• 0

Wat te doen met ‘vervallen’ webpagina’s?

Ik organiseer en bemiddel reizen. Van één reisorganisatie ga ik een aantal groepsreizen op mijn site zetten, die in principe maar één keer per jaar georganiseerd worden. Dus nu ga ik een mooie url, meta titel en beschrijving verzinnen en binnenkort wordt deze pagina ook in google gevonden.

 

Maar wat doe ik als de reisdatum voorbij is? In mijn CMS zet ik de pagina dan op ‘niet actief’ en haal ik de pagina uit de navigatie. Maar je kunt de pagina nog wel vinden in google (met de juiste zoekwoorden). Je krijgt dan wel een foutmelding van mijn CMS, maar je bent op de site (wat ik op zich natuurlijk prima vind).

 

Hoe kun je zoiets netjes oplossen? De pagina verwijderen en google vertellen dat die uit de zoekmachine moet? Zelf kan ik niet alle meta tags van de pagina aanpassen. En om dat nu elke keer de webprogrammeur te laten doen….

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

Wat je b.v. kan doen is een niet bestaande pagina automatisch op een "fout" pagina laten uitkomen met daarop een etxt in de trant van: Helaas is deze reis niet meer beschikbaar. We bieden echter nog vele andere reizen aan, kijkt u hiervoor eens op de rest van onze pagina.

 

Ik doe dat zelf ook in mijn shop. zal eens een voorbeeld via pm sturen.

Link naar reactie
  • 0

Zie het juist als een kans. Informeer de gebruiker echt concreet dat de reis alleen in april/mei 2008 beschikbaar was bijvoorbeeld, maar... u kunt nu wel deelnemen aan reis x, y en z! (Vergeet je actieprijs niet! ;) )

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Laten staan kan maar dan moeten die oude paginas niet al te goed scoren. In ieder geval niet beter dan een actuele reis die er erg op lijkt. Stel 'safari 2007' scoort beter dan 'safari 2008'. Ik google op 'safari Kenia' en kom op de versie van 2007. Daar staat 'Deze aanbieding is niet meer geldig'. Weinig kans dat ik ga zoeken op die pagina of er toevallig ook een 2008 versie is.

 

Mijn keus zou zijn: 404 code pagina verwijderd met een zo specifiek mogelijk aanbod van alternatieven.

Link naar reactie
  • 0

Niet mee eens, knal zo'n lightbox over je pagina heen met:

 

Zou leuk zijn als je je mening zou onderbouwen ;-)

 

Zo'n lightbox is nog steeds een extra drempel / klik. Als een achterhaald jaartal in de titel of omschrijving in de serps staat is je ctr al lager. Je laat door ze te laten staan paginas met actueel aanbod concurreren met paginas zonder aanbod.

 

Als de reis volgend jaar weer terug komt: wel laten staan natuurlijk ook als de gegevens nog niet beschikbaar zijn.

 

En als je mensen die de reis hebben afgenomen reacties kunt laten geven kun je de pagina nog ombouwen tot een ervaringenpagina.

 

Puur sec aanbod van iets dat je niet kunt verkopen niet laten staan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kena,

 

Zoals hier al meerdere malen is gezegd, zou je op de verlopen pagina een tekst kunnen plaatsen in de trant van "jammer deze reis is niet meer geldig bladie bladie bla".

 

Een tweede optie zou een redirect kunnen zijn naar bijvoobeeld de home page.

 

De derde en mooiste optie is, om deze pagina zo in te richten dat je deze continu kan herbruiken. Wanneer je dit doet vergroot je de kans op een betere pagerank, vindbaarheid EN je zit niet meer met foutmeldingen.

Hartelijke groeten,

 

Albert-Jan van der Neut

www.webpuls.nl

webpuls.hyves.nl

www.online-marktonderzoek.com

Link naar reactie
  • 0

Informeren dat een reis niet meer te boeken is en daaronder eventueel wat aanbiedingen (gebasseerd op hetgeen eigenlijk gezocht werd) is vele malen beter als een directe redirect naar b.v. de voorpagina.

 

Ik zal hiervoor ook ene verklaring voor geven: een bezoeker heeft in de zoekmachine een bepaalde reis gevonden die hem interesant lijkt.

Nu wordt hij doorverwezen naar de startpagina en gaat hij zelf zoeken op de pagina naar die reis (als hij daar de moeite al voor wil nemen). Vervolgens kan hij die reis niet vinden en verlaat hij terleurgesteld de site.

 

Zet je een mededeling op de site dat de reis niet meer beschikbaar is en verwijzingen naar andere vergelijkbare reizen weet de bezoeker direct wat er aan de hand is en kan hij gelijk vergelijkbare reizen bekijken.

 

De pagina die niet meer bestaat verdwijnt vervolgens vanzelf na enige tijd uit google.

Link naar reactie
  • 0

ter verduidelijking: wat ik ebdoel is een dynamische pagina.

De pagina die niet meer bestaat verwijst (wordt automatisch doorgeschakeld (eventueel met 404 melding)) dan b.v. naar een pagina met de url: www.website.nl/niet-beschikbaar.html waarop vervolgens die melding staat. Op die pagina kan je aan de hand van het eventuele zoekwoord uit google dan aanbiedingen laten tonen en dus die melding plaatsen.

 

Op mijn eigen pagina krijg je als je een foute url bezoekt ook zo een bericht en met die aanbiedingen ben ik nog bezig.

Link naar reactie
  • 0

Niet mee eens, knal zo'n lightbox over je pagina heen met:

 

Zou leuk zijn als je je mening zou onderbouwen ;-)

 

Zo'n lightbox is nog steeds een extra drempel / klik. Als een achterhaald jaartal in de titel of omschrijving in de serps staat is je ctr al lager. Je laat door ze te laten staan paginas met actueel aanbod concurreren met paginas zonder aanbod.

 

Als de reis volgend jaar weer terug komt: wel laten staan natuurlijk ook als de gegevens nog niet beschikbaar zijn.

 

En als je mensen die de reis hebben afgenomen reacties kunt laten geven kun je de pagina nog ombouwen tot een ervaringenpagina.

 

Puur sec aanbod van iets dat je niet kunt verkopen niet laten staan.

Zal ik doen ;) Er van uitgaande dat er interessante tekst op de pagina's met goede keywords etc. dan is het een website die continu verder uitbreid, beetje vergelijkbaar met een kranten-archief. Je behoudt dus content op je website.

 

Daarnaast vinden bezoekers het service, ze denken dat de website ze helpt toch de juiste reis te vinden. Goede communicatie kan dus een zeer positieve draai aan de ervaring van de bezoeker geven.

 

Tenzij je natuurlijk de allergrootste bent in google, dan ben je met je eigen pagina's aan het concurreren maar meestal doe je dit tegen andere websites dus daar kijk ik met name naar.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Laten staan kan maar dan moeten die oude paginas niet al te goed scoren. In ieder geval niet beter dan een actuele reis die er erg op lijkt.

 

Misschien moet je niet een pagina laten vervallen, maar de meest actuele reis naar oord X steeds op dezelfde pagina zetten? Dat is voor Google ook makkelijker. Desnoods maak je virtuele pagina's die je intern naar de juiste pagina doorlinkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is staat de pagina in een bepaalde categorie. Maak een nieuwe categorie aan met bijvoorbeeld de titel 'archief'. Verplaats alle oude artikelen naar de categorie 'archief' en zorg ervoor dat de categorienamen voortaan ook opgenomen worden in je SEO of metatags.

Zo is de pagina nog wel beschikbaar maar zullen de bezoekers nog wel via google op je site terecht komen.

 

Wat je ook kan doen is de tekst vervangen door een mooi reisverslag van de desbetreffende reis en dan onder de tekst verwijzen naar een actuele reis.

 

veel succes!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je niet een pagina laten vervallen, maar de meest actuele reis naar oord X steeds op dezelfde pagina zetten? Dat is voor Google ook makkelijker. Desnoods maak je virtuele pagina's die je intern naar de juiste pagina doorlinkt.

 

Dat is een hele goede aangenomen dat je iedere periode aanbod hebt in die categorie. Je kunt dan ook linkjes gaan bouwen op die pagina. Je hoofd zoekwoorden moeten denk ik wel gelijk blijven. Dus niet switchen van safari naar wandeltocht. Anders zou google alsnog in de war raken.

 

Zal ik doen Er van uitgaande dat er interessante tekst op de pagina's met goede keywords etc. dan is het een website die continu verder uitbreid, beetje vergelijkbaar met een kranten-archief. Je behoudt dus content op je website.

 

Dat lijkt me, in ieder geval voor de bulkreizen, totaal irrelevant. Onze affiliate reissite heeft al een kleine 10.000 paginas en de content van die paginas staat nog eens op tientallen andere sites. Flinke concurrentie waar je het met goede keywords niet gaat redden. Dus tenzij het een niche is met heel specifieke woorden heeft een archief weinig zin.

 

Daarnaast vinden bezoekers het service, ze denken dat de website ze helpt toch de juiste reis te vinden.

 

Een correcte foutpagina geven met suggesties is inderdaad service. Maar ik zie dus al weinig reden om die oude pagina te laten staan. Nog een reden: kan het CMS er wel voor zorgen dat die pagina verder niet in de navigatie en zoekfunctie terecht komt? Anders vervuil je die ook nog.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.