• 0

Kilometervergoeding: hoe te boeken?

Sinds 1 mei rijdt ik met mijn privé auto naar zakelijke klanten. Ik heb mijn kilomter registratie vanaf deze datum dan ook keurig bij gehouden, zowel met zakelijke als privé kilometers.

 

Nu wil ik per maand de zakelijk gereden kilomters x 0,19 naar mijn prive rekening overmaken.

 

Ik vraag me af (heb het tot nu toe nergens duidelijk kunnen vinden) of hier een soort van 'verkoop'factuur voor opgesteld moet worden en wat deze zowel moet bevatten. Het zal vast niet zoveel spannends zijn, maar even voor de zekerheid dat ik achteraf niets mis.

 

Misschien even iemand een voorbeeld van hoe je het zelf 'factureert'?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelf schrijf ik gewoon aan het einde van het jaar op een kasbon het aantal kilometers x 0,19 = totaalbedraag.

 

Dit overmaken van de zakelijke rekening naar privé en dat lijkt mij voldoende.

 

Uiteraard wel kilometerregistratie bijhouden van al je ritten.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Of is het aan te raden de 0,19 per km pas op het einde van het jaar over te boeken?.

 

Brandy en anderen,

 

Even een misverstand wegnemen! Als je de KM vergoeding aan jezelf uitbetaalt, is dat gewoon een privé-opname uit de onderneming. Alleen aan werknemers kun je 19 cent per KM betalen. Voor IB-ondernemers is het simpelweg een aftrekpost!

 

Wat er moet gebeuren: jouw boekhouder moet in de winst- en verliesrekening 19 cent per KM aftrekken als autokosten. Daardoor betaal je minder belasting en dat is het voordeel.

 

Je mag het dus wel aan jezelf overmaken, maar dat leidt niet tot aftrek van de winst. Dat volgt nl. uit de boekhouding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Wat er moet gebeuren: jouw boekhouder moet in de winst- en verliesrekening 19 cent per KM aftrekken als autokosten. Daardoor betaal je minder belasting en dat is het voordeel.

 

Je mag het dus wel aan jezelf overmaken, maar dat leidt niet tot aftrek van de winst. Dat volgt nl. uit de boekhouding.

 

Groet

Joost

 

Hallo Joost, ik weet niet of ik je antwoord goed begrijp.

"Jouw boekhouder moet in de winst- en verliesrekening 19 cent per KM aftrekken als autokosten." , dat heeft toch tot gevolg dat de winst daalt? En dat is toch de bedoeling?

 

Het is dus niet slim om het te boeken als privé opname?

 

Aan het eind van 2007 heb ik mezelf een factuur gestuurd, en deze als kosten geboekt. De betaling werd daarmee ook niet een privé opname maar een betaling aan een crediteur.

 

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0
Het is dus niet slim om het te boeken als privé opname?

 

Je boekt het inderdaad als zakelijke kosten, waarmee je het als het ware op papier aan de zaak onttrekt, en het beschikbaar wordt voor prive-opnames, die je vervolgens op hun beurt wel weer gewoon boekt.

 

Aan het eind van 2007 heb ik mezelf een factuur gestuurd, en deze als kosten geboekt. De betaling werd daarmee ook niet een privé opname maar een betaling aan een crediteur.

 

Dat is niet de goede manier. Die crediteur zou daar dan namelijk BTW en IB over moeten betalen.

 

Bovendien - jezelf een factuur sturen? Dat kan helemaal niet. Fiscaal zijn jij en je eenmanszaak helemaal een en dezelfde, dus dat zou geen enkel effect hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gewoon zelf zo geregeld zoals Denarius beschrijft.

Ik registreer de kilometers die zakelijk met een privé-auto worden gereden.

Ik stel eenmaal per maand vast hoeveel vergoeding dat t.o.v. privé dient te betekenen.

Ik maak een briefje met de verantwooording van kilometers/bedrag.

Ik boek dat briefje in de boekhouding.

Ik stort het bedrag op een privé-rekening.

Link naar reactie
  • 0

Even een misverstand wegnemen! Als je de KM vergoeding aan jezelf uitbetaalt, is dat gewoon een privé-opname uit de onderneming.

 

Volgens is dit niet helemaal juist wat je zegt. Het is dan wel geld wat van zaak naar prive gaat, maar zeker geen prive opname. Een prive opname verlaagt de winst niet, en dus ook niet de af te dragen belasting.

 

Mijn advies zou zijn om een declaratie in te dienen bij je zaak en deze te boeken op een kostenpost.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0
Volgens is dit niet helemaal juist wat je zegt.

 

Er spelen hier twee dingen, die volledig los van elkaar staan:

- het boeken van de kosten in je administratie

- het overmaken naar je prive-rekening

 

Met de eerst is alles boekhoudkundig geregeld. Of je uiteindelijk dat geld dan, net als alle winst, op je zakelijke rekening laat staan of overmaakt naar prive boeit niet.

 

Mijn advies zou zijn om een declaratie in te dienen bij je zaak en deze te boeken op een kostenpost.

 

Maar dat kan weer niet, want fiscaal zijn de zaak en jij hetzelfde. Je kunt geen declaratie bij jezelf indienen.

Link naar reactie
  • 0

Even een misverstand wegnemen! Als je de KM vergoeding aan jezelf uitbetaalt, is dat gewoon een privé-opname uit de onderneming.

 

Volgens is dit niet helemaal juist wat je zegt. Het is dan wel geld wat van zaak naar prive gaat, maar zeker geen prive opname. Een prive opname verlaagt de winst niet, en dus ook niet de af te dragen belasting.

 

Mijn advies zou zijn om een declaratie in te dienen bij je zaak en deze te boeken op een kostenpost.

 

Dave,

 

Trust me. Het klopt! Het betalen van de kilometervergoeding verlaagt de winst inderdaad niet, maar dat beweer ik ook niet.

 

ALLE betalingen van de EMZ naar privé zijn privé opnames. Je betaalt alleen belasting over de winst en dat is omzet minus kosten. In die kosten neem je de 19 cent per KM op en zo druk je de winst.

 

Vergis je niet: als ondernemer kun je niet belastingvrij 19 cent per KM betalen aan jezelf. De betaling blijft een privé opname en is alleen als kosten aftrekbaar.

 

Als het onderscheid tussen kosten en privé opnames onduidelijk is en je bent zelfstandig ondernemer, vraag dan eens op uitleg van je adviseur.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ALLE betalingen van de EMZ naar privé zijn privé opnames. Je betaalt alleen belasting over de winst en dat is omzet minus kosten. In die kosten neem je de 19 cent per KM op en zo druk je de winst.

 

Ik vond je uitleg "is gewoon een prive-opname uit de onderneming" niet duidelijk, maar zie dat je ook zegt het als kosten in de boekhouding op te nemen. Dat is natuurlijk essentieel om je winst te verlagen.

 

Zelf doe ik het nu zo; als ik kilometervergoeding administreer in m'n boekhoudpakket SnelStart, voer ik een 'declaratie' in als 'inkoopfactuur' en de kosten boek ik op kostenpost 'autokosten'. Vervolgens maak ik geld over naar mijn prive rekening en boek deze op 'crediteuren'.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Het kan allemaal veel eenvoudiger!

 

Houdt je zakelijke kilometers bij en boek in je administratie enkel € 0,19 per KM als kilometervergoeding onder autokosten.

 

Een factuur voor die kilometers is nergens voor nodig. Daarnaast: je kunt privé opnemen wat je wilt, dus of je dat nu als kilometervergoeding boekt of als opname wegens de privé aanschaf van een stuk kaas, boeit voor geen meter. In de winstaangifte kun je alle privé opnames specificeren, maar je mag ook gewoon een totaal noteren van het saldo opnames minus stortingen.

 

De correcte boeking is overigens:

 

autokosten

aan prive betaalde kosten.

 

Als je het geld dan inderdaad overboekt:

 

privé opnames

aan bank.

 

Groet

Joost

 

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

je kan inderdaad aan jezelf geen factuur sturen. Ik doe dit altijd bij mijn schoonvader.

 

Hij houdt dagelijks bij wat zijn km zijn, aan het eind van de maand maken we een overzicht met gereden km * € 0,19.

Deze maandelijkse opgave bewaard hij in zijn administratie.

 

In de boekhouding maak ik de volgende boeking aangezien hij het direct aan zichzelf uitbetaald.

 

autokosten x

@ bank x

 

volgens mij is dit de makkelijkste manier. de bedragen die ik boek zijn natuurlijk zonder btw

 

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Glenn,

 

Die bankbetaling geef je vervolgens dan toch weer wel aan als privé opname hoop ik?

 

groet

Joost

 

nee, waarom dan? anders krijg je zoals jij al 1 post boven mij aangaf toch eigenlijk hetzelfde als wat ik doe?

 

waarom zou je eerst boeken

autokosten

@ te betalen prive

 

en dan

 

prive

@ bank

 

per saldo is de mutatie op de prive rekening dan toch nihil?

 

wat geeft het dan als ik het in 1 keer doe, of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

 

ik snap dat het in principe niets uitmaakt of je deze kosten nu wel of niet over maakt naar je prive rekening, het zijn namelijk kosten. Theoretisch kan je als je dat wil elke dag je km vergoeding boeken als kosten.

Opname van dat geld doet in feite niet ter sprake of dit nu wel of geen kosten zijn.

 

Echter mijn schoonvader wil dat bedrag gewoon opzij voor zichzelf en gaat daar in de toekomst misschien een auto voor kopen(prive). derhalve wil hij de km vergoeding direct overmaken. Dus lijkt het mij dat het per saldo niets uitmaakt of ik jouw boeking doe of dat ik mijn verkorte boeking doe.

 

Ook bij de aangifte IB zal het saldo van de prive opnames en stortingen gelijk blijven

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Ik trap gewoon zelf in mijn eigen misverstand. Je hebt helemaal gelijk :-[ :-[ Deel jij die kneus even uit, anders doe ik het zelf...

 

I´ll :-X for a minute....

 

 

 

jij krijgt geen kneus van mij hoor, ik vind het wel leuk die discussies. Dan weet ik dat het allemaal goed gaat. Met me werk heb ik nooit met de ib sfeer te maken dus de afgelopen tijd heb ik heel veel gelezen en informatie opgezogen hoe het administratief allemaal in zijn werk gaat voor de IB. Gelukkig dat ik het een beetje onder de knie heb :P

 

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Glenn,

 

Die bankbetaling geef je vervolgens dan toch weer wel aan als privé opname hoop ik?

 

groet

Joost

 

Ik snap dit toch niet helemaal.

 

Stel ik heb in juni voor een bedrag aan €100,-- aan kilometers ik de auto van Jantje of van Pietje of van mezelf gereden.

Dan schrijf ik daarvan netjes een velletje met kilometers en bedrag ad €100,-- en ik boek dat blaadje in als een ontvangen rekening en dan betaal dat uit aan Jantje, aan Pietje of aan mezelf. Dan betaal ik dus in feite gewoon aan een "crediteur", dat is dan toch geen privé-opname?

Onder privé-opnamen bedoel ik alle uitgaven vanuit m'n zakelijke rekening, die niet in de boekhouding zijn verwerkt. Daar kun je dus een mooi controle-berekening mee doen door het saldo op 1 jan + alle geboekte inkomesten - alle geboekt uitgaven - het saldo van 31 dec van dat boekjaar te nemen. Het verschil kan dan zowel een restitutie privé-storting zijn of bij negatief het in dat boekjaar opgenomen privébedrag.

Link naar reactie
  • 0

Glenn,

 

Die bankbetaling geef je vervolgens dan toch weer wel aan als privé opname hoop ik?

 

groet

Joost

 

Ik snap dit toch niet helemaal.

 

Stel ik heb in juni voor een bedrag aan €100,-- aan kilometers ik de auto van Jantje of van Pietje of van mezelf gereden.

Dan schrijf ik daarvan netjes een velletje met kilometers en bedrag ad €100,-- en ik boek dat blaadje in als een ontvangen rekening en dan betaal dat uit aan Jantje, aan Pietje of aan mezelf. Dan betaal ik dus in feite gewoon aan een "crediteur", dat is dan toch geen privé-opname?

Onder privé-opnamen bedoel ik alle uitgaven vanuit m'n zakelijke rekening, die niet in de boekhouding zijn verwerkt. Daar kun je dus een mooi controle-berekening mee doen door het saldo op 1 jan + alle geboekte inkomesten - alle geboekt uitgaven - het saldo van 31 dec van dat boekjaar te nemen. Het verschil kan dan zowel een restitutie privé-storting zijn of bij negatief het in dat boekjaar opgenomen privébedrag.

 

 

Lees even mijn vorige reactie aan Glenn en bekijk zijn reactie daarboven. Sluit aan bij wat jij doet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses dat ik een oude topic naar boven haal, maar inhoudelijk leek mij dit relevanter dan het openen van een nieuwe topic.

 

Ik denk dat ik begrijp waarom het moet, maar ik snap niet hoe ik het in mijn boekhouding kan toepassen. Is het mogelijk om op 31 dec in de tussenrekening balans in te boeken:

 

1.900 - 0 Kilometervergoeding 10.000x0,19

0 - 1.900 Prive opname:

 

 

En hoe zit het met de 75% regeling, waarbij alle betaalde BTW over het percentage van de zakelijk gebruikte autokosten worden vergoed?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.