Wij hebben een groothandel in zeep en aanverwante artikelen. We leveren hoofdzakelijk binnen Nederland maar worden steeds vaker benaderd vanuit België en Duitsland (resellers). In verband daarmee ben ik benieuwd naar ervaringen met het onderstaande:
Door onze belastingadviseur ben ik op de vingers getikt omdat wij leveringen binnen de EU als intracommunautair beschouwen terwijl wij deze verzenden per TNT. Hiermee voldoen we niet aan één van de eisen van de belastingdienst dat er een bewijs van ontvangst aanwezig moet zijn. Via TNT krijg je deze niet (alleen tot 2 kg).
Reden om leveringen buiten Nederland graag per post te doen is omdat we buitenlandse klanten uitsluitend vooraf laten betalen. De verzendkosten via TNT zijn vooraf makkelijk in te schaten en in rekening te brengen.
Advies van TNT is: gewoon versturen met de zegels Internationaal Pakket Plus Europese Unie en klaar, no problem.
Advies van een fiscalist bij de belastingdienst: regel een ontvangstbewijs bij TNT (wat dus, voor zover mij door TNT is verteld, geen optie is).
Advies van onze belastingadviseur: verzend niet per TNT want de belasting legt bij controle boetes op.
Mijn eigen idee is dit op te lossen door de afleveringsmelding van track&trace te printen en te administreren en eventueel de klant een verklaring van ontvangst retour te laten sturen. De fiscalist van de belastingdienst adviseerde mijn daarin hiervoor schriftelijk accoord te vragen bij de inspecteur (kan, maar daar heb ik waarschijnlijk op korte termijn niets aan).
Naar mijn idee is verzending per post (ook zakelijk) niet ongewoon en om die reden blijf ik het idee houden dat ik iets mis. Ervaringen, visies en overige input zijn daarom erg welkom.
Petra M
Petra M
Wij hebben een groothandel in zeep en aanverwante artikelen. We leveren hoofdzakelijk binnen Nederland maar worden steeds vaker benaderd vanuit België en Duitsland (resellers). In verband daarmee ben ik benieuwd naar ervaringen met het onderstaande:
Door onze belastingadviseur ben ik op de vingers getikt omdat wij leveringen binnen de EU als intracommunautair beschouwen terwijl wij deze verzenden per TNT. Hiermee voldoen we niet aan één van de eisen van de belastingdienst dat er een bewijs van ontvangst aanwezig moet zijn. Via TNT krijg je deze niet (alleen tot 2 kg).
Reden om leveringen buiten Nederland graag per post te doen is omdat we buitenlandse klanten uitsluitend vooraf laten betalen. De verzendkosten via TNT zijn vooraf makkelijk in te schaten en in rekening te brengen.
Advies van TNT is: gewoon versturen met de zegels Internationaal Pakket Plus Europese Unie en klaar, no problem.
Advies van een fiscalist bij de belastingdienst: regel een ontvangstbewijs bij TNT (wat dus, voor zover mij door TNT is verteld, geen optie is).
Advies van onze belastingadviseur: verzend niet per TNT want de belasting legt bij controle boetes op.
Mijn eigen idee is dit op te lossen door de afleveringsmelding van track&trace te printen en te administreren en eventueel de klant een verklaring van ontvangst retour te laten sturen. De fiscalist van de belastingdienst adviseerde mijn daarin hiervoor schriftelijk accoord te vragen bij de inspecteur (kan, maar daar heb ik waarschijnlijk op korte termijn niets aan).
Naar mijn idee is verzending per post (ook zakelijk) niet ongewoon en om die reden blijf ik het idee houden dat ik iets mis. Ervaringen, visies en overige input zijn daarom erg welkom.
Gr. Petra
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag