• 0

Investering + afschrijving

Goedemorgen!

 

ik zit een beetje te rommelen met mijn liquiditeitsbegroting en een resultatenrekening. Ik had al op het forum gezocht maar kon het antwoord toch niet helemaal afleiden.

 

Ik koop in jaar 1 een laptop + printer, bij elkaar 1.912 euro,-

 

Ik schrijf per jaar 450 euro af op deze apparaten. De laptop is na 3 jaar afgeschreven en de printer na 4 jaar.

 

Hoe moet ik deze kosten meenemen op de resultatenrekening? Ik heb nu de afschrijvingen op de resultatenrekening staan, maar ook de algemene kosten waar de aanschaf van de laptop en printer in verwerkt zijn, dat lijkt me dus dubbel op.

 

Moet je dan alleen de afschrijvingkosten meenemen op de resultatenrekening? Dit is namelijk wat ik denk, maar ik moet de laptop en printer dus uit de algemen kosten halen?

 

 

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bas,

 

Voor investeringen in vaste activa neem je op de liquiditeitsbegroting de aanschafprijzen mee op het moment van investering. Verder komt er op deze begroting t.a.v. hiervan niets.

 

Voor het resultaat tellen de afschrijvingen mee in de respectievelijke boekjaren als verlies. Dus inderdaad niet nogmaals opnemen onder algemene kosten.

 

Onder kosten van de omzet worden begrepen de inkoopwaarde van de gemaakte omzet alsmede eventueel de gemaakte directe verkoopkosten. Onder deze laatste categorie vallen b.v. transportkosten van een bepaalde aan te wijzen verkochte partij goederen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik schrijf per jaar 450 euro af op deze apparaten. De laptop is na 3 jaar afgeschreven en de printer na 4 jaar.

 

Afschrijven doe je niet met een 450 p/j omdat je het leuk vindt en die activa schrijf je voortaan in 5 jaar af, niet in 3 noch 4 :)

 

Het aanschaffen van die activa zijn geen kosten, alleen uitgaven. Alleen de afschrijvingen zijn kosten. Je begint met afschrijven de maand nadat je de factuur hebt ontvangen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De fiscus vindt tegenwoordig dat de economische levensduur 5 jaar is. Je schrijft dus voortaan (behalve op gebouwen, goodwill, etc.) af in 5 jaar. Dat moet je dus ook toepassen op je berekening.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Commercieel prima berekend.

 

Fiscaal moet je er even rekening mee houden dat je maximaal 20% van de aanschafkosten per jaar af mag schrijven.

 

Wil je commercieel en fiscaal niet uit elkaar laten lopen, dan zul je commercieel ook de fiscale regels toe moeten passen. Andersom mag namelijk niet.

 

Voor de laptop dus maximaal 20% * 1699 = 340 per jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is waar, nog een klein vraagje:

 

Ik heb in mijn kostenplaatje ook rekening gehouden met 1.000 euro aan onvoorziene kosten. Waar moet ik deze onder zetten? Opnemen in de resultatenrekening als algemene kosten? Ook meenemen in de liquiditeitsbegroting? Nee toch?

 

en op mijn exploitatiebegroting staan ook de afschrijvingen, moeten de laptop en printer dan ook niet onder de bedrijfskosten?

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0

Als het nog geen daadwerkelijke kosten zijn, kun je er weinig mee. Tenzij je kunt voorzien dat deze kosten zich voor gaan doen, door omstandigheden die zich in deze periode voordoen - dan kun je een voorziening opnemen. Die moet je wel kunnen onderbouwen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok naja misschien is het makkelijker als ik die even weglaat. In principe heb ik alle kosten wel opgenomen namelijk.

 

In mijn investeringsbegroting heb ik verder ook nog aanloopkosten staan onder de vlottende activa, hoe moet ik deze kosten meenemen onder de verschillende begrotingen?

 

Mijn investerigsbegroting ziet er als volgt uit:

 

Vaste Activa:

Computerapparatuur      2.257,-

Inventaris         5.550,-

 

Vlottende activa:

Aanloopkosten      490,-

 

totaal: 8.297,-

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0

Interessant artikel inderdaad.

 

Ik heb voor het gemak al mijn kosten maar even in een word documentje gezet, ik kom er toch niet helemaal uit welke kosten waar horen. Ben al een eind op weg:

 

www.web-info.nl/kosten.doc

 

Ik kom er niet helemaal uit wat ik nou onder investeringskosten moet scharen, wat onder bedrijfskosten, aanloop kosten enz. Ik heb bijvoorbeeld ook de marketing middelen nodig om het bedrijf bekend te maken, hier investeer ik dan toch ook in, dus ook vermelden op de investeringsbegroting?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje verder op weg kunnen helpen. Heb in ieder geval al veel gehad aan de tips op dit forum en artikelen. Maar het financiele gedeelte blijft toch het lastigste :-)

 

 

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0

Van de investeringskosten worden alle uitgaven > € 450 geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven. (Laptop en CMS systeem)

 

Alle andere kosten als kosten opnemen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Waar het om gaat is de drempel van 450,-. Daarboven ga je activeren en afschrijven, daaronder neem je het meteen als kosten.

 

Marketing wordt ook gezien als kosten, dat kun je niet activeren want wat is de levensduur van een advertentie? Toch geen 5 jaar neem ik aan?

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is bij software (CMS) bepalend of het om een eenmalige betaling gaat of om een jaarlijkse fee (servicecontract of welke andere naam men er aan wil geven). Die eenmalige betaling wordt, indien boven de € 450, geactiveerd en afgeschreven. Ook komt deze in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De jaarlijkse fee wordt onafhankelijk van het bedrag direct tot de kosten gerekend.

Link naar reactie
  • 0

Alleen wat is er nu onder de investeringskosten te rekenen?

 

- Laptop (1.699 euro)

- Printer (212,95 euro)

- CMS systeem (2.500 euro)

- Software (345 euro)

 

 

Die vier in ieder geval, het zijn eenmalige kosten, dwz kosten die niet elk jaasr terugkomen, enkel pas na 4 jaar als ze zijn afgeschreven (laptop + printer).

 

En hoe zit het dan met de bedrijfsinventaris, zoals de CD's die gestuurd worden naar klanten en de webhosting van de eigen website? En de marketingkosten geef ik ook uit de eerste dag van het eerste jaar. Dit zijn jaarlijkse kosten waarin ik elk begin van het jaar in investeer.

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0

Alleen wat ik nu eigenlijk nog graag zou weten of ik de marketing kosten op mn investeringbegroting kan zetten. Ik geef ze namelijk enkel aan het begin van het jaar uit en voor de rest niet meer.

 

Investeringsbegroting, zegt het al, je maakt een opgave van alle kosten/investeringen die nodig zijn om te kunnen starten, dus ook de marketingkosten die nodig zijn om te kunnen starten. Daarna geef je aan op welke wijze je al die zaken gaat of laat financieren.

De marketingkosten die je het jaar daarop gaat maken moeten uit je exploitatie komen, dus neem je niet op in je investeringsbegroting.

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt voor je antwoord. Dan heb ik namelijk alle investeringskosten en kan ik daaruit de financieringsbehoefte afleiden.

 

De liquideitsprognose heb ik voor 4 jaar gemaakt. En de exploitatiebegroting alleen voor het startjaar.

 

Voor je investeringsplaatje maak je links een rijtje met je voorgenomen investeringen en rechts een rijtje hoe je denkt die investeringen te gaan financieren. Hierbij rekeninghouden dat je lang met lang financiert ! bijv. een auto gaat 4 jaar mee dan de financiering ook op 4 jaar,niet langer en niet met een rekening courant krediet, nog een voorbeeld. voorraden en debiteuren niet financieren met een lening maar met een rekening courant.

 

De liquiditeitsprognose, maak je aan de hand van je exploitatieprognose!.

Handig is om een exploitatiebegroting te maken voor 3 á 4 jaar en van daaruit een liquiteitsprognose te maken voor diezelfde periode.

Regelmatig die beide prognoses gebruiken om te bezien of je uitgangspunten van destijds kloppen met de realiteit, als dat niet het geval is: oorzaken achterhalen, zonodig zaken aanpassen en prognoses bijstellen.

 

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb nu alles op een rijtje staan in een word document. Alleen de resultaten rekening heb ik nog niet meegenomen.

 

Ik zou in ieder geval super geholpen zijn als iemand hier naar wil kijken. Voor degene die er zijn tijd in steekt wil ik best een domeinnaam (.nl) gratis registeren.

 

http://www.web-info.nl/financieel.doc

 

Al de kosten staan onderaan het document.

 

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0

Waar wil je dat naar gekeken wordt?

Alleen de investeringsbegroting? In dat geval, heb je er ook aan gedacht dat als je omzet maakt het wel even kan duren voordat de centjes binnen zijn en je een bedrag moet opnemen voor uitstaande debiteuren.

Ik weet niet welke werkzaamheden je gaat uitvoeren ( heb ik dat gemist?)

maar wellicht dat de crediteuren ook een deel willen meefinancieren.

Nog een tip; Gebruik excel, dat rekent een stuk makkelijker !

Link naar reactie
  • 0

Centjes zijn in principe snel binnen. Het gaat om een webdesign bedrijf. Ik heb het bedrijf al gestart, maar voor mijn eindstage moet ik nu een plan schrijven als ware mijn bedrijf nog niet gestart is.

 

Ik ga na mijn studie trouwens wel weer serieus aan de slag met mijn bedrijf.

 

Dus is uitstaande debiteuren wel noodzakelijk om op te nemen? Hoe ziet de rest erui, is het een beetje kloppend ;-)

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.