• 0

Hoogste drempels voor starters?

Goedenavond,

 

Voor mijn nieuwe initiatief ben ik opzoek naar een aantal antwoorden op vragen die ik heb.

Van wie zou ik dat beter kunnen horen, dan van jullie!

 

Hulp Bij Starten heeft eigenlijk als thema in zijn concept, de DREMPELS die startende ondernemers tegen komen, juist als ze denken eindelijk eens te kunnen beginnen....

 

- Maar wat zijn nou de meest moeilijke drempels?

- Wanneer krijg je een gevoel van opgeven? (als je dat wel eens hebt gehad natuurlijk)

- Kon je bij iemand terecht met je drempel of heb je het zelf kunnen oplossen?

 

Graag jullie reacties!

 

Groeten,

 

Hester Groot

(hulpbijstarten.nl)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(is misschien wel het diepste wat hier ooit is gezegd op dit forum ::) )

 

 

De reacties zijn deels te verklaren doordat je je waarschijnlijk niet in dit forum verdiept hebt. Het staat hier namelijk vol van drempels die starters in praktijk tegenkomen, en ze krijgen daar reacties op van collega's en andere ondernemers.

 

Overigens geloof ik best dat er starters zijn die baat hebben bij iemand die hen even langs de eerste hobbels leidt, en dan is een soort abonnementsopzet helemaal zo gek nog niet. Maar dat lijkt me wel een dienst die in persoonlijk contact en door middel van aanbeveling aan de man gebracht wordt, net als duurdere adviesdiensten trouwens.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn grootste drempel was dat ik als starter alles zelf moest doen. Niet alleen waar ik veel plezier in had (lees: goed in was). Maar ook mijn belasting aangiftes en boekhouding.

 

Ik heb me gek betaald aan naheffingen, boetes en uiteindelijk helemaal veel voor de boekhoudster(s) die het hele zaakje weer recht moesten trekken.

 

Mijn tweede drempel was het professionaliseren. Compagnon uitgekocht, nieuwe zich ingekocht, personeel (1) aangenomen, verhuisd naar pandje in centrum. Hoge kosten en dezelfde omzet als voorheen, het bleek dat mijn marges veel te laag waren om een gezond bedrijf te runnen. Ik heb heel veel tijd en moeite moeten steken om mijn klanten aan te houden tegen veel hogere prijzen (niemand weggelopen!). Maar het heeft me dus wel een hoop werk gekost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat dit hele forum over kleine en grote drempels die ondernemers en starters op hun ondernemersweg tegenkomen. ;D

 

Er zijn meerdere discussies geweest over de tegenwerpingen die uitvinders/technostarters/starters op hun weg tegenkomen.

Beetje creatief zoeken brengt die onderwerpen wel boven tafel.

Link naar reactie
  • 0

Hester, zonder al te negatief te willen zijn, denk ik dat jij met de keuze van starters als doelgroep een onneembare drempel voor het financiële succes van jouw bureau hebt opgeworpen. Starters hebben weinig te besteden en gaan dat weinige zeker niet geven aan iemand wiens toegevoegde waarde (nog) niet duidelijk is.

 

Een van de drempels die het succes van starters in de weg staat, is het tegen beter weten in vasthouden aan een businessmodel dat niet levensvatbaar. Ik vrees dat jij die fout aan het begaan bent.

Link naar reactie
  • 0

Kom je wel eens even lekker buiten Peter?

 

 

 

en dan verwachten dat je serieus genomen gaat worden??

 

Je hebt een flink aantal reacties ontvangen, al dan niet ongezout. Doe daar iets mee!! Zie het niet perse als aanvallen, maar als aangereikte punten waar je iets mee kan doen. Begrijpend lezen of naast je neerleggen.

 

ZELFS het lezen en dan vinden dat iedereen het verkeerd ziet, is er iets mee doen. Reageren met zo'n opmerking doet helaas geen recht aan de mensen die zowieso de moeite genomen hebben je punten aan te reiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is het er al eens eerder als thema besproken dan?

Er staat zoveel op!!

 

Dit forum bestaat bijna alleen uit vragen van (startende) ondernemers, dus dit thema is bijna het enige wat er op dit forum besproken wordt. En dat is inderdaad veel.

 

Gratis tip: leef je uit met de zoekfunctie.

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, voor de positieve noot. Je kan heel veel hebben aan dit forum als achtervang voor concrete vragen en als ideeënbron voor drempels. Je kan nog veel meer hebben aan dit forum als je je expertise in het begeleiden van starters demonstreert met nuttige bijdragen in reactie op andermans vragen. En tenslotte kan dit forum je helpen om je HulpBijStarten te presenteren als een nuttige startersdienst.

 

Bekvechten werkt echter averechts.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een vraag over een drempel. Heb je zelf in je eerste 4 startersjaren al volledig gebruik kunnen maken van de startersaftrek? Er zijn immers genoeg starters die dat in de eerste 5 startersjaren niet voor elkaar kunnen krijgen. Wat zou je starters adviseren om dat wel te kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Nou Hester, je kan veel van ons forum zeggen, maar je slaagt er wel in om in een enkele dag drie pagina's reacties los te maken. Dat betekent dat je onderwerp erg leeft hier. Ik denk dat je een gevoelige plek hebt geraakt bij de meesten. Ondernemers zijn per definitie eigenzinnige mensen. In ons land wordt het ze aan alle kanten lastig gemaakt. Als je op een feestje zegt dat je ondernemer bent dan kijken mensen je meewarig aan en moet je je verdedigen. Je eigen familie zegt regelmatig "zou je niet beter een vaste baan nemen?".

En als er dan iemand op het forum verschijnt met een boodschap die je met enige fantasie kan uitleggen als "ik kan jullie vertellen hoe het moet" dan reageert eenieder als door een schorpioen gestoken. Maar die schorpioen steekt evengoed wel, daar kan de kikker over meepraten (althans, dat kan de kikker nu niet meer, en de schorpioen trouwens ook niet).

 

:-)

Link naar reactie
  • 1

Hmmmm,

 

Ik heb daarnet aan mijn ezel geprobeerd uit te leggen dat we wel aardig moeten zijn voor beginnende ondernemers, die tegen betaling, hun kennis willen delen met andere beginners, maar hij begreep het niet.

 

Maargoed, dat is dan ook een ezel, wellicht dat de mensen het wel kunnen begrijpen.

 

Sancho Panza

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 1

Serieus, Hester - kritiek negeren werkt niet. Lees nou even door de negatieve ondertoon heen en kijk wat die reakties nu echt inhouden - het is echt niet allemaal onzin...

 

Jij snapt het echt niet Peter!

Hester wil geen inhoudelijke maar leuke reacties.

 

Hopelijk laat ze ons morgen wel weten, welke lering ze uit die leuke reacties getrokken heeft.

 

En voor iedereen die WEL leuk heeft gereageerd:

Bedankt voor jullie reacties, ik ga ze morgen nog een keer allemaal goed doorlezen en ga er lering uit trekken.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Voor mijn nieuwe initiatief ben ik opzoek naar een aantal antwoorden op vragen die ik heb.

Van wie zou ik dat beter kunnen horen, dan van jullie!

 

Hulp Bij Starten heeft eigenlijk als thema in zijn concept, de DREMPELS die startende ondernemers tegen komen, juist als ze denken eindelijk eens te kunnen beginnen....

 

- Maar wat zijn nou de meest moeilijke drempels?

- Wanneer krijg je een gevoel van opgeven? (als je dat wel eens hebt gehad natuurlijk)

- Kon je bij iemand terecht met je drempel of heb je het zelf kunnen oplossen?

 

Graag jullie reacties!

 

Groeten,

 

Hester Groot

(hulpbijstarten.nl)

 

[titel aangepast - mod]

 

Hallo Hester,

 

 

Ik zou me niet te veel aantrekken van negatieve reacties. In NL is het glas altijd half leeg en bovendien is een internetforum voor velen een ideale plek om frustraties te luchten zonder dat het iets kost.

 

Ik denk dat je het ook zo kan zien dat er gewoon behoefte is aan jouw soort dienstverlening, maar dan ook onder doorstarters.

 

Als ik probeer inhoudelijk naar je diensten te kijken, ga ik van mijn eigen periode als starter. Dat is ruim 20 jaar geleden, maar toch.

 

Ik denk enerzijds dat er bij starters een schreeuwende behoefte is aan starters-dienstverlening en anderzijds dat ze er weinig geld voor over hebben. Ondernemen leer je niet op school en je hebt altijd behoefte aan advies en daarnaast ook aan een praatpaal voor tijden dat je het even niet meer ziet zitten.

 

Er waren voor mij een paar drempels. Die lagen ten eerste op het gebied van belastingen, omgaan met de belastingdienst (hoe kom je van een onterechte aanslag af) en mijn juridische positie als onderaannemer in projecten.

 

Daarnaast hoe maak je tijd vrij om je bedrijf te ontwikkelen. Want opdrachten uitvoeren in opdracht van anderen voelde voor mij hetzelfde als een vaste baan, terwijl mijn kracht juist meer in creativiteit lag.

 

De moeilijkste drempel was het opvangen van prive-ellende, zoals een paar sterfgevallen op rij en conflicten over een erfenis. Zeker als je jong bent en dat soort zaken nog nooit hebt meegemaakt, sta je dan voor hete vuren. Eigenlijk heb je dan vooral behoefte aan een luisterend oor dat alles op een rijtje zet.

 

Ik heb al die dingen zelf moeten oplossen, maar op een gegeven moment was ik dat zat en ben ik toch een tijdje in loondienst gaan werken. Ik zou er zeker iets voor over hebben gehad om van een starters-adviseur gebruik te maken. Op voorwaarde dat het een echte ondernemer was en niet bijvoorbeeld zo’n nepadviseur van Syntens.

 

Probleem is wel dat je als starter weinig geld hebt. Ik zou in die tijd 260 euro per maand te duur hebben gevonden, omdat ik dat gewoon niet kon missen (ook niet na verrekening inflatie). Wel zou ik een tarief van 100 euro per maand hebben willen betalen.

 

Ik denk dat je iets aan je tarief moet doen.

 

. 100 euro per maand voor een aantal adviesuren per maand

. 250 euro per maand voor de “rijkere” starters die een financiele reserve hebben. Onbeperkt aantal uren.

 

Ik zou extra diensten bedenken, zoals een verzekering of een kwantumkorting op juridische of fiscale hulp bij een gerenommeerd kantoor. Ik zou werven bij bijeenkomsten van de KvK of zelf voorlichtingsdagen geven. Dan bereik je meteen een hoop mensen. Ik zou ook je klanten met elkaar kennis laten maken en misschien een nieuwsbrief uitgeven waarin je nieuwe klanten zich presenteren. Ook op je site.

 

Als concurrentie heb je clubs als het PZO en ZZP-Nederland. Die laatste ken ik niet. PZO heeft allerlei diensten, zoals verzekeringen en is daarnaast een belangenvereniging.

 

Jouw USP tov dergelijke clubs zit in het feit dat je ook inhoudelijk adviseert en daarnaast dat je je maximaal als ondernemer gedraagt, dus bijvoorbeeld ook in het weekend klaar kan staan indien nodig. Beperk dat tot degenen die het hoge tarief willen betalen.

 

Veel succes!

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henny,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga er zeker over nadenken!

(de tarieven splitsing)

 

Starters hebben inderdaad vaak weinig budget, maar een half jaar doorrommelen, omdat je er alleen niet uitkomt kost nog veel meer...

Ik spreek gewoon uit eigen ervaring nu!

 

Uit ondernemerstesten blijkt inderdaad dat ik altijd erg hoog scoor en ik merk dat mijn gedrevenheid en creativiteit onuitputtelijk zijn.

Daarmee heb ik het ver kunnen brengen en is mij zelfs daardoor een baan aangeboden bij C-Strategies in Amsterdam.

Ook mijn grote project, Pixelwijzer Nederland, staat nu OP de drempel, in plaats van ervoor... wat mij oa een hele goede deal met SNT Callcenter heeft opgeleverd.

 

De kracht die het mij heeft gekost(naast mijn 3 kleine kinderen ook nog) is heel erg groot geweest en had echt stukken minder kunnen zijn, als ik meteen een betere begeleiding had gehad.

Dat haal ik ook uit jou verhaal.

 

 

Ja, ik was nog 1 ding vergeten op te merken.

 

Het probleem met alle diensten die aan starters worden aangeboden is dat ze niet in staat zijn de kwaliteit en de toegevoegde waarde van je aanbod te beoordelen.

 

Jij WEET dat jouw zaak toegevoegde waarde heeft voor starters. Maar die starters weten dat niet. En als ze het wel vermoeden, weten ze niet waar het hem precies in zit.

 

Dat maakt het moeilijk voor ze om er een prijskaartje aan te hangen. Zo van: dit koop ik in en dan krijg ik er dat voor terug.

 

Mede daarom zou ik een instaptarief voor starters hanteren. Als ze plotseling voor een crisis staan, kun je ze altijd nog voorhouden dat ze meer uren van je kunnen inkopen (of ook in het weekend) bij je terecht kunnen, als ze naar het duurderer abonnement gaan.

 

Dan zien ze ineens de noodzaak.

 

 

Nu heb ik de goede mensen om mij heen en gaat het opeens heel snel.

Al deze ervaring, plus gewoon de ervaring op werk gebied, kan ik doorgeven nu.

Het is gewoon geweldig welke gesprekken ik al heb gehad met ondernemers, gewoon over hun idee...

en al tijdens zo'n telefoongesprek moet ik mij al inhouden, want de ideeën schieten dan door mijn hoofd!

Tijdens zo'n kennismakingsgesprek wil dan ook de klant laten inzien dat er veel werk te doen is, maar ook oneindig veel mogelijkheden!

Inzicht geven in welke stappen er eerst gezet moeten worden, om uiteindelijk goed uit te komen bij je doel.

 

Tja, een hele mooie business!

 

Ik zal je website eens bekijken en nogmaals dank voor je mooie antwoord!

 

Groeten,

 

Hester

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Na een 2-3 tal pagina's van kritiek (waar ik er zelf ook 1 van was/ben), vind ik het goed om te zien dat de topicstarter niet afdruipt maar vol enthousiasme zich blijft verdedigen (t.o.v. de leuke reactie's).

9 van de 10 zouden nooit meer zijn teruggekomen op dit forum, maar zij wel. Ik vind dit getuigen van enthousiasme/doorzettingsvermogen/eigenwijsheid etc etc. Eigenschappen die je nodig hebt om succesvol te kunnen ondernemen, of we het nou eens zijn of niet met haar visie/beleid.

Daarom: reusje (voor wat het waard is) voor de topicstarter.

 

 

 

Kleine noot t.a.v. de kritiek: Hester, dit forum heeft dagelijks te maken met gasten die een topic openen om aandacht te vestigen op hun eigen bedrijfje of komen met de meest wilde/wazige ideeën en luisteren niet naar postief bedoelde kritiek. Velen komen alleen om info te vergaren en hebben niet eens het fatsoen om te reageren op de tips die hen gegeven wordt. Vandaar dat er nogal eens negatief gereageerd kan worden op openingsposts zoals jij 'm ook maakte, want je had de schijn toch behoorlijk tegen.

 

Succes met je plannen en veel plezier op dit (toch wel) leuke/leerzame forum. Doe wat met de opmerkingen/kritiek die je gekregen hebt, soms weleens ongezouten maar je kunt er zeker van leren.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoe denkt de ts te gaan concureren tegen de KvK? De KvK heeft een regeling om starters in het eerste jaar te begeleiden met een coach. Dat kost je over het gehele jaar iets van 200 euro. Je krijgt dan een coach die affiniteit heeft met de beoogde branche, die een rugzak vol ervaring meebrengt en over een netwerk beschikt.

Link naar reactie
  • 0

Hoe denkt de ts te gaan concureren tegen de KvK? De KvK heeft een regeling om starters in het eerste jaar te begeleiden met een coach. Dat kost je over het gehele jaar iets van 200 euro. Je krijgt dan een coach die affiniteit heeft met de beoogde branche, die een rugzak vol ervaring meebrengt en over een netwerk beschikt.

 

Ik denk dat kvk toch een heel andere aanpak heeft. Heel theoretisch en zakelijk, terwijl TS juist vanuit haar ervaring wil gaan werken als ik het goed heb begrepen.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Hoe denkt de ts te gaan concureren tegen de KvK? De KvK heeft een regeling om starters in het eerste jaar te begeleiden met een coach. Dat kost je over het gehele jaar iets van 200 euro. Je krijgt dan een coach die affiniteit heeft met de beoogde branche, die een rugzak vol ervaring meebrengt en over een netwerk beschikt.

 

Ik denk dat kvk toch een heel andere aanpak heeft. Heel theoretisch en zakelijk, terwijl TS juist vanuit haar ervaring wil gaan werken als ik het goed heb begrepen.

 

Mijn zoon heeft als starter gebruik gemaakt van die regeling en veel geleerd van de ervaring van zijn coach. Alles wat de KvK doet is zakelijk natuurlijk. Maar de regeling tevens het gebruik maken van bepaalde faciliteiten. Ik had er in eerste in stantie niet zoveel mee op, maar door wat ik achteraf als resultaat zie, vind ik het bedrag een schijntje t.o.v. wat het heeft opgeleverd. Deze coaches wijzen je keurig op mogelijkheden waar je als starter niet aan gedacht kunt hebben. Ze lichten je "bedrijfje" door op elk gebied en laten starters gebruik maken van hun netwerk.

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort komt er een forum voor starters waarop dat wel mag!

Iedereen is dan welkom! Natuurlijk worden negatieve berichten (elkaar naar beneden halen en kwetsen in plaats van waarderen) direct verwijderd.

 

Houd mijn website dus in de gaten...

 

Goed nieuws: een site waar ondernemers hun diensten kunnen promoten en kritische reacties meteen verwijderd worden. Een site die vanaf een terras gemodereerd wordt, zodat moderators tenminste ook eens buiten komen. Prachtig, want dan kunnen we precies die bezoekers doorverwijzen die hier op HL minder welkom zijn.

 

Overigens wil ik je nogmaals aanraden wat meer rond te kijken op dit forum, want dan vind je links naar tientallen ondernemersvriendelijke (lees spam accepterende) concullega's of verwijzingen naar vergelijkbare initiatieven. Nadeel van die initiatieven is dat er relatief weinig 'normale' berichten geplaatst worden en dat iedereen zo druk bezig is zijn eigen toko te promoten dat niemand reageert op andermans vragen.

 

HL mag dan soms wat aan de kritische kant zijn (en inderdaad: het glas is doorgaans half leeg), maar je krijgt hier altijd een boel adviezen en zo mogelijk hulp in nood. Geheel gratis. Typisch Nederlands forum dus: grote bek en klein hartje. En wars van bullshit!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.