• 0

Reserves investeren in vastgoed?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over het investeren in vastgoed of een vastgoedfonds.

Sinds een jaar bezit ik een kapsalon in het noorden van het land (Groningen).

De winkel draait een gezonde omzet cq. bruto-winst nu vroeg ik mijn eigen af of het mogelijk is voor belastingen deze bruto-winst te investeren in bijv een appartement en deze te verhuren en zodoende het vastgoed in box 3 op te geven en huurinkomsten + bruto-winst kapsalon wederom te investeren etc etc.

Is dit mogelijk of krijg ik dan alsnog een naheffing box 1.

 

Alvast hartelijk bedankt,

 

st. Denis

 

[titel aangepast - mod][hou het ondernemersgericht....]

 

 

www.miljonairfair.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Denis,

 

De winst van de kapsalon is belast als winst uit onderneming. Wat je met die winst doet, maakt niets uit. Of je de winst nu consumeert, vasthoudt in je onderneming of aanwendt voor investeringen in o.g. doet er niet toe.

 

Je mag dus gelden onttrekken aan je onderneming om te investeren in onroerend goed. De opbrengsten van de verhuur kun je weer terugstorten in je onderneming. Tot belastingbesparing zal dit niet leiden.

 

Hou er rekening mee dat je door gelden te onttrekken aan je onderneming het eigen vermogen van je onderneming verzwakt. Hierdoor ben je wellicht een hogere rente verschuldigd voor ondernemingsfinancieringen. Ook kun je dan misschien minder doteren aan de fiscale oudedagsreserve (dat laatste zie ik niet als nadeel).

 

Verder vraag ik me af of investeren in een appartement wel zo'n goed idee is. In mijn regio (Brabant) worden veel meer appartementen gebouwd dan er vraag naar is. Gaat het mis op de huizenmarkt, dan zullen appartementen relatief het meest in waarde dalen, verwacht ik. Maar de huizenmarkt in Groningen is anders dan in Brabant, dus wellicht is er in Groningen nog wel voldoende vraag.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denis

 

Nee, dat is niet mogelijk. Noch kun je de investeringen in de winst van de kapsalon laten vallen. Dus eerst afrekenen over de winst, dan het netto restant investeren.

 

Een optie kan wel een BV structuur zijn. Daarin mag je in de BV een kapsalon houden en overschotten (na aftrek van vennootschapsbelasting) investeren in OG. Liefst in een holding constructie:

 

Kapsalon is werk BV. Holding ontvangt als dividend de overschotten uit kapsalon BV en koopt daarmee OG aan.

 

Maar dan moeten er wel meerdere redenen zijn om die BV's op te zetten, because it's very prijzig.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Stel dat ik een brt-winst heb van

€100.000 wat zouden dan de kosten van

deze holding structuur zijn, en is het tevens mogelijk de overgebleven winst in buitenlands o.g. te investeren?

 

In ieder geval bedankt voor de voorgaande informatie.

 

Dennis

www.miljonairfair.nl/

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Stel dat ik een brt-winst heb van

€100.000 wat zouden dan de kosten van

deze holding structuur zijn, en is het tevens mogelijk de overgebleven winst in buitenlands o.g. te investeren?

 

In ieder geval bedankt voor de voorgaande informatie.

 

Dennis

 

Bij 100K winst is de BV zeker interessant. Investeren in OG in Namibië voor mijn part is beslist mogelijk. De kosten voor het opzetten van een dergelijke structuur zitten tussen de 4 en 5K. Als het advies goed is, verdien je die binnen 2 a 3 jaar terug door de lagere belastingheffing.

 

Lees ook mijn artikel in de sectie columns:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=19788

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis

 

Dat valt helaas hier niet te beantwoorden. Dan moet ik weten wat privé jullie aftrekposten zijn, of we goodwill kunnen claimen voor de verkoop van de EMZ aan de BV, etc etc.

 

Lijkt me dat je die informatie hier niet wilt-kunt plaatsen. Een dergelijk advies is complex en leent zich bij uitstek voor een bespreking onder vier of zes ogen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.