken die je met zo'n omzet niet kunt verantwoorden, dan lijkt het mij niet zo'n probleem. (maar ik ben geen expert op dit vlak)

 

Wacht nog even een antwoord van een ander af... Neem zowieso even contact op met je lokale belastingkantoor... Dan weet je ook wat meer waar je aan toe bent.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me zo voorstellen dat bij staking van de onderneming de fiscus nog eens goed gaat kijken naar de BTW aangiften in relatie tot het urencriterium. Een omzet van €200,- bij 1220 uur...... Het zou me niets verbazen dat de inspecteur dan besluit dat er helemaal geen sprake is geweest van een onderneming en dat de terug gevraagde BTW dus onterecht is geweest.

 

En dan kan kan de naheffingsaanslag wel heel ongunstig uitpakken.

Link naar reactie
  • 0

Wil je zelf stoppen? Zie je er nog brood in om er een commercieel succes van te maken maar weet je niet hoe?

 

Als het antwoord eerst 'nee' is en het tweede 'ja', dan zit je hier op het juiste forum. Duik het board 'Commercie & marketing' in, bedenk hoe je geld wilt verdienen, wie jou daarvoor zouden willen gaan betalen, werk uit wat je hen te bieden hebt EN GA NAAR DIE KLANTEN (= kom achter je PC vandaan). Als dat is wat je wilt, dan moet je al je energie daarop focussen, en je volledig niet bezighouden met hoe je dit belastingtechnisch in moet richten - dat is allemaal niet aan de orde als je nu commercieel actief gaat worden!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me zo voorstellen dat bij staking van de onderneming de fiscus nog eens goed gaat kijken naar de BTW aangiften in relatie tot het urencriterium. Een omzet van €200,- bij 1220 uur...... Het zou me niets verbazen dat de inspecteur dan besluit dat er helemaal geen sprake is geweest van een onderneming en dat de terug gevraagde BTW dus onterecht is geweest.

 

En dan kan kan de naheffingsaanslag wel heel ongunstig uitpakken.

 

De urencriterium is geen enkel probleem, voor de eerste 2 jaren, Ik heb weliswaar 20o tot 300 euro omzet gedraaid, echter heb ik gelukkig alles bijgehouden waaraan ik uren kwijt was aan de onderneming, en dat was 58 uur /per week. (gemiddelde) Het is alleen jammer dat de meeste uren zijn uitbesteed aan de ontwikkeling van de website, dan aan Sales.

 

De 3e boekjaar, afgelopen jaar dus, ga ik geen teruggave vragen, omdat ik Full-time ging werken in Loondienst en te weinig uren heb besteed.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dit zo slim is. Als hobby zou dat kunnen, maar je wordt voor de BTW al gauw gezien als ondernemer. Neem daarvoor dus eerst contact op met de BD. Als jij in je omzetbelasting niet overdrijft met BTW terugvragen over je LCD-tv's, koelkasten en allerlei andere zaken die je met zo'n omzet niet kunt verantwoorden, dan lijkt het mij niet zo'n probleem. (maar ik ben geen expert op dit vlak)

 

[glow=red,2,300]Welnee, gewoon, standaardkosten, zoals de boekhouder, papier/pennen, serverhuur, eenmalige aanschaf Noteboek, 3 jaar terug, briefpapier, google reclamekosten, telefoonkosten, benzinekosten (ik moet namelijk auto's testen en maak er een een verslag van op de website, etc...

 

Dus gewoon standaardkosten, zeker geen vreemde zaken zoals Lcd, koelkasten. (moest er wel om lachen hoor, toen ik het las) [/glow]

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

En waarom ga je dan nu geen tijd besteden aan marketing/sales? Je hebt een fulltime baan, dus voor inkomen is gezorgd en je kunt een gedeelte van je inkomen ook uitgeven aan je onderneming. Ga al je vrije tijd aan je onderneming besteden.

 

Of je hebt er geen zin meer in - dat kan natuurlijk ook.

 

Maar inderdaad zonde om je druk te maken over de boekhouding. Stop die energie liever in het werven van bezoekers en daarna adverteerders.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

En waarom ga je dan nu geen tijd besteden aan marketing/sales? Je hebt een fulltime baan, dus voor inkomen is gezorgd en je kunt een gedeelte van je inkomen ook uitgeven aan je onderneming. Ga al je vrije tijd aan je onderneming besteden.

 

Of je hebt er geen zin meer in - dat kan natuurlijk ook.

 

Maar inderdaad zonde om je druk te maken over de boekhouding. Stop die energie liever in het werven van bezoekers en daarna adverteerders.

 

Geen, zin? Zeker niet, heb er nog steeds zin. Ondanks dat mijn boekhouder netjes werkt en altijd mij prima te woord staat, heeft hij mij wel steeds aan het denken gezet, ik wil namelijk geen gezeik met de BD, heb echter ook niets te verbergen, alles is netjes geregistreerd en bijgehouden. Het is echter alleen het idee, ik blijf er steeds aan denken en kan geen vrije geest meer krijgen hierdoor.

 

Ik denk dat het wellicht het beste is om ermee te stoppen als bedrijf en dan als particulier verder te gaan, zonder omzet het komende jaar. Hierdoor krijg ik meer ruimte om sales te doen en de website verder te verbeteren. Ik vraag me dan wel af, of bedrijven dan wel gratis willen adverteren op een website die niet als bedrijf staat geregistreerd bij de KVk maar van een particulier is.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je gewoon verder gaan als ondernemer voor de omzetbelasting. Je kan alleen niet meer kosten dan opbrengsten blijven opgeven. Schroef dan die kosten die je maakt terug, anders gaat de fiscus straks denken dat ze een of andere hobby van je financieren.

 

Geef jezelf een tijdslimiet, bv binnen nu en het eind v/h jaar wil ik zoveel klanten, of zoveel aan advertenties of zoveel dat binnen hebben gehaald. Als dat niet lukt, kun je altijd nog beslissen de stap naar "particulier" te maken. Ik vraag me alleen af of dat zin heeft.

 

Ik snap je redenatie ook niet goed waarom je je dan opeens meer op sales zou kunnen focussen ? Je wil zonder omzet toch sales gaan maken? Maak dan gewoon mét omzet sales! (of mét sales omzet!)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp hem niet: waarom maak je je nu zo druk over de boekhouding? Als alles klopt, prima toch. Daar heb je een boekhouder voor: voor de boekhouding en niet voor commerciele adviezen 8)

 

En ik snap niet waarom je je NU niet op sales kunt focussen?

 

Maar ja, 'tis toch jammer om te stoppen vanwege kopzorgen over de belastingdienst ( ;))- zeker als je zegt dat je een professionele website hebt (die toch ook wat centen gekost zal hebben).

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je gewoon verder gaan als ondernemer voor de omzetbelasting. Je kan alleen niet meer kosten dan opbrengsten blijven opgeven. Schroef dan die kosten die je maakt terug, anders gaat de fiscus straks denken dat ze een of andere hobby van je financieren.

 

Geef jezelf een tijdslimiet, bv binnen nu en het eind v/h jaar wil ik zoveel klanten, of zoveel aan advertenties of zoveel dat binnen hebben gehaald. Als dat niet lukt, kun je altijd nog beslissen de stap naar "particulier" te maken. Ik vraag me alleen af of dat zin heeft.

 

Ik snap je redenatie ook niet goed waarom je je dan opeens meer op sales zou kunnen focussen ? Je wil zonder omzet toch sales gaan maken? Maak dan gewoon mét omzet sales! (of mét sales omzet!)

 

Met Sales, bedoel ik dat ik ga proberen, veel klanten te gaan werven, die het eerste jaar, kosteloos kunnen adverteren en dan het jaar daarop voor een klein bedrag. Uiteraard geheel vrijblijvend. Zo investeer ik dus, het eerste jaar voor het jaar erop.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eigenlijk wel benieuwd om welke site het gaat? Misschien dat de HL community je wat kan helpen om te verbeteren?

 

Dag Freek,

 

Om nu de naam van de website hierop Higherlevel erop te zetten, lijkt me een doodsteek voor het bedrijf (correct me if i'm wrong)

 

Higherlevel wordt namelijk gespind door google, en zal bij het intikken van de naam van het bedrijf, ook deze Topics met al het inhoud te zien zijn voor een ieder.

 

Moet er niet aan denken, dat een klant mijn website op google checkt en dan de inhoud van deze topic leest....achhhhhhhh

 

Ik pas liever om de naam van de website te geven op HL, voor degenen die het heel graag willen weten, stuur even een pm en ga er vertouwelijk mee om.

Link naar reactie
  • 0

Daar zit wat in, al kun je je afvragen of het met zo'n kleine omzet nog veel uit zal maken.

 

Het lijkt me dat je eerste doel toch het populairder maken je site. Met goede bezoekersaantallen overtuig je adverteerders makkelijker en kun je ook bijvoorbeeld Google Adsense gebruiken, mocht je dat nog niet doen. (De laatste kan met zo'n specifieke doelgroep best interessant zijn)

 

Voor die bezoekers:

- Kunnen ze de site wel vinden als ze zoeken met Google?

- Is er iets waarin de site uitblinkt? en staat dat duidelijk op de site? Of doet de site van alles... maar is er voor alles een betere concurrent?

 

Wat betreft het populair maken van websites kan ik alleen maar zeggen: volhouden en jezelf constant blijven verbeteren. En vooral: bekijk je site zo vaak mogelijk vanuit het oogpunt van een echte bezoeker. Doorloop alles op onduidelijkheden, foutjes die er ingeslopen zijn, etc. De meeste bezoekers zijn niet zo vriendelijk om je daarvan op de hoogte te brengen en zijn zo weer weg.

Link naar reactie
  • 0

Wauw, dit vind ik echt heftig hoor! Je hebt 2-3 jaar gemiddeld 58 uur per week aan een website gewerkt? Nou dan moet ie microsoft.com wel overtreffen. Heb je een link naar je site?

 

Misschien kun je je site doorverkopen, want die site is twee dikke jaarsalarissen waard. Dit zeg ik met enig sarcasme, want als je er maar 200 EUR per jaar mee verdient, kan het onmogelijk goed opgezet zijn. Ondanks je (echt heftige!) inzet.

 

Ik kan dit amper geloven - nogmaals, echt heftig!

 

(Misschien is een effectiviteitstraining de eerste stap die je nu moet zetten?)

Link naar reactie
  • 0

Even terug naar de vraag van de TS:

 

Of er een onderneming is beoordeelt de belastingdienst verschillend voor de BTW en voor de inkomstenbelasting.

Voor de BTW is al heel snel sprake van een onderneming.

 

Voor de inkomstenbelasting is het misschien beter erop aan te sturen door te gaan met de kwalificatie "resultaat uit overige werkzaamheden" Dit heeft als voordeel dat de administratie en het doen van de aangifte inkomstenbelasting allebei een stuk eenvoudiger worden en er dan misschien ook geen boekhouder meer nodig is. Het belangrijkste nadeel van het verliezen van de ondernemersstatus is wel dat er geen recht meer zal bestaan op zelfstandigenaftrek, en nog een paar andere faciliteiten. Als je dus inderdaad kan laten zien dat je nog altijd ieder jaar 1225 uren aan de zaak besteed dan is deze optie niet voordelig.

 

LWAP/je

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien trek je aan een dood paard. Maar misschien zit er nog wat pit in die knol, als je 'm niet als springpaard probeert te verkopen maar als trekpaard. Of hobbelpaard.

 

Mik op een heel bijzonder segment. Rolstoelen, tuintractors, roestbakken, auto's met trekhaak, kinderwagens, gepimpte/getunede auto's. Verschuif je focus, bv naar game consoles en gebruikte games. Zie de achterliggende periode als leergeld en zoek een toepassing voor de reeds ontwikkelde site met een totaal nieuw perspectief.

 

Sterkte! 8)

 

Niet opgeven hoor...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste TS

 

Stel je eens de volgende vraag. Welke UPS (Unique Points of Selling) heeft mijn website tegenover andere websites in dezelfde branche. Of te wel ben je onderscheidend of ben je een van die vele visjes in de hele grote vijver. Heb je geen UPS kun je die dan creeren door een andere benadering of zoals TwaLevel aangeeft je richten op een niche in de branche.

Wil je opvallen zul je het anders moeten doen (of beter) dan de andere visje. Hierdoor kun je meer bezoekers krijgen en is het adverteren op jou website misschien wel wat waard. Adverteren op een website die weinig tot geen bezoekers heeft is niet interessant voor een adverteerder ondanks dat je "piep kleine" bedragen vraagt.

 

PS een link kun je trouwens ook zo aangeven zonder dat je bedrijfsnaam noemt. (link is voor wat inspiratie ;D )

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.