• 0

Afnemer vordert geld terug - wat nu?

Zojuist hebben wij een brief van een deurwaarder binnen met de eis om een bedrag te betalen. Dit bedrag zouden wij namelijk onrechtmatig hebben verkregen en dient te worden gecorrigeerd, daarbij worden de kosten voor de deurwaarder erbij gerekend.

 

Echter, er is ons bedrijf nooit een schriftelijke melding gedaan over onze 'mogelijke' tekort komingen hoe is dit op te lossen?

 

Indien er hier een juridische procedure voor noodzakelijk is, welk bedrijf kunnen wij hier dan voor inschakelen voor een redelijk betaalbaar tarief ( moeten er natuurlijk niet verlies op draaien ).

 

Alvast bedankt voor uw antwoord.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Echter, er is ons bedrijf nooit een schriftelijke melding gedaan over onze 'mogelijke' tekort komingen hoe is dit op te lossen?

Je lijkt 'schriftelijk'te benadrukken. Is er ooit anderszins wel melding gemaakt van het feit dat je een zeker bedrag onterecht hebt ontvangen?

Aan wie zou je dat bedrag dan schuldig zijn? Heb je betalingsherinneringen gehad? Graag wat meer gegevens om je verder te kunnen helpen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Nee, aangezien ik de aanmaling toch al vreemd vindt wil ik eerst weten of ik hier wel op hoeft te reageren.

 

Moet er daarnaast niet door het bedrijf eerst contact met mij zijn opgenomen ( aangetekend? ) en een specificatie van de kosten zijn overhandigd?

 

Edit: nee er is nooit eerder contact opgenomen, ook geen aanmaningen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je het bedrag ook daadwerkelijk ontvangen of is het een misverstand?

 

In beide gevallen; een net briefje schrijven met reaktie op de deurwaardersbrief, eventueel aangetekend. Indien het bedrag wel door jou ontvangen is, vermeld je dat je dat bedrag terug over zal maken. De deurwaarderskosten betaal je uiteraard niet omdat je niet op de hoogte was van het geval.

 

Vooral niet in paniek raken, blaffende honden bijten niet.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Raar verhaal. Zag van de week toevallig op SBS6 bij de 25 meest schokerende verborgen-camera beelden (of zoiets) ook een item over twee mannen die zich voordeden als incasso-bureau namens andere bedrijven. De bedrijven zelf zeiden de mannen niet te kennen en vervolgens haalde zij hun geld op door geweld te gebruiken. En inderdaad het was best schokkerend.

 

Kwam even in me op, zou dus even met het bedrijf bellen vanuit wie de incasso-opdracht verstuurd zou moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ja er zijn wel bedragen aan mij overgemaakt, echter ben ik nog steeds niet zeker of deze inkomsten wel echt onrechtmatig zijn verkregen, naar mijn inzicht namelijk niet.

 

Daarbij komt dat ik wel een brief kan terug sturen om dit bedrag over te maken. Maar dan zou ik toch eerst een specificatie van de exacte kosten moeten hebben en tevens de zekerheid dat ons bedrijf echt fout zit.

 

Nou hou ik persoonlijk niet van al dat juridische tramelant en zou dan ook enige adviezen krijgen hoe verder te handelen ( op het brief schrijven na uiteraard )

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb ooit een brief van een deurwaarder gehad die mij, namens een bedrijf (waarvan ik aantoonbaar nimmer iets had afgenomen), aanmaande iets te betalen.

 

Ik heb geadviseerd dat ze met bewijsstukken moesten komen, zoals een door mij getekende opdracht en een bewijs van de geleverde prestatie.

 

Vervolgens heb ik die deurwaarder verteld dat, indien hij die bewijsstukken niet binnen vijf werkdagen zou overleggen, hij van mij een factuur zou ontvangen voor het zojuist gegeven advies.

Dat bedrag voor mijn advies was 'toevallig' even groot als het door mij 'verschuldigde' bedrag. Mocht hij vervolgens mijn factuur niet betalen, zou ik een collega deurwaarder achter hem aansturen voor de incasso... Drie dagen later kreeg ik een brief dat e.e.a. op een misverstand bij zijn opdrachtgever berustte. ;) Sommige deurwaarders laten zich misschien te gemakkelijk op pad sturen, lijkt het. Doe er je voordeel mee.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dat is uiteraard een mogelijke optie.

 

Echter heb ik wel degelijk dergelijke inkomsten ontvangen, het is alleen niet bekend of deze inkomsten ook daadwerkelijk van het desbetreffende bedrijf zijn en of wij verantwoordelijk zijn voor de nalatigheid.

Link naar reactie
  • 0

Je voelt je misschien onterecht beticht van nalatigheid. Maar als jij een onterechte betaling hebt ontvangen, moet dat worden terugbetaald. Als er geen herinneringen, aanmaningen en sommaties, etc... zijn geweest, is men wel te snel naar de deurwaarder gestapt. In dat geval betaal je het onterechte deel gewoon terug zonder de kosten van de deurwaarder. Als het bedrag terecht is ontvangen, zal degene die nu eist het onterechte ook moeten bewijzen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit dat dan met de extra kosten die hieruit voort vloeien?

 

Indien dit bedrijf juridisch laat uitzoeken of onze onderneming nalatig is geweest en wij inderdaad fout zitten, kan dit bedrijf dan tevens de juridische kosten op ons verhalen? Dit aangezien wij ons niet zeer geroepen voelen om dit zelf juridisch te laten onderzoeken aangezien wij hier geen extra kosten aan willen verspillen, wat wellicht zonder resultaat blijft.

 

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Even resumé:

Jouw bedrijf heeft een bedrag ontvangen van een ander bedrijf. In dat geval heb je daarover iets in je administratie staan, dat dient in ieder geval tot bewijs. Nu beweert dat andere bedrijf dat jij dat bedrag onrechtmatig hebt ontvangen, maar jij vindt van niet. toch?

 

Niets doen, is in dit geval altijd fout. Je hebt een deurwaarder 'aan je broek'. Daar moet je wat mee. Bewijs dat de betaling terecht is of vraag de tegenpartij te bewijzen dat het onterecht is. Dat laatste heeft m.i. de voorkeur, maar jouw verhaal is me nog niet geheel duidelijk.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit het nou eigenlijk echt in elkaar?

 

Als je domweg onterecht geld hebt ontvangen doordat mn bijv het verkeerde rekeningnummer heeft ingevuld, dan lijkt me het terugvinden en terugstorten geen probleem.

 

Of moeten we meer aan een situate denken waarin je wel iets geleverd hebt, de afnemer er ook al voor betaald heeft, maar waarbij de afnemer achteraf niet tevreden is en zijn geld terug wil?

Link naar reactie
  • 0

Nee de dienst is wel degelijk geleverd. Het probleem is echter dat de klant er niet tevreden over is doordat ( naar zijn / haar zeggen ) deze hierdoor verlies heeft geleden.

 

Zeg dat er dan in het vervolg gelijk even bij. Nu alleen nog even wat meer details zodat er iemand iets zinnigs over kan zeggen - nu gaat het over een conflict waar wij niets van weten en dus ook niets zinnigs over kunnen zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Nee de dienst is wel degelijk geleverd. Het probleem is echter dat de klant er niet tevreden over is doordat ( naar zijn / haar zeggen ) deze hierdoor verlies heeft geleden.

 

Leg nu even heel duidelijk uit wat er precies aan de hand is.

Mensen steken tijd in een reactie die vervolgens van weinig waarde blijkt is omdat je niet alles verteld. Dat is niet erg repsectvol naar de mensen die de moeite nemen om jou verder te helpen.

 

Je krijg nog één kans, leg het goed uit of laat verdere reacties achterwege, scheelt mij een slotje.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een briefje terugsturen (per fax en bevestiging met ok bewaren) waarin je 1. aangeeft dat je hier nu voor het eerst van hoort, 2 je alles betwist (bij voorkeur ook een inhoudelijke betwisting) inclusief alle in rekening gebrachte kosten (omdat je er nog niet eerder van gehoord had).

 

Groet,

Noelle

Link naar reactie
  • 0

Pff...

 

Lees je pas na een 5 minuten de clue :P Spannend, dat wel... ???

 

Maar: je hebt dus een dienst/product geleverd. Klant heeft betaald, maar is achteraf niet tevreden? oid? Als jij een wanprestatie hebt geleverd dan is het natuurlijk een heel ander verhaal dan wat je eerst 10 posts pretendeerd. Overigens kunnen wij met zo'n half verhaal niet bepalen of jij nou wel of niet ten onrechte geld hebt ontvangen.

 

Waarom treed je niet met je klant in contact? Lijkt me erg sterk dat ze meteen een incassobureau achter je aan sturen. Ze hebben hun ongenoegen tenslotte al geuit door te zeggen dat ze verlies hebben geleden. Is er tussen dat uiten van ongenoegen en het briefje van het incassobureau niets meer gezegd/geschreven?

 

Wees eens duidelijk! Dan kunnen wij jou ook een stuk duidelijker advies geven. Jouw input bepaalt onze input!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Alle alarmbellen gaan hier rinkelen.

 

Topicstarter komt hier vragen of hij op aandringen geld moet terugboeken dat op zijn rekening is overgemaakt, als daar door de overboeker nooit (al dan niet aangetekend) nooit schriftelijk bezwaar tegen gemaakt is. Allerlei raar juridsch gedoe, maar pas veel later komt ineens de aap uit de mouw dat topicstarter een dienst heeft geleverd waarvan het nut betwist wordt.

 

Wat een ongelofelijk vaag verhaal. Je hebt een klant, die heeft betaald voor iets waar hij niet blij mee is en nu eist die zijn geld terug. Daar is zat over te vinden, ook op dit forum. De manier waarop het gebracht wordt, suggereert echter sterk dat ook Nexx zelf ernstig twijfelt of hij dat geld mag houden.

 

Als er bewijs is van wilsovereenstemming en een prestatie is geleverd overeenkomstig de belofte, dan moet je je poot stijf houden. En anders kom je met je klant en zijn deurwaarder tot een schikking.

 

 

Deurwaarder inzetten om betaling terug te krijgen; ik wis niet eens dat dat kon.

8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Deurwaarder inzetten om betaling terug te krijgen; ik wis niet eens dat dat kon.

 

Joh, waarom niet - sommige van die gasten doen alles voor geld natuurlijk, als ze er goed kans in zien dat ze het geld geincasseerd krijgen maakt het niet zoveel uit of daar nou rechtsgrond voor is of niet.

 

Maar als ik het verhaal nu goed begrijp ligt de bal alsnog bij die ontevreden klant - als hij zn geld terug wil zal hij dat via de rechter moeten afdwingen... maar mocht je daadwerkelijk een ondeugdelijke dienst of product hebben geleverd is de kans natuurlijk best aanwezig dat dat lukt!

Link naar reactie
  • 0

Over een bedrag in welke orde hebben we het? En: Wat is je relatie met die klant, wat gebeurt er als hij echt ontevreden blijft en rond gaat vertellen dat jij flut producten/diensten levert?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nee de dienst is wel degelijk geleverd. Het probleem is echter dat de klant er niet tevreden over is doordat ( naar zijn / haar zeggen ) deze hierdoor verlies heeft geleden.

Kijk, daar komt de aap uit de mouw.

Eigenlijk snapte ik de gehele discussie al niet. Als er iets gaande is wat je niet snapt, het eerste wat je dan doet is contact opnemen en de zaak uitpraten.en oplossen.

Als nu blijkt dat de afnemer niet tevreden is en dat kan altijd, dan ga je toch na wat hiervan de reden is. Als dan blijkt dat niet geleverd is wat beloofd, lees verwacht is dan zal je daar toch een oplossing voor moeten vinden voor dat moment en ook voor latere mogelijke problemen voor het geval de oorzaak bij jullie ligt.

En je weet het: de klant heeft altijd gelijk !

Link naar reactie
  • 1

Topicstarter heeft mij via PM vertrouwelijk benaderd met een nadere uitleg over de situatie. Ik zal daar vanzelfsprekend niet over uitweiden, maar het komt er m.i. inderdaad op neer dat de eiser (de klant) dient te bewijzen. Volgens mij gaat TS daar nu mee aan de slag. Onduidelijk of er door TS alhier nog op terug wordt gekomen, maar dat is aan de TS.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.