• 0

Kilometervergoeding: hoe te boeken?

Sinds 1 mei rijdt ik met mijn privé auto naar zakelijke klanten. Ik heb mijn kilomter registratie vanaf deze datum dan ook keurig bij gehouden, zowel met zakelijke als privé kilometers.

 

Nu wil ik per maand de zakelijk gereden kilomters x 0,19 naar mijn prive rekening overmaken.

 

Ik vraag me af (heb het tot nu toe nergens duidelijk kunnen vinden) of hier een soort van 'verkoop'factuur voor opgesteld moet worden en wat deze zowel moet bevatten. Het zal vast niet zoveel spannends zijn, maar even voor de zekerheid dat ik achteraf niets mis.

 

Misschien even iemand een voorbeeld van hoe je het zelf 'factureert'?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In the nick of time! Mijn adminboekje zegt het volgende:

 

Optie 2

U maakt de volgende memoriaalboeking (indien u onder 'Invoeren' geen knop 'Memoriaal' heeft staan kunt u deze optie aanzetten onder 'Beheer>Instellingen>Memoriaal'. Nadat u geklikt heeft op 'Invoeren>Memoriaal' voert u de volgende gegevens in:

 

Rekening: Privéopnamen en stortingen

Relatie: leeg laten

Datum: de datum waarop u deze wilt verrekenen

Omschrijving: Kilometervergoeding: aantal km

Factuurnummer: leeg laten

Boekstuk: leeg laten

Bedrag: het bedrag aan kilometervergoeding negatief. Bijv: bedrag is 100.00 euro, dan vult u in -100.00 euro.

Tegenrekening: 'Kilometervergoeding' (indien deze rekening nog niet bestaat, dan kunt u deze rekening toevoegen als 'Winst & Verlies'-rekening.

 

Bovenstaande heb ik gedaan. Ik heb niets naar mijzelf uitbetaald. Betekent dit dan dat ik nu wel de winst heb verlaagd en dat dat voldoende is? Het geld ga ik niet overmaken, de BTW moet er zo namelijk nog uit naar de belastingdienst.

 

Dan deel 2: Mijn declaratie van onkosten zoals diner, lunch, kantoorbenodigdheden etc. heb ik vaak ook uit prive betaald. Dit is een behoorlijke som geworden en ik heb de btw netjes opgeteld (+bonnetjes uiteraard). Boek ik dan dan op eenzelfde manier? Ook deze declaratie wens ik niet over te maken naar mijn privérekening.

 

Uw hulp wordt wederom zeer op prijs gesteld... the clock is ticking (en ik ben een idioot dat ik tot zo laat heb gewacht om dit kleine stukje op te lossen).

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 0

 

Bovenstaande heb ik gedaan. Ik heb niets naar mijzelf uitbetaald. Betekent dit dan dat ik nu wel de winst heb verlaagd en dat dat voldoende is? Het geld ga ik niet overmaken, de BTW moet er zo namelijk nog uit naar de belastingdienst.

 

Dan deel 2: Mijn declaratie van onkosten zoals diner, lunch, kantoorbenodigdheden etc. heb ik vaak ook uit prive betaald. Dit is een behoorlijke som geworden en ik heb de btw netjes opgeteld (+bonnetjes uiteraard). Boek ik dan dan op eenzelfde manier? Ook deze declaratie wens ik niet over te maken naar mijn privérekening.

 

Beter laat dan nooit. ;)

 

Ja. volgens mij (als ik je verhaal zo vroeg begrijp) allebei zijn onkosten verhogers door fictieve prive stortingen.

Link naar reactie
  • 0

Ah mooi. Net toch maar even met een boekhouder gesproken. Die gaat het (hopelijk) allemaal voor mij oplossen. Ik hou mij voortaan bij mijn leest: verkopen.

 

De facturen en dergelijke boek ik gewoon zelf in maar laat het aangifte doen over aan de pro's ;D

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 0

Nee, privé kilometers met je privé auto zullen de zakelijke belastingdienst Worst wezen.

Wat wel van belang is: als je btw terug wil vorden op de autokosten van een privé auto, zul je (dat is één mogelijheid) moeten aantonen wat het zakelijk gebruik is in vrhouding tot het totale gebruik. De handigste manier is om de kilometerstand op 1 januari en 31 december te noteren, daarnaast je zakelijke kilometers bij te houden. Feitelijk hou je dan middels een eenvoudige rekensom alsnog je privé kilometers bij.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nee, privé kilometers met je privé auto zullen de zakelijke belastingdienst Worst wezen.

Wat wel van belang is: als je btw terug wil vorden op de autokosten van een privé auto, zul je (dat is één mogelijheid) moeten aantonen wat het zakelijk gebruik is in vrhouding tot het totale gebruik. De handigste manier is om de kilometerstand op 1 januari en 31 december te noteren, daarnaast je zakelijke kilometers bij te houden. Feitelijk hou je dan middels een eenvoudige rekensom alsnog je privé kilometers bij.

 

Bedankt duidelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.