Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Smits

Kilometervergoeding: hoe te boeken?

Recommended Posts

1.900 - 0 Kilometervergoeding 10.000x0,19

0 - 1.900 Prive opname:

En hoe zit het met de 75% regeling, waarbij alle betaalde BTW over het percentage van de zakelijk gebruikte autokosten worden vergoed?

Dat klopt. De 75% BTW boek je:

Te vorderen BTW

Aan privé storting

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

In the nick of time! Mijn adminboekje zegt het volgende:

Optie 2

U maakt de volgende memoriaalboeking (indien u onder 'Invoeren' geen knop 'Memoriaal' heeft staan kunt u deze optie aanzetten onder 'Beheer>Instellingen>Memoriaal'. Nadat u geklikt heeft op 'Invoeren>Memoriaal' voert u de volgende gegevens in:

Rekening: Privéopnamen en stortingen

Relatie: leeg laten

Datum: de datum waarop u deze wilt verrekenen

Omschrijving: Kilometervergoeding: aantal km

Factuurnummer: leeg laten

Boekstuk: leeg laten

Bedrag: het bedrag aan kilometervergoeding negatief. Bijv: bedrag is 100.00 euro, dan vult u in -100.00 euro.

Tegenrekening: 'Kilometervergoeding' (indien deze rekening nog niet bestaat, dan kunt u deze rekening toevoegen als 'Winst & Verlies'-rekening.

Bovenstaande heb ik gedaan. Ik heb niets naar mijzelf uitbetaald. Betekent dit dan dat ik nu wel de winst heb verlaagd en dat dat voldoende is? Het geld ga ik niet overmaken, de BTW moet er zo namelijk nog uit naar de belastingdienst.

Dan deel 2: Mijn declaratie van onkosten zoals diner, lunch, kantoorbenodigdheden etc. heb ik vaak ook uit prive betaald. Dit is een behoorlijke som geworden en ik heb de btw netjes opgeteld (+bonnetjes uiteraard). Boek ik dan dan op eenzelfde manier? Ook deze declaratie wens ik niet over te maken naar mijn privérekening.

Uw hulp wordt wederom zeer op prijs gesteld... the clock is ticking (en ik ben een idioot dat ik tot zo laat heb gewacht om dit kleine stukje op te lossen).

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Bovenstaande heb ik gedaan. Ik heb niets naar mijzelf uitbetaald. Betekent dit dan dat ik nu wel de winst heb verlaagd en dat dat voldoende is? Het geld ga ik niet overmaken, de BTW moet er zo namelijk nog uit naar de belastingdienst.

Dan deel 2: Mijn declaratie van onkosten zoals diner, lunch, kantoorbenodigdheden etc. heb ik vaak ook uit prive betaald. Dit is een behoorlijke som geworden en ik heb de btw netjes opgeteld (+bonnetjes uiteraard). Boek ik dan dan op eenzelfde manier? Ook deze declaratie wens ik niet over te maken naar mijn privérekening.

Beter laat dan nooit. ;)

Ja. volgens mij (als ik je verhaal zo vroeg begrijp) allebei zijn onkosten verhogers door fictieve prive stortingen.

Ah mooi. Net toch maar even met een boekhouder gesproken. Die gaat het (hopelijk) allemaal voor mij oplossen. Ik hou mij voortaan bij mijn leest: verkopen.

De facturen en dergelijke boek ik gewoon zelf in maar laat het aangifte doen over aan de pro's ;D

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Wat mij onduidelijk is: moet ik ook de prive kilometers met de prive auto bijhouden ?

Nee, privé kilometers met je privé auto zullen de zakelijke belastingdienst Worst wezen.

Wat wel van belang is: als je btw terug wil vorden op de autokosten van een privé auto, zul je (dat is één mogelijheid) moeten aantonen wat het zakelijk gebruik is in vrhouding tot het totale gebruik. De handigste manier is om de kilometerstand op 1 januari en 31 december te noteren, daarnaast je zakelijke kilometers bij te houden. Feitelijk hou je dan middels een eenvoudige rekensom alsnog je privé kilometers bij.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Nee, privé kilometers met je privé auto zullen de zakelijke belastingdienst Worst wezen.

Wat wel van belang is: als je btw terug wil vorden op de autokosten van een privé auto, zul je (dat is één mogelijheid) moeten aantonen wat het zakelijk gebruik is in vrhouding tot het totale gebruik. De handigste manier is om de kilometerstand op 1 januari en 31 december te noteren, daarnaast je zakelijke kilometers bij te houden. Feitelijk hou je dan middels een eenvoudige rekensom alsnog je privé kilometers bij.

Bedankt duidelijk.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.