• 0

Verzekeringen

Verzekeren van risico's bij arbeidsongeschiktheid, beroepsaansprakelijkheid, en ziektekosten is voor verschillende groepen zelfstandigen niet of zeer moeilijk.

 

Bepaalde beroepsgroepen kunnen zich domweg niet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid omdat de verzekeraars dit weigeren.

Bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen worden daarnaast vele individuele uitsluitingsbepalingen gehanteerd die voor ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten verzekeren vaak niet mogelijk of onbetaalbaar maken.

In de praktijk blijken zelfstandigen zonder personeel meer gebruik te maken van verzekeringen (bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid) naarmate zij het risico hoger inschatten: bij meer omzet en tegen risico van langere duur.

Juist zelfstandigen met een laag inkomen zijn minder verzekerd.

 

Wettelijke basis arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en verzekering omzetderving door ziekte.

Zelfstandigen betalen via de Belastingdienst premie voor de WAZ. (waardeloos!!!)

Deze wet voorziet in een uitkering bij arbeidsongeschiktheid op maximaal bijstandsniveau - en gaat pas na een jaar in.

Hier schiet de kleine zelfstandige niets mee op !!!!!!

Willen ze zich ook verzekeren voor inkomensderving vanwege ziekte in het eerste jaar of voor meer dan een minimale uitkering dan zijn ze aangewezen op de markt.

 

In de praktijk verzekeren zelfstandigen zonder personeel zich naar een door hen ingeschat risico.

Bijvoorbeeld ze verzekeren zich tegen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid naarmate de omzet hoger is, het arbo risico groter en bij ziekteperiodes van langere duur (dus niet voor een korte ziekte, al komt dat het meest voor).

Ongeveer een derde van de zelfstandigen zonder personeel heeft een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Daarnaast zijn zelfstandigen die ook in loondienst zijn, als werknemer verzekerd.

Op dit moment kiezen zelfstandigen niet zo vaak voor voortzetting van de verzekering bij de Uvi's. (TNO, 2000)

Uit gesprekken met zelfstandigen blijkt dat men zich wel zou willen verzekeren maar dat men de premies te hoog vindt.

Er worden vaak onredelijke uitsluitingsgronden gehanteerd.

Vooral voor ouderen en voor personen werkzaam in sectoren met veronderstelde grote risico's zijn de premies zeer hoog.

 

Dit alles moet d.m.v een collectief beter te regelen zijn.

Onze organisatie wil hier iets aan doen !!!

Eventueel met samenwerking met andere netwerken!!!!!!!!

 

Gaarne jullie reacties.

 

Mvg

 

Chris

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je ziet het wel hier, verzekeringen en pensioenen zijn doorgaans bij kleine ondernemingen een ondergeschoven kindje.

 

Het is gewoon niet belangrijk genoeg.

Of niemand van de aanwezige ondernemers heeft er problemen mee dat kan natuurlijk ook.

Meestal wordt tijdens de oprichting van de onderneming vastgehouden aan dezelfde tussenpersoon die voordien ook alle particuliere verzekeringsbelangen behartigde.

Het kan ook zo zijn dat al je verzekeringen zijn ondergebracht bij een en dezelfde verzekeringsmaatschappij.

Het is niet zo dat dit fout is, het voornaamste is natuurlijk dat je goed verzekerd bent.

 

Echter uit gericht onderzoek is gebleken dat spreiding van verzekeringen en het maken van een zeer persoons- en bedrijfsgericht verzekeringsplaatje jehonderden euros per jaar voordeel op kan leveren.

Plus dat enkele onmogelijk en onbetaalbaar geachte verzekeringen (zoals het verzekeren van een speciaal ingerichte aanhangwagen en arbeidsongeschiktheidverzekeringen) toch betaalbaar afgesloten kunnen worden.

 

Ik neem niemand iets kwalijk want dit is ook de reden van het ontstaan van mijn belangenorganisatie.

 

Als (startende) ondernemer denk men alleen maar aan hun core business en niet aan alle andere aspecten eromheen.

Die zijn niet belangrijk genoeg en kosten voor sommige teveel tijd.

 

M.V.G

 

Chris ;D ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geloof ik ergens (ooit...lang, lang geleden) gezegd dat een onderlinge verzekering o.i.d. een goede oplossing zou kunnen zijn.

Als je een berekening maakt van huidige premies, eventuele premies bij een onderlinge, ondergrens voordat je die premies kunt hanteren, organisatie enzovoorts dan wil ik wel meedenken.

Ik denk dat je uitgangspunt bij zoiets in eerste instantie niet moet zijn om ondernemers op hoog niveau te laten inkomen bij calamiteiten, arbeidsongeschiktheid etc. maar wel een soort opvangsregeling, noodfonds.

 

Raar eigenlijk dat de groep die zorgt voor vernieuwing, het bouwen van nieuwe motoren voor de economie (waar werknemers de brandstof zijn vaak), het bieden van werkgelegenheid een soort van ondergeschoven kindje is qua verzekeringen.

Je steekt je nek al uit; dan maar meteen zo risicovol mogelijk om het lekker spannend te houden?

Ondernemers zouden juist vertroeteld moeten worden op dit vlak vind ik. Ondernemers zijn meestal de laatsten die zich ziekmelden, opgeven, zeuren...juist omdat ze zelf hun verantwoordelijkheid weten te dragen.

 

Chris, ik hou me aanbevolen voor het onderzoeken van de mogelijkheden en vormen van een initiatief- een geluid hierover uit Ondernemersland kan geen kwaad denk ik ;D

 

Mensen zijn denk ik wel terecht terughoudend om meteen heel enthousiast te reageren bij een forumlid dat nog niet zo bekend is. We blijven toch die nuchtere Nederlanders 8)

Als je met iets goeds komt dat je onderbouwt en zelf aangeeft wat je doet om het te realiseren krijg je meestal al meer bijval.

Als je daarbij ook nog kan aantonen dat je draagvlak hebt danwel duidelijk kunt aangeven hoe je dit wilt verwezelijken gaat het ook al beter.

We kunnen niet achter iedere Don Quichotte aanhollen die hier komt want dan zouden we nogal wat afdrukken van molenwieken in onze poezelige voorhoofdjes hebben ;D

 

(We=koninklijk meervoud ;) Ik kan natuurlijk niet écht voor de rest spreken)

 

Vertel eens wat meer over je organisatie en hoe je wat je hierboven beschrijft concreet wil maken- en wat de randvoorwaarden zijn om het te laten slagen?

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Annedien,

 

Ik weet zeker dat onze organisatie een groot verschil kan maken ten voordele van de kleine zelfstandige.

 

Ik hoop dat je mijn e-mails t.b.v mijn bedrijfsconcept ontvangen heb.

Het is veel leesvoer dat ik niet zomaar aan iedereen toestuur.

Maar de persoonlijke indruk die ik aan de hand van jouw inbreng in higherlevel en je website heb gekregen denk ik niet dat je er een kettingbrief van maakt.

 

Ik hoop dat het concept je bevalt want aan de hand van je website zie een aantal samenwerkings mogelijkheden.

Want binnen mijn organisatie heb ik momenteel op jouw vakgebied een tamelijk storende factor zitten.

 

M.V.G

 

Chris

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.